Berta Sándor
Sikeresen teszteltek hálózatba kötött járműveket
Kevesebb baleset és dugó lehet a jövőben, ráadásul az állam még pénzt is megtakaríthat.
A Deutsche Telekom, a Nokia Networks, a Continental és a Fraunhofer Társaság - a München és Nürnberg közötti A9-es autópályán - mutatta be, hogy már most is hálózatba köthetők a gépkocsik. A tesztek során négy járművet kötöttek össze. A Deutsche Telekom biztosította az LTE-kapcsolatot, a Nokia az antennákat, míg a Continental és a Fraunhofer Társaság a különböző szoftvereket. Bár a teszt sikeres volt, de a szakemberek szerint még hosszú időre van szükség a rendszerek elterjedéséhez.
A Continental az eHorizon program partnereként már régóta dolgozik egy digitális térkép elkészítésén, amely az autók szenzorainak adataira épít és amelyet folyamatosan frissítenek. Ezeknek az információknak köszönhetően egy jármű pontosan tudja, hogy az előtte haladó gépkocsik közül melyik tervez éppen valamilyen manővert (pl. előzést). A térkép felhőkörnyezetben van. A Continental szerint a szükséges technika autónként néhány száz euróba kerül majd.
Egy évvel ezelőtt még 6 másodpercig tartott, amíg az egyik autó átadta egy másiknak az adatot. Ralf Lenninger, a Continental stratégiai és innovációs részlegének vezetője elmondta, hogy ez a 6 másodperc 130 kilométer/órás sebesség mellett 150 méteres vakfoltot jelentett, ez pedig elfogadhatatlan volt. Mostanra ezt az időtartamot sikerült az LTE és a Mobile Edge Computing technológiáknak köszönhetően 20 ezredmásodpercre csökkenteni. Az új technika nélkül az adatátvitel közel 100, de akár több száz ezredmásodpercig is tarthat. Így vált lehetővé a mobilhálózatokon keresztül is használható közlekedésbiztonsági alkalmazások kifejlesztése.
Timotheus Höttges, a Deutsche Telekom első embere szerint az 5G-hálózatok kiépítése drága, de azt nem az adófizetőknek kellene megfizetniük, hanem a magánszektornak. Dr. Rudi Knorr professzor, a Fraunhofer Társaság intézetvezetője közölte, hogy komoly kihívást jelent, ha a jövőben több száz gépkocsit kell összekötni, minden adatot kiértékelni és zökkenőmentesen továbbítani. A szakember úgy becsülte, hogy mindez csak körülbelül 10 év múlva válhat mindennapossá.
Alexander Dobrindt közlekedési miniszter hozzátette, hogy a forgalom optimalizálásával nem lesz szükség új autópályákra, a jelenleginél kétszer több autó is zökkenőmentesen közlekedhet majd, mert az autópályák 80 százalékkal nagyobb áteresztő kapacitással fognak rendelkezni és ezáltal milliárdokat lehet megtakarítani.
A Deutsche Telekom, a Nokia Networks, a Continental és a Fraunhofer Társaság - a München és Nürnberg közötti A9-es autópályán - mutatta be, hogy már most is hálózatba köthetők a gépkocsik. A tesztek során négy járművet kötöttek össze. A Deutsche Telekom biztosította az LTE-kapcsolatot, a Nokia az antennákat, míg a Continental és a Fraunhofer Társaság a különböző szoftvereket. Bár a teszt sikeres volt, de a szakemberek szerint még hosszú időre van szükség a rendszerek elterjedéséhez.
A Continental az eHorizon program partnereként már régóta dolgozik egy digitális térkép elkészítésén, amely az autók szenzorainak adataira épít és amelyet folyamatosan frissítenek. Ezeknek az információknak köszönhetően egy jármű pontosan tudja, hogy az előtte haladó gépkocsik közül melyik tervez éppen valamilyen manővert (pl. előzést). A térkép felhőkörnyezetben van. A Continental szerint a szükséges technika autónként néhány száz euróba kerül majd.
Egy évvel ezelőtt még 6 másodpercig tartott, amíg az egyik autó átadta egy másiknak az adatot. Ralf Lenninger, a Continental stratégiai és innovációs részlegének vezetője elmondta, hogy ez a 6 másodperc 130 kilométer/órás sebesség mellett 150 méteres vakfoltot jelentett, ez pedig elfogadhatatlan volt. Mostanra ezt az időtartamot sikerült az LTE és a Mobile Edge Computing technológiáknak köszönhetően 20 ezredmásodpercre csökkenteni. Az új technika nélkül az adatátvitel közel 100, de akár több száz ezredmásodpercig is tarthat. Így vált lehetővé a mobilhálózatokon keresztül is használható közlekedésbiztonsági alkalmazások kifejlesztése.
Timotheus Höttges, a Deutsche Telekom első embere szerint az 5G-hálózatok kiépítése drága, de azt nem az adófizetőknek kellene megfizetniük, hanem a magánszektornak. Dr. Rudi Knorr professzor, a Fraunhofer Társaság intézetvezetője közölte, hogy komoly kihívást jelent, ha a jövőben több száz gépkocsit kell összekötni, minden adatot kiértékelni és zökkenőmentesen továbbítani. A szakember úgy becsülte, hogy mindez csak körülbelül 10 év múlva válhat mindennapossá.
Alexander Dobrindt közlekedési miniszter hozzátette, hogy a forgalom optimalizálásával nem lesz szükség új autópályákra, a jelenleginél kétszer több autó is zökkenőmentesen közlekedhet majd, mert az autópályák 80 százalékkal nagyobb áteresztő kapacitással fognak rendelkezni és ezáltal milliárdokat lehet megtakarítani.