Gyurkity Péter
Utasokat szállíthatnak Kaliforniában az AI startupok
Több cég is szállíthat már ingyen utasokat saját önvezető járművein.
Kalifornia meglehetősen vegyes képet tár elénk ezekben a napokban, hiszen egyrészt a startupok garmadája, a modern technológia, illetve a folyamatos innováció jellemzi az államot, másrészt pedig a hajléktalanok óriási száma, valamint a vízhiány is jelen van itt. Az illetékes hatóság egyre-másra engedélyezi az AI-ra fókuszáló startupoknak az utasszállítást, amelyet egyelőre ingyen kell kínálniuk.
A CPUC még július végén tette közzé az Argo AI számára kiadott engedélyt, amely az úgynevezett Drivered AV platformra vonatkozik. A jelenleg érvényben lévő szabályozás szerint az önvezető (robot-) autókban még mindig jelen kell lennie a sofőrnek, aki a biztonság megfelelő szintjét hivatott garantálni, viszont az engedély birtokában már lehetőségük van ingyenes utasszállításra, amely nyilván önkéntes alapon történik. A tesztperiódus után az érintett cégeknek meg kell majd felelniük a California Department of Motor Vehicles, valamint a CPUC saját összes előírásának, mielőtt elkezdik a díjak beszedését.
A Drivered Autonomous Vehicle Passenger Service Pilot programban nem kizárólag a fenti, a VW és a Ford közreműködésével önvezető autóit 2019 óta tesztelő cég vesz részt, hiszen hasonló korai engedélyeket már több másik szereplő is megkapott. Ezek között olyan neveket találunk, mint a Waymo, a Zoox, a Voyage, a Pony.ai, a Deeproute, a Cruise, az AutoX, valamint az Aurora, az Argo AI esetében viszont azt is érdemes megemlíteni, hogy Palo Alto területén a Ford segítségével tesztelik saját megoldásukat, emellett pedig hasonló kísérleteket folytatnak több másik amerikai nagyvárosban (Detroit, Pittsburg, Washington D.C., Austin, illetve Miami).
A két partner az általuk nemrég közzétett bejelentés szerint 5 éven belül nagyjából ezer ilyen járművet tenne elérhetővé a Lyft hálózatán, többek között Austin és Miami városában.
Kalifornia meglehetősen vegyes képet tár elénk ezekben a napokban, hiszen egyrészt a startupok garmadája, a modern technológia, illetve a folyamatos innováció jellemzi az államot, másrészt pedig a hajléktalanok óriási száma, valamint a vízhiány is jelen van itt. Az illetékes hatóság egyre-másra engedélyezi az AI-ra fókuszáló startupoknak az utasszállítást, amelyet egyelőre ingyen kell kínálniuk.
A CPUC még július végén tette közzé az Argo AI számára kiadott engedélyt, amely az úgynevezett Drivered AV platformra vonatkozik. A jelenleg érvényben lévő szabályozás szerint az önvezető (robot-) autókban még mindig jelen kell lennie a sofőrnek, aki a biztonság megfelelő szintjét hivatott garantálni, viszont az engedély birtokában már lehetőségük van ingyenes utasszállításra, amely nyilván önkéntes alapon történik. A tesztperiódus után az érintett cégeknek meg kell majd felelniük a California Department of Motor Vehicles, valamint a CPUC saját összes előírásának, mielőtt elkezdik a díjak beszedését.
A Drivered Autonomous Vehicle Passenger Service Pilot programban nem kizárólag a fenti, a VW és a Ford közreműködésével önvezető autóit 2019 óta tesztelő cég vesz részt, hiszen hasonló korai engedélyeket már több másik szereplő is megkapott. Ezek között olyan neveket találunk, mint a Waymo, a Zoox, a Voyage, a Pony.ai, a Deeproute, a Cruise, az AutoX, valamint az Aurora, az Argo AI esetében viszont azt is érdemes megemlíteni, hogy Palo Alto területén a Ford segítségével tesztelik saját megoldásukat, emellett pedig hasonló kísérleteket folytatnak több másik amerikai nagyvárosban (Detroit, Pittsburg, Washington D.C., Austin, illetve Miami).
A két partner az általuk nemrég közzétett bejelentés szerint 5 éven belül nagyjából ezer ilyen járművet tenne elérhetővé a Lyft hálózatán, többek között Austin és Miami városában.