SG.hu

Az Apple évente 1 milliárd dollárt veszít a streaming­szolgáltatásán

Az Apple egyetlen, mínuszban lévő szolgáltatása jelentős veszteséget termel. Az Apple TV+ előfizetőinek száma 2024-ben "45 millió” körül alakul.

Az Apple TV+ jellemzően több mint 5 milliárd dollárt költött évente tartalomra 2019 óta, amikor a szolgáltatás debütált. Tavaly azonban Tim Cook, az Apple vezérigazgatója mintegy 500 millió dollárral csökkentette a költségvetést. Összehasonlításképpen: a Netflixnek 301,63 millió előfizetője van, és 2025-ben várhatóan 18 milliárd dollárt költ majd tartalomra. Az Apple TV+ debütálását megelőző évben Eddy Cue, az Apple szolgáltatási vezetője állítólag visszautasította a vezetőség kérését, hogy szigorúbban bánjon a tartalmi kiadásokkal. Cook a 2022-es Oscar-gála után kezdett el jobban odafigyelni az Apple TV+ kiadásaira, ahol az Apple TV+ CODA című filmje nyerte el a legjobb filmnek járó díjat. A díj megmutatta az Apple TV+, mint üzletág jelentőségét.

Az Apple TV+-hoz kapcsolódó kiadások korábban a színészek és a producerek pazar juttatásait is magukban foglalták. A társaság több százezer dollárt fizetett az Apple TV+ színészek és producerek promóciós eseményekre való szállításáért - az ilyen kiadások Hollywoodban gyakoriak, de az Apple-nél szokatlanok. Az Apple pénzügyi osztálya arra ösztökélte az Apple TV+ vezetőit, hogy olcsóbb repülőjegy-ajánlatokat keressenek. 2024-ben Cook megkérdőjelezte a nagy költségvetésű Apple TV+ filmek értelmét, például a 200 millió dolláros Argylle-t, amely szerinte nem hozott látványos előfizetői növekedést vagy nézettséget. Cook 2024-ben mintegy 500 millió dollárt vágott le az Apple TV+ tartalmi költségvetéséből.

Nem nehéz belátni, hogy az Apple miért akar takarékosabb lenni a streaminggel kapcsolatban. Az Apple TV+ egy szolgáltatási üzletág, ami egy olyan bevételi kategória, amely egyre fontosabbá válik a cég számára, ahogy a vásárlók hardveres szokásai megváltoznak, többek között ritkábban vesznek az emberek új iPhone-t. A szolgáltatások az Apple bevételeinek 21 százalékát tették ki a legutóbbi eredménybeszámolóban. A jelentések szerint az Apple TV+ az Apple szolgáltatási üzletágának egyetlen olyan része, amely nem termel nyereséget. Az Apple néhány más szolgáltatása, köztük az Apple Arcade, az Apple Music és az Apple News+ is apró árréssel küzd.


Az Apple TV+ könyvtára presztízsértékű, de a nézettség csekély, ami akadályozza a pénztermelő képességét. A Nielsen nyomon követi a tévékészüléken nézett streaming-tartalmakat, és ez alapján az Apple TV+-t a havi tévénézők kevesebb mint 1 százalékát éri el, szemben a Netflix 8,2 százalékával és a Max 1,2 százalékával 2025 februárjában. Az Apple-t kritizálták az Apple TV+ viszonylag csekély marketing-erőfeszítései miatt is. Az Apple például az iSpot.TV adatai szerint 2019 októberében alig 14,9 millió dollárt költött az Apple TV+ reklámjaira, szemben az iPhone-ra szánt 28,6 millió dollárral.


Az, hogy az Apple TV+ az Apple egyetlen olyan szolgáltatása, amely nem termel nyereséget, nem jó, de várható jelenség volt. Más streamingszolgáltatásokhoz hasonlóan az Apple TV+ esetében sem számított arra a vezetőség, hogy az indulás után egyből nyereséges lesz. Egy Apple TV+ alkalmazott szerint a szolgáltatás az első 10 év során várhatóan 15-20 milliárd dolláros veszteséget fog elkönyvelni. Összehasonlításképpen: a Disney fogyasztói streaming üzletága, a Disney+ 2020 őszi indulása és 2024 áprilisa között 11,4 milliárd dolláros működési veszteséget könyvelt el. A Disney streaming üzletága először a 2024. június 29-én záruló pénzügyi negyedévben vált nyereségessé.


Az Apple közel 4 billió dollárt ér, és 93,7 milliárd dollár nettó nyereséget ért el a legutóbbi pénzügyi évében. Ez kezelhetővé teszi az évi 1 milliárd dolláros streaming veszteséget. Mégis, a platform hatalmas lehetőség az Apple számára, és még azok a streaming újoncok is, amelyek a múltban küszködtek, mostanában megtalálják a módját, hogy nyereséget termeljenek. Az Apple TV+ számos riválisa reklámokkal és áremelésekkel keresi a kenyerét. Az Apple TV+-nál nincsenek reklámok, és 2023 ősze óta nem emeltek árat (ami manapság hosszú idő egy streaming szolgáltatás esetében).

Az Apple TV+-nak nagy kihívást jelent, hogy megtalálja a módját annak, hogy kitűnjön az egyre nagyobb versenyben lévő streaming-piacon, ahol a riválisok sokkal nagyobb könyvtárral rendelkeznek, és a tömeges, mainstream vonzerő felé mozdulnak el. De az Apple TV+ eredeti elképzelése egyébként sem arról szólt, hogy a legtöbb streaming-előfizetővel rendelkezzen, hanem arról, hogy az emberek jobban kötődjenek az iPhone-hoz és az Apple ökoszisztémához.

Az Apple azonban lehet, hogy ezeket a terveket is nehezen váltja valóra. Úgy tűnik, hogy a techóriás hiányosságokat mutat az azzal kapcsolatos elemzések megosztásában, hogy mely streaming-törekvések működnek. A cég nem rendelkezik adatokkal arról, hogy az Apple TV-alkalmazás nem Apple-eszközökön való elérhetővé tétele több hardvereladást eredményezett-e, ahogyan azt az Apple gondolta.

Most az Apple-nek van egy streaming szolgáltatása, amely erős, de kevéssé ismert hírnévvel és jelentős veszteségekkel rendelkezik. Az Apple TV+ valószínűleg továbbra is veszteséges lesz a társaság számára a következő negyedévekben, de a legfontosabb az, hogy a cég képes lesz-e egyértelmű irányt kommunikálni a streaming szolgáltatással kapcsolatban - mind belsőleg, mind a streamingszolgáltatók felé. Még az iparág is bizonytalan az Apple streaming-szándékait illetően. "A marketinges játékokon túli célokat nem értem, de ők nagyon okos emberek” - mondta Ted Sarandos, a Netflix vezérigazgatója a héten a Variety-nek az Apple TV+-ról. „Talán látnak valamit, amit mi nem.”

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!