MTI

Egyesíti erőit a Microsoft és a Yahoo!

Egyezségre jutott a Microsoft és a Yahoo!: internetes kereső partnerséget alakítanak. A tíz évre szóló megállapodás a piacvezető Google uralmának megtörésére irányul.

Hosszú távú szövetségre lép a Microsoft és a Yahoo - a megállapodás nem titkolt célja, hogy megdöntsék az internetes keresőmotorok királyának tekintett Google egyeduralmát. A redmondi óriásnak azonban még újdonsült szövetségesével együtt is nehéz dolga lesz, ugyanis a comScore online piackutató szerint az amerikai keresőmotorok piacát 65 százalékkal a Google vezeti, a Microsoft és a Yahoo együtt mindössze 28 százalékot tudhat magáénak. A nemzetközi rangsorban még ennél is rosszabb a helyzet, a Google 67 százalékos részesedése mögött az új kihívók csak 11 százalékon állnak.

A Yahoo! vezetése már korábban jelezte: nyitott arra, hogy egyesítsék erőiket a keresők területén, ha a világ legnagyobb számítógépprogram-gyártója, a Microsoft megfelelő ajánlatot tesz. Az ügylet a Yahoo! éves üzemi eredményét 500 millió dollárral emeli a tervek szerint, tőkeberuházásaiban pedig 200 millió dolláros megtakarítást jelent.

A partnerek az együttműködéstől nem csak az internetes keresők erőviszonyinak átrendeződését, hanem számos kutatási lehetőséget remélnek. A Yahoo - titkaiért cserébe - a Microsoft erőforrásaihoz férhet hozzá. A Yahoo!-nak arra van leginkább szüksége, hogy a keresésekből összegyűjtött adatokat hatékonyabban dolgozzák fel azért, hogy a reklámpiacon jól tudjanak érvényesülni, felhasználóik igényeit minél jobban ki tudják elégíteni. A Yahoo! mostantól egyedárusító lesz a két cég keresőoldalain hirdetni, reklámozni óhajtó ügyfelek számára.

A Google keresője alapméretezett modulként többek között a Mozilla Firefox-, és az Apple számítógépekre előtelepített Safari-böngészőben is megtalálható. A Microsoft fejlesztette agyonreklámozott Bing viszont még messze elmarad a rivális keresőktől, ráadásul a Windows 7-es operációs rendszerben az Internet Explorer már nem lesz alapértelmezett böngésző, és ez tovább nehezíti a Google elleni küzdelmet.

A Yahoo és a Microsoft együttműködését valószínűleg trösztellenes szempontból is meg fogják vizsgálni, miután az amerikai igazságügyi minisztérium öt hónapig boncolgatta a Yahoo és a Google tervezett hirdetéspiaci együttműködését, majd arra az eredményre jutottak, hogy a kaliforniai vállalat az üzlet létrejöttével túlságosan nagymértékben uralná a piacot. A Microsoft sokáig a Google és a Yahoo együttműködése ellen lobbizott.

A Microsoft a webes keresők piacára lépett, válaszul a Google az olcsó személyi számítógépekre szánt, ingyen elérhető operációs rendszer fejlesztésbe kezdett. A Chrome elnevezésű szoftver előreláthatóan csak a jövő év második felében jelenik meg, azaz a Microsoft egy kis előnnyel kezdheti az egymás piaci részesedéseiért vívott harcot. A Microsoft korábban már próbálkozott azzal, hogy felvásárolja az egész Yahoo!-t: tavaly 47,5 milliárd dollárt kínált a Yahoo! részvényeseinek. Jerry Yang, a Yahoo! társalapítója, az akkori vezérigazgató visszautasította az ajánlatot, de azzal kellett szembesülnie, hogy azóta a cég elvesztette piaci értékének a kétharmadát. Yang erre tavaly novemberben lemondott állásáról.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)