Szekeres Viktor

Gyilkosság online - Azt hittük nem lehetséges...

Eddig csak mendemondák léteztek a jelenséggel kapcsolatban, de immáron saját szemünkkel is láthatjuk, mekkora hatalom van a kezünkben...

Amikor felbukkan egy krimi a mozikban, mindig elsírjuk bánatunkat eme szent hasábokon, hogy Hollywood meglehetősen mostohán bánik a krimikkel, a klasszikus "ki a gyilkos?"-elvre épülő mulatságokkal. Ha egy gyilkossággal foglalkozó film elénk is kerül, akkor arra ráhúznak egy thrillergúnyát, hadd borzongjunk. Inkább az ijesztgetésekkel foglalkoznak, mintsem a borongós hangulat megteremtésével és a csavaros történettel.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!

A Gyilkosság online a régi krimik szellemét hozza vissza, azonban csak látszatra. Bár nagyon ronda, a Fűrész-rajongók alsóneműjét nedvességgel instant átitató gyilkosságok történnek a filmben (melyeket az interneten közvetítenek és akkor mennek végbe, ha a látogatók száma elér egy bizonyos határértéket), igazából az ügyben nyomozó FBI hackerrészlegének nem az okozza a legnagyobb fejtörést, hogy ki lehet a titokzatos csuklyás gyilkos, hanem hogy miért is kínozza meg áldozatait eme exhibicionista módszerrel.

A kezdeti titokzatosságnak és hangulatnak azonban sajnos azonnal keresztbe tesz a tettes korai leleplezése. Onnantól kezdve inkább csak kevésbé elmés fogócska zajlik a képernyőn, miközben azon monitorfejűek, akiknek processzor dobog a mellkasában nyilvánvalóan számolatlanul tudják kiszúrni a technikai bakikat a Gyilkosság online-ban, hiszen minden a témához kötődő filmnek ez lesz a sorsa.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!

Részünkről az efféle apróságokon nem akadunk fenn, ráadásul a forgatókönyvírók nem is fukarkodtak a laikusok számára tök ismeretlen kifejezésekkel és rövidítésekkel teletömni a filmet, hogy az tudományosabbnak tűnjön. Bár akkor nem kicsit akadt fel a szemöldökünk, amikor egy, csak amerikai felhasználók által látható website rövid idő leforgása alatt 24 millió perverz, halálra kíváncsi látogatót fogadott. (Hmm, lehet, hogy a Gyilkosság online egy bújtatott társadalom kritika, mely arra akar rávilágítani, hogy a net ördögtől való, és az amerikai netezők jó része kínzós videókra gerjed?)

A fentiek miatt (vagy ellenére) még lehet egyébként jó a Gyilkosság online, de sajnos nem az. (Hiába, az utóbbi időkben szinte csak jó filmeket láttunk, el kellett jönnie a kompenzációnak.) Inkább mondanánk semmilyennek, egy viszonylag hamar hangulatát vesztett, cél nélküli kriminek, ezzel is beledöngölve a filmet a középszerűség mocsarába. Ebből sajnos még Diane Lane sem tudja kirángatni, érdekessé tenni, pedig, ha valaki, akkor ő képes szokott lenni erre.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!

Hogy a Gyilkosság online a rendezés alatt, vagy már szkriptfázisban vesztette el a kraftot, nem tudjuk, de utóbbira tippelünk, hiszen nagyon látszódik, hogy visszafele építkeztek az írók. A filmvégi nagy megoldást (ami sajnos ront az összképen...) csak úgy sikerült életképessé tenni, hogy a film közepe táján az egyik szereplő végrehajt egy, a film menetébe igazából nem illő dolgot, hogy annak segítségével sikerüljön hepiendet előidézni. Jó krimi ilyet nem tesz, egy jó krimi több fantáziával bír és koherensebb - ergó a Gyilkosság online nem jó krimi. Nézhető, de túlságosan közepes, hogy időt pazaroljunk rá...

Magyar nyelvű filmelőzetes letöltése

Klikk
ide!
Klikk a képre a nagyobb változathoz
Gyilkosság online (Untraceable)
feliratos amerikai thriller, 100 perc, 2008

Rendező: Gregory Hoblit
Forgatókönyvíró: Robert Fyvolent, Mark Brinker, Allison Burnett
Zeneszerző: Christopher Young
Operatőr: Anastas N. Michos

Diane Lane (Jennifer Marsh)
Billy Burke (Eric Box nyomozó)
Colin Hanks (Griffin Dowd)
Joseph Cross (Owen Reilly)
Mary Beth Hurt (Stella Marsh)
Christopher Cousins (David Williams)
Jesse Tyler Ferguson (Arthur James Elmer)

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Artak #25
    Akkor én beteg vagyok? :)

    Amúgy egy tény: A filmek 80%-a tele van baromságokkal.
    Ezért nem szeretem annyira az akciófilmeket. Ott a látványt részesítik előnyben legtöbbször és a sztori meg egy nagy fos. Inkább dráma és vígjátékpárti vagyok.

    Azt viszont furcsállom, hogy sok intelligens ember is szereti a logikai hibáktól hemzsegő agyrohasztó baromságokat. Én valahogy nem tudok kibékülni az olyan filmekkel amiknek csupán annyi a hibája, hogy valami agyament nem tud normális sztorit mellé írni.
    Gondolok itt pl Terminátor 3, Alien vs. Predator, Transformers. (Bár ez utóbbiból elég necces volt egy normális dolgot kihozni mert alapból egy kissé fura ötlet.)


  • Skynet #24
    Minden elismerésem a cikkírónak amiért látja a fűrész filmek szintjét...Te baromarcú aki a fűrészfilmeket a brutalitás miatt szereti az beteg,amúgymeg az összes rész,de főleg az első igencsak komoly sztoriva és rendes álleeséses csattanóval van körítve,nem feltétlenül a brutalitáson van a hangsúly,az csak a hab a brutalitáskedvelőknek...
  • Cat #23
    Gyilkossag online szakmai szempontbol
  • akoshun #22
    Lehet hogy nem mindig az a cél, hogy reális legyen. Mondjuk ezt nem láttam (és nem is érdekel) de a Die Hardról annyit, hogy nem arról kellett szólnia, hogy hitelesen törnek fel mindenfélét. Amikor repülőn ugrált McLane meg felhőkarcolóról lógott az sem volt reális. Ugyanazért az akcio-humor(?) orgiáért mentek be az emberek. Ez csak egy keret a henteléshez meg a poénokhoz. Nekem különben tetszett a die hard, nem nagy szám de elmegy. Nem az a lényeg h gyorsan megy a kamion vagy h mi a faszt keres egy olyan vadászgép ott, és mér nyomja le McLane. Ahogy a StarWars kapcsán is csak kiröhögésre méltó az, aki különösebben sokáig feszegeti a föld fölött 5 méterrel beindított rakétákat meg az űrben folyamatosan égő hajtőműveket, vagy alángokat vagy a franc tudja. Nem ez a lényeg. Szerintem.
    Persze lehet, hogy rosszul látom, és a realitásnak nagyobb prioritást kéne adni - de ha ez mindig is így lett volna akkor nagyon le lenne maradva a művészet és nem mellesleg nagyon nagyon sok alkotástól, köztük filmektől is meg lettünk volna "kímélve".

    Ennek ellenére egy olyan krimiben, ahol e körül forog minden- amennyire nekem lejött a dolog - talán valóban illett volna megoldani ezt rendesen. De ezt inább hagyom, mert nem láttam.
  • Tetsuo #21
    Jah es a filmet nem lattam.. nem ment at a szuron. :S
  • Tetsuo #20
    Ezt a "moriczka elkepzeli" dolgot nem vagom. Miert konnyebb azt megvalositani h a fohos 3D tervrajzot lat akarmelyik epuletrol, minthogy tenylegesen valos titkosszolgalati eszkozoket hasznalna??
    Ez nem kozvetlenul a filmgyartasnal felmerulo problema, hanem a forgatokonyvirasnal. Csak a (kitalalt, akar sci-fi) tortenetet kell jobban integralni a valosagba, nem meg jobban elba*ni azt is, marmint a valosagot. Igy lesz lebilincselo 1 tortenet.. ezt a producer lathatja olvasas kozben a kedvenc hintaszekeben, meg a forgatas elott. Punktum. :P
  • Tetsuo #19
    Az esti hirado jobban manipulalva van mint a hollywoodi filmek..
    En telleg nem kotekedni akakrtam.. csak altalaban nem tetszenek sajna a filmek, ennyi.
  • Erpy #18
    Nekem tetszett a film, lekötött, és nem konkrétan arra figyeltem, hogy mibe lehetne belekötni.
    Ha valaki full hiteles történeteket akar, kapcsolja be az esti hiradót, és nézze végig. Az a szörnyű sajnos, nem pedig az a másfél óra, amit szórakozással kellene eltölteni.
    De a mai világ affelé tart, hogy mindenbe belekell kötni, mindent meg kell magyarázni, mert ha valaki nem tud hibát találni valamin, akkor rosszul érzi magát.
    Vannak gagyi filmek, vannak nagyon jók, de a filmeket szerintem nem azért készítik, hogy na vajon ki talál benne minél több olyant, amin ellehet pörögni egy darabig, hanem hogy egy jót szórakozzon vagy izguljon az ember úgy, hogy senkinek nem történik semmi baja.
    Remélem nem sértettem meg ezzel senkit, aki megnézi a moziban, jó szórakozást hozzá.
  • winnie #17
    csak arra céloztam, hogy anno néztem a filmet és nekem eszembe sem jutott az, hogy ökörség.

    egyébként meg miért ne kérnének fel szakértőket? engem komolyan meglep, hogy azt hiszed innen messziről, hogy nekik ez odaát eszükbe sem jut. (oké, magamon is látom, hogy karosszékből könnyű f*kázni, de amikor az ember közelről meglát egy efféle folyamatot, akkor rádöbben, hogy ő is így csinálná. annyi a bibi, hogy van az "ahogy azt móricka elképzeli" filozófia, ami információhiányon alapul. hiába hisszük, hogy mi milyen okosak vagyunk, általában ők az okosabbak:)
  • Tetsuo #16
    kiforgatod a szavaimat.. csak 1szeruen nem ertem h filmek keszitese kozben miert nem kernek fel szakertoket, v miert jo nekik ha hemzseg a film a hibaktol..
    es most nem csak IT-tipusu hanem mindentipusu.. na mind1 a kerdes telleg koltoi, nem kell megvalaszolni.

    Persze vannak apro bakik tevedesbol.. amit a film keszitese soran nem vesznek eszre, ezek neha viccesek is; de amikor direkt csinaljak ugy, az hanyingerkelto, szvsz. Es hat persze h szvsz, kimas velemenyet mondjam?! A "mindenki tudja" kifejezes pedig azt jelenti, h nem kell IT gurunak lenni ahhoz, h kapizsgald, egy szamitogepvirus nem ugy eszi az adatokat mint egy Pacman. :P