Szekeres Viktor
Madarak a dobozban - Látás nélkül
Míg tavasszal a Hang nélkülben zajt nem lehetett csapni, addig Sandra Bullock új horrorfilmjében csak az maradhat éleben, aki nem nyitja ki a szemét.
Hogy tetszett a Madarak a dobozban?
Fura helyzetben van a Netflix friss hazai premierjével, hiszen a Bird Boxot úton-útfélen a Hang nélkülhöz (A Quiet Place) fogják hasonlítani. Biztosan lesz, aki koppintással vádolja majd őket, annak ellenére, hogy - mint azt a premier dátuma is mutatja - még jóval John Krasinski filmjének premierje előtt forgatták le. Arról persze nem is beszélve, hogy a film alapját Josh Malerman 2014-ben, itthon Madarak a dobozban címmel megjelent könyve adja.
A film története alapvetően egy posztapokaliptikus sztori, ami úgy indul (mint az a fenti részletből is kitűnik), hogy egy anya, Malorie két gyerekét arra instruálja, hogy miképp maradhatnak életben. Mondandójának a lényege, hogy semmilyen körülmények között sem vehetik le a szemükről a szemkötőjüket. Mert aki kinyitja a szemét és körülnéz, az meghal. Így vágnak neki hármasban egy veszélyekkel teli útnak a folyón.
A Madarak a dobozban világa vérfagyasztó. És eleinte kérdőjelekkel teli - de csak eleinte. Hiszen sokak csalódására a döbbenetesen felkavaró kezdést követően nem az új világot mutatják be nekünk, mint a Hang nélkülben, hanem pár évet visszaugrunk az időben és tanúi lehetünk annak, hogy miképp pusztult ki az emberiség nagy része, és miként vette át "valami" az uralmát a bolygón. És hogy az a "valami" pontosan hogy is lép kapcsolatba áldozataival.
A múltban klasszikus túlélő horroros szituációt vázolnak fel remek történetfűzéssel, ami mellé sajnos a rendezés nem tud fellépni. Susanne Bier bár korábban remek filmeket rendezett otthonában, Dániában (Egy jobb világ, Testvéred feleségét..., Esküvő után), amerikai munkáival eddig nem nagyon tudott kitűnni. Sajnos a Bird Boxhoz sem tesz hozzá sok mindent, mondhatjuk azt is, hogy a műfaj kifogott rajta. Pedig a történet már eleve hatalmas érzelmi komponenst hordoz magában azzal, hogy gyerekeket mutat be a halál torkában, és egy olyan világot, melynek alapozását követően az ember agya azonnal kattogni kezd azon, hogy ő vajon mit tenne, ha így pórul járna, azonban ehhez hangulati pluszt tényleg csak a zene ad, a klisékre támaszkodó megvalósítás nem.
A Madarak a dobozban zseniális film is lehetett volna, de a Hang nélkülhöz hasonlóan "csak" kifejezetten jó és élvezetes a végeredmény, többek között a bemutatott világnak, valamint a feszültséggel teli szituációknak köszönhetően. A film remek színészeket sorakoztat fel, kár, hogy nekik a rettegés eljátszásán kívül nem sok feladat jut. Ugyanis hiába töltenek elég sok időt együtt, a szereplők karakterizálását elmismásolják, a néző inkább a színészek ismertsége vagy alakítása alapján kezd el kötődni a karakterekhez, a szkript nem sokat segít ebben neki.
Ennek megfelelően a szereplők fogyatkozása inkább csak Malorie kapcsán van ránk hatással, cserébe viszont bőven van időnk azon agyalni, hogy mennyire kilátástalan (khm) a felvázolt helyzet, ami szerencsére azért mégiscsak hordoz némi reményt. A Madarak a dobozban elborzasztó, popcorn horrorfilmnek elsőrangú lett, azonban sajnos nem több annál, a könyvbéli többlettartalomtól és gondolatiságtól ezúttal megkíméltek minket. Kár érte. ****
A film története alapvetően egy posztapokaliptikus sztori, ami úgy indul (mint az a fenti részletből is kitűnik), hogy egy anya, Malorie két gyerekét arra instruálja, hogy miképp maradhatnak életben. Mondandójának a lényege, hogy semmilyen körülmények között sem vehetik le a szemükről a szemkötőjüket. Mert aki kinyitja a szemét és körülnéz, az meghal. Így vágnak neki hármasban egy veszélyekkel teli útnak a folyón.
A Madarak a dobozban világa vérfagyasztó. És eleinte kérdőjelekkel teli - de csak eleinte. Hiszen sokak csalódására a döbbenetesen felkavaró kezdést követően nem az új világot mutatják be nekünk, mint a Hang nélkülben, hanem pár évet visszaugrunk az időben és tanúi lehetünk annak, hogy miképp pusztult ki az emberiség nagy része, és miként vette át "valami" az uralmát a bolygón. És hogy az a "valami" pontosan hogy is lép kapcsolatba áldozataival.
A múltban klasszikus túlélő horroros szituációt vázolnak fel remek történetfűzéssel, ami mellé sajnos a rendezés nem tud fellépni. Susanne Bier bár korábban remek filmeket rendezett otthonában, Dániában (Egy jobb világ, Testvéred feleségét..., Esküvő után), amerikai munkáival eddig nem nagyon tudott kitűnni. Sajnos a Bird Boxhoz sem tesz hozzá sok mindent, mondhatjuk azt is, hogy a műfaj kifogott rajta. Pedig a történet már eleve hatalmas érzelmi komponenst hordoz magában azzal, hogy gyerekeket mutat be a halál torkában, és egy olyan világot, melynek alapozását követően az ember agya azonnal kattogni kezd azon, hogy ő vajon mit tenne, ha így pórul járna, azonban ehhez hangulati pluszt tényleg csak a zene ad, a klisékre támaszkodó megvalósítás nem.
A Madarak a dobozban zseniális film is lehetett volna, de a Hang nélkülhöz hasonlóan "csak" kifejezetten jó és élvezetes a végeredmény, többek között a bemutatott világnak, valamint a feszültséggel teli szituációknak köszönhetően. A film remek színészeket sorakoztat fel, kár, hogy nekik a rettegés eljátszásán kívül nem sok feladat jut. Ugyanis hiába töltenek elég sok időt együtt, a szereplők karakterizálását elmismásolják, a néző inkább a színészek ismertsége vagy alakítása alapján kezd el kötődni a karakterekhez, a szkript nem sokat segít ebben neki.
Ennek megfelelően a szereplők fogyatkozása inkább csak Malorie kapcsán van ránk hatással, cserébe viszont bőven van időnk azon agyalni, hogy mennyire kilátástalan (khm) a felvázolt helyzet, ami szerencsére azért mégiscsak hordoz némi reményt. A Madarak a dobozban elborzasztó, popcorn horrorfilmnek elsőrangú lett, azonban sajnos nem több annál, a könyvbéli többlettartalomtól és gondolatiságtól ezúttal megkíméltek minket. Kár érte. ****
|
Madarak a dobozban (Bird Box)
színes, amerikai horrorfilm, 124 perc, 2018 16 éven aluliak számára nem ajánlott rendező: Susanne Bier forgatókönyvíró: Eric Heisserer - Josh Malerman regénye alapján zeneszerző: Trent Reznor és Atticus Ross operatőr: Salvatore Totino producer: Chris Morgan, Dylan Clark, Barbara Muschietti szereplők: Sandra Bullock (Malorie) Vivien Lyra Blair (Lány) Julian Edwards (Fiú) Trevante Rhodes (Tom) John Malkovich (Doug) Rosa Salazar (Lucy) |