SG.hu

Hatalmas fejlesztést kap a Formula E, az elektromos autók F1-közeli sebességet érnek majd el

A világ motorsportjának irányító testülete Makaóban ülésezett. A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA, Fédération Internationale de l'Automobile) feladatai között szerepelt a következő szezon különböző versenynaptárainak jóváhagyása, mert most ütközik az F1-es Monacói Nagydíj és a Le Mans-i 24 órás verseny, valamint az Indy 500 és az F1 éves kanadai eseménye. A Formula E naptárát is bejelentették, de annak közepén még van pár üres hely, így nem nevezhető véglegesnek. De az igazán érdekes dolog csak a 2026-2027-es szezonban lép életbe, ez pedig a Gen4-es autó érkezése.

A jelenlegi masina sem rossz, már csak azért sem, mert ebben a szezonban levettek néhány korlátozást a Gen3-as autóról. A részleges összkerékhajtás hozzáadása javított az amúgy is nagyon agresszív szérián, de a technika egyelőre csak a kvalifikáció utolsó részében, a futam elején és a kötelező Attack Mode használatakor kapcsolható be, ami érdekes új stratégiával gazdagította a sportot. A 2026-2027-es szezon kezdetétől végre állandó lesz az összkerékhajtás a járművekben. Ennek már régen itt az ideje, tekintve, hogy gyakorlatilag minden ilyen az utakon lévő nagy teljesítményű jármű mindkét tengelyét hajtja. Ez az első alkalom, hogy az FIA állandó összkerékhajtásos együléseseket hagyott jóvá, mióta a technológiát évtizedekkel ezelőtt kitiltották az F1-ből.

A teljesítmény masszív növekedést kap, a jelenlegi 470 lóerős (350 kW) teljesítményről 804 lóerőre (600 kW) emelik. Ez nem sokkal marad el a jövő évi F1-es gépekétől, amelyek 1 006 lóerőt (750 kW) fognak leadni, de csak akkor, ha a hibrid akkumulátorok teljesen töltve vannak. Amint fogynak az elektronok, az F1-es autónak csak 536 lóerővel (400 kW) kell beérnie. Az energiahatékonyság a Formula E versenyzés egyik alapelve, és ez a nagy teljesítménynövekedés ellenére sem veszik el. Továbbra is arra számíthatunk, hogy az autók kevesebb energiával indulnak a versenyen, mint amennyi a célba éréshez szükséges, a Gen4-es autó pedig a jelenlegi 600 kW helyett 700 kW-ot lesz képes regenerálni fékezéskor.


Az alvázat továbbra is a Spark készíti majd, de a Williams Advanced Engineering már nem biztosítja az akkumulátorokat, hanem azok az olasz Podium Advanced Technologies beszállítótól érkeznek. A gumiabroncsokat a Bridgestone helyett pedig a Hankook biztosítja. Első alkalommal a szárnyak esetében is lesz nagy és kis leszorítóerővel rendelkező konfiguráció. Mindez olyan autót eredményez, amely teljesítményét tekintve valahol az F1 és az F2 vagy az IndyCar között helyezkedik el.

A Formula E Gen4-es autó súlya még mindig 20 százalékkal nagyobb lesz, mint egy F1-es autóé, és a Bridgestone abroncsainak továbbra is elég tartósnak kell lenniük ahhoz, hogy túléljenek egy versenyhétvégét, így az F1-es kanyarsebessége nincs veszélyben. De a több mint 800 lóerő és az AWD azt jelenti, hogy a Gen4-es autó nagyon gyors lesz a lassú kanyaroknál is - valószínűleg még az F1-esnél is sokkal gyorsabb. Csak remélhető, hogy közben nem lesznek túl nagyok Monacóhoz. Hivatalos képeket még nem tettek közzé az autóról, de az állítólag a múlt hónapban Spanyolországban végzett teszteken elérte a 338 km/h sebességet. Eddig a Nissan, a Jaguar, a Porsche, a Maserati és a Lola kötelezte el magát, hogy a Gen4-ig a sportban marad.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • duke #1
    Az lesz az erdekes ha majd egyutt indulnak belsoegesuekkel.