Horváth Tamás

Mass Effect 2



Kiadó: Electronic Arts
Fejlesztő: BioWare
Honlap

Platformok: PC, Xbox360, PS3, PS2, Wii
Rendszerkövetelmények:
Minimum: Windows XP SP3/Windows Vista SP1/Windows 7, 1,8 GHz Intel Core 2 Duo, vagy ezzel egyenértékű AMD processzor, 1 GB RAM (Windows XP), 2 GB RAM (Vista/Windows 7), 15 GB szabad tárhely, 256 MB NVIDIA GeForce 6800 vagy jobb, ATI Radeon X1600 Pro vagy jobb
Ajánlott: Windows XP SP3/Windows Vista SP1/Windows 7, 2,6+ GHz Core 2 Duo Intel, 2 GB RAM, 15 GB szabad tárhely, ATI Radeon HD 2900 XT, NVIDIA GeForce 8800 GT
Hasonló játékok: Mass Effect
Kategória: akció - RPG

A két évvel ezelőtt napvilágot látott Mass Effect után végre megérkezett a három részesre tervezett trilógia középső felvonása, mely az első rész szövevényes sztorija után egy sokkal sötétebb, komorabb hangulatú mesét tár elénk. A játék ugyanis egy olyan utazásra invitál, melyben döntéseinknek még inkább súlya van, hiszen emberéletek, esetleg legjobb barátaink sorsa múlhat rajta. A Mass Effect 2 az epikus űreposz második részeként mindenben rákontrázott a nagy elődre, pedig az se volt piskóta...

A kanadai BioWare azon kevés stúdiók egyike, akik hihetetlen precizitással és magabiztossággal készítik játékaikat, és akik évek óta képtelenek hibázni . Sőt, ha most nagyon turkálni kellene az emlékfoszlányaim között, ha akarnék, se tudnék mondani elbaltázott, vagy legalábbis kilenc pontosnál rosszabb játékot, és hát valljuk be, a játékipar mai arculatát és felfogását ismerve ez ritkaságszámba megy. A nyugati szerepjátékokban jeleskedő csapat 2007-ben mutatta be új univerzumát, a Mass Effectet, aminek PC-s verziója egy évvel később, 2008-ban tette tiszteletét a boltok polcain, és ami hazánkban az első olyan fecske volt, mely igényes magyar felirattal volt megvásárolható. A folytatás esetében sincs ez másként, az Electronic Arts semmit sem bízott a véletlenre, bár a konzolos verzió esetében valamiért ezúttal is lemaradt a lokalizált feliratozás.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!
Klikk a képekre a nagyobb változathoz

A Mass Effect 2 története nem sokkal az első rész után kezdődik. Egy hihetetlen csavarral nyit, bár ha szemfülesek voltatok, és nyomon követtétek a játékkal kapcsolatos anyagokat, akkor talán kevésbé lesz megrázó és földbedöngölő az első pár perc. Az új epizódban ismét Shepard parancsnokot, a Normandy legénységének kapitányát alakítjuk, és nem kisebb feladat nehezedik a vállunkra, mint az emberiség megmentése, amihez azonban csapatot kell toboroznunk. Mindezt a titokzatos Cerberus vezér, Illusive Man megbízásából.

A játék alapvetően két részre bontható: az első felvonásban a galaxist bejárva meg kell keresnünk azokat, akik képességeiket tekintve megfelelőek lehetnek egy ekkora szabású küldetéshez, másrészt meg kell őket győzni, hogy érdemes akár életüket kockáztatva is egy jó ügyet szolgálni, még akkor is, ha mindezt egy olyan álszent, korrupt és manipulatív mamut segedelmével teszik, mint amilyen a Cerberus. A meggyőzéshez többnyire valamilyen számukra fontos ügyben kell közreműködnünk, és nem egyszer kell olyan döntéseket hoznunk, amivel morálisan ugyan megkérdőjelezhetővé válunk, a végső célt ismerve mégis lelkiismeret-furdalás nélkül térhetünk nyugovóra.

A Mass Effect 2 másik fontos részét az emberiség megmentése teszi ki, a végső öngyilkos misszióig azonban hosszú út vezet. Rajtunk, illetve cselekedeteinken áll vagy bukik, hogy társaink közül kik azok, akikkel a végső összecsapásig eljutunk. A sztori előrehaladtával ugyanis embereket veszítünk, olykor egy rossz döntésünk következményeként, olykor egy véletlen folytán, de a játék egész koncepciója erre van felépítve. Minden más elem csak statisztaként van jelen, melyeknek semmi más dolguk nincs, mint teljes egységgé kovácsolni, gördülékennyé tenni a történetmesélést.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!
Klikk a képekre a nagyobb változathoz

A Mass Effect 2 játékmenete nem sokban változott. Továbbra is a játék kezdetén választhatjuk ki, hogy milyen karakterosztályként kívánunk nekivágni a kalandnak, ami alapvetően meghatározza majd későbbi játékstílusunkat. Amíg a katona a fegyverek szakértője, addig a mérnökkel inkább a különböző mechanikus dolgok hackelésében fogunk jobban jeleskedni, míg mások a biotikus energia használatának magas szintű művelői. Mindez persze lényegtelen a nyomozással, kutakodással fűszerezett jelenetek esetében, azonban a küldetések esszenciáját továbbra is az akció adja, ami rengeteg változáson esett át.

Egyrészt kevésbé szerepjáték a Mass Effect 2, és sokkal inkább nevezhető már akciójátéknak. Mindez persze csak az első rész ismeretében jelenthető ki, mert valójában még mindig nem egy Quake-kel van dolgunk. Az viszont biztos, hogy a második rész sokkal pergősebb, dinamikusabb lett, és a különböző elemek megfelelő ütemben történő adagolása azt a furcsa helyzetet teremti meg, hogy a Mass Effect 2-ről nagyon nehéz leállni. Minden egyes teljesített mellékküldetés, vagy a fő cselekményszál újabb részleteinek kibogozása után is menni és menni szeretne előre a játékos. A hihetetlenül addiktív játékélményt a teljesen letisztult kezelőfelület is segíti, viszont a konzolos verzió megoldása nekem még mindig barátságosabbnak tűnik. Az akciórészek létjogosultságát erősíti, hogy végre nem melegednek túl a fegyverek, megjelent a muníció, valamint a lövedékek és a speciális támadások ereje sokkal inkább érezhető. A némileg eltolódott stílusnak köszönhetően a pályák felépítése is megváltozott, sokkal jobban ki lehet használni a terep adta lehetőségeket, a fedezékrendszer pedig a Gears of Wart idézi.

A szerepjátékos elemek természetesen nem kerültek háttérbe, csak sokkal letisztultabb lett az egész kezelhetősége. Csapatunk menedzselése, illetve fejlesztéseink nyomon követése már nem egyesével történik, hanem a Normandy anyahajón található Tech Lab és Armory szobában. Ezekben gyakorlatilag egyetlen kattintással eldönthetjük, hogy páncélunkra milyen spéci dolgokat aggassunk, esetleg fegyvereinket és csapattársaink csúzlijait mivel tuningoljuk fel. Ha már a Normandynál járunk, akkor fontos megemlíteni, hogy a sokat kritizált liftezős rendszer eltűnt, és egy ügyes, jópofa töltőképernyő vette át a régi rendszer szerepét. A töltési idő meglehetősen barátságos, a konzolos verzió esetében azonban ez már nem mondható el, az Electronic Arts által tartott premier előtti tesztnapon rendesen szívtuk a fogunkat emiatt. Nem kizárt, hogy lemezről olvasott minden adatot a játék, de a PC-s verziónál emiatt nem kell aggódni.

Ha valaki kizárólag a fő cselekményszálon szeretne végigrohanni, annak is legalább húsz órát bele kell tennie a játékba, a mellékküldetésekkel azonban ez a szám akár hetven órára is felkúszhat. És ahogy az első rész esetében, úgy a folytatásban is a mellékszálak minőségében mérhető le igazán, hogy a Mass Effect mégis milyen produkció. Hihetetlen univerzumot épített fel a BioWare, melyben minden egyes fajnak megvan a maga helye, háttértörténete, a különböző mellékágak teljesítése pedig mindvégig érdekes, változatos. Az itt elkövetett tetteinknek pedig ugyanúgy súlya és jelentősége van, ami aztán a fősodor történéseire is kihat persze.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!
Klikk a képekre a nagyobb változathoz

Értelemszerűen ennek megfelelően továbbra is a játék szerves részét képzik a párbeszédek, és alapvetően ennek metódusa semmit sem változott. Válaszainkat, kérdéseinket a játék ezúttal is rögzíti, ami kialakít rólunk egy képet (Paragon/Renegade). Fontos megjegyezni, hogy többnyire az itteni viselkedésünk lesz a döntő a különböző események végkimenetelében, tehát érdemes jól átgondolni, hogy jófiúk leszünk, vagy gátlástalanul eltiprunk mindenkit. Apró újítás, hogy néha az átvezetők közben is felvillan egy-egy Paragon, illetve Renegade lehetőség, amelyek valamilyen pozitív vagy negatív cselekedetet takarnak, nyilván itteni választásunk is kihatással van a cselekményre.

Az első rész nagy negatívuma volt, hogy a világtérképen feltüntetett kisebb bolygók - amelyeken esetleg csak mellékküldetéseket kellett teljesítenünk - teljesen kopár, sivár felszíni "életet" tártak elénk. A folytatásban ezt el lehet felejteni, a fejlesztők ugyanis mostantól csak oda engednek dokkolni minket, ahol tényleg dolgunk lesz, minden más bolygó esetében egy minijáték keretén belül kell felfedezésre indulnunk. A rendszer lényege, hogy szondák ledobásával szerezhetjük be a szükséges muníciót, nyersanyagot. Szintén változáson esett át az első rész bosszantó pop-up hatása és folyamatos frame rate esése. Ez a múlté, a legdurvább akció közben is zökkenőmentesen fog futni a játék, és végre teljes pompájában láthatók a változatos, néha igencsak monumentális helyszínek.

A Mass Effect 2-ről még oldalakon keresztül lehetne mesélni, viszont összefoglalásul annyit elmondhatok, minden idők egyik legélvezetesebb produkciója került fel a boltok polcaira, mely megmutatta, hogy a videojátékok is képesek olyan történetmesélésre, emberi drámák bemutatására, amit korábban csak a filmekben láthattunk. A játékipar egyértelműen felnőtt Hollywoodhoz, hiszen a játék a hétköznapi döntéseinket idéző súlyos mondandóval és teherrel bír, melyben a felelősség súlya alatt kell cselekednünk, hogy aztán minden idők egyik legepikusabb végső összecsapásából lehetőleg győztesként kerüljünk ki... Legalábbis erkölcsileg. Grafika: Az első rész kapcsán se panaszkodhattunk csúnya küllemre, a második rész mégis sikeresen kontrázott rá a 2007-es epizódra. Végre megszűnt a pop-up hatás, a képfrissítés stabil, a legkomolyabb akciók közben is folyamatos a látvány. A helyszínek kidolgozottsága aprólékos, jól átgondolt, és minden planéta lenyűgözően fest. A karakterek kicsit műanyagszagúak, de kidolgozottságuk minőségét nem lehet megkérdőjelezni.

Kezelőfelület, irányíthatóság: A PC-s verzió kezelőfelülete teljesen letisztult, gyorsan átlátható, így az akció folytonossága nem törik meg. Emellett a különböző fejlesztések, a csapattagok menedzselése is egyszerűbb lett, hiszen mindezt a Normandy fedélzetén, egy külön felületen tehetjük meg.

Játszhatóság: A Mass Effect 2 több karakterosztályt vonultat fel, melyek mindegyikével teljesen más játékstílust képviselve kell végigtolnunk a játékot. Rengeteg, nagyon élvezetes mellékküldetés felgöngyölítése vár ránk, emellett az adható válaszok választékossága és azok kimenetele is rengeteg lehetőséget biztosít, hogy újból és újból nekiessünk az öngyilkos missziónak.

Intelligencia, nehézség: Ahogy haladunk előre a történetben, úgy lesz egyre szívósabb ellenfelekkel dolgunk, akik folyamatosan fedezéket keresnek, bekerítenek. Egy jól összerakott csapattal ennek ellenére gyakorlatilag simán végig lehet menni egy-egy pályán, ami nem azt jelenti, hogy könnyű a játék, hanem azt, hogy ügyes taktikai érzékkel megkönnyíthetjük az életünket.

Hangok, zene: Az első rész zenei anyaga a mai napig rendszeresen előkerül, és ez valószínűleg a folytatás dallamaira is igaz lesz. A szinkronhangokat elismert, A-ligás színészek kölcsönözték a karaktereknek. Hihetetlenül profi az egész, bár Martin Sheen, Illusive Man szerepében mindenki elől elviszi a dicsőséget.

Összefoglalás: A Mass Effect 2 természetesen nem tökéletes játék, de teljesen felesleges apróságokba belekötni. A BioWare az első rész után tovább emelte a tétet, és egy hihetetlenül addiktív, történetmesélésből jeles produkciót adott ki a kezei közül.

Kapcsolódó letöltések:
Videó #1
Videó #2
Videó #3
Videó #4

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Pogi #122
    ha jók az infók akkor csak 2012ben folytathatjuk a kalandozást kedvenc Shepard-ünkkel :(
  • pixx #121
    Nagyon jó game, egy baj van szerintem, hogy nagyon leegyszerűsödött a fejlődési rendszer, nem baj, ha egyszerűbb egy kicsit, de ez nagyon egyszerű lett. Amúgy kicsit furi volt, hogy másképpen szerzel fegyvert, és páncélt, de ettől függetlenül jó volt.
    Év RPG-je szerintem, és valószínűleg az év játéka, remélem jön a 3. rész hamarosan.
  • KP27 #120
    A game elején az a kis animált videó nagyon komoly. Mikor bejön a game és írja hogy nyomjj meg egy gombot, ne tedd. Várjj egy kicsit és gyönyörködjj!
  • tttttom #119
    Nekem volt egy olyan vicces bugom ME2-ben, hogy amikor szondáztak egyszer és az lett a misszió, hogy mentsem azt a 20 db csempészládát ott ahol a karakterem és az embereim spawnoltak egyszer.elkezdek előre menni és olan 4-5 lépés után valahogy felkerültem 6 méter magasba. :D

    De az a poén, hogy a társaimmal együtt kerültem fel a magasba.

    ezt a bugot úgy orvosoltam, hogy visszamentem oda ahol felkerültem a magasba és voálá megszűnt a bugocska. :)
  • Justil #118
    pff. hát azért ne haragudj, de sztem egy warcraft 3-nak meg egy diablo 2-nek igenis van. egy szóval sem mondtam/mondom, hogy egyedülálló, innovatív storyline-okat vonultatnak fel, de még ha olykor közhelyesek is, attól még jól meg vannak csinálva. mondd meg nekem ki vállal még olyan átvezető animációkat meg szinkronmunkát mint a blizzard pl? és tegyük hozzá, hogy sem a wc3 sem a d2 nem mai játékok már...szerintem nagyon is erősségük a történet, és annak kellékei (forgatókönyv, audiovizuális aláfestés, szereplők, stb)
  • Fbn Lx #117
    mert a blizzard játékoknak aztán nagy története van
    oké, a starcraftnak mondjuk van
  • Justil #116
    ebben egyetértünk, ezért is a kedvenceim a bioware és a blizzard játékok :)
    vagy pl a grim fandango, hogy vmi mást is emlitsek.
  • koschwarz #115
    hát valszeg igen így van

    egyébként nekem a single player játékokban mindig is a legfontosabb volt egy jó, beleélős történet, a többi másodlagos.
  • Justil #114
    jó, hát valszeg ők is őszintén sajnálnak téged, amiért megelégszel ilyen felületes rpg jellemzőkkel... :)
  • koschwarz #113
    én úgy vagyok a mass effect-tel, hogy ha egy szimpla tps lenne, akkor is játszanék vele, mert annyira jó története és világa van, bár imádom azt is, hogy döntéseket is kell hozni.

    na most emellett mennyire egyszerű vagy bonyolult az inventory meg a fejlődés, magasról tojok rá. ha valakinek egy ilyen immerzív és epikus történet mellett (helyett?) az okoz örömet, hogy osztogatja a pontokat, hát azt őszintén sajnálom.

    gondolok itt a korábban valaki által említett "felsőbbrendő-hardcore-szerepjátokosokra", akik valamiért elvárják, hogy MINDEN rpg nekik készüljön.