Szekeres Viktor
Eredet - Megvan az év legjobb filmje?
Bár még pár hónap hátra van 2010-ből, sokan teljesen biztosak abban, hogy a Sötét lovag rendezőjének új scifijét, az Eredetet, nem lehet idén überelni.
A Sötét lovag hatalmas sikere Christopher Nolant is olyan rendezővé tette, akinek elég megemlíteni a nevét, s a tömegek a mozi felé veszik az irányt. Tudta ezt a Warner stúdió is, amely fejesei pár éve még valószínűleg rögtön elhajtották volna a rendezőt, miután előadta az Eredet történetét és a tervezett költségvetést (az ötlet tetszett nekik, az anyagi vonzata kevésbé). A Sötét lovag után azonban rögtön hozzávágtak majd 200 millió dollárt és szinte teljesen szabad kezet adtak neki, hogy elkészíthesse több mint tíz éve dédelgetett filmtervét.
Ez egyébként nagyon jól mutatja Hollywood visszásságait. A bevételi adatokat látva még a laikus közönség számára is egyértelmű, hogy a nézők nem akarnak kockáztatni és inkább olyan filmeket néznek meg, amiknek látták az előző részeit, vagy amelyek esetében ismerik a történet alapjául szolgáló eredeti könyvet vagy filmet. Épp ezért hiába készül bőven eredeti sztorival bíró alkotás, azok sorra buknak meg és csak a kritikusok ismerik el őket, hiszen a közönség zömükről nem is szerez tudomást a TV2-t és az RTL Klubot bámulva. Valószínűleg egy Eredetnek is ez lett volna a sorsa korábban: páran megnézik, talán kultstátuszba is kerül, de sok pénzt nem termelt volna. Azonban máris más lett a helyzet, amint "Christopher Nolan új rendezéseként" kezdték emlegetni a scifit.
Hogy tetszett az Eredet?
Nolan tehát végre ismét eredeti sztorit forgathatott eredeti figurákkal, hiszen szűk körben terjesztett, 1998-as Following című filmje óta csak olyan történeteket és karaktereket vitt vászonra, melyeknek volt már korábbi filmes, könyves vagy képregényes verziója. Az Eredet történetét sokáig titokban is tartotta a rendező, de nem kell félnünk tőle, hiszen nagyon egyszerű: egy tolvaj megbízást kap arra, hogy elültessen egy gondolatot valakinek a fejében Pont. Ez lenne az incepció. Hiába tehát a nagy felhajtás, a scifis körítés, az Eredet, ha lecsupaszítjuk a sztorit, akkor csak egy szokásos rablós, összedolgozós film, azt a műfajt képviseli, mint mondjuk az Ocean's Eleven. Adott egy főkolompos, aki utolsó munkájára készül, ő összeszedi a csapatot, amely tagjai bizonyos dolgokhoz értenek és a 60. percben el is indulhat a hadművelet.
Már magában a rablós történet is remek lenne, hiszen az alapszituációt eléggé megcsavarja Nolan, de ennyivel még közel sem lett volna eladható az Eredet. Éppen ezért a fő vonalat egy scifi-akciófilm jellemzőivel ruházták fel és megszületett a nagyszerű végeredmény. Az Eredet akkor is működne, ha kevésbé lenne látványos és, ha a lépten-nyomon használt akciójelenetek száma a töredékére csökkenne, azonban ezek azok az elemek, melyek elősegítették a film eladását, s azt, hogy az elért siker hatására a jövőben is készülhessenek nagyszabású, eredeti produkciók. Na jó, azért a látvány sem kutya.
Szerencsére a vizuális megjelenítésre költött dollármilliók nem csak a külsőségekre mentek el, a trükkök ugyanis megismertetik a nézőt az Eredet lenyűgöző világával - azonban a filmet 140 percen keresztül mégis inkább a többrétegű rablási folyamat által gerjesztett feszültség tartja mozgásban. Nolan mesterien oldja meg, hogy a néző figyelme sem a felvezetés, sem a "tárgyalás" alatt ne lankadjon, az agya pedig folyamatosan járjon. Szerencsére a rendező-író távol tartotta filmjét az (ál)filozofálgatás mindenféle lehetőségétől, így a moziból kifele nem kell magasröptű eszmecseréket folytatni a történetről. Az ugyanis a maga módján nagyon egyszerű, mindössze a rétegezettsége okozhat pár bamba tekintetet a záró képsorok lepergése után.
Az Eredet nagyszerű szórakozás, az első percétől az utolsóig lebilincselő film lett, etalon lehetne a hollywoodi közönségfilmek készítői előtt. Ízig-vérig kommersz, de mégis egyszerre éri el a szélesebb közönséget és a magukat filmértőknek nevező ínyenceket úgy, hogy az erős érzelmi töltet sem veszít hatásából. Az álomtematika még mindig lenyűgöző, s bár épp ezért az Eredetben nincsenek állkoppantó pillanatok, nagy meglepetések, az efféle történetek mindig elgondolkodtatják az embert, ráadásul örök témát adnak a "mi valóság, és mi nem?" vitáknak.
Nolan tehát ismét megcsinálta, az Eredet pazar film lett. Talán csak egy hajszál hiányzik ahhoz, hogy a rendező legjobbjaként lehessen emlegetni, de ezt a címet még mindig a Memento birtokolja. Azt pedig ismét csak ki kell emelni, hogy Nolan mennyire tudja, mi kell a közönségnek, lásd eddigi nagy amerikai mozifilmjeit az IMDb-s osztályzattal és az amerikai kritikusok "jó" kritikáinak arányával (via RottenTomatoes): Memento - 8.7, 29. hely és 92%, Álmatlanság - 7.2 és 92%, Batman: Kezdődik! - 8.3, 107. hely és 84%, Tökéletes trükk - 8.4, 73. hely és 75%, Sötét lovag - 8.9, 12. hely és 93% és Eredet - 9.3, 3. hely és 86%. (Az IMDb-örökranglista első két helyén olyan klasszikusok állnak, mint A remény rabjai és a Keresztapa. Ez mindent elmond a közönség és a szakma Nolanről és az Eredetről alkotott véleményéről. Mi is lesz a következő filmje?)
Magyar nyelvű filmelőzetes letöltése
A Sötét lovag hatalmas sikere Christopher Nolant is olyan rendezővé tette, akinek elég megemlíteni a nevét, s a tömegek a mozi felé veszik az irányt. Tudta ezt a Warner stúdió is, amely fejesei pár éve még valószínűleg rögtön elhajtották volna a rendezőt, miután előadta az Eredet történetét és a tervezett költségvetést (az ötlet tetszett nekik, az anyagi vonzata kevésbé). A Sötét lovag után azonban rögtön hozzávágtak majd 200 millió dollárt és szinte teljesen szabad kezet adtak neki, hogy elkészíthesse több mint tíz éve dédelgetett filmtervét.
Ez egyébként nagyon jól mutatja Hollywood visszásságait. A bevételi adatokat látva még a laikus közönség számára is egyértelmű, hogy a nézők nem akarnak kockáztatni és inkább olyan filmeket néznek meg, amiknek látták az előző részeit, vagy amelyek esetében ismerik a történet alapjául szolgáló eredeti könyvet vagy filmet. Épp ezért hiába készül bőven eredeti sztorival bíró alkotás, azok sorra buknak meg és csak a kritikusok ismerik el őket, hiszen a közönség zömükről nem is szerez tudomást a TV2-t és az RTL Klubot bámulva. Valószínűleg egy Eredetnek is ez lett volna a sorsa korábban: páran megnézik, talán kultstátuszba is kerül, de sok pénzt nem termelt volna. Azonban máris más lett a helyzet, amint "Christopher Nolan új rendezéseként" kezdték emlegetni a scifit.
Már magában a rablós történet is remek lenne, hiszen az alapszituációt eléggé megcsavarja Nolan, de ennyivel még közel sem lett volna eladható az Eredet. Éppen ezért a fő vonalat egy scifi-akciófilm jellemzőivel ruházták fel és megszületett a nagyszerű végeredmény. Az Eredet akkor is működne, ha kevésbé lenne látványos és, ha a lépten-nyomon használt akciójelenetek száma a töredékére csökkenne, azonban ezek azok az elemek, melyek elősegítették a film eladását, s azt, hogy az elért siker hatására a jövőben is készülhessenek nagyszabású, eredeti produkciók. Na jó, azért a látvány sem kutya.
Szerencsére a vizuális megjelenítésre költött dollármilliók nem csak a külsőségekre mentek el, a trükkök ugyanis megismertetik a nézőt az Eredet lenyűgöző világával - azonban a filmet 140 percen keresztül mégis inkább a többrétegű rablási folyamat által gerjesztett feszültség tartja mozgásban. Nolan mesterien oldja meg, hogy a néző figyelme sem a felvezetés, sem a "tárgyalás" alatt ne lankadjon, az agya pedig folyamatosan járjon. Szerencsére a rendező-író távol tartotta filmjét az (ál)filozofálgatás mindenféle lehetőségétől, így a moziból kifele nem kell magasröptű eszmecseréket folytatni a történetről. Az ugyanis a maga módján nagyon egyszerű, mindössze a rétegezettsége okozhat pár bamba tekintetet a záró képsorok lepergése után.
Az Eredet nagyszerű szórakozás, az első percétől az utolsóig lebilincselő film lett, etalon lehetne a hollywoodi közönségfilmek készítői előtt. Ízig-vérig kommersz, de mégis egyszerre éri el a szélesebb közönséget és a magukat filmértőknek nevező ínyenceket úgy, hogy az erős érzelmi töltet sem veszít hatásából. Az álomtematika még mindig lenyűgöző, s bár épp ezért az Eredetben nincsenek állkoppantó pillanatok, nagy meglepetések, az efféle történetek mindig elgondolkodtatják az embert, ráadásul örök témát adnak a "mi valóság, és mi nem?" vitáknak.
Nolan tehát ismét megcsinálta, az Eredet pazar film lett. Talán csak egy hajszál hiányzik ahhoz, hogy a rendező legjobbjaként lehessen emlegetni, de ezt a címet még mindig a Memento birtokolja. Azt pedig ismét csak ki kell emelni, hogy Nolan mennyire tudja, mi kell a közönségnek, lásd eddigi nagy amerikai mozifilmjeit az IMDb-s osztályzattal és az amerikai kritikusok "jó" kritikáinak arányával (via RottenTomatoes): Memento - 8.7, 29. hely és 92%, Álmatlanság - 7.2 és 92%, Batman: Kezdődik! - 8.3, 107. hely és 84%, Tökéletes trükk - 8.4, 73. hely és 75%, Sötét lovag - 8.9, 12. hely és 93% és Eredet - 9.3, 3. hely és 86%. (Az IMDb-örökranglista első két helyén olyan klasszikusok állnak, mint A remény rabjai és a Keresztapa. Ez mindent elmond a közönség és a szakma Nolanről és az Eredetről alkotott véleményéről. Mi is lesz a következő filmje?)
Magyar nyelvű filmelőzetes letöltése
|
Eredet (Inception)
színes, magyarul beszélő, amerikai sci-fi, 142 perc, 2010 16 éven aluliak számára nem ajánlott rendező: Christopher Nolan forgatókönyvíró: Christopher Nolan zeneszerző: Hans Zimmer operatőr: Wally Pfister producer: Christopher Nolan, Emma Thomas szereplők: Leonardo DiCaprio (Cobb) Ellen Page (Ariadne) Ken Watanabe (Saito) Tom Hardy (Eames) Marion Cotillard (Mal) Joseph Gordon-Levitt (Arthur) Tom Berenger (Browning) Cillian Murphy (Fischer) Michael Caine (após) |