Szekeres Viktor

Ha/Ver - özönvér és szuperhősök

Kis késéssel, de hozzánk is elért az év egyik legnagyobb hájpjával bíró filmje, amely azonban nagy durranás helyett inkább csak halkan pukkant.

Matthew Vaughn valamit nagyon tud. Mondjuk olyan, jó filmeket rendezni, amiket senki sem néz meg. Ez persze túlzás, de Vaughn jó szeme a filmekhez már a 90-es évek végén nyilvánvalóvá vált, amikor feltűnt a korai Guy Ritchie-alkotások (A ravasz, az agy..., Blöff) vagy a feldolgozás Gépállat SC producereként. Ezután "szakmát váltott" és rendező lett, elkészítette a teljesen jó Tortát (Layer Cake), majd a 2007-es év egyik legjobbikaként emlegetett Csillagport (Stardust), most pedig a Ha/Vert (Kick Ass). A gond csak az, hogy hiába múlja felül magát minden egyes filmjével (legalábbis az IMDb szerint), a közönség látványosan távol marad tőlük, anyagilag mindegyik az elvárások alatt teljesített. (Következő filmje mindenesetre a The X-Men: First Class lesz.)

Klikk ide! Klikk ide!
Klikk ide! Klikk ide!

Az elvárásoktól való elmaradás persze nem egyenlő az anyagi bukással, s lehet, hogy mindez csak a túlzott várakozásnak tudható be. A Kick-Ass például Amerikában majdnem 50 milliós bevételre tett szert, ami ahhoz képest remek, hogy annak idején, amikor először felmerült az ötlet, hogy a Wanted-képregényt is író Mark Millar ötletéből film készüljön, egy stúdió sem akart pénzügyileg beszállni a projektbe. Nem volt mese, mivel a Kick-Ass-képregény úgy is úton volt, ezért független forrásokból kalapoztak össze 30 millió dollárt a készítők a forgatása - hogy aztán az elkészült alkotásért már egymást licitálják felül a hollywoodi stúdiók. Az érdeklődésen persze nem szabad csodálkozni, hiszen a célközönség érdeklődése hatalmasra duzzadt, a Kick-Ass nagyon erős netes jelenléttel, nagyjából a tavalyi Zombielandhez hasonló előzetes hájppal bírt, s ehhez képest csalódást jelentett a film nyitánya Amerikába. (Persze csak anyagi természetűt, hiszen még most is rajta van az IMDb 250-es listáján.)

Hogy tetszett a Ha/Ver?
  • Tetszett, jó film
  • Közepes lett
  • Gyengén sikerült
És, hogy minek szólt a felfokozott várakozás? Először is annak, hogy a Ha/Ver nem tipikus képregényfilm, hanem afféle kifordítottja a zsánernek. Ebben a világban nincsenek szuperhősök, s ez bizony fel is tűnik egy lúzer középiskolásnak, aki saját botcsinálta énje köré megpróbál alkotni egy jelmezes hőskaraktert. Azonban szuperképesség híján hamar szembesül a rideg valósággal. De szerencséjére pár valódi hős segítő kezet nyújt neki. Azonban az efféle élet nem csak játék és mese, hiszen ahol hősök vannak, ott gonosztevők is akadnak.

Klikk ide! Klikk ide!
Klikk ide! Klikk ide!

Annak idején a Ha/Vert úgy emlegették, hogy túlzottan is erőszakos, ehhez képest, a látványvilága alapján, nincs benne az idei év három legvéresebb filmjében. Viszont, ha belegondolunk, hogy a filmben nem elég, hogy tömeggyilkos felnőtt főhőst látunk, hanem tömeggyilkos tinit és tömeggyilkos gyereket is, akkor érthető, hogy miért imígyen jellemzik, mint ahogy az is, hogy sokan miért fújnak rá.

A Ha/Ver egyszerre tinifilm, szuperhősfilm és akciófilm, ráadásul több szinten is értelmezhető, rengeteg parodisztikus vagy áthallásos elemet tartalmaz. Éppen ezért remekül eléri az érettebb, ínyenc közönséget, amely tud olvasni a sorok között, mint ahogy a legfiatalabbakat is, akiknek csak az erőszak, a vér fröccsenése, a darálás számít, no meg persze az, hogy egy 11 éves lányka mészárol. Lehet, hogy a kettő közötti korcsoport elérésének hiánya hiányzott a sikerhez, hiszen sok idősebb tininek csak a gagyi jött le a filmből. (Egyébként hangozzék bármekkora istenkáromlásnak is, sajnos épp a meglehetősen tapasztalt Chloe Moretz volt a film leggyengébb pontja. Hiába Hit Girl karaktere a legjobb a filmben, hiába az ő szerepeltetése tette igazán emlékezetessé a Ha/Vert, ez nem a gépies, parancsszóra produkált színészi teljesítménynek volt köszönhető, amit Moretz cukisággal tudott csak ellensúlyozni.)

A film legnagyobb pozitívuma mindenképpen a megannyi popkult-utalás halmozása és az a fajta önellentmondásos önirónia, mellyel véresen komolyan nem veszi magát komolyan a Ha/Ver. Eltúlzott karakterek élnek az eltúlzott világban, egyedül talán a főszereplő eltúlzott ostobaságai fájnak nekünk, úgy tűnik, hogy az ő reálisabb megközelítése már nem fért a kompromisszumok közé. Persze a sokszor rajzfilmes erőszak és akció lehet, hogy jobban illeszkedett a mozgókép műfajához, mint a valóban sötét képregényéhez.

Klikk ide! Klikk ide!
Klikk ide! Klikk ide!

A Ha/Ver elég jó film, de közel sem annyira kiemelkedő, mint azt várta volna az ember. Fura módon épp ezért csalódásnak is kezelhető, bár így is kenterbe veri legtöbb hollywoodi vetélytársát. Hiába rajzanak benne ugyanis a zseniálisnál zseniálisabb ötletek, ha egyes jelenetek banalitása folyton emlékezteti a nézőt arra, hogy nem minden papsajt. Persze természetünknél fogva szeretünk csak a jóra emlékezni, éppen ezért szinte biztos, hogy még pár év múlva is sikeresen megidézzük némelyik remek jelenetet. (Sajnos a Big Daddy-féle hátteret bemutató látványos, ám iszonyatosan erőltetetten és ötlettelenül a filmbe passzírozott képregényes szegmens nem tartozik ezek közé.)

Az, hogy lesz-e folytatás, nagy kérdés, s csak annyi biztos, hogy Mark Millar írja az új képregény-sorozatot, a Kick-Ass: Balls to the Wallt. Ha azt nézzük, hogy a Ha/Vert olcsó filmként mindenképp megérte leforgatni, akkor lehet, hogy nemsokára ismét találkozunk a zöld-sárga maskarával, főleg, ha DVD-n újabb nézők fedezik fel. Addig pedig érdemes az érdeklődőknek a képregényt is bepróbálni, hiszen az egyrészt valóban alapműnek számít, másrészt a 8 füzetes történethez képest a filmben sok minden megváltozott, de szerencsére csak a szerelmi szál megmásítása hagyott a nézőben kesernyés szájízt.

Klikk ide!
Klikk a képre a nagyobb változathoz
Kick-Ass (Ha/Ver)
színes, feliratos, amerikai-angol akció-komédia, 117 perc, 2010
16 éven aluliak számára nem ajánlott

rendező: Matthew Vaughn
forgatókönyvíró: Matthew Vaughn, Jane Goldman
zeneszerző: Ilan Eshkeri
operatőr: Ben Davis
producer: Adam Bohling, Tarquin Pack, Brad Pitt

szereplők:
Aaron Johnson (Dave Lizewski / Kick-Ass)
Nicolas Cage (Damon Macready)
Mark Strong (Frank D'Amico)
Chloe Moretz (Mindy Macready / Hit-Girl)
Christopher Mintz-Plasse (Chris D'Amico / Red Mist)

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • smaszi #46
    "Most mondjuk csak annyi a bajom a cikkel, hogy legalább 1x elolvashatta volna mielőtt felpakolta elénk, mert tele van fogalmazási hibával, szóismétléssel. Egy fórumban az ilyen nem érdekel, de egy cikk írója figyeljen már oda mit ad ki a keze közül."

    És ettől függetlenül is megkapja a fizuját (feltéve ha van)...
  • winnie #45
    persze, meghalt, de még nem jött ki a folytatás, s mivel képregény, így bármikor feléleszthetik. de meghalt.
  • bladesoft #44
    Spoiler spoiler spoiler
    A képregény alapján ami nekem nem ismert.. BD halott?Véglegesen?
  • Hoz_Hun #43
    A film kurva jó. Szerintem.
    A cikkíróval nem nagyon voltam egy véleményen soha. Most mondjuk csak annyi a bajom a cikkel, hogy legalább 1x elolvashatta volna mielőtt felpakolta elénk, mert tele van fogalmazási hibával, szóismétléssel. Egy fórumban az ilyen nem érdekel, de egy cikk írója figyeljen már oda mit ad ki a keze közül.

    A Hit Girl-t alakító kiscsaj remek volt. Meg a többi színész is.
  • WiZe #42
    Te cikkszerző, nem lehetne hogy ne írj?

    Felb@sz, hogy elírod a kislány nevét, másrészt hülyeséget is írsz. Nem volt a szerepjátékával semmi gond!
  • Molnibalage #41
    Nem. Csak kezeljük helyén, hogy miért jó a zene és valóban kitől jön az eredeti. Ennyi. :)
  • Szefmester #40
    Szóval azt mondod hogy a minden filmhez készüljön dal, és ne használhassanak már elkészülteket... Mert szerintem az hogy más filmben is elhangzott ugyanaz a dal, még akkor is ha a legismertebb dala, akkor is joguk van használni.. csak fizessék ki a jogdíjakat.
  • Molnibalage #39
    Blablabla...

    A lopás helyett jobb lenne a nyúlás szó. Attól, mert pl. a vidklippemben felhasználom más zenéjénét, attól az nem az én művészi érdemem. A film mondjuk úgy művészi értékét ott nem az adta, aki azt csinálta. Valaki más. Így már érthető?
  • Krinyo #38
    Azért mert rájöttél később hogy hülyeséget írtál, attól az még hülyeség marad :)
    A lopás fogalmával ugye azért tisztában vagy? :)
  • Wittgen #37
    Fuck. Így várhatok egy idejig :)