MTI

Twitter: mit csinálsz éppen most?

Hódít a Twitter közösségi portál, amelyen jó ismerősök és vadidegenek osztják meg egymással távirati stílusban, hogy éppen mit csinálnak, s a legújabb online őrület mobiltelefonon is terjed.

Legfeljebb 140 karakteres bejegyzéseket írhatnak, de március közepére már több mint 60 ezren voltak, és hetente 20 százalékkal gyarapodik a táboruk. Ők a Twitter.com portál tagjai, a twitterezők. (A twit angol ige magyar jelentése: csivitel, vagyis a portál neve magyarul annyit tesz: csivitelő.) "Éppen azon gondolkodom, melyik pólómat vettem fel reggel (megnézni nem ér)" - írja egy magyar felhasználó. "Lágytojást főzök" - jelenti egy amerikai twitterező. Ilyen hétköznapi ügyekről szóló közleményekből naponta akár 70 ezret képesek összehozni az egyszerű Twitter-tagok és a Twitterholic-nak becézett csivitelésfüggők, akik közül 580 jelentéssel Leo Laporte technológiai szakújságíró a csúcstartó.

A szolgáltatást az Obvious nevű, ma még kicsi San Franciso-i cég fejlesztette és működteti. A vállalat vezetője Evan Williams, az úgynevezett webkettes - a felhasználók aktivitásán, alkotó közreműködésén alapuló - alkalmazások pápája, a blogkultúra úttörője. A Twitter tetszés szerint szabadon alakítható, és már meg is jelent számos alfaja, így például a Twittervision, a csivitelő és a Google Map térképszolgáltatás kombinációja, amely megmutatja, hogy a bejegyzések a világ mely pontjáról érkeznek.

A Twitter.com felhasználója meghívót küldhet barátainak, vagy kapcsolatba léphet a már regisztrált ismerősökkel, és néhány kattintással kizárhatja a vadidegenek csivitelését, hogy csak a baráti kör bejegyzéseit figyelje. Az alkalmazás ráadásul a különböző internetes csevegőprogramokon és sms-formátumban mobiltelefonon is fut, bár egyelőre még csak az Egyesült Államokban és Nagy-Britanniában érhető el a helyi mobilhálózatokon. Az e-mailnél gyorsabb, az sms-nél sokoldalúbb és a blognál tömörebb Twitter a szakértők szerint sok mindenre alkalmas lehet. Az esti mozizás hatékony szervezésén túl például kiválóan alkalmas hírterjesztésre, így a BBC brit közszolgálati műsorszóró társaság már szinte percenként ad ki twitter-gyorshíreket.

Könnyen előfordulhat, hogy a Twitter.com lesz a következő webkettes sikertörténet. Ehhez mindenekelőtt működőképes üzleti modellre lenne szükség. Ilyesmivel az Obvious egyelőre nem rendelkezik, de nem is nagyon aggódnak a vállalatnál, hanem inkább a fejlesztésre koncentrálnak, hiszen Evan Williams előző nagy dobására, a Blogger.com blogszolgáltatásra is hamar lecsapott a Google és hatalmas pénzért gyorsan felvásárolta.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • fflx #5
    bar azt nem ertem, hogyha azt irjak le, hogy epp mit csinalnak, akkor minden bejegyzesnek arrol kellene szolnia, hogy epp ulnek a gep elott es twittereznek... (vagy nem???) :)
  • fflx #4
    gyakorlatilag barmilyen hulyesegre lehet talalni raero/unatkozo tomegeket
  • Tetsuo #3
    aztaqrva. sok idióta meg rákattan.. ugyanezt persze web1-esen is megbeszélhetnék 1000féle módon, de nem, ők már a web2-es csetet használják. LOL
  • 1488 #2
    persze biztosan bennem van a hiba.
  • 1488 #1
    mekkora hülyeség... engem például qrwára nem izgat hogy egy amcsi felhasználó lágytojást főz.