Szekeres Viktor
A Whiplash az év egyik legjobban várt filmjévé lépett elő
A Whiplash nyerte a független filmes Sundance filmfesztivált.
A huszonnyolc éves Damian Chazelle rendezte mű a kifejezetten szűkszavú szinopszisa alapján elsőre nem tűnt túlságosan érdekfeszítő mozinak: egy fiatal zenész küzdelme, hogy jazz dobossá váljon. Ehhez képes a film konkrétan letaglózza az embert. Fájdalmasan részletes képet fest az alkotó és a művészet viszonyáról, a mentor és a tanítvány ellentmondásos kapcsolatáról, az áldozathozatalról és a zsenialitás megszületésének áráról és magáról a nagybetűs katarzisról. Az eddig főleg csak komédiákban látott Miles Teller és a veterán J.K. Simmons a színjátszás olyan szintjét hozzák, melyet csak nagyon ritkán lát az ember. A Whiplash atmoszférája és tempója szinte lángra lobbantja a vásznat. Az év filmje?!" - pár napja ezeket a sorokat írta Csákvári Géza, a Népszabadság filmkritikusa Facebook oldalán. a Whiplash című filmről, melyet a Sundance filmfesztiválon látott. Arról a Whiplash-ről, mely tegnap megkapta a fesztivál legjobb filmjének szóló elismerést - és egyben a közönségdíjat is.
Természetesen idézhetnénk az amerikai kritikusokat és a nézőket is, akik ugyancsak szuperlatívuszokban beszélnek a Whiplash-ről, így egy percig sem szabad csodálkozni azon, ha a film az idei kínálat igen várt alkotásává lépett elő. Mint ahogy az sem meglepő, hogy ez a film kelt először a vetített alkotások közül, a Sony Pictures Classic vásárolta meg a bemutatás és a forgalmazás jogait.
A nagy kérdés, hogy a Sundance elismerése hozhat-e a filmnek anyagi sikert, illetve az év végén komolyabb szakmai elismeréseket, ha valóban ilyen jó alkotásról van szó? Nos, az majd elválik. Az biztos, hogy a 2013-as győztes, a Fruitvale Station nagyon jó lett és esélyes is volt az Oscar-jelölésre, de végül lemaradt - de a 16 milliós bevétel egy független film esetében nem tűnik olyan rossznak. Viszont a 2012-es győztes, A messzi dél vadjai (Beasts of the Southern Wild), valamint a közönségdíjas A kezelés már jobban teljesített, előbbi 4, utóbbi 1 jelölést kapott az Oscar-versenyben. Más kérdés, hogy a 13, illetve 6 milliós belföldi bevételük elmaradt a Fruitvale Stationétől.
A huszonnyolc éves Damian Chazelle rendezte mű a kifejezetten szűkszavú szinopszisa alapján elsőre nem tűnt túlságosan érdekfeszítő mozinak: egy fiatal zenész küzdelme, hogy jazz dobossá váljon. Ehhez képes a film konkrétan letaglózza az embert. Fájdalmasan részletes képet fest az alkotó és a művészet viszonyáról, a mentor és a tanítvány ellentmondásos kapcsolatáról, az áldozathozatalról és a zsenialitás megszületésének áráról és magáról a nagybetűs katarzisról. Az eddig főleg csak komédiákban látott Miles Teller és a veterán J.K. Simmons a színjátszás olyan szintjét hozzák, melyet csak nagyon ritkán lát az ember. A Whiplash atmoszférája és tempója szinte lángra lobbantja a vásznat. Az év filmje?!" - pár napja ezeket a sorokat írta Csákvári Géza, a Népszabadság filmkritikusa Facebook oldalán. a Whiplash című filmről, melyet a Sundance filmfesztiválon látott. Arról a Whiplash-ről, mely tegnap megkapta a fesztivál legjobb filmjének szóló elismerést - és egyben a közönségdíjat is.
Természetesen idézhetnénk az amerikai kritikusokat és a nézőket is, akik ugyancsak szuperlatívuszokban beszélnek a Whiplash-ről, így egy percig sem szabad csodálkozni azon, ha a film az idei kínálat igen várt alkotásává lépett elő. Mint ahogy az sem meglepő, hogy ez a film kelt először a vetített alkotások közül, a Sony Pictures Classic vásárolta meg a bemutatás és a forgalmazás jogait.
A nagy kérdés, hogy a Sundance elismerése hozhat-e a filmnek anyagi sikert, illetve az év végén komolyabb szakmai elismeréseket, ha valóban ilyen jó alkotásról van szó? Nos, az majd elválik. Az biztos, hogy a 2013-as győztes, a Fruitvale Station nagyon jó lett és esélyes is volt az Oscar-jelölésre, de végül lemaradt - de a 16 milliós bevétel egy független film esetében nem tűnik olyan rossznak. Viszont a 2012-es győztes, A messzi dél vadjai (Beasts of the Southern Wild), valamint a közönségdíjas A kezelés már jobban teljesített, előbbi 4, utóbbi 1 jelölést kapott az Oscar-versenyben. Más kérdés, hogy a 13, illetve 6 milliós belföldi bevételük elmaradt a Fruitvale Stationétől.