Szekeres Viktor

Fekete hattyú - Natalie Portman megmutatja

Bármennyire is csodás és megtévesztő a Fekete hattyú zenéje, valójában kőkemény és sokkoló pszichothrillerről van szó. Darren Aronofsky végre befutott.

Hogy tetszett a Fekete hattyú?
  • Tetszett, jó film
  • Közepes lett
  • Gyengén sikerült
Csak sikerült Darren Aronofsky-nak. Annak idején Christopher Nolannal állítottuk párba, hiszen a közvélekedés (és az IMDb-s osztályzatok) alapján ők a jelen azon kevés rendezői közé tartoznak, akik még nem nyúltak mellé mozifilmmel. Bár Nolan jó pár Top 250-es filmet is produkált, a legnagyobb különbség közte és Aronofsky között az volt, hogy utóbbi első négy filmje összesen nem hozott annyi bevételt Amerikában (43 millió dollár), mint mondjuk a Sötét lovag csak a nyitónapján (67 millió dollár).

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!

A 100 milliós amerikai bevételt átlépő Fekete hattyúval persze ez a sorozat megszakadt, pedig Aronofsky új filmje közel sem a legpopulárisabb alkotás az eddigiek közül, s talán még azt is megkockáztatnánk, hogy előző filmjei, azaz a Pí (ejj, azok a régi szép idők, amikor itthon underground vetítéseken lehetett megnézni), a Rekviem egy álomért, A forrás és A pankrátor mind jobban sikerültek. Mondjuk ezt annak ellenére, hogy "természetesen" a Fekete hattyú is nagyon jó lett. Jöhet a következő állomás: az új Wolverine-mozi.

De hogy ne fulladjunk beLE a nagy és felesleges Aronofsky-imádatba, ejtsünk pár szót a Fekete hattyúról is, mely annak ellenére nagy siker, hogy egy balettos film. (A színészek elmondása szerint éppen a férfi nézők moziba csábítása érdekében belekerült egy leszbikus jelenet.) Natalie Portman alakítja benne a főhősnőt, Nina Sayerst, aki nagyon tehetséges és kitűnő munkabírású balerina, ám, talán ennek is köszönhetően, magánélete nem nagyon van, anyjával él együtt, elég alárendelt viszonyban. Társulata éppen a Hattyúk tava premierjére készül, s természetesen Nina is esélyes a főszerepre, azonban rendezője úgy tartja, hogy míg a fehér hattyút kiválóan meg tudná jeleníteni, a démoni fekete hattyúba beletörne a bicskája.

Bár a Fekete hattyú műfaja dráma, sőt még esetleg a pszichothrillert is bele lehet keverni, azt előre jeleznénk, hogy a filmben kiemelt szerepet kap a balett, illetve a zene, melyért Clint Mansellt ismét csak levegőnek nézte az amerikai filmes akadémia. A színházi körítés ellenére azonban a Fekete hattyú szinte csakis Nináról szól, az ő fura életéről, a színpadhoz való ragaszkodásáról, arról, hogy a rátelepedő anyja őt okolja saját karrierje feladásáért - a nagyon erősen megrajzolt karakter hihetetlenül labilis és törékeny, nem véletlen, hogy Natalie Portman jelenleg az Oscarra leginkább esélyes női főszereplő.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!

Hány Darren Aronofsky-filmet láttál?
  • Mind az öt megvolt.
  • Az ötből az egyiket még nem láttam.
  • Kettőt vagy hármat.
  • Csak egyet.
  • Röhögni fogsz, de még egyet sem.
Portman gyenge civil és erős színpadi jelleme pedig nagyjából hordozza magában azt a kettősséget, melyet filmbéli rendezője elvár tőle, hogy megfelelően alakíthassa egyszerre a fehér és fekete hattyút, azonban a való életben semmi sem csak fehér és fekete, s bizony idővel Nina is kénytelen ráébredni arra, hogy a szerep, amiért annyira küzd, el fogja emészteni. Az ölelő karmok közül való kiszabadulásra nincs sok esély, s ez az, amit a kezdetektől fogva érez a néző is, ez az, aminek köszönhetően az első perctől átlengi a Fekete hattyút egyfajta feszültség, ami átröpít minket a 100 perces játékidőn, hogy a záró képsorokat követően a fejünket fogjuk, s megfelelő magyar szót keressünk a filmet angolul remekül leíró "mindfuck" kifejezésre.

Persze, mikor eljő a Vég, akkor nem azért hal meg bennünk valami, mert váratlan dolgoknak lennénk szemtanúi, hiszen látjuk Nina utazását, látjuk az átalakulását, sejthetjük, hol köthet ki. Azonban mindezt annyira lecsupaszítva láthatjuk mindenféle sallang nélkül, hogy óhatatlanul is megfog minket. És ez Aronofsky filmjének legnagyobb erőssége, hogy egy cseppet sem eredeti történetet úgy mutat meg, pár sokszor, sok helyen látott történetszálat úgy fon össze, hogy eszünkbe sem jut azon sápítozni, hogy mi eredeti ötlet és mi klisé.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!

A Fekete hattyú jó film lett, nagyon erős és, ami még jobb, nagyon hatásos, azonban közel sem Aronofsky legjobb munkája, mindössze a legpolírozottabb, az Oscarra esélyes filmek között is jó pár jobbat találni. De persze csak azért, mert nem száll el tőle az ember, szavakkal elég nehéz leírni, hogy a remek kompozíciók és a balettjelenetek milyen jól mutatnak a vásznon, miközben az olykor eszelős hangeffektek a frászt hozzák szegény nézőre. A Fekete hattyú bár közel sem mindenkinek ajánlható, igazi mozis élmény, azonban a szuperlatívuszokat más filmre tartogatnánk.

Klikk ide!
Klikk a képre a nagyobb változathoz
Fekete hattyú (Black Swan)
színes, feliratos, amerikai filmdráma, 108 perc, 2010
16 éven aluliak számára a megtekintése nagykorú felügyelete mellett ajánlott

rendező: Darren Aronofsky
forgatókönyvíró: Mark Heyman, Andres Heinz, John J. McLaughlin
zeneszerző: Clint Mansell
operatőr: Matthew Libatique
producer: Scott Franklin, Mike Medavoy, Arnold Messer, Brian Oliver

szereplők:
Natalie Portman (Nina Sayers)
Mila Kunis (Lily)
Winona Ryder (Beth Macintyre)
Vincent Cassel (Thomas Leroy)
Sebastian Stan (Andrew)
Toby Hemingway (Tom)
Barbara Hershey (Erica Sayers)


Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • m minnifield #45
    grat natalie!
  • AZTA #44
    De akkor mitől pszichothriller?
  • a bajusz #43
    Én nekem eddig Natalie, olyan seszínű egyszerű jelenségként hatott. Se nem kedveltem se nem utáltam, de az biztos, hogy nem néztem ki belőle ilyen fajta "átalakulást". Kicsit úgy mint azt a filmben is teszi a karakter :)

    Miközben néztem a filmet, formálisan frusztrálva éreztem magam végig. Ilyen moziélményem még nem nagyon volt, amint végeztem a filmmel gyorsan beszereztem a rendező egyéb alkotásait, A PI- vel és a Pankrátorral valamiért nem bírtam, de a többi határozottan lehengerelt.

    Kiváncsi vagyok a rendező mit hoz ki egy Wolverine szintű filmből, remélem a stúdió nem köti majd meg nagyon a kezét, bár nem rajongok az X Sagáért, de ezt kifejezetten várom.
  • m minnifield #42
    ahhoz képest, amit natalie portmantól mgszoktunk a 15 éve alatt, ahhoz képest erős. a csaj egy jó átlagot hozott eddig, mondhatni nem lógott ki se felfele se lefele. mint egy jó sportoló, megbízhatóan teljesít, benne van a kiugrás lehetősége csak még nem kapta meg az esélyt. na most megkapta-élt vele. ahogy william mondta, megvolt a borzongás, ami eddig tőle nem.
  • Stranger666 #41
    írhat más is de aki nem látott aronofskyt az kár, hogy szavazhat.
    William Hunter, nálam is kb ezt a hatást érte el a jelenet... a nézése meg a metamorfózis... kurva nagy. Ja és amikor ott áll a színpadon feketehattyúként a tánc végén, nézzétek az árnyékát:)
  • yesname #40
    Láttam, katasztrofális ehhez képest. De hát ízlések és pofonok, na meg az sem mindegy ki éppen mennyire tudja átadni magát a filmnek vagy milyen hangulatban van mikor nézi. Szerintem nincs túlértékelve, ezt bizonyítja hogy a szarzabáló legyek közé tartozom szerinted.
  • IMYke2.0.0.0 #39
    Lehetek nevetséges, amikor egy túlértékelt filmről van szó. Ez nem baj.
    Nekem több borzongást, jobb élményt nyújtott ez a film, pedig nem is új: Don't Look Back (2009)
  • opeca #38
    Komolyan ennyire jó a színészi játék? Én nem éreztem olyan jónak. Átlagosan erős, egy 15 éve a színészi szakmában levőtől szerintem ez nem olyan nagy etwas.
  • Justil #37
    naja, mert 1 filmfórumba csak az írhat, aki megnézi az Aronofsky filmeket, ugye? hát persze...
  • m minnifield #36
    az a jelenet üt-vág. mintha teljesen más színésznő játszaná...