SG.hu

Elon Musk miatt fuccsolt be a Tesla önvezetése

A mérnökök figyelmeztetése ellenére kiszedette a Teslákból a radarokat, hogy azok olcsóbbak legyenek.

2019 áprilisában, az "Autonomy Investor Day" elnevezésű bemutatóján Musk a Tesla vezérigazgatójaként talán a legmerészebb jóslatát tette. "Jövő év közepére több mint egymillió Tesla-autónk lesz az utakon teljes önvezető hardverrel" - mondta Musk a befektetőkkel teli teremben. A szoftver automatikusan frissül az éteren keresztül, és a teljes önvezetés olyan megbízható lesz, mondta, hogy a sofőr "akár el is aludhat". A befektetők el voltak ragadtatva. A következő évben a Tesla részvényárfolyama az egekbe szökött, és a legértékesebb autógyártóvá tette, Musk pedig a világ leggazdagabb emberévé vált. A teljes önvezetés az Autopilotot követte, amely 2014-ben indult, és lehetővé tette az autók számára az autópályákon való navigálást, a kormányzástól és a sávváltástól a sebesség beállításáig. A Full Self-Driving célja az volt, hogy ezeket a képességeket a városi és lakott utcákra is átültesse, ami sokkal nehezebb feladat.

Az autók ehhez hardver és szoftver kombinációjára támaszkodnak. Nyolc kamera valós idejű felvételeket készít az autót körülvevő tevékenységekről, lehetővé téve az autó számára, hogy felmérje az olyan veszélyforrásokat, mint a gyalogosok vagy a kerékpárosok, és ennek megfelelően manőverezzen. Ígéretének teljesítéséhez Musk egy sztármérnöki csapatot állított össze, akik hajlandóak voltak hosszú órákat dolgozni és éjszakába nyúlóan problémákat megoldani. Musk a saját autóján tesztelte a legújabb szoftvert, majd ő és más vezetők "javítási kéréseket" állítottak össze a mérnökeik számára.

Ezek a javítások a könyörtelen fejlődés illúzióját keltették, de a korábbi alkalmazottak szerint elfedték a koherens fejlesztési stratégia hiányát. A Tesla filozófiája egyszerű: Minél több adatnak (jelen esetben vezetésnek) van kitéve az autót irányító mesterséges intelligencia, annál gyorsabban tanul. De ez a nyers modell azt is jelenti, hogy lazább a biztonsági háló. A Tesla úgy döntött, hogy gyakorlatilag hagyja, hogy a szoftver magától tanuljon. Bár ez felgyorsíthatja a folyamatot, lényegében a próbálgatás és hiba módszerét jelenti. A riválisok (a Waymo és mások) másképp közelítik meg az autonómiát: szabályokat állítanak fel, és a korlátozások megszegése esetén fellépnek az esetleges jogsértésekkel szemben.


Az önvezetést fejlesztő vállalatok jellemzően kifinomult lidar- és radarrendszereket is használnak, amelyek segítségével a szoftverek részletesen feltérképezik a környezetet. A radar eredetileg fontos szerepet játszott a Tesla járműveinek és szoftverének tervezésében, kiegészítve a kamerákat azzal, hogy a valóságban is ellenőrizni tudja, mi van körülötte, különösen akkor, ha a látótávolság esetleg korlátozott. A Tesla ultrahangos szenzorokat is használt, olyan kisebb hatótávolságú eszközöket, amelyek az autó centiméteres körzetében érzékelik az akadályokat. (A vállalat tavaly bejelentette, hogy ezeket is kiiktatja).

Ha a lidar valamit lát, annyit tud, hogy egy tárgy van elöl, és a jármű egyéb információ nélkül is megáll. Ezzel szemben a kameráknak meg kell érteniük, hogy mit látnak ahhoz, hogy hatékonyak legyenek. A Tesla dolgozóira támaszkodnak, akik felcímkézik a járművek által rögzített képeket, beleértve olyan dolgokat, mint a stoptáblák és vonatok, hogy segítsenek a szoftvereknek megérteni hogyan kell reagálniuk. Musk a "csak látásalapú" megközelítést egyszerűbbnek, olcsóbbnak és intuitívabbnak ítélte. "A közúti rendszert kamerák (szemek) & neurális hálók (agyak) számára tervezték" - tweetelte 2022 februárjában.


A Teslák önvezető technológiája drága, ezért két évvel ezelőtt, amikor a pandémia miatt a logisztikai láncok megszakadtak, Elon Musk elhatározta, hogy leviszi a költségeket. Az autók radarérzékelőit vette célba, amelyek arra szolgálnak, hogy nagy távolságból észleljék a veszélyeket. Ezeken túl az autókban nyolc kamera van, amelyeket arra terveztek, hogy az utat figyeljék. Musk szerint ezeknek elégnek kell lenniük. A mérnökök megdöbbentek, nyilatkozták a Washington Postnak a megtorlástól való félelmükben névtelenségük megőrzése mellett korábbi alkalmazottak.

A mérnökök szerint radar nélkül a Teslák hajlamosak lennének alapvető észlelési hibákra, ha a kamerákat eltakarják az esőcseppek vagy akár az erős napfény, de Musk nem volt meggyőzve és felülbírálta mérnökeit. 2021 májusában a Tesla bejelentette, hogy kiveszi a radart az új autókból, és nem sokkal később a vállalat megkezdte a radar kikapcsolását a már forgalomban lévő autókban is. A problémák szinte azonnal észrevehetőek voltak. A szabályozó hatóságokhoz benyújtott panaszok szerint az autók hirtelen állítólag megálltak a képzeletbeli veszélyek miatt, félreértelmezték az utcatáblákat, és nem észlelték az akadályokat, például a vészhelyzeti járműveket.

A Nemzeti Közúti Közlekedésbiztonsági Hivatal (NHTSA) adatai szerint a "fantomfékezésekről" szóló jelentések három hónap alatt 107 panaszra emelkedtek, míg az azt megelőző 22 hónapban csak 34-re. Nagyjából egy tucatnyi jelentés érkezett arról, hogy a Teslák parkoló járműbe ütköztek. Musk mint vezető tesztelő, gyakori hibajavításokat is kért a szoftverhez, amihez a mérnököknek be kellett menniük és módosítaniuk kellett a kódot. A Tesla kirúgta azokat az alkalmazottakat, akik ellenálltak a megközelítésének. A vállalat olyan sok frissítést adott ki a szoftveréhez, hogy 2021 végén az NHTSA nyilvánosan elmarasztalta a Teslát, amiért hivatalos visszahívási értesítés nélkül adott ki javításokat.


"A rendszer csak nagyon lassan haladt belsőleg", de "az emberek használni akarták a terméket" - mondta John Bernal, a Tesla egykori tesztelője, aki az Autopilot részlegén dolgozott. "Elon folyton azt tweeteli, hogy 'Ó, már majdnem ott vagyunk, már majdnem ott vagyunk, de még a közelében sem voltunk, így egyre keményebben és keményebben kellett dolgoznunk". Közben Musk több tucat Tesla-mérnököt vitt el, hogy a Twitter kódjával dolgozzanak. "Senki sem hitte el nekem, hogy milyen Elonnak dolgozni, amíg nem látták, hogyan működteti a Twittert" - mondta Bernal, aki a csevegőplatformot csak a jéghegy csúcsának nevezte.

A szabályozó hatóságok és kormányzati tisztviselők a Tesla rendszerét és Elon Musk korábbi állításait vizsgálják, mert egyre több a biztonsági problémákra utaló bizonyíték. Per is indult, a kereset szerint a Tesla "hamis és félrevezető" kijelentéseket tett, és hogy a Tesla "jelentősen túlértékelte" az Autopilot és a teljes önvezetés biztonságát és teljesítményét. Ez kiegészül az NHTSA két, az Autopilotot érintő vizsgálatával. A Tesla vezetéstámogató szoftverén dolgozó korábbi alkalmazottak a vállalat gondjait főleg a fejlesztés gyors ütemének és a költségcsökkentő intézkedéseknek tulajdonítják. Állításuk szerint Musk kiszámíthatatlan vezetői stílusa arra kényszerítette őket, hogy nyaktörő tempóban dolgozzanak a technológia fejlesztésén, és még azelőtt terjesszék azt a nyilvánosság elé, hogy az elkészült volna.

A hónap eleji befektetői bemutatón Musk több mint egy tucat Tesla-alkalmazott mellett jelent meg a színpadon, és a vállalat széleskörű szakértelmét hirdette. A vállalat azonban a teljes önvezetéssel kapcsolatban nem tudott jelentősebb fejleményeket felmutatni, a cég részvényei az esemény után 6 százalékkal zuhantak.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • defiant9 #113
    1.a "az ember és az FSD-t használó Tesla között NINCS szignifikáns különbség, az NEM biztonságosabb"
    "Ergo nincs valós adat, ami alapján a "gép" emberhez viszonyított jósága megítélhető lenne."
    Nexus6 önellentmondás++ Nexus6 tett egy megállapítást, de nem tudta az állítását alátámasztó adatokat prezentálni, sőt megkérdőjelezte hogy van-e ilyen.

    1.b "kérdés továbbra is az: "Továbbra sem tudsz különbséget tenni a vezetés jogi felelősséget jelentő vonzata, és a dolog technikai háttere között.""
    Ez eleve nem is kérdés hanem megállapítás, (ennyire ostoba vagy). Amit te állítasz. De OK. Kérem hogy milyen kijelentésem alapján tetted ezt a megállapítást.
    Nexus6 vádaskodásával indult, de mint kiderült egy alaptalan kinyilatkoztatása volt ez is, ezért hamar el is kullogott. Lol.

    2. Lezárva. Nexus bukta. magyarázat: #109

    3. Lezárva. Nexus bukta. magyarázat: #109
  • NEXUS6 #112
    1. Minekután pont ezt a kérdést a másik fórumon is sikerrel tisztáztuk. Hogy gyak a saját magad által belinkelt SAE önvezetés/automatizálási szintekre vonatkozó táblázatot sem tudod értelmezni a kijelentésem bizonyított.
    Köszönöm!

    2-3. Érdemi hsz nem érkezett.

    Részemről léptem, csá!
  • defiant9 #111
    1.a
    "az ember és az FSD-t használó Tesla között NINCS szignifikáns különbség, az NEM biztonságosabb"
    "Ergo nincs valós adat, ami alapján a "gép" emberhez viszonyított jósága megítélhető lenne."
    Nexus6 önellentmondás++ Nexus6 tett egy megállapítást. Majd miután a fölbe lett döngölve a szokásos menekültűját választotta hogy nem elég jók - még a legjobb elérhető adatok - sem.
    Akkor mi alapján is tettél megállapítást?

    1.b " kérdés továbbra is az: "Továbbra sem tudsz különbséget tenni a vezetés jogi felelősséget jelentő vonzata, és a dolog technikai háttere között.""
    Ez eleve nem is kérdés hanem megállapítás, (ennyire ostoba vagy). Amit te állítasz. De OK. Kérem hogy milyen kijelentésem alapján tetted ezt a megállapítást.

    2. Lezárva. Nexus bukta. magyarázat: #109

    3. Lezárva. Nexus bukta. magyarázat: #109
  • NEXUS6 #110
    1. A kérdés továbbra is az: "Továbbra sem tudsz különbséget tenni a vezetés jogi felelősséget jelentő vonzata, és a dolog technikai háttere között."
    Hiába támadsz vissza, hogy "de neked meg büdös a lábad!" az a fenti kijelentésemre, amit folyamatosan bizonyítottam, nem válasz. Nem tudtad bemutatni, hogy de igen, az önvezetés kérdést mind jogilag, mind technikailag, az általam felvetett kérdések/szempontok szerint is megfelelően értelmezed. Továbbra is várnám ennek alátámasztását és kímélj meg a személyeskedő irreleváns csapongásaidtól.

    2.-3 "Kérnélek hogy a #104-ben felvetett érveimre is reagálj! Illetve idézd be abból a linkből, amelyben a számadatok szerepelnek és amiről azt hazudtad, hogy nem adtam meg semmit, hogy hol tévedtem.
    Köszönöm."
    "Egy kibaxott magaslabdát kéne leütnöd, tekintve, hogy beismertem a tévedésem. De annyira ráfeszülszt a trollkodásra, hogy erre is képtelen vagy!"
    XD

    Amennyiben nem tudsz a személyeskedésen túllépni, nincs érdemi hozzászólásod, én kiléptem.
  • defiant9 #109
    1. "az ember és az FSD-t használó Tesla között NINCS szignifikáns különbség, az NEM biztonságosabb"
    "Ergo nincs valós adat, ami alapján a "gép" emberhez viszonyított jósága megítélhető lenne."
    Nexus6 önellentmondás++ Nexus6 tett egy megállapítást. Majd miután a fölbe lett döngölve a szokásos menekültűját választotta hogy nem elég jók - még a legjobb elérhető adatok - sem.
    Akkor mi alapján is tettél megállapítást?

    2. "Fejezd be a hazudozást! "
    Idézd be mit hazudtam!
    Nexus6 a felkérés ellenére nem tudta beidézni a 'hazudozást'. Tehát megállapítható hogy hamis/valótlan vádat tett. Ergó ő hazudott
    (további érdemi válasz hiányában a pontot lezártnak tekintem)

    3. "amelyben a számadatok szerepelnek"
    Nexus6 többszöri felszólításra sem tudta beidézni a megállapítása alapjául szolgáló számokat. Így a pontot bukta. (további érdemi válasz hiányában a pontot lezártnak tekintem)
  • NEXUS6 #108
    "Úgy tudtam, hogy tegező viszonyban vagyunk. Mi változott!? :O Fel akarsz jelenteni vagy mi!? :O XD"

    1. A "gép" a jelenlegi szabályozás, forgalomba helyezett (nem kísérleti) járműveket tekintve soha nem minősül vezetőnek. Az, hogy emiatt hányszor avatkozik be a vezető a "gép" tevékenységébe a balesetek elkerülése érdekében, arról a Teszla nem ad ki rendszeresen összehasonlítható adatot. Ergo nincs valós adat, ami alapján a "gép" emberhez viszonyított jósága megítélhető lenne. A Teszla által kiadott más adatok is a fentiek és más torzító tényezők szerint értelmezhetőek csak.

    2.-3 "Kérnélek hogy a #104-ben felvetett érveimre is reagálj! Illetve idézd be abból a linkből, amelyben a számadatok szerepelnek és amiről azt hazudtad, hogy nem adtam meg semmit, hogy hol tévedtem.
    Köszönöm."
    "Egy kibaxott magaslabdát kéne leütnöd, tekintve, hogy beismertem a tévedésem. De annyira ráfeszülszt a trollkodásra, hogy erre is képtelen vagy!"
    XD
  • defiant9 #107
    1. Nexus6 itt (sikertelenül) próbál elterelődni az összehasonlítás vitaponttól A pont arról szól hogy összehasonlítjuk az ember vezette állapotot(annak jóságát) a gép vezette állapottal. Úgy tűnik itt most Nexus6 (ismét) vitaképtelenné vált.

    2. "Fejezd be a hazudozást! "
    Idézd be mit hazudtam!
    Nexus6 a felkérés ellenére nem tudta beidézni a 'hazudozást'. Tehát megállapítható hogy hamis/valótlan vádat tett. Ergó ő hazudott.

    3. "amelyben a számadatok szerepelnek"
    Ameddig nem idézed be a számadatokat amikre gondolsz addig hiába mutogatsz a linkedre, az nem egy egzakt referencia. Várom a számokat amik szerinted alátámasztják az állításod. Addig marad ez:
    Nexus6 ismételten nem tudta számokkal alátámasztani az egyenlőségre vonatkozó állítását. Ezzel megerősítette hogy állítása légből kapott volt, és vitaképtelenné vált.
  • NEXUS6 #106
    Úgy tudtam, hogy tegező viszonyban vagyunk. Mi változott!? :O Fel akarsz jelenteni vagy mi!? :O XD

    Amúgy nem tudlak követni ebben a személyeskedés hullámodban. Konkrét észrevételed is lenne a cikkel, vagy az állításaimmal kapcsolatban? Meg amúgy most akkor melyik hsz-emre válaszoltál?

    Kérnélek hogy a #104-ben felvetett érveimre is reagálj! Illetve idézd be abból a linkből, amelyben a számadatok szerepelnek és amiről azt hazudtad, hogy nem adtam meg semmit, hogy hol tévedtem.
    Köszönöm.
    Utoljára szerkesztette: NEXUS6, 2023.05.17. 13:30:11
  • defiant9 #105
    1. Nexus6 itt (sikerltelünl) próbál elerelődni az összehasonlítás vitaponttól A pont arról szól hogy összehasonlítjuk az embee vezette állapotot(annak jóságát) a gép vezette állapottal. Úgy tűnik itt most Nexus6 (ismét) vitaképtelenné vált.

    2. "Fejezd be a hazudozást! "
    Idézd be mit hazudtam!
    Nexus6 a felkérés ellenére nem tudta beidézni a 'hazudozást'. Tehát megállapítható hogy hamis/valótlan vádat tett. Ergó ő hazudott.

    3. Nexus6 ismételten nem tudta számokkal alátámasztani az egyenlőségre vonatkozó állítását. Ezzel megerősítette hogy állítása légből kapott volt, és vitaképtelenné vált.
  • NEXUS6 #104
    Továbbra sem tudsz különbséget tenni a vezetés jogi felelősséget jelentő vonzata, és a dolog technikai háttere között. A trükk az, hogy a technika nem mehet, nem mehetne szembe a jogi háttérrel. Lásd pl, hogy a hatóság folyamatosan baxogatja a Teszlát, mert nem elég hatékony annak ellenőrzése, hogy a júzer tényleg a kezét a kormányon tartja, nem alszik, stb. (Lásd hátsóülésen utazókról készült YT videók).
    Másrészt, van egy rossz hírem, merthogy technikai értelemben vagy 10-15 éve egy Teszla kategóriájú, hagyományos autót sem te vezetsz! Tudod, kormányszervó, négykerék kormányzás, automata parkolás, ESP, kipörgésgátló, elektronikus gáz, tempomat, automatafék stb. Az, hogy a Teszlánál (is) úgy gondolták, hogy az eddig különálló képességeket összekötötik és hozzákapcsolják a góglimapszhoz és aztán ez adja ki Musk szerint az önvezetést. Aztán kiderült, hogy mégsem, a dolog kicsit komplexebb, bonyolultabb.
    Bármilyen Teszla által kiadott statisztikát a kettőt összevetve, a hátteret látva kéne tudnod értelmezni, csak jelzem.

    Azon, hogy mint felvetettem korábban, nem vagy hajlandó elolvasni a részben általad is követelt LINKjeimet, ergo hülyén akarsz meghalni, azzal én nem tudok mit kezdeni. Ha érdemi észrevételed van, azzal kapcsolatban érvelnél, na akkor gyere vissza.
    Egy kibaxott magaslabdát kéne leütnöd, tekintve, hogy beismertem a tévedésem. De annyira ráfeszülszt a trollkodásra, hogy erre is képtelen vagy!

    Utoljára szerkesztette: NEXUS6, 2023.05.17. 09:03:00