SG.hu

Az Apple évente 1 milliárd dollárt veszít a streaming­szolgáltatásán

Az Apple egyetlen, mínuszban lévő szolgáltatása jelentős veszteséget termel. Az Apple TV+ előfizetőinek száma 2024-ben "45 millió” körül alakul.

Az Apple TV+ jellemzően több mint 5 milliárd dollárt költött évente tartalomra 2019 óta, amikor a szolgáltatás debütált. Tavaly azonban Tim Cook, az Apple vezérigazgatója mintegy 500 millió dollárral csökkentette a költségvetést. Összehasonlításképpen: a Netflixnek 301,63 millió előfizetője van, és 2025-ben várhatóan 18 milliárd dollárt költ majd tartalomra. Az Apple TV+ debütálását megelőző évben Eddy Cue, az Apple szolgáltatási vezetője állítólag visszautasította a vezetőség kérését, hogy szigorúbban bánjon a tartalmi kiadásokkal. Cook a 2022-es Oscar-gála után kezdett el jobban odafigyelni az Apple TV+ kiadásaira, ahol az Apple TV+ CODA című filmje nyerte el a legjobb filmnek járó díjat. A díj megmutatta az Apple TV+, mint üzletág jelentőségét.

Az Apple TV+-hoz kapcsolódó kiadások korábban a színészek és a producerek pazar juttatásait is magukban foglalták. A társaság több százezer dollárt fizetett az Apple TV+ színészek és producerek promóciós eseményekre való szállításáért - az ilyen kiadások Hollywoodban gyakoriak, de az Apple-nél szokatlanok. Az Apple pénzügyi osztálya arra ösztökélte az Apple TV+ vezetőit, hogy olcsóbb repülőjegy-ajánlatokat keressenek. 2024-ben Cook megkérdőjelezte a nagy költségvetésű Apple TV+ filmek értelmét, például a 200 millió dolláros Argylle-t, amely szerinte nem hozott látványos előfizetői növekedést vagy nézettséget. Cook 2024-ben mintegy 500 millió dollárt vágott le az Apple TV+ tartalmi költségvetéséből.

Nem nehéz belátni, hogy az Apple miért akar takarékosabb lenni a streaminggel kapcsolatban. Az Apple TV+ egy szolgáltatási üzletág, ami egy olyan bevételi kategória, amely egyre fontosabbá válik a cég számára, ahogy a vásárlók hardveres szokásai megváltoznak, többek között ritkábban vesznek az emberek új iPhone-t. A szolgáltatások az Apple bevételeinek 21 százalékát tették ki a legutóbbi eredménybeszámolóban. A jelentések szerint az Apple TV+ az Apple szolgáltatási üzletágának egyetlen olyan része, amely nem termel nyereséget. Az Apple néhány más szolgáltatása, köztük az Apple Arcade, az Apple Music és az Apple News+ is apró árréssel küzd.

Az Apple TV+ könyvtára presztízsértékű, de a nézettség csekély, ami akadályozza a pénztermelő képességét. A Nielsen nyomon követi a tévékészüléken nézett streaming-tartalmakat, és ez alapján az Apple TV+-t a havi tévénézők kevesebb mint 1 százalékát éri el, szemben a Netflix 8,2 százalékával és a Max 1,2 százalékával 2025 februárjában. Az Apple-t kritizálták az Apple TV+ viszonylag csekély marketing-erőfeszítései miatt is. Az Apple például az iSpot.TV adatai szerint 2019 októberében alig 14,9 millió dollárt költött az Apple TV+ reklámjaira, szemben az iPhone-ra szánt 28,6 millió dollárral.


Az, hogy az Apple TV+ az Apple egyetlen olyan szolgáltatása, amely nem termel nyereséget, nem jó, de várható jelenség volt. Más streamingszolgáltatásokhoz hasonlóan az Apple TV+ esetében sem számított arra a vezetőség, hogy az indulás után egyből nyereséges lesz. Egy Apple TV+ alkalmazott szerint a szolgáltatás az első 10 év során várhatóan 15-20 milliárd dolláros veszteséget fog elkönyvelni. Összehasonlításképpen: a Disney fogyasztói streaming üzletága, a Disney+ 2020 őszi indulása és 2024 áprilisa között 11,4 milliárd dolláros működési veszteséget könyvelt el. A Disney streaming üzletága először a 2024. június 29-én záruló pénzügyi negyedévben vált nyereségessé.

Az Apple közel 4 billió dollárt ér, és 93,7 milliárd dollár nettó nyereséget ért el a legutóbbi pénzügyi évében. Ez kezelhetővé teszi az évi 1 milliárd dolláros streaming veszteséget. Mégis, a platform hatalmas lehetőség az Apple számára, és még azok a streaming újoncok is, amelyek a múltban küszködtek, mostanában megtalálják a módját, hogy nyereséget termeljenek. Az Apple TV+ számos riválisa reklámokkal és áremelésekkel keresi a kenyerét. Az Apple TV+-nál nincsenek reklámok, és 2023 ősze óta nem emeltek árat (ami manapság hosszú idő egy streaming szolgáltatás esetében).

Az Apple TV+-nak nagy kihívást jelent, hogy megtalálja a módját annak, hogy kitűnjön az egyre nagyobb versenyben lévő streaming-piacon, ahol a riválisok sokkal nagyobb könyvtárral rendelkeznek, és a tömeges, mainstream vonzerő felé mozdulnak el. De az Apple TV+ eredeti elképzelése egyébként sem arról szólt, hogy a legtöbb streaming-előfizetővel rendelkezzen, hanem arról, hogy az emberek jobban kötődjenek az iPhone-hoz és az Apple ökoszisztémához.

Az Apple azonban lehet, hogy ezeket a terveket is nehezen váltja valóra. Úgy tűnik, hogy a techóriás hiányosságokat mutat az azzal kapcsolatos elemzések megosztásában, hogy mely streaming-törekvések működnek. A cég nem rendelkezik adatokkal arról, hogy az Apple TV-alkalmazás nem Apple-eszközökön való elérhetővé tétele több hardvereladást eredményezett-e, ahogyan azt az Apple gondolta.

Most az Apple-nek van egy streaming szolgáltatása, amely erős, de kevéssé ismert hírnévvel és jelentős veszteségekkel rendelkezik. Az Apple TV+ valószínűleg továbbra is veszteséges lesz a társaság számára a következő negyedévekben, de a legfontosabb az, hogy a cég képes lesz-e egyértelmű irányt kommunikálni a streaming szolgáltatással kapcsolatban - mind belsőleg, mind a streamingszolgáltatók felé. Még az iparág is bizonytalan az Apple streaming-szándékait illetően. "A marketinges játékokon túli célokat nem értem, de ők nagyon okos emberek” - mondta Ted Sarandos, a Netflix vezérigazgatója a héten a Variety-nek az Apple TV+-ról. „Talán látnak valamit, amit mi nem.”

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Sequoyah #1
    Nem tudom elhinni, hogy ennyi streaming szolgaltatast elbirna a piac. Az Apple is tudhatja ezt, ezert is koltekeznek ennyire tul, remelve hogy komoly piaci reszesedest tudnak szerezni.
    Jo showkat csinalnak, szoval nem banom, de eddig is furcsaltam, hogy mennyire sok minosegi (azaz draga) cuccot gyartanak, viszonylag keves elofizeto mellett.

    Persze ez meg nem bukas, csak ha 2-3 ev mulva sem tudnak profitot hozni.