Ötvös Tibor
Godzilla: Minus One - végre magyar szinkronnal
A legnagyobb csendben és titokban tette elérhetővé a Netflix az utóbbi évtized legjobb szörnyes filmjét, mely valóban minden előzetes várakozást felülmúl.
A Godzilla Kong ellen második részében már szóba került, hogy a japánok összekapták magukat és megmutatták a világnak, mégis hogyan kell kezelni egy ekkora ikont és méltó módon bánni vele. A Godzilla: Minus One tavaly került a szerencsésebb országok mozivásznaira és eddig nagyon úgy tűnt, hogy hazánk kimarad minden módon abból, hogy megnézhesse Yamazaki Takashi művét. De szerencsére ez nem így történt és a legnagyobb csendben a Netflix felületére felkerült a film, 4K-felbontásban, magyar szinkronnal.
Koichi Shikishima kamikaze pilótaként indult bevetésre egy elvesztett háborúban, Japán oldalán, de végül nem végezte el a feladatát és ezzel a tudattal nehezen birkózik meg a háború által megtépázott országban. A lelkiismeretével küzdő férfi ezen a bevetésen találkozik először Godzillával, majd hazatérve egy aknaszedő hajón helyezkedik el lövészként. Közben egy asszony és egy kisbaba is az élete részévé válik, miközben a hatalmas szörny elindul Tokió felé.
Bármelyik korábbi Godzilla filmet is nézem (most nem a japán kiadásokról van szó, mert azokból csak gyerekkoromban láttam egy párat), a legtöbbnél a lényeg a szörnyetegen és a CGI-pusztításon volt. A Minus One azonban azzal húzza a legnagyobbat, hogy Godzilla, mint egy háttérben lévő fenyegetés jelen van ugyan, de mi végig a szereplők drámája miatt izgulunk.
A forgatókönyv ugyanis egész egyszerűen zseniális karaktereket alkotott meg. Shikishima áll a középpontban, akinek a szenvedése a hazaszeretet kontra józan ész és az ezzel járó megbánás kapcsán remekül van megírva és Ryunosuke Kamiki tökéletesen tudja átadni, akár egyetlen pillantásával is azt a fájdalmat, ami szép lassan felemészti. Mellette ott van a nő, Noriko Oishi, aki a háború végén egy talált babával költözik be főszereplőnk életébe és próbálja támogatni illetve megérteni a férfit. Minami Hamabe játéka gyönyörű és a két színész azon szereplők közé tartoznak, akik nem hatalmas gesztikulálásaikkal próbálnak karaktereket teremteni.
A többi színész is megteszi a magáét, de a két főszereplőn múlt minden és szerencsére mindkét színész mindent beleadott. Olyan érzékeny alkotást nyújtanak, hogy mindenki mást elhomályosítanak. A film harmadik szereplője pedig maga Godzilla, aki nem szerepel túl sokat a filmben, de a jelenléte folyamatosan érződik. Mint egy háborús fenyegetés, úgy kerül egyre közelebb az amúgy is megtépázott Japán partjaihoz a szörnyeteg és vele az a kihívás, amit az ország nem képes megugrani.
Godzilla megvalósítása minden eddiginél jobban sikerült. A grafikusok az eddigi legrealisztikusabb szörnyet hozták létre, pedig nem álltak 100 milliók a készítők számláján ahhoz, hogy mindent zöld háttér előtt vegyenek fel. Ennek ellenére a rombolás láttán a Godzilla Kong ellen második része elbújhatna szégyenében, a hajós üldözés pedig talán az utóbbi évek legizgalmasabb filmes jelenete.
A lerombolt ország képe, a drámai veszteségek bemutatása és a kilátástalanság árnya lebeg a szereplők feje felett és ez nagyon hamar átragad a nézőkre is. A végső megoldás pedig egészen eredeti és nagyon feszült végkifejletet okoz. A Godzilla Minus One egy szinte tökéletes dráma, mely akkor is működne, ha "mindössze" egy katona tragédiáját látnánk. De így, Godzillával kiegészülve megszületett az utóbbi évtized legjobb szörnyes filmje és a Netflixnek nagy köszönet, hogy mi is megnézhetjük. De a hazai forgalmazóknak nagy fekete pont, mert a Minus One egy IMAX vásznon... na, az lett volna a tökéletes filmélmény. De így is 9,5/10
A Godzilla Kong ellen második részében már szóba került, hogy a japánok összekapták magukat és megmutatták a világnak, mégis hogyan kell kezelni egy ekkora ikont és méltó módon bánni vele. A Godzilla: Minus One tavaly került a szerencsésebb országok mozivásznaira és eddig nagyon úgy tűnt, hogy hazánk kimarad minden módon abból, hogy megnézhesse Yamazaki Takashi művét. De szerencsére ez nem így történt és a legnagyobb csendben a Netflix felületére felkerült a film, 4K-felbontásban, magyar szinkronnal.
Koichi Shikishima kamikaze pilótaként indult bevetésre egy elvesztett háborúban, Japán oldalán, de végül nem végezte el a feladatát és ezzel a tudattal nehezen birkózik meg a háború által megtépázott országban. A lelkiismeretével küzdő férfi ezen a bevetésen találkozik először Godzillával, majd hazatérve egy aknaszedő hajón helyezkedik el lövészként. Közben egy asszony és egy kisbaba is az élete részévé válik, miközben a hatalmas szörny elindul Tokió felé.
Bármelyik korábbi Godzilla filmet is nézem (most nem a japán kiadásokról van szó, mert azokból csak gyerekkoromban láttam egy párat), a legtöbbnél a lényeg a szörnyetegen és a CGI-pusztításon volt. A Minus One azonban azzal húzza a legnagyobbat, hogy Godzilla, mint egy háttérben lévő fenyegetés jelen van ugyan, de mi végig a szereplők drámája miatt izgulunk.
A forgatókönyv ugyanis egész egyszerűen zseniális karaktereket alkotott meg. Shikishima áll a középpontban, akinek a szenvedése a hazaszeretet kontra józan ész és az ezzel járó megbánás kapcsán remekül van megírva és Ryunosuke Kamiki tökéletesen tudja átadni, akár egyetlen pillantásával is azt a fájdalmat, ami szép lassan felemészti. Mellette ott van a nő, Noriko Oishi, aki a háború végén egy talált babával költözik be főszereplőnk életébe és próbálja támogatni illetve megérteni a férfit. Minami Hamabe játéka gyönyörű és a két színész azon szereplők közé tartoznak, akik nem hatalmas gesztikulálásaikkal próbálnak karaktereket teremteni.
A többi színész is megteszi a magáét, de a két főszereplőn múlt minden és szerencsére mindkét színész mindent beleadott. Olyan érzékeny alkotást nyújtanak, hogy mindenki mást elhomályosítanak. A film harmadik szereplője pedig maga Godzilla, aki nem szerepel túl sokat a filmben, de a jelenléte folyamatosan érződik. Mint egy háborús fenyegetés, úgy kerül egyre közelebb az amúgy is megtépázott Japán partjaihoz a szörnyeteg és vele az a kihívás, amit az ország nem képes megugrani.
Godzilla megvalósítása minden eddiginél jobban sikerült. A grafikusok az eddigi legrealisztikusabb szörnyet hozták létre, pedig nem álltak 100 milliók a készítők számláján ahhoz, hogy mindent zöld háttér előtt vegyenek fel. Ennek ellenére a rombolás láttán a Godzilla Kong ellen második része elbújhatna szégyenében, a hajós üldözés pedig talán az utóbbi évek legizgalmasabb filmes jelenete.
A lerombolt ország képe, a drámai veszteségek bemutatása és a kilátástalanság árnya lebeg a szereplők feje felett és ez nagyon hamar átragad a nézőkre is. A végső megoldás pedig egészen eredeti és nagyon feszült végkifejletet okoz. A Godzilla Minus One egy szinte tökéletes dráma, mely akkor is működne, ha "mindössze" egy katona tragédiáját látnánk. De így, Godzillával kiegészülve megszületett az utóbbi évtized legjobb szörnyes filmje és a Netflixnek nagy köszönet, hogy mi is megnézhetjük. De a hazai forgalmazóknak nagy fekete pont, mert a Minus One egy IMAX vásznon... na, az lett volna a tökéletes filmélmény. De így is 9,5/10