Szekeres Viktor

Agyő, nagy Ő! - Ben Stiller és a Farrelly tesók

A mozibajáró most már minden bizonnyal örökre a reklámgépezet rabja lesz, igába hajtja fejét. Ben Stiller legújabb komédiája erre jó bizonyíték.

Így múlik el a világ dicsősége. A Farrelly-tesók egykoron nagyok voltak, (szó szerint) hajmeresztő poénjaikkal sikerült átültetniük a szélsőséget a kommerszbe. Olyan filmeket készítettek, mint a megasikernek számító Keresd a nőt (There's Something about Mary) vagy a Dumb és Dumber, melyek hullámain lovagolva még nagyjából sikerült sikerre vinni Jim Carrey-vel az Én és én meg az Irént, valamint A nagyon nagy őt Jack Blackkel. Viszont az utóbbi öt évben csak két buktát sikerült produkálniuk (Szívem csücskei, Túl közeli rokon), melyek valóban rém gyenge filmek voltak.

A régi, 100 milliós bevételeket visszasíró tesók stúdiót váltottak, és legújabb filmjükkel, az Agyő, Nagy Ő!-vel (egyszer már ellőtték a poént, sebaj) és Ben Stillerrel próbáltak kitörni a 30-40 milliós amerikai bevételek közé szorított bukásaik közül. (Farrelly-ék egyik legjobb és legundorítóbb filmje, a Tökös tekés természetesen a legnagyobb bukta volt.)

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!

Farrelly-ék két dologhoz nagyon értenek. Az egyik, hogy a szétburjánzó humorpatronok közé általában érzelmes lávsztorit, szerelmi történetet próbálnak elrejteni, vagyis, ha lehámozzuk a filmről a tréfákat, akkor általában egy Romana volumenű csöpögést kapunk. Azt hiszem, ez a tényező is közrejátszott, hogy korai filmjeiket elég sokan megkedvelték. (Mi is csápoltunk, bizony.) A másik dolog pedig az előre nem várt durva, nem egyszer gusztustalan poénok belengetése, melyek jórészétől elkezd dőlni a közönség. Szinte minden filmjükben akadt efféle tréfa, könnyedén visszaidézhetjük mindet a hajzselével az élen. De nyilván a nézők a Mary óta felnőttek és már nem etethetőek meg 4-5 emlékezetes poénnal, melyeket egy hihetetlenül zsenge vázra fűznek rá.

Az említett zsenge vázat itt pedig Neil Simon 1972-es forgatókönyve adja meg (ennyit a zsengéről...), akinek darabjaival az olvasók színházba járó hányada nyilván már találkozott. Hősünk Eddie, egy tipikus lúzer ha a csajok kerülnek szóba, nála még az öregapjának is méretesebb a libidója. Miközben körülötte mindenki megházasodik, ő még mindig csak saját magával bújik ágyba, amikoris hirtelen, egy szerencsés véletlennek köszönhetően rátalál a nagy ő-re. Viszonylag hamar összeházasodik vele, és elindulnak egy nászútra, mely már a kezdés után pár órával pokolinak néz ki szegény vőlegény számára.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!

Farrelly-ék, miközben próbálták celluloidra álmodni fáradt és elcsépelt poénjaikat - és Simon valóban csavarintott forgatókönyvét - szerencsére nem hazudtolták meg önmagukat. A páros a tavalyi moziévben is oly népszerű animálszexszel történő sokkolás mellett döntött, hiszen ki ne lenne kiéhezve egy korhatármentes szamár-menyecske együttlétre, ha már a neten fellelhető minőségi és sufni animálszexes oldalak jó része érthetetlen módon fizetős?

Persze a szamár és a lányka még így is a film egyik csúcspontja (főleg a vége főcím alatt), így el lehet képzelni, hogy a maradék milyen színvonalon zajlik. Igen, amolyan utánérzésesen, ami nem is csoda, hiszen egy 25 éves történet nem fogja megváltani a világot, de azért a poénoktól talán elvárná az ember, hogy ne a "pornónézésről hangosan beszélve beégetni valakit" vagy a lejárt lemez szituáció félreértéseken alapuljanak. Az efféle vesztett helyzeteket csak a színészek vagy a karakterek menthetik meg, de ez sem sikerül. A főalakok egyike rém idegesítő (oké, ez is a cél), az ember szinte rimánkodik, hogy mikor takarodik el, míg Eddie hollywoodi módon sötét (értsd: síkhülye), ahhoz képest, hogy jólmenő sportüzletet irányít.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!

Jelentjük, a fentebb említett kísérlet nem sikerült (36 millió bevétel Amerikában), ami azért jelent valamit, mivel Ben Stiller legutóbbi négy filmje mind 100 millió dollár fölött jövedelmezett, sőt, ezekből csak egy nem ostromolta meg a 200 milliót. A közönség átlátott a szitán, az amerikai néző érti, hogy mikor akarják átvágni. A tesók ezzel minden bizonnyal egy időre ki is kerülnek a pixisből és sajnos azt kell mondanunk, hogy meg is érdemlik: az Agyő, Nagy Ő! roppant gyengére sikerült. (Persze azért sietünk megjegyezni, hogy filmes ízlés tekintetében nem biztos, hogy Amerikára kell hallgatni, hiszen idehaza nagy sikerrel megy immáron harmadik hete a film - a kérdés, hogy kiben van a hiba? A nézőben vagy a kritikusban. Ugye, hogy?)

De félre a filozófiával. Ha az nézzük, hogy az eredeti 1972-es filmet két Oscar-díjra is jelölték, akkor még nyomatékosabbá válik az a kijelentésünk, hogy az Agyő, Nagy Ő!-t valaki istenesen elszúrta. Pedig kerestük a pozitívumokat, reméljük a kommentekben ki is emeli valaki. Talán, ha 40 perccel rövidebb lenne, frissebb és nem veszne el a részletekben, akkor nézhető lenne.

Magyar nyelvű filmelőzetes letöltése

Klikk
ide!
Klikk a képre a nagyobb változathoz
Agyő, Nagy Ő! (The Heartbreak Kid)
magyarul beszélő amerikai vígjáték, 120 perc, 2007

Rendező: Bobby Farrelly, Peter Farrelly
Forgatókönyvíró: Kevin Barnett, Leslie Dixon, Bobby Farrelly, Peter Farrelly, Neil Simon
Operatőr: Matthew F. Leonetti
Producer: Ted Field, Bradley Thomas

Szereplők:
Ben Stiller (Eddie Cantrow)
Michelle Monaghan (Miranda)
Malin Akerman (Lila)
Jerry Stiller (Doc)
Carlos Mencia (Tito)
Rob Corddry (Mac)

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Gomblyuk #17
    Miért kell egy vígjátékot így kielemezni. Szerintem nagyon jó kis vicces film. Én végigröhögtem, és velem együtt az egész mozi. Aki ezen a filmen se tud röhögni azt nagyon, sajnálom, biztos vidám lehet az élete. Amerikát meg leszarom. Ott még mindig a tortát belenyomom a pofádba a legjobb poén.
  • Su0my #16
    az a baj, hogy igaz, hogy a filmek nagy százaléka hmm hát finoman szólva sem érdemli meg azt, hogy elkészüljön, de akkor is engem annyira rohadtul idegesít, amikor egy magát kritikusnak nevező (ojjaj, bocsássatok meg nekem, közötök nincs az egészhez.. de nem baj, én vagyok a hülye, hogy olvasom a kritikákat, evvan.) emberke attól érzi magát qrvára királynak/akkor érzi magát igazán szakmabelinek, ha leoltja a filmek 90%-át.. mind1. ez a mai világ, minden szarból meg lehet élni, csak legyen képe az embernek..
  • Lajee #15
    Az előzetes itt van, ha érdekel valakit
  • Tomalak #14
    Jaja :)
  • tomoman182 #13
    talán az apjára gondolt.. aki ugyebár szerepelt a filmbe mint az APJA! bármily meglepő :D
  • eor #12
    Ben Stiller nem Jerry Stiller

    bocs én vagyok a hulye:)
  • eor #11
    Ben Stiller nem Jerry Stiller
  • Tomalak #10
    Számomra Jerry Stiller visz a hatán az egészet. Az első fele nagyon jó de második nagyon idegesítő és lehúzza az egészet. Nincs kit igazán kedvelni a szereplők közül illetve utálni se. Szerintem erre a filmre a legjobb szó: rossz
  • Alien! #9
    Részemről én sem értek egyet a kritikával...Annyira azért nem volt rossz..Persze nem ez Farellyék legjobb filmje,de garantál egy-két hatalmas minőségi poént(rotterdamos párbeszéd pl),illetve egy-két rájuk jellemző agyament karaktert(77 éves szexfüggő rommá festett hajú apuka)...:)

    Amerikát meg ne vegyük alapul,ott ahol az év vígjátéka tudott lenni a Felkoppintva c. okádék,amiben az össz. 2 értékelhető poént lelövik a trailerben,és ami nemhinném hogy pár befüvezett tinin kivűl tetszett volna bárkinek is...
  • R0sc0 #8
    Én is megnéztem, de sajnos eegyet kell értenem a cikkíróval. Nemm érte meg azz árát!