Sosem fognak működni az elektromos járművek?

Bill Gates nem igazán hisz az elektromos meghajtásban.

A Microsoft társalapítója a blogbejegyzésében azt taglalta, hogy mely járművek lehetnek alkalmasak az elektromos közlekedésre. A menedzser kifejtette, hogy az elektromos tehergépkocsik, mint például a Tesla Semi, a valóságban sosem lesznek észszerű megoldások, s ugyanez mondható el a teherszállító hajók és az utasszállító repülőgépek esetében is.

Bill Gates hozzátette, hogy a jelenlegi akkumulátorok nagy méretűek és nehezek. Minél nagyobb tömeget kell átjuttatni egy adott távolságon, annál nagyobb akkumulátorteljesítményre van szükség. S minél több akkumulátort használnak fel, annál több súlyra és annál nagyobb teljesítményre van szükség.

A Microsoft társalapítója kiemelte, hogy még ha nagy áttörés is következik be az akkumulátortechnológia területén, az sem alkalmas a teherautók számára. Az elektromos meghajtás ugyanis csak kis távolságokra működik, de teljesen más a helyzet, ha a hosszú ideig a levegőben tartózkodó nehéz repülőgéphez kapcsolódó megoldásokról van szó. Gates úgy vélte, hogy ezek esetében ugyanis inkább a bioüzemanyagokra kell építeni, mint a rendkívül nagy méretű és nehéz akkumulátorokra.

Az Electrek ugyanakkor rámutatott arra, hogy a menedzser néhány tényezőt elfelejtett. Az akkumulátoroknak nem kell nehezeknek és nagy méretűeknek lenniük. Az energiatárolók esetében már nagy előrelépések történtek és a jövőben további jelentős fejlődésre lehet számítani.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • mrzed001 #209
  • M2 #208
    "meg mindig nem tortent szignifikans valtozas, hogy megerje"

    Mi nem éri meg? Ezt nem értem. Nem éri meg profitot keresni?
  • mrzed001 #207
    Biztonságosabb. Sokan tesztelték már (és a kémiájából is egyértelmű)





    LiFePO4 (LFP) sokkal stabilabb, sokkal kevésbé veszélyes hogy egy "thermal runaway" (huhh nemtom lefordítani, szerintem nincs rá szavunk) indul el ... aminek a vége nem csak a cella elromlása, hanem megsemmisülése (égés, robbanás)

    Nagyon jó LiFePO4 cellákat gyártanak kínaiak. Általában prizmatikus cellák, azaz egy téglatest alakú fém házban van.
    Annyira nem újdonság, hogy lakókocsisok USA-ban már leszerelik első 7-8 éves rendszereiket, hogy 10x kapacitású új rendszert tegyenek a helyére.
    14 kWh rendszer az ilyen prizmatikus cellákból. 16 db, minden cella 3,2V, 280Ah = 14336 Wh

    Musk most amit megteremtett egy laikusnak nem tűnhet nagy dobásnak (folyamatos gyártás, szárítás nem szükséges, ércből közvetlen cella) ... de az aksi iparnak valami eszméletlen lökés.
    A gigafactory pár GWh cellát gyárt/év. A terrafactory 1000x ennyit fog tudni előállítani.
    Nem egy hanem 3 nagyságrendi lépés. Nem 2x, 3x ... 1000x annyi cella előállítása. És egy egyszerűbb és olcsóbb gyártósoron.
  • pakeszke #206
    latod ebben igazad van, hogy biztonsagosabb, mert ezt is irtak anno, es en is e miatt gondolkodtam benne, csak valahogy annyira ujdonsag a tema hogy mar el is felejtettem :)

    viszi le a Tesla masszivan a dodo/kWh -t, ok ok ertem nagyobb gyar tobbet lehet kihozni, de meg mindig nem tortent szignifikans valtozas, hogy megerje...

    a 14 kWh nem 18650es cellakkal lenne, akkor mivel? ez a mostani nagyobb ez tokre uj, mas meg tudomasom szerint nincsen muszk bacsinal...
    meg mindig a 20 eves technikat reszelgeti, amit mas is ugyanugy reszelgethet
  • mrzed001 #205
    Nem abban jobb a LiFePO4 hogy többet lehet meríteni, hanem abban hogy sokkal biztonságosabb megoldás.
    Láttál már 18650 cellát robbanni? Én igen.
    Tesla több védelmet is alkalmaz, hogy ne robbanjon fel alattad a kocsi.

    Ezért is szoktam harsányan nevetni, amikor idióta userek fognak oszt összetákolnak 18650 meg 21700 cellákat, (pont)hegesztgetnek, zsugor ... aztán jujj de jó rendszerem van.
    Aham, amíg fel nem robban az egész a pofájukba. Szánalmasan primitív.


    "csinaltak egy nagyobb hengert hat oda ne szedelegjek..."
    Ha neked csak ennyi jött le ... hát ez téged minősít.


    Amúgy mi, 14 kWh fejen ütött? Nem is láttál még ekkora számokat leírva se? És ez nem a béna "ceruzaelemekkel" ...
  • pakeszke #204
    ujszulottnek minden tema uj
    a lifepo4 az kisebb kapacitassal rendelkezik, de joval tobbet lehet lemeriteni es tolteni... ja es nem a sztenderd 4.2 voltocskan futkoraszik hanem 3.2 -on, nezegettem anno hogy vegyek-e, de megmaradtam a pana 18650 -nel
    https://batteryuniversity.com/learn/article/types_of_lithium_ion
    "In 1996, the University of Texas (and other contributors) discovered phosphate as cathode material for rechargeable lithium batteries."

    ez lofasz volt habbal ez a prezentacio...
    csinaltak egy nagyobb hengert hat oda ne szedelegjek...

    >> "Én most gondolkodok egy 14 kWh ház UPS rendszeren."
    ja hogy full idiotakkal van dolgom? akkor abba is hagynam a veled levo kommunikaciot... komolyan molnibalage elmondta es te meg meg mindig kretenkedsz???
  • pakeszke #203
    a behajtasi dijjal / dugodijjal az a gond, hogyha egyszer bent van akkor akar egesz nap hasznalhatja buntetlenul az utat!
    azaz egyszer kifizet egy olyan dijat amit a tobbseg fel orara fizet ki, de lesznek olyanok akik az elonyet 10 oraig fogjak elvezni
    ez pedig kontraproduktiv, jobban hasonlit az autopalyamatricara mint a tenyleges hasznalataranyos utdijra

    arrol meg megint csak kellene beszelni, hogy mi van a belvarosiakkal? akik hasznaljak az autot, esetleg en mint belvarosi lakcimmel rendelkezo nekem 8e a nagykoruton beluli sulyado, azt ha megfejelnem 2e -rel akkor maris lenne egy olyan jogositvanyom hogy egesz evben ott taroljam, raadasul a behajtasi dij nekem nulla lenne mert en ottani lakcimmel rendelkezem

    harmadreszt meg a behajtasi dijjal az a problema, hogy nem definialod a teruletet...
    en mint rakospalotai orulnek ha ide is lenne behajtasi dij, szopassak csak meg a kocsog agglomereket, ne hajtogassanak ide be, raadasul a Szerencs - Elem -en se jojjon buntetlenul semmi outsider kocsog... az legyen keruleti, szoval szopassuk csak meg oket is, persze ezt ugy mondom hogy az ujpestiekkel egyutt szopassunk meg masokat...

    nem tudom levagtad-e hogy a megoldas az a budapesti utdij lenne... ez a dugodij es behajtasi dij meg a demszkaj eraban volt felszopkodva, akkor amikor meg nem letezett ájfon, ma mar mindenkinek van taplofonja, szovala dijrendezettseget azt nagyon konnyu lenne megoldani...
  • mrzed001 #202
    Na erről már szívesebben társalgok, és végre nem OFFTOPIC.

    Végignéztem az eredetit is.


    Nos, több érdekesség is volt benne.
    Új aksi formátum. Nagyobb tároló kapacitás. LiFePO4-et is használnak. Meg mellette két új kémia cellákban, így 3 hatékonyság: kis-közepes-nagy. Új cella gyártási metodika. Extrém durva tömeggyártás. Új nyersanyag beszerzési és feldolgozási módszer. Ércből végterméket, egy gyárban. Saját nyersanyag kitermelés. Mértékegységlépés cella gyártásban: gigafactory (GWh) helyett terrafactory (TWh) /év.
    És ez csak az aksikat érintő témák, csak így tőmondatokban.
    Ami mögötte volt (a felvásárlások amik ezeket lehetővé tették) úgy tűnik kifizetődnek.
    Az autóipar ledönthetetlen bálványait/dogmáit nem csak billegetik ... de már el is ásták.

    És az ár ...
    Én most gondolkodok egy 14 kWh ház UPS rendszeren. Elgondolkodtam, hogy ha nem is a beígért 50%-ot, de csak 20-30%-ot le tudnak faragni (és a kínaiak még többet és alá fognak menni mint most is) ... talán várni kellene aksivásárlással.
    De a reality, hogy ez még legalább 2 év mire beindul, további 1-2 év mire kiforr és kiderülnek gyerekbetegségei (meg még 1-2 mire koppintja kína) ... szóval 4-5 éven belül még nem lesz. Ennyit nem fogok várni :D
    Viszont íme az én jóslatom: 5 év múlva feleannyiba se fog kerülni egy ilyen 14 kWh aksipakk, mint ma.

    Pont ide való ehhez a cikkhez ... Billy, ismét tévedtél.
    Ismét nem kicsit, hanem nagyot.
  • M2 #201
    Tesla Battery Day 2020: ha a fele igaz, akkor itt a régi világunk vége | Karotta Közlöny 23
  • defiant9 #200
    "Pontosan, ha bent mindenhol fizetős."
    OK. Akkor behajtási díj pipa.

    "Nana! Autópályákról volt szó"
    Autópálya=árcsökkenés->kereslet növekedés->nagyobb forgalom. N+1.

    "Mire is van kereslet ?"
    A parkolóhelyre. A parkolási díjat ahogy mondtam pártállástól függetlenül szedik mindenhol a világon.

    "Szép táblázat, de mi is csökkentette a parkolást a változatlan árú helyeken ??"
    Rossz képet linkeltem be, a táblázat súlyfaktorokat tartalmazta nem a kihasználtságot. A kihasználtság ez. Ahol ár emelkedés volt ott csökkent, ahol nem változtak az árak ott növekedés. Ez utóbbi oka kitalálható.


    "és egy nagy éhínséget Kínában valami 50 évvel ezelőtt."
    Jaja 50 éve Kínában csak úgy tombolt a liberalizmus :) Nem igazán látom hogy milyen politkai rendszert tartanál üdvözítőnek, csak azt mondod hogy mi nem jó, ez így kb. az anarchizmus szintje.

    "Van egy ideologizált elképzelésük, és ha tetszik ha nem megpróbálják ráhúzni a valóságra."
    Ez inkább a vallásra jellemző. Objektív vitát lehet folyatatni egy környezetvédő liberálissal vagy konzervatív beállítottságúval is.

    "Sőt, éppen hogy annak is a csökkentésén dolgoznak ... "
    Igen, az is működő módszer volt több nagyvárosban hogy megszüntették a parkolóhelyeket, ezzel automatikusan csökkent a forgalom (nem mész oda ahol úgysem tudsz megállni)

    "Az emberi szabadságjogok egyik alappillére (amelyért a valós liberálisok úgy megharcoltak), hogy oda mész ahova akarsz."
    Ez nincs így, egy katonai objektumba sem mehetsz be. Közterület esetén azonban nagyjából igaz. Saját lábadon oda mész ahova akarsz. Kérdés hogy van-e olyan szabadságjogod hogy oda kormolj más orra alá? A zöld liberális szerint ezen jogod korlátosabb, ahogy olyan jogod sincs hogy bárhol megálhass az autóddal, még akkor sem ha ott laksz.

    "Ha ez lenne fontos, akkor pl betiltanák a fával fűtést. Miért? Mert többszörösen járul hozzá a légszennyezéshez, mint a járművek."
    Téves. A budapesti belvárosi légszennyezésben marginális hatása van a fatüzelésnek. Egyébként egy faluban ahol megáll a füst mert a kazánban ég a PET palacktól kezdve a ki tudja mi simán rosszabb levegőminőség tud kialkulni mint akár egy budapesti belső kerületben. Egy zöld/liberális ezt is próbálná felszámolni, de ez nyilván nehezebb kérdés mert fűtés nélkül megfagysz ami megint csak nem fér össze a liberális megközelítéssel, viszont az autókázás a megfagyáshoz képest luxus, sokkal egyszerűbb elvenni.

    "NEM TE ALAKÍTOD A KÖRNYEZETED ! TE VÁLASZTOD A KÖRNYEZETED !"
    A környezet nem statikus, a politikai vezetés alakítja, ha olyan vezetőre/pártra szavazol aki zöld politkát tűzött a zászlajára akkor várhatsz olyan intézkedéseket hogy kevesebb autó->több zöldterület/kerékpár, olyat is választhatsz aki inkább lebetonozza a parkot. Budapesten most éppen olyan vezetésre szavazott a többség akinek a előbbi van a zászlaján. Ahogy mondtam nincs semmiféle alanyi jogod más egészégének a kárára pöfögtetni, a cigarettázás helye ugyanilyen logika mentén van korlátozva mint ahogy a kipufogócső lesz.