Alex
Olcsóbb 35 mm-es Nikon gépek jönnek
A Nikon úgy látszik megirigyelte a Canon full-frame sikereit, és csúcsgépük, a D3 után újabb, olcsóbb modellekkel is megjelennek majd.
A Nikon augusztusban jelentette be teljes képkocka méretű, azaz 35 mm-es érzékelőjét, melyet az 5000 dollárért árult D3-ba szereltek be. Ez az FX méretű szenzor nagyobb érzékenységet és szélesebb látómezőt biztosít, mint a cég által az SLR gépekben eddig használt kisebb DX szenzorok. Persze nem hagynak fel a DX vonallal, új termékekkel fogják azt bővíteni, de az FX sorozat is több termékből fog állni, nyilatkozta Steve Heiner, a cég SLR ágazatának műszaki menedzsere. "Úgy vélem, látni fogunk még más FX termékeket is. Elkötelezettek vagyunk e mellett a szenzorméret mellett" - mondta Heiner a sajtó képviselőinek. "Oly sok csúcstechnológiát láttunk már, mely lefelé vándorolt." Részleteket ugyan konkrét termékekről, vagy megjelenési időpontokról nem mondott, de megjegyzéséből is látszik, hogy a Nikon egy olcsóbb full-frame modellt tervez.
Adott felbontás esetén a fizikailag nagyobb méretű érzékelőn minden pixel nagyobb, és a nagyobb pixelek esetén könnyebb megkülönböztetni a lencséken áthaladó fényt a szenzor elektronikus zajától. A mai kompakt gépek legnagyobb hibája is ez: hiába a tucatnyi megapixel, ha az egymás melletti pontokba jutó információ megegyezik, a chip ugyanolyan hatékony, mintha kisebb felbontású lenne a lapka.
Az FX szenzor 36 x 23,9, a DX 23,7 x 15,7 mm
A Nikon és a Canon különböző stratégiát alkalmaznak full-frame SLR vonalon. A Canon lépett először, már 2002 elején, amikor még csak kevés profi fotós váltott egyáltalán digitálisra. A Nikon egészen mostanáig, 2007-ig várt, míg a céghez elkötelezett fotósok már mind bevásároltak a DX-méretű szenzorhoz készült objektívekből. Ezt azért fontos kiemelni, mert a full frame SLR-nél sem szabad figyelmen kivül hagyni a kompatibilitást: mivel a DX szenzor fizikailag kisebb, ezért szűkebb látószöget nyújt, mint ugyanazon objektívvel egy FX-alapú gép.
Ez azt jelenti, hogy például a DX-szel szerelt Nikon D300 egy 50 mm-es objektívvel ugyanakkora képet lát, mint egy FX-es D3 75 mm-es objektívvel. Emiatt az új gépet vásárló Nikon fotósoknak ha vágynak erre a tartományra, új széles látószögű objektívet kell venniük. Persze azt is ki kell emelni, hogy ezt a tényt azon DX gépet birtoklóknak is figyelembe kell vennie, akik tervezik a valamikori jövőben egy FX fényképezőgép beszerzését. Nekik viszont kétszer is meg kell gondolniuk, milyen objektívet vesznek ma, mivel ugyan egy DX specifikus termék olcsóbb és könnyebb mint FX-es társa, de utóbbi gépeken csak korlátozottan lesz használható.
A cégek stratégiáinak különbözősége másban is kiütközik. A Canon 1Ds Mark III 21,1 megapixeles, mely tökéletes studiófotózásra vagy panorámaképek készítésére, illetve bárkinek, aki hatalmas nyomatok készítésére vágyik. A D3-on viszont ugyanakkora érzékelőn csak 12,1 millió pixel van, de érzékenysége akár ISO 6400 is lehet, illetve kiterjeszthető a hihetetlennek ható 12 800 és 25 600-as értékekig. Ezeket a paramétereket a sportfotósok, akiknek gyorsan mozgó tárgyakat kell fényképezniük, vagy a rossz fényviszonyok között felvételeket készítő tudósítók és esküvői fotósok sokkal inkább tudják értékelni.
Klikk a képekre a nagyobb változathoz
A digitális tükörreflexes gépek piaca telített, olyan újonc elektronikai óriásokkal, mint a Sony, a Samsung és a Panasonic, melyek mellett persze a hagyományos gyártókat sem szabad lebecsülni, mint a Canon, a Nikon, az Olympus vagy a Pentax. Azért íly nagy itt a tolongás, azért igyekszik uralni mindenki ezt a szűk szegmenst, mivel a nyereséghányad itt sokkal nagyobb, és a növekedési lehetőségek sokkal jobbak, mint a kompakt gépek területén. Az InfoTrends piackutató cég előrejelzése szerint az észak-amerikai SLR-eladások a mostani 2,2 millió darabról 2011-re 3,2 millióra fognak nőni, míg a kompakt gépek piaca már 2009-ben tetőzni fog. A másik fontos ok, hogy egy SLR-tulajdonos hosszú időre a vállalathoz köthető, mivel a gyártók objektívjei inkompatibilisek egymással, és a gépváz, illetve a tartozékok drágasága nehézzé teszi a márkaváltást.
Az SLR-piac ismeretlen lova a Sony, mely a Konica Minolta felvásárlásával lépett be erre a piacra. A cég jelenlegi Alpha A100 vonala, és a nemrég bejelentett A700 fényképezőgépe még kisebb érzékelőtt használ, de sokak szerint a full-frame kategória következő játékosa ez a cég lehet.
A Nikon augusztusban jelentette be teljes képkocka méretű, azaz 35 mm-es érzékelőjét, melyet az 5000 dollárért árult D3-ba szereltek be. Ez az FX méretű szenzor nagyobb érzékenységet és szélesebb látómezőt biztosít, mint a cég által az SLR gépekben eddig használt kisebb DX szenzorok. Persze nem hagynak fel a DX vonallal, új termékekkel fogják azt bővíteni, de az FX sorozat is több termékből fog állni, nyilatkozta Steve Heiner, a cég SLR ágazatának műszaki menedzsere. "Úgy vélem, látni fogunk még más FX termékeket is. Elkötelezettek vagyunk e mellett a szenzorméret mellett" - mondta Heiner a sajtó képviselőinek. "Oly sok csúcstechnológiát láttunk már, mely lefelé vándorolt." Részleteket ugyan konkrét termékekről, vagy megjelenési időpontokról nem mondott, de megjegyzéséből is látszik, hogy a Nikon egy olcsóbb full-frame modellt tervez.
Adott felbontás esetén a fizikailag nagyobb méretű érzékelőn minden pixel nagyobb, és a nagyobb pixelek esetén könnyebb megkülönböztetni a lencséken áthaladó fényt a szenzor elektronikus zajától. A mai kompakt gépek legnagyobb hibája is ez: hiába a tucatnyi megapixel, ha az egymás melletti pontokba jutó információ megegyezik, a chip ugyanolyan hatékony, mintha kisebb felbontású lenne a lapka.
Az FX szenzor 36 x 23,9, a DX 23,7 x 15,7 mm
A Nikon és a Canon különböző stratégiát alkalmaznak full-frame SLR vonalon. A Canon lépett először, már 2002 elején, amikor még csak kevés profi fotós váltott egyáltalán digitálisra. A Nikon egészen mostanáig, 2007-ig várt, míg a céghez elkötelezett fotósok már mind bevásároltak a DX-méretű szenzorhoz készült objektívekből. Ezt azért fontos kiemelni, mert a full frame SLR-nél sem szabad figyelmen kivül hagyni a kompatibilitást: mivel a DX szenzor fizikailag kisebb, ezért szűkebb látószöget nyújt, mint ugyanazon objektívvel egy FX-alapú gép.
Ez azt jelenti, hogy például a DX-szel szerelt Nikon D300 egy 50 mm-es objektívvel ugyanakkora képet lát, mint egy FX-es D3 75 mm-es objektívvel. Emiatt az új gépet vásárló Nikon fotósoknak ha vágynak erre a tartományra, új széles látószögű objektívet kell venniük. Persze azt is ki kell emelni, hogy ezt a tényt azon DX gépet birtoklóknak is figyelembe kell vennie, akik tervezik a valamikori jövőben egy FX fényképezőgép beszerzését. Nekik viszont kétszer is meg kell gondolniuk, milyen objektívet vesznek ma, mivel ugyan egy DX specifikus termék olcsóbb és könnyebb mint FX-es társa, de utóbbi gépeken csak korlátozottan lesz használható.
A cégek stratégiáinak különbözősége másban is kiütközik. A Canon 1Ds Mark III 21,1 megapixeles, mely tökéletes studiófotózásra vagy panorámaképek készítésére, illetve bárkinek, aki hatalmas nyomatok készítésére vágyik. A D3-on viszont ugyanakkora érzékelőn csak 12,1 millió pixel van, de érzékenysége akár ISO 6400 is lehet, illetve kiterjeszthető a hihetetlennek ható 12 800 és 25 600-as értékekig. Ezeket a paramétereket a sportfotósok, akiknek gyorsan mozgó tárgyakat kell fényképezniük, vagy a rossz fényviszonyok között felvételeket készítő tudósítók és esküvői fotósok sokkal inkább tudják értékelni.
Klikk a képekre a nagyobb változathoz
A digitális tükörreflexes gépek piaca telített, olyan újonc elektronikai óriásokkal, mint a Sony, a Samsung és a Panasonic, melyek mellett persze a hagyományos gyártókat sem szabad lebecsülni, mint a Canon, a Nikon, az Olympus vagy a Pentax. Azért íly nagy itt a tolongás, azért igyekszik uralni mindenki ezt a szűk szegmenst, mivel a nyereséghányad itt sokkal nagyobb, és a növekedési lehetőségek sokkal jobbak, mint a kompakt gépek területén. Az InfoTrends piackutató cég előrejelzése szerint az észak-amerikai SLR-eladások a mostani 2,2 millió darabról 2011-re 3,2 millióra fognak nőni, míg a kompakt gépek piaca már 2009-ben tetőzni fog. A másik fontos ok, hogy egy SLR-tulajdonos hosszú időre a vállalathoz köthető, mivel a gyártók objektívjei inkompatibilisek egymással, és a gépváz, illetve a tartozékok drágasága nehézzé teszi a márkaváltást.
Az SLR-piac ismeretlen lova a Sony, mely a Konica Minolta felvásárlásával lépett be erre a piacra. A cég jelenlegi Alpha A100 vonala, és a nemrég bejelentett A700 fényképezőgépe még kisebb érzékelőtt használ, de sokak szerint a full-frame kategória következő játékosa ez a cég lehet.