Gyurkity Péter

Gyorsan veszítenek értékükből az elektromos autók

Kínában ennek üteme nagyobb, mint a hagyományos meghajtású példányoké.

Az elektromos autók kapcsán nemrég írtunk arról, hogy ezen fejlesztések Európában már a dízeleket is megelőzték, legalábbis az új eladások tekintetében, viszont a használt példányoknál jóval vegyesebb képet kapunk. Kínában már arra figyelmeztetnek, hogy a gyors fejlődés és az akkumulátorok miatt a megszokottnál gyorsabban veszítenek értékükből ezen megoldások.

A helyi lap részletes beszámolójában arról olvashatunk, hogy a kínai vásárlók nagy számban viszik vissza a használt elektromos autókat, sokan attól tartanak ugyanis, hogy az értékvesztés gyors üteme, valamint a használt akkumulátorok kiszámíthatatlan mivolta miatt sokat buknak majd a korábban beszerzett modelleken. Ehhez társul a jelentős kormányzati támogatások lefaragása, azok fokozatos elvétele, bár ennek szerepe némileg összetett, hiszen a központi szabályok jellege miatt a gyártók korábban az árak felsrófolása mellett döntöttek, azt remélve, hogy ezzel a támogatás mértéke is nagyobb lesz (ez ugyanis nem haladhatta meg az autó árának 60 százalékát), a mostani csökkentéssel viszont az árak is nagyot estek, így sokan próbáltak meg egyszerre megszabadulni a meglévő példányoktól.

Legalább ilyen fontos a fejlődés gyors üteme, ami a hatótávok növekedésén is jól látszik: míg 2017-ben átlagosan 212 kilométert tehettünk meg a kínai elektromos autókkal, azok egyetlen feltöltésével, addig ez a szám 2020-ban már 391 kilométerre ugrott, vagyis a régebbi változatok sokat veszítettek vonzerejükből. Nem feledkezhetünk meg arról sem, hogy a használt, korosodó akkumulátorok értékét gyakorlatilag senki nem tudja megbecsülni, ez pedig sokakat arra késztet, hogy még alacsonyabb árakon szabaduljanak meg a korábbi modellektől. Nem véletlen, hogy egy friss felmérés szerint a 100 ezer jüan alatti árakon kínált példányoknál az elektromos autók egyetlen év után eredeti áruk 68 százalékát tartják csak meg, ez azonban a hagyományos meghajtású riválisoknál még mindig 74 százalék, a különbség pedig várhatóan tovább növekszik majd.

Kivételt ez alól a két legnépszerűbb modell jelentett, a Wuling Mini EV és a Tesla Model 3 ugyanis a belsőégésű motoros változatokkal azonos mértékben veszített saját értékéből.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!