Berta Sándor
Egyre nagyobb szerepet kaphatnak a játékok a gyógyításban
Az egészségügyi költségek emelkedésével a számítógépes játékok egyre fontosabb szerepet fognak betölteni a betegek és az idősek ellátásában.
Daniel Göhrlich, a heidelbergi SRH Főiskola professzora szerint a játékok minden olyan területen megjelenhetnek majd, ahol az intézmények szeretnének megtakarítani orvosokkal, terapeutákkal vagy ápolókkal kapcsolatos költségeket. A betegbiztosítók ugyanakkor eddig alig vagy egyáltalán nem fordítottak pénzt a terápiás célú játékok kifejlesztésére, illetve ennek támogatására, pedig már régóta elkészíthetők lennének az olyan programok, amelyekkel a betegség után lábadozó betegek például járni tanulhatnának.
A Földön egyre inkább növekszik az idősek száma, ezzel párhuzamosan az egészségügyi kiadások is nőnek, s a helyzetet súlyosbítja az orvos- és ápolóhiány. Mindez szintén amellett szól, hogy a jövőben nagyobb szerepet kaphatnak a betegellátásban a számítógépes rendszerek. "Jelenleg azonban nem csak a megfelelő szoftver hiányzik, hanem az is, aki kifizetné az ezzel kapcsolatos költségeket. A betegbiztosítóknak aktívan szerepet kellene vállalniuk az ilyen fejlesztések támogatásában. Nem létezik még olyan program, amelynek a segítségével az orvos összeállíthatná a betegeinek a megfelelő gyakorlatokat tartalmazó terápiás tervét" - indokolt a professzor.
Más területeken viszont komoly előrelépés történt az elmúlt években. "Az 1990-es évek vége óta a fóbiákban vagy traumákban szenvedő betegeknél lehetőség van arra, hogy virtuális valóságok segítségével kezeljék őket" - világított rá Göhrlich. A pókoktól félő személyek virtuális környezetekben nézhetnek szembe a számítógép által generált pókképekkel, ezek az egyedi megoldások azonban a drágák. A betegbiztosítók és az orvosok nem a leghatékonyabb, hanem a legolcsóbb, még megfizethető kategóriájú kezeléseket keresik, s bár a számítógépes rendszerek költségesek, de hosszú távon komoly megtakarítás lenne elérhető a segítségükkel.
Daniel Göhrlich, a heidelbergi SRH Főiskola professzora szerint a játékok minden olyan területen megjelenhetnek majd, ahol az intézmények szeretnének megtakarítani orvosokkal, terapeutákkal vagy ápolókkal kapcsolatos költségeket. A betegbiztosítók ugyanakkor eddig alig vagy egyáltalán nem fordítottak pénzt a terápiás célú játékok kifejlesztésére, illetve ennek támogatására, pedig már régóta elkészíthetők lennének az olyan programok, amelyekkel a betegség után lábadozó betegek például járni tanulhatnának.
A Földön egyre inkább növekszik az idősek száma, ezzel párhuzamosan az egészségügyi kiadások is nőnek, s a helyzetet súlyosbítja az orvos- és ápolóhiány. Mindez szintén amellett szól, hogy a jövőben nagyobb szerepet kaphatnak a betegellátásban a számítógépes rendszerek. "Jelenleg azonban nem csak a megfelelő szoftver hiányzik, hanem az is, aki kifizetné az ezzel kapcsolatos költségeket. A betegbiztosítóknak aktívan szerepet kellene vállalniuk az ilyen fejlesztések támogatásában. Nem létezik még olyan program, amelynek a segítségével az orvos összeállíthatná a betegeinek a megfelelő gyakorlatokat tartalmazó terápiás tervét" - indokolt a professzor.
Más területeken viszont komoly előrelépés történt az elmúlt években. "Az 1990-es évek vége óta a fóbiákban vagy traumákban szenvedő betegeknél lehetőség van arra, hogy virtuális valóságok segítségével kezeljék őket" - világított rá Göhrlich. A pókoktól félő személyek virtuális környezetekben nézhetnek szembe a számítógép által generált pókképekkel, ezek az egyedi megoldások azonban a drágák. A betegbiztosítók és az orvosok nem a leghatékonyabb, hanem a legolcsóbb, még megfizethető kategóriájú kezeléseket keresik, s bár a számítógépes rendszerek költségesek, de hosszú távon komoly megtakarítás lenne elérhető a segítségükkel.