Szekeres Viktor
A sötét lovag: Felemelkedés
Christopher Nolan Batman-trilógiájának záró darabja erőteljes munka, nem lett rossz, de nem is nőtt fel az elvárásokhoz, és a rendező eddigi legrosszabb filmje.
Hogy tetszett A sötét lovag: Felemelkedés?
Nolan befejezte. A Batman: Kezdődik! című filmjével új életet lehelt a Joel Schumacher által nevetségessé tett Denevéremberbe, és megmutatta, hogy egy kvázi realista képregényfilmmel is le lehet nyűgözni a mindenre ugró kritikusokat, és moziba lehet csalogatni a közönséget. Pedig nem így indult, hiszen ha csak a számokat nézzük, akkor a trilógia első részénél még a Superman visszatér is sikeresebb volt (Amerikában pár millió dollárral kevesebbet hozott ugyan, de nemzetközileg többet). Azonban a sikernél is többet számított, hogy a közönség, illetve a kritikusok az egyik filmet dicsérték, míg a másik készítőinek a vérét kívánták. Nem is csoda, ha a jól fogadott első epizód akkora sikert hozott a folytatásnak, A sötét lovagnak, hogy az menten fellépett a Titanic mögé az akkori örökranglista második helyére bevétel tekintetében.
Az borítékolható volt, hogy A sötét lovag: Felemelkedés iránti kezdeti érdeklődés még az előző részét is meg fogja haladni, a nagy kérdés csak az volt, hogy a bevételcsökkenésből is mérhető tetszési index ezúttal is olyan magas lesz-e, mint A sötét lovag esetében. Nos, erre már választ kaphattunk: nem, de ennek ellenére túlnyomórészt pozitívak a visszajelzések, s az biztos, hogy nem lesz egyszerű dolga annak, aki megpróbálja újraindítani a Batman-szériát. Az alapanyag mindenesetre megvan hozzá, hiszen még rengeteg olyan zseniális Denevérember-történet létezik képregény formájában, melyeket nem dolgoztak fel.
A sötét lovag: Felemelkedés 8 évvel A sötét lovag eseményeit követően játszódnak, Harvey Dent igazi hősként van számon tartva, a róla elnevezett törvény révén jóformán megszűnt a bűnözés Gotham City-ben, szinte minden kétes alak rács mögött van. Ezzel párhuzamosan a Denevérember is eltűnt a kíváncsi szemek elől, sőt, alteregója, Bruce Wayne is igencsak magába fordult, nem nagyon mutatkozik. Viszont feltűnik a színen egy kíméletlen bűnöző, Bane, aki olyannyira kihúzza a gyufát tetteivel, hogy Bruce Wayne ismét felkapja magára a fekete köpenyt, s elindul igazságot osztani. Azonban a helyzet nem olyan egyszerű, mint azt gondolná, s gondolnánk.
Nehéz feladat előtt állt Nolan, hiszen sokak szemében A sötét lovagot nem egyszerű felülmúlni. Szerencsére azonban a rendezőt nem az hajtotta, hogy még nagyobb, még durvább filmet készítsen, hanem inkább méltóképpen el akart búcsúzni a hősétől. Kár, hogy a búcsú eszközei és kivitelezése inkább volt klisés, mint ötletektől hemzsegő, bár elég sok motívumot éppen magától kölcsönzött Nolan, így ezt még véletlenül sem hányhatjuk a szemére.
Mivel nem főellenség terén akartak durvítani a készítők, így maradt a szokásos megoldás, miszerint lenullázzák a főhőst, hogy az hatalmas fizikai és lelki utazás, valamint mélynek szánt, de egyébként sekélyes gondolatok segítségével érjen el ismét arra a szintre, hogy felvegye a harcot az éppen aktuális haramiával. Neki, azaz Bane-nek vannak jó pillanatai, azonban semmiképp sem túl emlékezetes gonosztevő, nem túl átgondolt, sok butaságot műveltetnek vele, hogy elősegítsék a történet Batman számára való kedvező alakulását.
A sötét lovag: Felemelkedés ismét csak elég komorra és realistára sikeredett, helyenként lassú, a felvezetése kifejezetten az és sajnos nem feltétlenül tölti be a neki szánt szerepet, kissé fellengzős és az új karakterek bemutatása is elnagyolt. Persze a kötelező akciójelenetek, valamint a nagyot durranó finálé kötelező kellék, ezek mind nagyszerűen vannak megkomponálva köszönhetően annak, hogy Christopher Nolan hajlamos remek szakemberekkel, nagyon profi stábbal körülvenni magát. A profizmusnak persze ára van, A sötét lovag: Felemelkedés már túlzottan is össze van rakva, nagyon steril és hideg, egyszerűen alig van benne spontaneitás, minden mozdulat megszerkesztettnek tűnik.
A történet ugyan nagyszabású lett, jókora fenyegetést hordoz magában (ebben azért próbálták felülmúlni az előző epizódokat), viszont túlságosan is kiszámítható. Hiába tűnik ugyanis első blikkre soknak a mozgatott karakterek száma, valójában könnyen ki lehet találni, hogy kinek milyen szerepet szántak a készítők, s a sztori csavarjai is magától értetődhetnek. Éppen ezért az igazán üdvös megoldás a nézők részéről az lenne, ha a film megkezdése előtt kikapcsolnák az agyukat és közben nem gondolkoznának, inkább hagynák, hadd vigye őket magával Nolan.
Teljesen egyértelmű, hogy A sötét lovag: Felemelkedés minőségben nem léphet elődje nyomába. Ettől még persze tisztességes film, a képregény-mozik között az élvonalba tartozik, voltak benne remekül sikerült momentumok, de sokkal, sokkal többet várt volna el az ember - és elvárásokkal beülni egy multiplexbe nem bűn. Mintha Christopher Nolan egy kicsit beleszeretett volna sajátmagába és a forgatókönyvről is elhitte, hogy zseniális, másképp nem magyarázható az, hogy a karakterekkel a két és fél órás játékidő alatt sem tudott sokat kezdeni. (Ettől még Selina Kyle jópofára sikeredett, amikor képernyőn van, viszi a filmet, kár, hogy a magyar hangja totális félreértés, megöli az eredetileg megalkotott karaktert.)
Nem arról van szó persze, hogy a film hossza nem állna jól ennek a Batmannek, unalmassá sem feltétlenül válik A sötét lovag: Felemelkedés, inkább csak egyre üresebbé, felfuvalkodott kis gömböccé. Lehet, hogy valódi konkurens híján sokaknak még mindig újdonságnak számít a hangulata és "realizmusa", aminek (és persze az előző epizódnak) köszönhetően kapja a sok hozsannát, azonban a közepesen jó osztályzatra ezúttal nem érdemes büszkének lenni.
A sötét lovag: Felemelkedés Christopher Nolan legújabb, s talán eddigi leggyengébb filmje, igaz ez annak köszönhető, hogy a rendező folyamatosan csak remekbe szabott munkákat tett le az asztalra. Egy korszak lezárult Batman és Nolan életében is. Előbbi nyilvánvalóan még vissza fog térni, hogy kiderüljön lehet-e a mostani trilógiánál még jobb filmeket írni köré, utóbbi pedig akárcsak az Eredet esetében remélhetőleg kihasználja, hogy szinte bármilyen ötletére tudna szerezni pénzt. Bízzunk benne, hogy ezt is fogja tenni, megcsinálja egy saját ötletét. Mert akárhogy is nézzük, hiába sikerült jól A tökéletes trükk, a Batman-trilógia vagy az Álmatlanság, ezek vagy adaptációk vagy feldolgozások voltak. Nolan igazán akkor tündökölt, amikor eredeti filmjeit, az Eredetet, a Mementót vagy a Követést (más néven: A Csapdát) készítette.
Magyar nyelvű filmelőzetes letöltése
Az borítékolható volt, hogy A sötét lovag: Felemelkedés iránti kezdeti érdeklődés még az előző részét is meg fogja haladni, a nagy kérdés csak az volt, hogy a bevételcsökkenésből is mérhető tetszési index ezúttal is olyan magas lesz-e, mint A sötét lovag esetében. Nos, erre már választ kaphattunk: nem, de ennek ellenére túlnyomórészt pozitívak a visszajelzések, s az biztos, hogy nem lesz egyszerű dolga annak, aki megpróbálja újraindítani a Batman-szériát. Az alapanyag mindenesetre megvan hozzá, hiszen még rengeteg olyan zseniális Denevérember-történet létezik képregény formájában, melyeket nem dolgoztak fel.
A sötét lovag: Felemelkedés 8 évvel A sötét lovag eseményeit követően játszódnak, Harvey Dent igazi hősként van számon tartva, a róla elnevezett törvény révén jóformán megszűnt a bűnözés Gotham City-ben, szinte minden kétes alak rács mögött van. Ezzel párhuzamosan a Denevérember is eltűnt a kíváncsi szemek elől, sőt, alteregója, Bruce Wayne is igencsak magába fordult, nem nagyon mutatkozik. Viszont feltűnik a színen egy kíméletlen bűnöző, Bane, aki olyannyira kihúzza a gyufát tetteivel, hogy Bruce Wayne ismét felkapja magára a fekete köpenyt, s elindul igazságot osztani. Azonban a helyzet nem olyan egyszerű, mint azt gondolná, s gondolnánk.
Nehéz feladat előtt állt Nolan, hiszen sokak szemében A sötét lovagot nem egyszerű felülmúlni. Szerencsére azonban a rendezőt nem az hajtotta, hogy még nagyobb, még durvább filmet készítsen, hanem inkább méltóképpen el akart búcsúzni a hősétől. Kár, hogy a búcsú eszközei és kivitelezése inkább volt klisés, mint ötletektől hemzsegő, bár elég sok motívumot éppen magától kölcsönzött Nolan, így ezt még véletlenül sem hányhatjuk a szemére.
Mivel nem főellenség terén akartak durvítani a készítők, így maradt a szokásos megoldás, miszerint lenullázzák a főhőst, hogy az hatalmas fizikai és lelki utazás, valamint mélynek szánt, de egyébként sekélyes gondolatok segítségével érjen el ismét arra a szintre, hogy felvegye a harcot az éppen aktuális haramiával. Neki, azaz Bane-nek vannak jó pillanatai, azonban semmiképp sem túl emlékezetes gonosztevő, nem túl átgondolt, sok butaságot műveltetnek vele, hogy elősegítsék a történet Batman számára való kedvező alakulását.
A sötét lovag: Felemelkedés ismét csak elég komorra és realistára sikeredett, helyenként lassú, a felvezetése kifejezetten az és sajnos nem feltétlenül tölti be a neki szánt szerepet, kissé fellengzős és az új karakterek bemutatása is elnagyolt. Persze a kötelező akciójelenetek, valamint a nagyot durranó finálé kötelező kellék, ezek mind nagyszerűen vannak megkomponálva köszönhetően annak, hogy Christopher Nolan hajlamos remek szakemberekkel, nagyon profi stábbal körülvenni magát. A profizmusnak persze ára van, A sötét lovag: Felemelkedés már túlzottan is össze van rakva, nagyon steril és hideg, egyszerűen alig van benne spontaneitás, minden mozdulat megszerkesztettnek tűnik.
A történet ugyan nagyszabású lett, jókora fenyegetést hordoz magában (ebben azért próbálták felülmúlni az előző epizódokat), viszont túlságosan is kiszámítható. Hiába tűnik ugyanis első blikkre soknak a mozgatott karakterek száma, valójában könnyen ki lehet találni, hogy kinek milyen szerepet szántak a készítők, s a sztori csavarjai is magától értetődhetnek. Éppen ezért az igazán üdvös megoldás a nézők részéről az lenne, ha a film megkezdése előtt kikapcsolnák az agyukat és közben nem gondolkoznának, inkább hagynák, hadd vigye őket magával Nolan.
Teljesen egyértelmű, hogy A sötét lovag: Felemelkedés minőségben nem léphet elődje nyomába. Ettől még persze tisztességes film, a képregény-mozik között az élvonalba tartozik, voltak benne remekül sikerült momentumok, de sokkal, sokkal többet várt volna el az ember - és elvárásokkal beülni egy multiplexbe nem bűn. Mintha Christopher Nolan egy kicsit beleszeretett volna sajátmagába és a forgatókönyvről is elhitte, hogy zseniális, másképp nem magyarázható az, hogy a karakterekkel a két és fél órás játékidő alatt sem tudott sokat kezdeni. (Ettől még Selina Kyle jópofára sikeredett, amikor képernyőn van, viszi a filmet, kár, hogy a magyar hangja totális félreértés, megöli az eredetileg megalkotott karaktert.)
Nem arról van szó persze, hogy a film hossza nem állna jól ennek a Batmannek, unalmassá sem feltétlenül válik A sötét lovag: Felemelkedés, inkább csak egyre üresebbé, felfuvalkodott kis gömböccé. Lehet, hogy valódi konkurens híján sokaknak még mindig újdonságnak számít a hangulata és "realizmusa", aminek (és persze az előző epizódnak) köszönhetően kapja a sok hozsannát, azonban a közepesen jó osztályzatra ezúttal nem érdemes büszkének lenni.
A sötét lovag: Felemelkedés Christopher Nolan legújabb, s talán eddigi leggyengébb filmje, igaz ez annak köszönhető, hogy a rendező folyamatosan csak remekbe szabott munkákat tett le az asztalra. Egy korszak lezárult Batman és Nolan életében is. Előbbi nyilvánvalóan még vissza fog térni, hogy kiderüljön lehet-e a mostani trilógiánál még jobb filmeket írni köré, utóbbi pedig akárcsak az Eredet esetében remélhetőleg kihasználja, hogy szinte bármilyen ötletére tudna szerezni pénzt. Bízzunk benne, hogy ezt is fogja tenni, megcsinálja egy saját ötletét. Mert akárhogy is nézzük, hiába sikerült jól A tökéletes trükk, a Batman-trilógia vagy az Álmatlanság, ezek vagy adaptációk vagy feldolgozások voltak. Nolan igazán akkor tündökölt, amikor eredeti filmjeit, az Eredetet, a Mementót vagy a Követést (más néven: A Csapdát) készítette.
Magyar nyelvű filmelőzetes letöltése
|
A sötét lovag - Felemelkedés (The Dark Knight Rises)
színes, magyarul beszélő, amerikai akciófilm, 165 perc, 2012 16 éven aluliak számára a megtekintése nem ajánlott rendező: Christopher Nolan forgatókönyvíró: Christopher Nolan, Jonathan Nolan zeneszerző: Hans Zimmer operatőr: Wally Pfister producer: Christopher Nolan, Charles Roven, Emma Thomas szereplők: Christian Bale (Bruce Wayne / Batman) Michael Caine (Alfred) Anne Hathaway (Selina Kyle) Tom Hardy (Bane) Joseph Gordon-Levitt (John Blake) Gary Oldman (Jim Gordon) Marion Cotillard (Miranda Tate) Morgan Freeman (Lucius Fox) |