SG.hu

A vezető nélküli drágább, mint a normál, az emberek mégis kifizetik

A robotaxik egyik alapvető előnye, hogy a magas kihasználtság és az alacsonyabb munkaerőköltségek végül olcsó közlekedési lehetőséget eredményeznek. Ez még messze nem valósult meg, de most már vannak adatok, amelyekből meg tudjuk becsülni, hogy mekkora lesz a különbség.

Az Obi egy olyan alkalmazás, amely több utazásszervező szolgáltatás valós idejű árait és felvételi idejét összesíti. A cég nemrég publikálta az első úgynevezett "mélyreható vizsgálatot a Waymo árazási stratégiájáról”. A vállalat megállapította, hogy a Waymo önvezető autóinak utazásai következetesen drágábbak, mint az Uber és a Lyft hasonló szolgáltatásai - de ez úgy tűnik, nem számít.

A jelentés egy hónapnyi, március 25. és április 25. között San Franciscóban, Kaliforniában gyűjtött adatokon alapul. Az Obi közel 90 000 utazási adatot gyűjtött össze a Waymo és a Lyft standard ajánlatai és az UberX szolgáltatásai közül, hogy összehasonlítsa az árakat és a várható érkezési időket. Ezután összehasonlította az azonos időpontokban és útvonalakon leadott utazási kéréseket. Az Obi megállapította, hogy a Lyft kínálta a legalacsonyabb átlagárat, 14,44 dollárt. Az Uber következett 15,58 dollárral. A Waymo átlagára a hónap adatai alapján 20,43 dollár volt.


Ashwini Anburajan, az Obi pénzügyi igazgatója elmondta, hogy tekintve a Waymo szolgáltatás népszerűségét ez kissé meglepő. A Waymo májusban közölte, hogy hetente 250 000 utat tesz lehetővé négy városban. A magasabb árak eddig nem csökkentették az érdeklődést. „A köznyelvben az a nézet uralkodik, hogy az önvezető járművek el fogják venni a sofőrök munkáját és veszélybe sodorják őket. Szerintem az irónia az, hogy az önvezető járművek üzemeltetése valójában meglehetősen drága, és ez nem fog megtörténni, legalábbis a közeljövőben nem” - mondta.

Az Obi megállapította, hogy csúcsidőben a Waymo átlagos ára körülbelül 11 dollárral drágább, mint a Lyfté, és közel 9,50 dollárral drágább, mint az Uberé. "Nem számítottam arra, hogy a fogyasztók hajlandóak lesznek akár 10 dollárral többet fizetni” - mondta Anburajan. "Szerintem ez a technológia és az újdonság iránti lelkesedésről, valamint arról a preferenciáról tanúskodik, hogy az emberek néha szívesen ülnek sofőr nélküli autóba.”


Az Obi megállapította, hogy a Waymo nemcsak drágább volt, hanem az árazása is nagyobb eltéréseket mutatott, mint az Uberé vagy a Lyfté. Anburajan szerint ez azzal magyarázható, hogy a Waymo árazási modellje nem annyira kifinomult. Az Uber és a Lyft, mondta, több mint egy évtized alatt finomította az utazások árazását. Ezek a platformok valamivel dinamikusabbak is, mivel a sofőrök saját időbeosztásuk szerint jelentkeznek be és ki, vagy csatlakoznak a munkához, vagy teljesen felhagynak vele. A Waymo viszont többnyire rögzített, de lassan növekvő járműállománnyal rendelkezik (bár ez a növekedés üteme hamarosan felgyorsulhat). Ez Anburajan szerint inkább egy „tiszta kereslet-kínálat” alapú árképzési rendszerhez vezetett.

Ez két nagy hatással van az ügyfelekre. Az egyik, hogy a rövid utak általában drágábbak, mint a hosszabbak. Az Obi megállapította, hogy a Waymo utazások kilométerenként körülbelül 26 dollárba kerülnek, ha az út hossza nem haladja meg az 1,4 km-t. Ez az Uber és a Lyft utazásokra is igaz volt. Azonban a legrövidebb Waymo utazások ára 41,48%-kal, illetve 31,12%-kal magasabb volt, mint az Uber és a Lyft árai. Ez a különbség az utak hosszának növekedésével csökkent. A 4,3 km és 9,3 km közötti utak esetében a Lyft 2,60 dollárba, az Uber 2,90 dollárba, a Waymo pedig 3,50 dollárba került kilométerenként. A másik hatás az, hogy a hosszabb várakozási idő drágább utazásokat jelent. Végül is, ha egy autónak hosszú utat kell megtennie, hogy felvegyen egy ügyfelet, az azt jelenti, hogy kevesebb magas haszonkulcsú, rövid távú utat fog teljesíteni. Ez még mindig nem riasztja el a Waymo ügyfeleit, mondta Anburajan, annak ellenére, hogy Obi megállapította, hogy a Waymo várakozási ideje nagyobb eltéréseket mutat.

Az adatalapú mélyreható elemzés mellett az Obi Los Angelesben, San Franciscóban és Phoenixben (Arizona) is felmérést végzett az utasok körében, hogy jobban megértse, mi állhat ezeknek a tendenciáknak a hátterében. A vállalat megállapította, hogy a Waymo-val utazó felhasználók 70%-a azt mondta, hogy a hagyományos autómegosztást vagy taxit előnyben részesíti a vezető nélküli autókhoz képest. Ennek ellenére az Obi szerint a biztonság továbbra is nagy gondot jelent az utasok számára. A megkérdezettek 74%-a azt mondta, hogy ez a legnagyobb aggodalomra okot adó tényező a robotaxisokkal kapcsolatban. A válaszadók közel 70%-a szerint valamilyen formában szükség van az utazások távoli emberi felügyeletére (ami már most is bevett gyakorlat).

Talán még ennél is meglepőbb, hogy az emberek hogyan válaszoltak arra a kérdésre, hogy hajlandóak lennének-e többet fizetni a Waymo-ért. Közel 40% azt mondta, hogy „ugyanannyit vagy kevesebbet” fizetne. De 16,3% azt mondta, hogy kevesebb mint 5 dollárral többet is fizetne utazásonként, további 10,1% azt mondta, hogy legfeljebb 5 dollárral fizetne többet utazásonként, 16,3% pedig azt mondta, hogy utazásonként legfeljebb 10 dollárral többet fizetne. Anburajan szerint az ilyen válaszok segítik megérteni a Waymo árazását. "Van valami abban, hogy az autóban egyedül ülés megnyeri az ügyfeleket" - mondta. „Olyan, mintha egy kis buborékban lennél, és eljutnál A pontból B pontba. Ez nagyon kényelmes.”

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • inkvisitor #3
    Várj csak míg el nem kezd egész úton reklámokat játszani.
    A Youtube is így kezdte, most meg a kalóz oldalak kevesebb reklámokt nyomnak rád mint a fizetős stream szolgáltatások.
  • kvp #2
    "„A köznyelvben az a nézet uralkodik, hogy az önvezető járművek el fogják venni a sofőrök munkáját és veszélybe sodorják őket. Szerintem az irónia az, hogy az önvezető járművek üzemeltetése valójában meglehetősen drága, és ez nem fog megtörténni, legalábbis a közeljövőben nem” - mondta."

    Az autorol is pont ezt mondak a lovaskocsival szemben aztan latjuk mi lett belole. A lenyeg, hogy a technologia mukodik es amit tomegesse valik leesik az ara. Az az ar, ami mar most is nagyjabol versenykepes az emberes soforokkel. A szoftvert az emberes soforokkel szemben nem kell folyamatosan par evtizedenkent ujratanitani, csak jobb lesz, tehat a fejlesztesi koltsegei csak amortizalodni tudnak. Ez lassan de biztosan gazdasagosabba teszi mint elo embert fizetni.
  • Archenemy #1
    Mondjuk a robottaxi nem fog egész úton a politikai nézeteivel szórakoztatni, már megéri.