MTI
Csütörtökön jönnek a digitális tachográf kártyák
A közlekedési felügyeletek csütörtöktől már képesek lesznek kiadni gépjárművezetői digitális tachográf kártyákat, amelyre eddig 50 igény érkezett - mondta Békési István, a Közlekedési Főfelügyelet főigazgatója.
A főigazgató emlékeztetett arra, hogy a 3,5 tonna össztömegű, vagy kilencnél több ülőhellyel rendelkező gépjárműveket május 1-jétől első alkalommal forgalomba helyezni már csak digitális menetíró készülékkel (tachográffal) lehet. Több uniós tagállam mellett Magyarországon is késett a hatóság a kártyakibocsátással, aminek oka, hogy a plasztikkártyákra és a szoftverekre kiírt közbeszerzési pályázatok elhúzódtak.
A Nemzetközi Közúti Fuvarozási Szövetség (IRU) korábbi tájékoztatása szerint az Európai Unió tagországai közül hét - Ciprus, Málta, Görögország, Portugália, Szlovákia, Szlovénia és Magyarország - nem tudta teljesíteni a május elsejei határidőt az új szállítójárművek digitális tachográffal történő felszerelésére. Az IRU szerint az utóbbi négy ország júniusra utolérheti a többi EU tagállamot.
Vincze Péter a KFF kommunikációs igazgatója megerősítette, hogy büntetésre számíthatnak májustól azok a kamionsofőrök és autóbuszvezetők, akik nem rendelkeznek a digitális menetíró készülékbe való gépjárművezetői kártyával, noha járművükben már van ilyen készülék. E tekintetben az Európai Unió nem határozott meg türelmi időt, az ellenőrzést végző hatóságok számára. Utalt arra, hogy a digitális technológián alapuló új típusú menetíró készülékekhez 4 féle - gépjárművezetői, műhely-, üzembentartói és ellenőri - csipkártyára van szükség, mivel ezek nélkül használhatatlan a készülék.
Vincze Péter közölte: az új teherautóikat illetve autóbuszaikat először forgalomba helyezők a digitális tachográf iránti kérelmeket május első hetétől a fővárosi illetve a megyei közlekedési felügyeleteken nyújthatják be, és a kártyákat közigazgatási eljárás keretében adja ki a hatóság. A kommunikációs igazgató kiemelte, hogy a digitális tachográfokhoz szükséges kártyák kiadási díjának és a kártya árának együttes összege várhatóan 7-8 ezer forint között lesz. A szakember szerint az új digitális tachográf kártyák kiadásáig az analóg menetíróval felszerelt teherautókkal lehet fuvart lebonyolítani az EU területén.
A digitális menetíró készülék olyan elektronikus érzékelő, amely a jármű használata során számos adatot rögzít, például a jármű sebességét, a buszok és teherautók indulási és megállási időpontját. Képes érzékelni az összesen megtett távolságot, illetve az egyes utak hosszát is. A digitális tachográf segítségével a hatóságok hatékonyabban tudják ellenőrizni a fuvarozó cégeket, hogy a vállalatok betartatják-e a gépjárművezetőkkel a kötelező pihenőidőt. Az összesen 51.000 kártyát várhatóan mintegy 5 év alatt bocsátják ki: ezen belül mintegy 1.000 ellenőri, 1.000 műhely, 12.500 üzembentartói, valamint több mint 36.000 gépjárművezetői kártyát adnak ki a kérelmezők részére.
A főigazgató emlékeztetett arra, hogy a 3,5 tonna össztömegű, vagy kilencnél több ülőhellyel rendelkező gépjárműveket május 1-jétől első alkalommal forgalomba helyezni már csak digitális menetíró készülékkel (tachográffal) lehet. Több uniós tagállam mellett Magyarországon is késett a hatóság a kártyakibocsátással, aminek oka, hogy a plasztikkártyákra és a szoftverekre kiírt közbeszerzési pályázatok elhúzódtak.
A Nemzetközi Közúti Fuvarozási Szövetség (IRU) korábbi tájékoztatása szerint az Európai Unió tagországai közül hét - Ciprus, Málta, Görögország, Portugália, Szlovákia, Szlovénia és Magyarország - nem tudta teljesíteni a május elsejei határidőt az új szállítójárművek digitális tachográffal történő felszerelésére. Az IRU szerint az utóbbi négy ország júniusra utolérheti a többi EU tagállamot.
Vincze Péter a KFF kommunikációs igazgatója megerősítette, hogy büntetésre számíthatnak májustól azok a kamionsofőrök és autóbuszvezetők, akik nem rendelkeznek a digitális menetíró készülékbe való gépjárművezetői kártyával, noha járművükben már van ilyen készülék. E tekintetben az Európai Unió nem határozott meg türelmi időt, az ellenőrzést végző hatóságok számára. Utalt arra, hogy a digitális technológián alapuló új típusú menetíró készülékekhez 4 féle - gépjárművezetői, műhely-, üzembentartói és ellenőri - csipkártyára van szükség, mivel ezek nélkül használhatatlan a készülék.
Vincze Péter közölte: az új teherautóikat illetve autóbuszaikat először forgalomba helyezők a digitális tachográf iránti kérelmeket május első hetétől a fővárosi illetve a megyei közlekedési felügyeleteken nyújthatják be, és a kártyákat közigazgatási eljárás keretében adja ki a hatóság. A kommunikációs igazgató kiemelte, hogy a digitális tachográfokhoz szükséges kártyák kiadási díjának és a kártya árának együttes összege várhatóan 7-8 ezer forint között lesz. A szakember szerint az új digitális tachográf kártyák kiadásáig az analóg menetíróval felszerelt teherautókkal lehet fuvart lebonyolítani az EU területén.
A digitális menetíró készülék olyan elektronikus érzékelő, amely a jármű használata során számos adatot rögzít, például a jármű sebességét, a buszok és teherautók indulási és megállási időpontját. Képes érzékelni az összesen megtett távolságot, illetve az egyes utak hosszát is. A digitális tachográf segítségével a hatóságok hatékonyabban tudják ellenőrizni a fuvarozó cégeket, hogy a vállalatok betartatják-e a gépjárművezetőkkel a kötelező pihenőidőt. Az összesen 51.000 kártyát várhatóan mintegy 5 év alatt bocsátják ki: ezen belül mintegy 1.000 ellenőri, 1.000 műhely, 12.500 üzembentartói, valamint több mint 36.000 gépjárművezetői kártyát adnak ki a kérelmezők részére.