Szekeres Viktor
Kárhozott szeretők - Romantika a depresszió korában
Roppant erotikus, roppant túlfűtött, de erőteljesen depresszió uralta alkotás született Salma Hayek és Colin Farrell kettősétől a 30-as évek Amerikájából.
Az irodalmi feldolgozások iránt érdeklődők már jó előre dörzsölhették tenyerüket, hiszen újabb gyöngyszem került vászonra és a film mostoha sorsa ellenére is eljutott a hazai mozikba. John Fante műve meghatározó regénynek számít a témában, de minden meghatározósága ellenére sajnálatos módon nem került túlságosan avatott kezekbe a rendezői gyeplő (a 70 fölötti alkotónak ez a negyedik mozifilmje). De ne szaladjunk ennyire előre.
A Salma Hayek és Colin Farrell kettősére építő film egy Los Angeles-be szegény legény módjára, 150 dollárral a zsebében megérkező íróemberről szól, aki hiába mindenféle hit és elszántság, egyhamar a tönk szélén találja magát egy utolsó ötcentessel a zsebében. Természetesen a 30-as években járunk, az eluralkodó depresszió korának Amerikájában, így ne lepjen meg senkit az összeg, ugyanis akkor 5 cent értéke jóval magasabb volt a mostaninál. Az utolsó petákjából javíthatatlanul romantikusként egy kávét rendelő ifjú, olasz származású író azonban belebotlik az őt kiszolgáló mexikói pincérnőbe. Ez a találkozás mindkettejük életét erősen felkavarja és hol jó, hol rossz irányba befolyásolja.
Klikk a képekre a nagyobb változathoz
Aki tipikus szerelmi történetre gondol, annak netovább, hiszen hiába az egy férfi - egy nő, viszonylag klasszikusnak (egyesek szerint avíttasnak) mondható felállás, az ilyesfajta történetekben mindig lehet egy újabb irányt szabni a történetmesélésnek. Valószínűleg ez az újabb irány és a gyönyörűen, remek verbális értékekkel bíró mondatok együttesen is hozzájárultak a könyv sikeréhez - és a film akkor a legerősebb, ha az eredeti alkotásból elcsaklizott mondatokkal ékeskednek hőseink, ha az eredeti alkotás monológjait használva merengenek vagy beszélgetnek egymással, mert egyébként a vizuális megvalósítása sajnos kudarcot vallott a műnek.
Kapunk egy pontosságra és történeti hűségre törekvő rendezőt, aki remekül elénk tár egy korképet, egy történelmi tablót, de azt sajnos tartalommal már nem tudja megtölteni, mindössze profanitásokkal - ha egyáltalán létezik ilyen szó. A szereplők önmarcangolását és olykor a filmben kissé logikátlannak tűnő cselekedeteit hiába próbálja emberközelibbé varázsolni egy mellékszerepben szokás szerint brillírozó Donald Sutherland, valahogy mégis, akárcsak a film, a Kárhozott szeretők esszenciáját tartó románc is üres marad.
Ahelyett, hogy megcsapná a nézőt a dráma szele, a túlságosan beszédes magyar cím által sugallt negatív kicsengés, inkább méla unalomba burkolózik a történet és inkább idegesítőnek, mint drámainak hat a férfi és a nő se vele-se nélküle kapcsolata, mely egyenes úton baktat a végzet felé. Hogy lesz-e beteljesülés vagy örök bukásra ítéltettek hőseink, az csak a film legvégén derül ki, de addigra a néző a sokadjára is emlegetett üresség miatt lehet hogy meg is elégeli a - mondjuk ki - szenvedést.
Klikk a képekre a nagyobb változathoz
Persze vannak jó pillanatai a filmnek, például a már fentebb is említett regényre leginkább hajazó jelenetek és megszólalások ("Oly tökéletes, mint az időjárás."). Ilyenkor el is morzsolhatunk egy könnycseppet, mert a kínálkozó lehetőséget olykor megragadó rendező jó irányba tapogatózott, de hát tudjuk, hogy egy nem működő óra is kétszer napjában pontos időt mutat. Nem a színészeken múlik a mellélőtt helyzet, hiszen Salma Hayek nem okoz csalódást, bár az is igaz, hogy ő nem először játszik el hasonló karaktert. A felemelkedésért bármire hajlandó, az idegen gúnyát elszántan levetni szándékozó írástudatlan lány szerepében meggyőzően alakít. Colin Farrell is sokadjára bizonyítja, hogy sokféle szerepre alkalmas, más kérdés, hogy legutóbb a Miami Vice pszeudo-kamionos nyomozójaként sokkal inkább meggyőző volt, de azért most is átmegy a vizsgán.
A film már kevésbé, de talán az eredeti mű rajongói megtalálják a Kárhozott szeretők filmváltozatának pozitívumait. Ha más nem, akkor a sekélyesebbek közé tartozók Salma Hayek ezúttal tényleg fedetlen kebleiben és forró szeretkezéseiben megtalálhatják saját elmélyülnivalójukat.
Az irodalmi feldolgozások iránt érdeklődők már jó előre dörzsölhették tenyerüket, hiszen újabb gyöngyszem került vászonra és a film mostoha sorsa ellenére is eljutott a hazai mozikba. John Fante műve meghatározó regénynek számít a témában, de minden meghatározósága ellenére sajnálatos módon nem került túlságosan avatott kezekbe a rendezői gyeplő (a 70 fölötti alkotónak ez a negyedik mozifilmje). De ne szaladjunk ennyire előre.
A Salma Hayek és Colin Farrell kettősére építő film egy Los Angeles-be szegény legény módjára, 150 dollárral a zsebében megérkező íróemberről szól, aki hiába mindenféle hit és elszántság, egyhamar a tönk szélén találja magát egy utolsó ötcentessel a zsebében. Természetesen a 30-as években járunk, az eluralkodó depresszió korának Amerikájában, így ne lepjen meg senkit az összeg, ugyanis akkor 5 cent értéke jóval magasabb volt a mostaninál. Az utolsó petákjából javíthatatlanul romantikusként egy kávét rendelő ifjú, olasz származású író azonban belebotlik az őt kiszolgáló mexikói pincérnőbe. Ez a találkozás mindkettejük életét erősen felkavarja és hol jó, hol rossz irányba befolyásolja.
Klikk a képekre a nagyobb változathoz
Aki tipikus szerelmi történetre gondol, annak netovább, hiszen hiába az egy férfi - egy nő, viszonylag klasszikusnak (egyesek szerint avíttasnak) mondható felállás, az ilyesfajta történetekben mindig lehet egy újabb irányt szabni a történetmesélésnek. Valószínűleg ez az újabb irány és a gyönyörűen, remek verbális értékekkel bíró mondatok együttesen is hozzájárultak a könyv sikeréhez - és a film akkor a legerősebb, ha az eredeti alkotásból elcsaklizott mondatokkal ékeskednek hőseink, ha az eredeti alkotás monológjait használva merengenek vagy beszélgetnek egymással, mert egyébként a vizuális megvalósítása sajnos kudarcot vallott a műnek.
Kapunk egy pontosságra és történeti hűségre törekvő rendezőt, aki remekül elénk tár egy korképet, egy történelmi tablót, de azt sajnos tartalommal már nem tudja megtölteni, mindössze profanitásokkal - ha egyáltalán létezik ilyen szó. A szereplők önmarcangolását és olykor a filmben kissé logikátlannak tűnő cselekedeteit hiába próbálja emberközelibbé varázsolni egy mellékszerepben szokás szerint brillírozó Donald Sutherland, valahogy mégis, akárcsak a film, a Kárhozott szeretők esszenciáját tartó románc is üres marad.
Ahelyett, hogy megcsapná a nézőt a dráma szele, a túlságosan beszédes magyar cím által sugallt negatív kicsengés, inkább méla unalomba burkolózik a történet és inkább idegesítőnek, mint drámainak hat a férfi és a nő se vele-se nélküle kapcsolata, mely egyenes úton baktat a végzet felé. Hogy lesz-e beteljesülés vagy örök bukásra ítéltettek hőseink, az csak a film legvégén derül ki, de addigra a néző a sokadjára is emlegetett üresség miatt lehet hogy meg is elégeli a - mondjuk ki - szenvedést.
Klikk a képekre a nagyobb változathoz
Persze vannak jó pillanatai a filmnek, például a már fentebb is említett regényre leginkább hajazó jelenetek és megszólalások ("Oly tökéletes, mint az időjárás."). Ilyenkor el is morzsolhatunk egy könnycseppet, mert a kínálkozó lehetőséget olykor megragadó rendező jó irányba tapogatózott, de hát tudjuk, hogy egy nem működő óra is kétszer napjában pontos időt mutat. Nem a színészeken múlik a mellélőtt helyzet, hiszen Salma Hayek nem okoz csalódást, bár az is igaz, hogy ő nem először játszik el hasonló karaktert. A felemelkedésért bármire hajlandó, az idegen gúnyát elszántan levetni szándékozó írástudatlan lány szerepében meggyőzően alakít. Colin Farrell is sokadjára bizonyítja, hogy sokféle szerepre alkalmas, más kérdés, hogy legutóbb a Miami Vice pszeudo-kamionos nyomozójaként sokkal inkább meggyőző volt, de azért most is átmegy a vizsgán.
A film már kevésbé, de talán az eredeti mű rajongói megtalálják a Kárhozott szeretők filmváltozatának pozitívumait. Ha más nem, akkor a sekélyesebbek közé tartozók Salma Hayek ezúttal tényleg fedetlen kebleiben és forró szeretkezéseiben megtalálhatják saját elmélyülnivalójukat.