SG.hu
A hideg már nem akadály az elektromos autóknak

A hőszivattyúk nagyon kevés energiával is melegen tudják tartani az elektromos járműveket, így azok akkumulátorai tovább bírják a hideg téli időjárást.
A hideg tél rossz hír az elektromos autók (EV-k) akkumulátorai számára, de egy hőszivattyúval, és az épületeknél már régóta használt klímabarát fűtési rendszerrel az elektromos autók tovább működhetnek fagyos hőmérsékleten. Az elektromos autók akkumulátorainak teljesítményét nyomon követő Recurrent adatai szerint az EV-k átlagosan a hatótávolságuk egyötödét veszítik el, ha a hőmérséklet nulla fokra csökken. Ez főként azért van, mert a fázó utasok felkapcsolják a fűtést, ami lemeríti az akkumulátort.
A Recurrent adatai szerint egy hőszivattyú a felére csökkentheti a hatótáv-csökkenést. A hőszivattyúk kevésbé merítik az autó akkumulátorát, mint a régi típusú elektromos ellenállásfűtések, amelyekre a korai elektromos autók támaszkodtak. Ez azt jelenti, hogy a legjobb mai elektromos autók fagyos időben csak 11 százalékot veszítenek a hatótávolságukból. "Az EV-vezetők téli időjárás miatti aggodalmai megoldódni látszanak” - mondta Andy Garberson, a Recurrent kutatásainak vezetője. Ez megnyitja az utat ahhoz, hogy egyre többen vezessenek elektromos autót hidegebb klímájú országokban is, mondja Greg Brannon, az AAA (American Automobile Association) mérnöki igazgatója. A leghidegebb régiókban azonban, ahol a hőmérséklet rendszeresen -10 fok alá esik, az autósok nem látnak majd annyi előnyt, mivel a hőszivattyúk nem működnek jól ilyen szélsőséges hőmérsékleten.
A Recurrent 18 000 elektromos autó adatai alapján vizsgálta meg, hogy mennyi ideig bírják az akkumulátorok a különböző hőmérsékleteken. 20 népszerű EV-modellt rangsoroltak aszerint, hogy mennyi hatótávolságot veszítettek fagyos időben, szemben a 21 fok körüli ideális hőmérsékleten nyújtott legjobb teljesítményükkel.
Egyes EV-modellek csak bizonyos felszereltségeknél vagy bizonyos modellévek után kaphatók hőszivattyúkkal. A Teslák például csak 2021-ben kezdtek hőszivattyúval érkezni. Ez nagy változást hozott: a Recurrent elemzése szerint az ellenállásfűtésre épülő Model S szedánok kétszer annyi hatótávolságot veszítettek a hidegben, mint a hőszivattyúval felszerelt újabb modellek. Általában a hőszivattyúval ellátott EV-k jobban teljesítettek a hidegben - de nem mindig. Garberson szerint más tényezők, például az akkumulátorok kialakítása is hozzájárult ahhoz, hogy egyes modellek feljebb vagy lejjebb kerültek a rangsorban.
Az elektromos járművek hideg időjárási hatótáv-problémájának egy része kémiai okokra vezethető vissza: a hidegebb hőmérséklet miatt az akkumulátorban lévő lítiumionok lassabban mozognak, ami az akkumulátor hatékonyságát csökkenti. Ráadásul a hidegebb levegő kissé sűrűbb, ami nagyobb légellenállást jelent - ez a probléma a benzinüzemű járműveket is érinti a hidegben. A hatótáv-csökkenés nagy része azonban a fűtésből adódik. A benzines üzemű autókkal ellentétben, amelyek a belsőégésű motorok hulladékhőjét használhatják az utastér felmelegítésére, az elektromos járműveknek akkumulátoros energiát kell használniuk a fűtéshez. Az AAA 2019-es tanulmánya szerint a hatótáv-veszteség nagyjából háromnegyede a fűtésből származik.
Az akkumulátoros energia hővé alakításának hagyományos módja az elektromos ellenállás-fűtés, ahol az autó áramot vezet át egy nagy ellenállású tekercsen, amely felmelegíti a körülötte lévő levegőt. A hőszivattyúk azonban másképp működnek: a meglévő hőt mozgatják, ahelyett, hogy a semmiből állítanák elő, ami lehetővé teszi, hogy úgy melegítsék fel az autót, hogy közben sokkal kevesebb akkumulátorteljesítményt használnak.
A hőszivattyúk azonban nem működnek olyan jól, amikor a hőmérséklet körülbelül -10 fok alá csökken. Ezen a ponton még a hőszivattyúval felszerelt autók is kikapcsolják azokat, és átállnak a tartalék ellenállásfűtésre. Ez azt jelenti, hogy a leghidegebb napokon nem számít, hogy egy elektromos autó rendelkezik-e hőszivattyúval vagy sem - mondta Brannon. "De ha mérsékeltebb környezetben élünk, a hőszivattyúk nagy előnyt jelentenek” - mondta.
A hideg tél rossz hír az elektromos autók (EV-k) akkumulátorai számára, de egy hőszivattyúval, és az épületeknél már régóta használt klímabarát fűtési rendszerrel az elektromos autók tovább működhetnek fagyos hőmérsékleten. Az elektromos autók akkumulátorainak teljesítményét nyomon követő Recurrent adatai szerint az EV-k átlagosan a hatótávolságuk egyötödét veszítik el, ha a hőmérséklet nulla fokra csökken. Ez főként azért van, mert a fázó utasok felkapcsolják a fűtést, ami lemeríti az akkumulátort.
A Recurrent adatai szerint egy hőszivattyú a felére csökkentheti a hatótáv-csökkenést. A hőszivattyúk kevésbé merítik az autó akkumulátorát, mint a régi típusú elektromos ellenállásfűtések, amelyekre a korai elektromos autók támaszkodtak. Ez azt jelenti, hogy a legjobb mai elektromos autók fagyos időben csak 11 százalékot veszítenek a hatótávolságukból. "Az EV-vezetők téli időjárás miatti aggodalmai megoldódni látszanak” - mondta Andy Garberson, a Recurrent kutatásainak vezetője. Ez megnyitja az utat ahhoz, hogy egyre többen vezessenek elektromos autót hidegebb klímájú országokban is, mondja Greg Brannon, az AAA (American Automobile Association) mérnöki igazgatója. A leghidegebb régiókban azonban, ahol a hőmérséklet rendszeresen -10 fok alá esik, az autósok nem látnak majd annyi előnyt, mivel a hőszivattyúk nem működnek jól ilyen szélsőséges hőmérsékleten.
A Recurrent 18 000 elektromos autó adatai alapján vizsgálta meg, hogy mennyi ideig bírják az akkumulátorok a különböző hőmérsékleteken. 20 népszerű EV-modellt rangsoroltak aszerint, hogy mennyi hatótávolságot veszítettek fagyos időben, szemben a 21 fok körüli ideális hőmérsékleten nyújtott legjobb teljesítményükkel.

Egyes EV-modellek csak bizonyos felszereltségeknél vagy bizonyos modellévek után kaphatók hőszivattyúkkal. A Teslák például csak 2021-ben kezdtek hőszivattyúval érkezni. Ez nagy változást hozott: a Recurrent elemzése szerint az ellenállásfűtésre épülő Model S szedánok kétszer annyi hatótávolságot veszítettek a hidegben, mint a hőszivattyúval felszerelt újabb modellek. Általában a hőszivattyúval ellátott EV-k jobban teljesítettek a hidegben - de nem mindig. Garberson szerint más tényezők, például az akkumulátorok kialakítása is hozzájárult ahhoz, hogy egyes modellek feljebb vagy lejjebb kerültek a rangsorban.
Az elektromos járművek hideg időjárási hatótáv-problémájának egy része kémiai okokra vezethető vissza: a hidegebb hőmérséklet miatt az akkumulátorban lévő lítiumionok lassabban mozognak, ami az akkumulátor hatékonyságát csökkenti. Ráadásul a hidegebb levegő kissé sűrűbb, ami nagyobb légellenállást jelent - ez a probléma a benzinüzemű járműveket is érinti a hidegben. A hatótáv-csökkenés nagy része azonban a fűtésből adódik. A benzines üzemű autókkal ellentétben, amelyek a belsőégésű motorok hulladékhőjét használhatják az utastér felmelegítésére, az elektromos járműveknek akkumulátoros energiát kell használniuk a fűtéshez. Az AAA 2019-es tanulmánya szerint a hatótáv-veszteség nagyjából háromnegyede a fűtésből származik.
Az akkumulátoros energia hővé alakításának hagyományos módja az elektromos ellenállás-fűtés, ahol az autó áramot vezet át egy nagy ellenállású tekercsen, amely felmelegíti a körülötte lévő levegőt. A hőszivattyúk azonban másképp működnek: a meglévő hőt mozgatják, ahelyett, hogy a semmiből állítanák elő, ami lehetővé teszi, hogy úgy melegítsék fel az autót, hogy közben sokkal kevesebb akkumulátorteljesítményt használnak.
A hőszivattyúk azonban nem működnek olyan jól, amikor a hőmérséklet körülbelül -10 fok alá csökken. Ezen a ponton még a hőszivattyúval felszerelt autók is kikapcsolják azokat, és átállnak a tartalék ellenállásfűtésre. Ez azt jelenti, hogy a leghidegebb napokon nem számít, hogy egy elektromos autó rendelkezik-e hőszivattyúval vagy sem - mondta Brannon. "De ha mérsékeltebb környezetben élünk, a hőszivattyúk nagy előnyt jelentenek” - mondta.