Ilyen volt 2019, filmes szempontból

2019 elég sok csalódást okozott a moziba járó közönségnek, elég csak a legutóbbi Star Wars filmre gondolni. De szerencsére akadtak kimondottan jól sikerült filmek és megjött minden idők legjobb képregényfilmje is.

2019 nagyon vegyes képet mutat filmes szempontból, hiszen ritka az olyan év, mikor már januárban megérkezik az év legrosszabb filmje, illetve hogy egyetlen stúdió nyolc filmmel szerepeljen az év végi, legtöbb bevételt hozott filmek listáján. A Disneynek ez összejött, ez azonban nem jelenti azt, hogy minőségileg is sikerült meglépniük az elvárt szintet. Mi most összeszedtük az elmúlt legjobb, legrosszabb és legnagyobb meglepetést okozó címeit. Illetve azokat is, melyekkel nem foglalkoztunk a premier idején, de mindenképpen érdemes megnézni őket. Szóval íme a mi Top 5 felsorolásunk 2019-ből.

2019 legrosszabb filmjei:
Általában a legrosszabb listát összeállítani sokkal könnyebb, hiszen ideális esetben viszonylag kevés film sikerül valóban nagyon rosszul (mármint azok közül, ami a mozikba is kerül), többnyire inkább pénzügyi csalódást okoz - az elvárásokhoz képest. 2019-ben azonban nagyon nehéz volt összeszedni az öt legrosszabbat, ugyanis simán lehetne 20 filmet is feltenni erre a listára, mindenféle számozás vagy sorrend nélkül. De maradjunk az ötös listánál, azonban említsük meg a további szereplőket, csak felsorolásszerűen.

Az idei évben számos sorozatot "zártak le", melyek közül csak az egyik sikerült úgy-ahogy. Szóval nézzük rögtön a félresikerült befejezések ékkövét, mely az X-Men: Sötét Főnix címet viseli és egy elképesztően összegányolt, a szériát méltatlanul lezáró darabról van szó. A színészek unták az egészet (Michael Fassbender kivételével), a látvány az utolsó vonatos harcot kivéve értékelhetetlen, a történetet pedig inkább hagyjuk. Ide illik még az elméletileg rebootnak szánt Hellboy, melyre szinte minden igaz, amit a mutánsok filmjéről elmondtunk. Jobb lett volna látni, hogy mihez kezd del Toro a harmadik filmmel - de persze utólag könnyen okos mindenki.



Az Elrabolt világ a rendező személye, Rupert Wyatt és a Majmok bolygójával mutatott teljesítménye miatt volt érdekes, ám sajnos nagyon félrement minden. A sztori katyvasz, a szereplők nem érdekesek és a látvány sem a legjobb. De vígjáték fronton is akadtak furcsa bemutatók, hiszen miközben a Kőgazdag ázsiaiak elkerülte a mozikat, addig az olyan ostobaságok, mint az Übergáz vagy éppen a Csaló csajok simán befértek a műsorfüzetbe. De akkor most lássuk az öt legrosszabbat, esetenként spoileres indoklásokkal.

5. Men in Black - Sötét zsaruk a Föld körül
A Thor: Ragnarök egyik legnagyobb erősségét Chris Hemsworth és Tessa Thompson kettőse alkotta, mely nagyon jól működött és így a producerek azt hitték, ez minden közegben ilyen jól megy majd. Nos, a Men In Black bemutatta, hogy ez nem így van. Már az is kérdéses volt, hogy a közepes harmadik rész után miért kell egy folytatás, melyben nem tér vissza senki az eredetiből (Emma Thompson kivétel), de így, teljesen új karakterekkel már alapból kockázatos volt. Ráadásul az idióta történet, a gagyi látvány mellé ott volt még Chris Hemsworth, aki sosem volt még ilyen humortalan. A bukás megérdemelt volt, remélhetőleg jó ideig nem kerül felszínre a franchise.

4. Üveg
A sebezhetetlen és a Széttörve lezárásának szánt Üveg iszonyatosan buta film, melyet egyedül James McAvoy alakítása ment meg a legrosszabb címtől. Maga a történet szinte megalázza az előző két filmet (komolyan elhiszi bárki, hogy nem képes valamire, amit évtizedek óta művel?), teljesen logikátlan az egész. Willis olyan szinten unja a dolgot, hogy szinte már várja a halálát (az meg maga az őrület, ahogy végeznek vele), a lezárások pedig erőltetettek. M. Night Shyamalan filmje nem bukott a pénztárnál, de a visszajelzések alapján nagyon kevés embernek tetszett.



3. Charlie angyalai
Pár hete mutatták be, de mindenképpen itt a helye ennek a feminista akciófilmnek, melyben egyedül az Alkonyatból ismert Kristen Stewartot érdemes kiemelni. Sem a történet, sem a karakterek, sem a szereplők közötti viszonyok nem működnek, ráadásul a rendezés is szörnyen rossz. A készítők természetesen a nézőket okolják a film bukása miatt, de jobb lenne, ha ezt az energiát inkább egy másik film forgatókönyvébe és az akciójelenetekre fordítanák.

2. Vihar előtt Januárban már megjött az év legrosszabb filmje, melyet csak egy tudott alulmúlni, mely egyben az évtized csalódása is. Az előjelek pedig jók voltak, hiszen Matthew McConaughey és főleg Anne Hathaway már jól működtek együtt a Csillagok közöttben, de ott egy remek forgatókönyvet kaptak és egy zseniális rendezőt. A Vihar előtt egyetlen csavarra koncentrál, mely szerint az egész közeg, amiben a két színész létezik, egy videojáték és ők sima karakterek. Nevetséges és kiborító, mely értő kezekben akár jól is sikerülhetett volna.

1. Star Wars: Skywalker kora
Most biztosan sokan értetlenkednek és tuti hatalmas vita lesz belőle, de egyszerűen nem lehet szó nélkül elmenni az elmúlt 42 év legnagyobb csalódása mellett. A Skywalker kora a számozott Star Wars filmek lezárása és mint ilyen, egyszerűen katasztrófa. Palpatine visszahozásával megalázták A Jedi visszatért és semmissé tették Darth Vader önfeláldozását, ráadásul Az utolsó Jedik teljes mellőzésével két filmet kaptunk. Az első 30-40 perc ugyanis úgy robog, hogy láthatóan azt a történetet szánta Abrams a második fejezetnek, így most gyorsan be is rakta. Szóval a Skywalker kora lezárja a teljesen felesleges új trilógiát (évek múlva nem tudjuk majd felidézni Rey nevét, ez tuti) és a Disney bebizonyította, hogy abszolút nem érdekli őket a minőség, csak a pénz. Persze ez nem meglepő, de a Marvel-filmek esetében a színvonalat és a bevételeket is képesek voltak kordában tartani, de itt minden félrement. Így lezárni egy generációkon átívelő történetet példátlan pofátlanság. Egy jó darabig most nem kell Star Wars film, főleg nem a Disney-től.



A legjobbak előtt érdemes még a meglepetéseket is felsorolni, a pozitív és negatív csalódásokat is. A Star Wars: Skywalker kora már megkapta a Legrosszabb film címét, de ugyanígy jár neki a Legnagyobb csalódás is. Azonban itt akadnak vetélytársai. A negatív csalódások között kapott helyet az Az folytatása, mely minden előnye ellenére (remek színészek, néha nagyon jó rendezői megoldások és persze a Krajcáros) a gagyi CGI-effektekkel tönkre vágta az egészet. Szintén nem volt rémes, de végül is csalódásként kell elkönyvelni a Gemini Man-t, mely egy teljesen középszerű akciófilm. Azonban Ang Lee és Will Smith párosától többet vártunk volna (de Budapest gyönyörű a képeken).

Szintén nagyon megosztó a Volt egyszer egy... Hollywood, melyet a két színész zseniális játéka illetve a film utolsó fél órája ment meg a tömény unalomtól. Tarantino szerelmeslevele a korabeli Hollywoodhoz idegtépően hosszú és helyenként rém unalmas. Nem rossz film, de a rendezőtől ennél többet vártunk. Ahogy egyébként a Brightburn - A lángoló fiú sem hozta a várt szintet. Az alapötlet alapján simán lehetett volna az év filmje, de szinte mindent sikerült elrontani benne, amit csak lehetett. Nagyon nagy kár érte. Ahogy sajnos a James Cameron nevével fémjelzett Terminátor: Sötét végzet is kissé alulteljesített. Az új történet nem lenne rossz, bármennyire is érződik egy szimpla rebootnak az egész, de sajnos az érdektelen főszereplő miatt nem izgulunk annyira. Az új Terminator viszont nagyon jó, szóval van még kraft ebben a franchiseban.

Szerencsére akadtak pozitív meglepetések is és ide kerülhet szinte az összes blockbuster. A tavalyi Aquaman után idén a Shazam! folytatta a DC felívelését és végül nem csak felnőtt, de túl is lépett a Marvel-univerzum filmjein. A Shazam! egy aranyos és vicces szuperhős-film, mely remélhetőleg hasonló minőségű folytatást kap majd. A meglepetések közé tartozik az Aladdin, mely ezzel a teljesítményével messze kitűnik a Disney őrületes CGI-áradatából. A Dumbó egyszerűen rossz volt, Az oroszlánkirály pedig nem működött a mimika nélküli élethű állatokkal. Meglepetést okozott a Neverland elhagyása, mely egy nagyon erős dokumentumfilm Michael Jackson pedofil ügyeiről - és jön a folytatás, illetve az ellen-film is.



Az év egyik legfontosabb filmje a dél-koreai Élősködők, ami feltehetően el is viszi majd a legjobb külföldi film Oscarját. A Házassági történet egy szívfacsaróan őszinte történet egy pár válásáról, akiket Adam Driver és Scarlett Johansson alakít, parádésan és szintén Oscar-esélyesként. Martin Scorsese filmjeire mindig érdemes figyelni, így Az ír is kihagyhatatlan a rajongók számára, bár a film nagyon hosszú és nem ér fel a Kaszinó vagy a Nagymenők szintjére. Az Álomdoktor viszont már parádés és szerencsére nagyon jól sikerült folytatni A ragyogást. Itt jegyezném meg, hogy ezen filmek többsége Netflix-logóval van ellátva, szóval a cég tovább tör előre és ez a tendencia csak folytatódik majd 2020-ban. Na de ennyi lista után jöjjön a legfontosabb, az év legjobbjait tartalmazó felsorolás. Itt is 5 film szerepel, melyekről írtunk és mind idén kerültek a hazai mozikba.

5. Alita: A harc angyala és Halálos iramban: Hobbs & Shaw
Talán sokakat meglep az ötödik helyezett megosztottsága, de a két blockbuster mindenképpen említést érdemel és nagyjából egy szintet hoznak. Az Alita főhősénél egész egyszerűen nem készült szerethetőbb karakter az idén, a hatalmas szemei ellenére sem. Nagyon látványos és nem akar sokat markolni a film, de amit bevállal, azt nagyon jól oldja meg. Negatívumként a nyitott befejezés említhető fel, hiszen a bevételek alapján valószínűleg - Az arany iránytűhöz hasonlóan - sosem kapjuk meg a lezárását. A Halálos iramban: Hobbs & Shaw pedig a nyár legjobb blockbustere, ami kellő öniróniával képes szórakoztatni, még a nyilvánvaló ostobaságai ellenére is. A két szereplő között azonban izzik a levegő és a párosuk odaveri Vin Diesel legtöbb családi összejövetelét.

4. Így neveld a sárkányodat 3
Akit érdekel, hogy hogyan lehet tökéletesen lezárni egy trilógiát, az nézze meg Fogatlan utolsó közös kalandját Hablaty oldalán. A DreamWorks meséje csodálatosan viszi végig az évekkel ezelőtt megkezdett történetet és szerencsére úgy zárják le, hogy nincs is nagyon esély a negyedik részre. Egész egyszerűen ugyanis nincs rá szükség, mert ez a három mese így alkot kerek egészet. A záró akkordban a mellékszereplők is megkapták a maguk pillanatait, így velük sincs már mit kezdeni.



3. Aki bújt
Az év egyik legnagyobb meglepetését nyújtotta az Aki bújt, ami egy humoros thriller, horror-gore elemekkel megspékelve. Nem nevezném színtiszta horrornak, de itt ez most nem is baj. A főszereplő Samara Weaving a maga káromkodós módján nagyon szerethető, az alaptörténet szintén remek és szerencsére a film is húz néha pár igazán merészet (a férj pálfordulása vagy a kisgyerek viselkedése mellett a személyzet sorsa is nagyon jól van megírva). Az Aki bújt jól mutatja, hogy jó színészekkel, ütős dumákkal és különösen nagyobb sztárok nélkül is lehet egy egy-helyszínes thrillert forgatni, sikeresen.

2. Bosszúállók: Végjáték
Megkapta lezárását a Marvel Harmadik Fázisa, mely szerencsére nem okozott csalódást. A nyitány kellően meglepő, a folytatás nagyon drámai, a lezárás pedig megható és teljes, azaz a fontosabb karakterek sorsát elvarrták a készítők. Azonban a Végtelen háború szintjét nem sikerült elérni, kicsit alatta marad, köszönhetően a nagyon hosszúra nyújtott lezárásnak. De a humor működik, Robert Downey Jr. és Chris Evans életük egyik legjobbját nyújtja, Thor pedig egész egyszerűen a legnagyobb troll lett a Marvel univerzumban. Egy szó mint száz, a Marvel nagyon jól fejezte be a történetszálat és remélhetőleg Kevin Feige ezután átveszi a Star Wars univerzumot, mert láthatóan képes egyben tartani egy hatalmas, több filmen átívelő sztorivonalat. Kíváncsian várjuk az új történeteket, bár az eddigi felhozatal közül talán csak a Penge és Dr. Strange visszatérése tűnik érdekesnek.

1. Joker
Aki olvasta az októberi kritikánkat, az feltehetően nem lepődik meg az első helyezetten. A Joker tökéletes példája annak, hogy milyen, mikor egy tehetséges rendező és egy zseniális színész összeállnak, hogy egy nagyon mély, többrétegű karakter eredettörténetét megalkossák egy sokak által lesajnált műfajban, a képregényfilmek világában. Ám Joaquin Phoenix elhozta minden idők legjobb Jokerét (Heath Ledgerrel megosztva ülnek a trónon). A forgatókönyv egész egyszerűen zseniális és a nyomasztó képi világgal lesz teljes a tökéletes hangulat. Ami pedig az utolsó 20 percben történik, az filmtörténelem. De Niro és Phoenix párbeszéde majd az utána következő "újjászületés" a véres lezárással fantasztikus, az egész jelenetsor beég az ember elméjébe. Óriási meglepetés, hiszen a DC az eddigiek alapján nem igazán tudott mit kezdeni a karaktereivel, de a Wonder Woman és az Aquaman után a Shazam! is egész jól sikerólt, de a koronát a Joker tette fel a sorozatra. Ezek után már nem lesz elég, ha Fekete Özvegy szexi ruciban üti-veri az ellenségeket vagy az Örökkévalók látványos erőkkel bírva harcolnak a bolygónkért. A Joker mérföldkő a szuperhős-filmek műfajában és a Marvel kénytelen lesz reagálni erre a dologra.



Ennyi volt 2019, és ezek után reménykedve nézünk 2020 elé. Hamarosan jön Rian Johnson remek kritikákat kapott filmje, a Tőrbe ejtve, mely esélyes az év egyik legjobbja pozíciójára is, de érkezik a Bad Boys - Mindörökké rosszfiúk is. Guy Ritchie is visszatér a gyökereihez (Úriemberek), Taika Waititi pedig Hitler-paródiát hozott össze (JoJo Nyuszi). Folytatódik a Top Gun, irtó viccesnek tűnik a Free Guy, jön a Halál a Níluson és Eddie Murphy is visszatér Amerikába (Coming 2 America). Képregényes fronton a Fekete Özvegy és az Örökkévalók mellett a Wonder Woman 1984 közeleg, azonban a legizgalmasabbnak a Ragadozó madarak (és egy bizonyos Harley Quinn csodasztikus felszabadulása) tűnik. Végül pedig Christopher Nolan is új filmmel jelentkezik a Tenet képében. Reméljük a legjobbakat.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • ostoros #19
    Neked pedig az a javaslatom, hogy keress más hozzászólásokat, amelyekkel egyet értesz.
  • nkmedve #17
    Egyetértek.
    Az SW9-nek rengeteg gondja van (a TLJ esetéből "okulva" valószínűleg a Disney nagyon durván beavatkozott a vágásba azok után, hogy már alapból nagy volt a kapkodás) de az év legrosszabb filmjének nevezni nagyon szélsőséges nézetnek tűnik nekem. Mint minden SW részben (beleértve a Baljós Árnyakat is, ami helyenként egy kriminálisan rossz film szerintem) ebben is volt annyi pozitívum ami kiemeli a legrosszabbak közül.
    Nekem mindig furcsa az, amikor valaki csalódik egy filmben és onnantól számára az lesz a legrosszabb alkotás valaha, mellőzve minden objektivitást és józan észt. Sajnos az SW fanok egy jó része ilyen szélsőséges, és ez szerintem egyáltalán nem tesz jót a franchise-nak.
  • end3 #16
    Egyébként meg nem értem, az ember nem csak 1919-ban "világra jött" filmeket néz az adott évben. Nekem piszok jó "mozis év" volt, néztem vagy 300, megfelelő szempontok alapján kiválasztott, eddig még általam nem látott filmet... - Közülük csak kevés volt, amit mellényúlásnak értékelnék.., - a 2017 után elkészült mozik egyébként legtöbbször már egy egészen új filmkészítő generáció által készítettek, más tapasztalatok alapján és más igényekre gyártódtak. - A NETFLIX meg a többi új streaming-szolgáltató saját gyártású filmjeit meg éppen a TV nézők igényeire szabott minőségük miatt számomra nézhetetlenek is. Igénytelen sablongyárak limitált költségvetéssel és technikai megoldásokkal, gyenge rendezőkkel, vágókkal és színészekkel. (Igazából mindegyik adásidő-kitöltő szolgáltatás és nem valódi mozi!)
  • end3 #15
    "Star Wars: Skywalker kora már megkapta a Legrosszabb film címét," - Hogy mi van? Az IMAX-ben néztem meg, - teltházzal, - és végre az előző részekhez képest nagyon jól szórakoztam. - Van látvány és van dinamika. J.J. ismét meghaladta önmagát, bár eddig sem ő rendezte a legrosszabb akciómozikat. - (Mondjuk az első hét mozibevételei alapján nem egy nézőriasztó alkotás, - ha jól emlékszem a világon összesítve 550 millió dodó..!)
  • kalapos01 #14
    De hogy ontopik is legyek: 5 mozifilmből, amit megnéztem, 4 nagyon jó lett egy meg közepes - ennél többre nem láttam érdemesnek elmenni a vélemények alapján.

    Hogy milyen volt 2019 filmes szempontból? Gőzöm sincs. Muris, amikor valaki 10 vagy akár 50 filmből azt hiszi, hogy meg tudja állapítani ezt. Ilyenkor általában az emberek (tisztelet a kivételnek!) csak a saját nyomorukon siránkoznak.
  • kalapos01 #13
    A javaslatom: érdemes dolgozni a filmes ízléseden, és akkor azon fogod kapni magad, hogy azt kommenteled, hogy piszok jó volt az adott év. És akkor megint jövök majd kommentelni, hogy rohadtul nincs így, mindössze arról van szó, hogy te ezzel nem a filmes kínálatot minősíted, csak azt, hogy szuper filmeket nézel, hogy szuper a filmes ízlésed, hogy a szuper filmekre ülsz be. És ami szar, az nem érdekel valamiért. Attól, hogy zseniálisan választasz filmet, még lehet szar egy év.
    Utoljára szerkesztette: kalapos01, 2020.01.05. 14:18:19
  • kalapos01 #12
    Te ezzel nem a filmes kínálatot minősíted, csak azt, hogy szar filmeket nézel, hogy szar a filmes ízlésed, hogy a szar filmekre ülsz be. És ami jó, az nem érdekel valamiért.

    Teljesen érthető, hogy dühös vagy magadra. A javaslatom: találd meg a jó filmeket. Rengeteg nagyon értékes és nagyon szerethető, szuper szórakoztató darab is volt. Alapvetés, hogy nem a blődli vígjátékokra kell beülni, hanem a zseniális komédiákra. Nem is értem, hogy miért az érdekelt téged, ami degeneráltaknak való. Biztos vagyok benne, hogy sok ilyen film volt, de az ilyeneket nem lenne logikus messzire elkerülni?
  • Relixo #11
    Ilyen volt 2019, filmes szempontból .....
    Megmondom én milyen volt SZAR. Ennyi.
    Értékelhetetlen blődli vígjáték volt minden! (na jó nem minden de a 98%-a)
    Az összes mozifilm arról szól már,hogy vicces,baromkodó és jópofa. Legyen az horror vagy akció totál mindegy a degeneráltaknak csak dőljön a sok fingós poén miközbe megmentik a világot meg a macsónak vélt über gagyi beszólások.
  • IMYke2.0.0.0 #10
    Heath L. Jokeretol a hideg is kirazott... Es nem azert, mert egy akkora "szineszisten" jatszotta (akit posztumusz istenitettek egi magassagig), hanem mert olyan szar volt.
    Utoljára szerkesztette: IMYke2.0.0.0, 2020.01.04. 19:07:53
  • KoLaMan #9
    Egyszerűen muszáj reagálnom Ender Wiggin első posztjára, és az arra kapott - nem éppen kirakatba való - válaszokra.
    Ender Wiggin posztja azon kevesek közé tartozik, amik után tudom, hogy noha a filmes ízlésem terén az erős kisebbség tagja vagyok - azért nem vagyok egyedül. Gyakorlatilag minden észrevételével egyetértek (már ami filmet láttam). A rá kapott válaszok nem őt, hanem az íróikat minősítik. Csak mert valakinek nem tetszett a Joker, az már érzelmileg visszamaradott, és inkább ne is járjon moziba...? Hát, hmm, OK, értem én, hogy van akinek tetszett (illetve nem értem, de elfogadom), de miért kell azt sértésként felfogni, ha valakinek nem tetszett, és sértéssel védekezni? Érthetetlen számomra az a mentalitás, ha valaki egyszerűen képtelen kezelni mások eltérő véleményét.
    Én személy szerint a Joker nézését kétszer hagytam abba, és végül nem kevés kínlódással csak azért néztem végig, hogy autentikusan tudjak véleményt mondani róla. Nem azt mondom, hogy vacak film (noha ez a meggyőződésem), csupán nekem marhára nem tetszett. És ahogy én tiszteletben tartom mások véleményét, ízlését, kéretik az enyémmel ugyanezt tenni.

    A cikkírónak meg: Joaquin Phoenix és Heath Ledger művészien drámáztak a karakterrel (tisztázzuk: mindkét színészt nagyon is szeretem, szerettem) és ugyan lehetnek a kritikusok szerint ők a képzeletbeli Joker-trónon, ellenben Joker valódi, és hiteles karakterét Jack Nicholson ragadta meg a legjobban, és játszotta el a tőle megszokott színvonalon.
    Utoljára szerkesztette: KoLaMan, 2020.01.04. 16:06:40