SG.hu
A YouTube a legnépszerűbb streaming szolgáltatás
Két évvel ezelőtt a YouTube feladta azt a merész tervét, hogy legyőzze Hollywoodot a saját játékában. Ez sikerült, a platform ma már több nézőt vonz a tévékészülékeken, mint a Netflix, a Disney+ vagy az Amazon Prime Video.
A videoplatform megpróbálta megépíteni a következő Netflixet, de nem talált fogást. Ezért törölte a műsorokat, és visszatért a felhasználók által létrehozott tartalmakhoz, amelyek ismertté tették. Ez nagy engedménynek, sőt, kudarcnak tűnt, de kiderült, hogy ez csak egy bukkanó volt. Mostanra a YouTube a legnépszerűbb streaming szolgáltatás, megelőzve azokat a vállalatokat, amelyeket egykor megpróbált utánozni. A platform valószínűtlen felemelkedése a ranglista élére azt mutatja, hogy több mint egy évtizeddel a streaming-korszak után az internet mennyire megváltoztatta a televíziózás jellegét és a nézők szokásait.
A YouTube nézettsége a világjárvány idején ugrott meg, amikor az emberek otthon ragadtak, és volt idejük több tartalmat fogyasztani. Később a tendencia folytatódott, ami a nyugodtabb műsorok iránti növekvő érdeklődés jele. A platform népszerűségét aláhúzza a YouTube tartalomkészítésre vonatkozó megközelítése és a régi médiavállalatok, például a Disney, a Paramount és az NBCUniversal milliárdos befektetései közötti éles különbséget, mivel mindegyik vállalat ugyanazért a közönségért versenyez. Amióta a Netflix 2012-ben elkezdett saját tartalmakat kínálni, a tévéhálózatok is beszálltak a streaming-versenybe, és jelentős befektetésekkel próbálták egymást megelőzni. Csak a Netflix évente 17 milliárd dollárt költ új sorozatokra és filmekre, valamint más vállalatok filmtárából származó régebbi műsorokra.
Ezzel szemben a YouTube-on az egyszerű alkotók döntenek arról, hogy mit készítenek, és ők maguk fedezik a gyártási költségeket. Ha egy videó nézettséget és reklámdollárokat hoz, a YouTube a bevétel 55 százalékát küldi az alkotóknak. Ha egy videó megbukik, nem veszít pénzt. A vállalat saját közlése szerint az elmúlt három évben 70 milliárd dollárt fizetett ki az alkotóknak és a partnereknek a tartalmakért - de mindig azután, hogy a pénz bejött, anélkül, hogy pénzügyi kockázatot kellett volna vállalnia. Az a döntés, hogy a tartalomról való döntést az alkotókra bízzák, volt a legfontosabb lecke, amit a vállalat megtanult - mondta Neal Mohan, a YouTube vezérigazgatója egy interjúban. "Az alkotóink sokkal jobban meg tudják jósolni, hogy mit akarnak a rajongóink és a közönségünk" - mondta.
Mohan szerint az Egyesült Államokban havonta 150 millió ember nézi a YouTube-ot a televíziókon, és ugyanazt nézik, ami a telefonokon is népszerű: Mr. Beast, a YouTube legnagyobb alkotójának mutatványait; zenei videókat; sőt, TikTok stílusú, Shorts nevű függőleges videókat is. A televíziónézést nyomon követő Nielsen adatai szerint a YouTube 17 egymást követő hónapban vezette a tévékészülékeken töltött streaming-idő rangsorát. Júniusban a részesedése 9,9 százalékra nőtt, ami rekordot jelent minden streaming platform esetében, ráadásul ez nem tartalmazza a telefonról, táblagépről vagy számítógépről nézőket. De nem tartalmazza a YouTube TV alkalmazást sem, amely díj ellenében hagyományos csatornákat is kínál.
A második negyedévben a YouTube reklámbevételei 13 százalékkal, 8,7 milliárd dollárra emelkedtek. Ez valamivel kevesebb, mint amire a Wall Street elemzői számítottak, de a YouTube előfizetésekből is pénzt keres, amelyek a negyedévben nőttek - jelentette az Alphabet, az anyavállalat. A videószolgáltatás a fiatal nézők körében is jól teljesít. Májusban a nézettsége nagyjából 48 százalékát a 34 év alattiak tették ki - állapította meg a Nielsen. Összehasonlításképpen a Netflix nézettségének 43 százaléka származott ebből a korcsoportból. Csak a gyermekbarát tartalmú Disney+ teljesít jobban ebben a demográfiai csoportban. A YouTube a fekete, az ázsiai és a spanyol nyelvű háztartások körében is erős nézettségi mutatókkal rendelkezik. "Borzasztóan széleskörű - ez az, ami az erősségét adja" - mondta Brian Fuhrer, a Nielsen termékstratégiáért felelős vezető alelnöke. "Minden egyes demográfiai, faji és etnikai csoport számára van valami, folyamatosan."
A YouTube a 2005-ös alapítása után szinte azonnal szembekerült a tévéhálózatok haragjával. Frusztrálta őket, hogy a felhasználók engedély nélkül töltötték fel műsoraikat a videóoldalra. 2007-ben a Viacom, az MTV akkori tulajdonosa 1 milliárd dollárra perelte be a YouTube-ot szerzői jogsértés miatt. A YouTube megnyerte a pert. Több mint egy évtizeddel ezelőtt a YouTube először kezdett el saját tartalmak megrendelésére vállalkozni. Egyes alkotóknak már 2007 óta fizette a videóikból származó reklámbevételek nagy részét, de 2012-ben a YouTube Original Channel Initiative (YouTube eredeti csatornákra vonatkozó kezdeményezés) révén még magasabb szintre lépett. A vállalat 100 millió dollárt költött 100 YouTube-csatorna indítására, amelyeken olyan szórakoztató művészek szerepelnek, mint Madonna és Shaquille O'Neal. Egy évvel és több mint 300 millió dollárral később a vállalat leállította az erőfeszítést.
2015-ben újra megpróbálkozott egy még ambiciózusabb tervvel, hogy prémium streaming szolgáltatást hozzon létre. A YouTube felvett egy korábbi MTV-vezetőt, Susanne Danielst, aki a YouTube Originals márkanév alatt fejlesztett műsorokat. A következő évben a platform komédiákat, drámákat és egy horror témájú valóságshow-t készített "Scare PewDiePie" címen, amelynek főszereplője az egyik legismertebb netes sztár volt. Néhány éven belül a tartalomkönyvtár egy Taylor Swift-koncerttel és egy Justin Bieber-dokusorozattal bővült. De csak egy műsor lett sláger: A "Cobra Kai", amely a "Karate Kölyök" filmek folytatása volt. Ezért 2022 elején a YouTube lehúzta a szolgáltatáson a rolót. Mohan elmondta, hogy a vállalat azért zárta le az Originals-t, mert az alkotók száma gyorsan nőtt a platformon, és inkább őket szerették volna támogatni.
Az évek során a YouTube alkotói tartalma a kezdeti idők alacsony költségvetésű amatőr videóitól fokozatosan profibbá vált. Néhány YouTube-csatorna filmszerűbbé tette a tartalmát, hogy nagyobb képernyőkön is jól nézzen ki. De nem minden YouTube tévénéző egyforma. A TVision nevű kutatócég szerint a két véglet a leggyakoribb: azokra, akik hihetetlenül gyakran nézik a platformot, és azokra, akik alig. A TVision 5000 háztartást követ nyomon, és ellentételezés fejében egy kamerát telepít az képernyők mellé, hogy lássa, az emberek valóban néznek-e egy-egy műsort, amikor a tévé be van kapcsolva. Yan Liu, a TVision vezérigazgatója szerint a YouTube "minden évben a figyelem szempontjából a legalsó helyen állt" a főbb streaming platformok között. (Tavaly az Amazon Prime Video végzett az első helyen). A TVision szerint a rövidebb YouTube-videók viszonylag magas figyelemaránnyal rendelkeznek, és jól teljesítenek az un. gyűjtővideók, mint a TikTok-klipek egymásba fűzve vagy egy komikus 10 legjobb vicce. Ugyanígy kelendőek a "hogyan kell" videók, a podcast-epizódok és a gyermekműsorok. A hosszabb videók, mint például a zenei lejátszási listák vagy az alváshangok sokkal rosszabbul szerepelnek.
A videoplatform megpróbálta megépíteni a következő Netflixet, de nem talált fogást. Ezért törölte a műsorokat, és visszatért a felhasználók által létrehozott tartalmakhoz, amelyek ismertté tették. Ez nagy engedménynek, sőt, kudarcnak tűnt, de kiderült, hogy ez csak egy bukkanó volt. Mostanra a YouTube a legnépszerűbb streaming szolgáltatás, megelőzve azokat a vállalatokat, amelyeket egykor megpróbált utánozni. A platform valószínűtlen felemelkedése a ranglista élére azt mutatja, hogy több mint egy évtizeddel a streaming-korszak után az internet mennyire megváltoztatta a televíziózás jellegét és a nézők szokásait.
A YouTube nézettsége a világjárvány idején ugrott meg, amikor az emberek otthon ragadtak, és volt idejük több tartalmat fogyasztani. Később a tendencia folytatódott, ami a nyugodtabb műsorok iránti növekvő érdeklődés jele. A platform népszerűségét aláhúzza a YouTube tartalomkészítésre vonatkozó megközelítése és a régi médiavállalatok, például a Disney, a Paramount és az NBCUniversal milliárdos befektetései közötti éles különbséget, mivel mindegyik vállalat ugyanazért a közönségért versenyez. Amióta a Netflix 2012-ben elkezdett saját tartalmakat kínálni, a tévéhálózatok is beszálltak a streaming-versenybe, és jelentős befektetésekkel próbálták egymást megelőzni. Csak a Netflix évente 17 milliárd dollárt költ új sorozatokra és filmekre, valamint más vállalatok filmtárából származó régebbi műsorokra.
Ezzel szemben a YouTube-on az egyszerű alkotók döntenek arról, hogy mit készítenek, és ők maguk fedezik a gyártási költségeket. Ha egy videó nézettséget és reklámdollárokat hoz, a YouTube a bevétel 55 százalékát küldi az alkotóknak. Ha egy videó megbukik, nem veszít pénzt. A vállalat saját közlése szerint az elmúlt három évben 70 milliárd dollárt fizetett ki az alkotóknak és a partnereknek a tartalmakért - de mindig azután, hogy a pénz bejött, anélkül, hogy pénzügyi kockázatot kellett volna vállalnia. Az a döntés, hogy a tartalomról való döntést az alkotókra bízzák, volt a legfontosabb lecke, amit a vállalat megtanult - mondta Neal Mohan, a YouTube vezérigazgatója egy interjúban. "Az alkotóink sokkal jobban meg tudják jósolni, hogy mit akarnak a rajongóink és a közönségünk" - mondta.
Mohan szerint az Egyesült Államokban havonta 150 millió ember nézi a YouTube-ot a televíziókon, és ugyanazt nézik, ami a telefonokon is népszerű: Mr. Beast, a YouTube legnagyobb alkotójának mutatványait; zenei videókat; sőt, TikTok stílusú, Shorts nevű függőleges videókat is. A televíziónézést nyomon követő Nielsen adatai szerint a YouTube 17 egymást követő hónapban vezette a tévékészülékeken töltött streaming-idő rangsorát. Júniusban a részesedése 9,9 százalékra nőtt, ami rekordot jelent minden streaming platform esetében, ráadásul ez nem tartalmazza a telefonról, táblagépről vagy számítógépről nézőket. De nem tartalmazza a YouTube TV alkalmazást sem, amely díj ellenében hagyományos csatornákat is kínál.
A második negyedévben a YouTube reklámbevételei 13 százalékkal, 8,7 milliárd dollárra emelkedtek. Ez valamivel kevesebb, mint amire a Wall Street elemzői számítottak, de a YouTube előfizetésekből is pénzt keres, amelyek a negyedévben nőttek - jelentette az Alphabet, az anyavállalat. A videószolgáltatás a fiatal nézők körében is jól teljesít. Májusban a nézettsége nagyjából 48 százalékát a 34 év alattiak tették ki - állapította meg a Nielsen. Összehasonlításképpen a Netflix nézettségének 43 százaléka származott ebből a korcsoportból. Csak a gyermekbarát tartalmú Disney+ teljesít jobban ebben a demográfiai csoportban. A YouTube a fekete, az ázsiai és a spanyol nyelvű háztartások körében is erős nézettségi mutatókkal rendelkezik. "Borzasztóan széleskörű - ez az, ami az erősségét adja" - mondta Brian Fuhrer, a Nielsen termékstratégiáért felelős vezető alelnöke. "Minden egyes demográfiai, faji és etnikai csoport számára van valami, folyamatosan."
A YouTube a 2005-ös alapítása után szinte azonnal szembekerült a tévéhálózatok haragjával. Frusztrálta őket, hogy a felhasználók engedély nélkül töltötték fel műsoraikat a videóoldalra. 2007-ben a Viacom, az MTV akkori tulajdonosa 1 milliárd dollárra perelte be a YouTube-ot szerzői jogsértés miatt. A YouTube megnyerte a pert. Több mint egy évtizeddel ezelőtt a YouTube először kezdett el saját tartalmak megrendelésére vállalkozni. Egyes alkotóknak már 2007 óta fizette a videóikból származó reklámbevételek nagy részét, de 2012-ben a YouTube Original Channel Initiative (YouTube eredeti csatornákra vonatkozó kezdeményezés) révén még magasabb szintre lépett. A vállalat 100 millió dollárt költött 100 YouTube-csatorna indítására, amelyeken olyan szórakoztató művészek szerepelnek, mint Madonna és Shaquille O'Neal. Egy évvel és több mint 300 millió dollárral később a vállalat leállította az erőfeszítést.
2015-ben újra megpróbálkozott egy még ambiciózusabb tervvel, hogy prémium streaming szolgáltatást hozzon létre. A YouTube felvett egy korábbi MTV-vezetőt, Susanne Danielst, aki a YouTube Originals márkanév alatt fejlesztett műsorokat. A következő évben a platform komédiákat, drámákat és egy horror témájú valóságshow-t készített "Scare PewDiePie" címen, amelynek főszereplője az egyik legismertebb netes sztár volt. Néhány éven belül a tartalomkönyvtár egy Taylor Swift-koncerttel és egy Justin Bieber-dokusorozattal bővült. De csak egy műsor lett sláger: A "Cobra Kai", amely a "Karate Kölyök" filmek folytatása volt. Ezért 2022 elején a YouTube lehúzta a szolgáltatáson a rolót. Mohan elmondta, hogy a vállalat azért zárta le az Originals-t, mert az alkotók száma gyorsan nőtt a platformon, és inkább őket szerették volna támogatni.
Az évek során a YouTube alkotói tartalma a kezdeti idők alacsony költségvetésű amatőr videóitól fokozatosan profibbá vált. Néhány YouTube-csatorna filmszerűbbé tette a tartalmát, hogy nagyobb képernyőkön is jól nézzen ki. De nem minden YouTube tévénéző egyforma. A TVision nevű kutatócég szerint a két véglet a leggyakoribb: azokra, akik hihetetlenül gyakran nézik a platformot, és azokra, akik alig. A TVision 5000 háztartást követ nyomon, és ellentételezés fejében egy kamerát telepít az képernyők mellé, hogy lássa, az emberek valóban néznek-e egy-egy műsort, amikor a tévé be van kapcsolva. Yan Liu, a TVision vezérigazgatója szerint a YouTube "minden évben a figyelem szempontjából a legalsó helyen állt" a főbb streaming platformok között. (Tavaly az Amazon Prime Video végzett az első helyen). A TVision szerint a rövidebb YouTube-videók viszonylag magas figyelemaránnyal rendelkeznek, és jól teljesítenek az un. gyűjtővideók, mint a TikTok-klipek egymásba fűzve vagy egy komikus 10 legjobb vicce. Ugyanígy kelendőek a "hogyan kell" videók, a podcast-epizódok és a gyermekműsorok. A hosszabb videók, mint például a zenei lejátszási listák vagy az alváshangok sokkal rosszabbul szerepelnek.