Szekeres Viktor
Good Night and Good Luck - George Clooney filmje
A kényes, ma is aktuális témát a médiáról és a kommunizmusról George Clooney dokumentarista stílusban, egy másfél órás fekete-fehér cigarettareklámként vitte vászonra. Meg is kapta a legjobb film Oscar-jelölését.
George Clooney elért oda, hogy ezerrel önmegvalósítson. Ki emlékszik már a '88-as Gyilkos paradicsomokban (Return of the Killer Tomatoes) nyújtott cizellált játékára - ma már ő Hollywood egyik legkeresettebb színésze, aki összekuporgatott gázsiját inkább saját filmjei készítésére fordítja. Elsőként az Egy veszedelmes elme vallomásait (Confessions of a Dangerous Mind) készítette el, melyben komótos tempóban vájkál egy CIA-ügynök múltjában. Második filmjével is a múltat célozta meg, hiszen a Good Night and Good Luck. ("Jó éjszakát és sok szerencsét") Edward R. Murrow, a CBS híres/hírhedt tévésének életét veszi nagyító alá.
Murrow (David Strathairn) a CBS See It Now című hírháttér műsorának volt az 50-es években műsorvezető-szerkesztője. A kedd esténként másfél órában jelentkező adás szívesen boncolgatott kényes témákat a védjegyeként mindig cigarettázó Murrow vezetésével. Egyszer, hogy hogy nem Murrow és csapata (köztük a másik szerkesztő Fred Friendly, akit maga Clooney alakít) bizony belecsapott a lecsóba és a véreskezű, kommunista-érzékeny Joseph McCarthy szenátor felé intéztek kritikát, ami természetesen politikai színezetű események láncolatát indította el - és ez a közreműködők karrierjére is erős kihatással volt.
A film - mivel fenemód hiteles akar lenni - bár színesen lett felvéve (nyilván, de azért poén lenne fekete fehér díszletek közt fekete-fehér színészekkel készíteni egy filmet), utána számítógépen kreáltak belőle színtelen verziót. Érdekes módon nagyon is jól áll a Good Night and Good Luck-nak (Murrow híres elköszönése) ez a monokrómság. Tényleg amolyan hiteles, már-már dokumentarista álcát kölcsönöz a filmnek, melyet ezt megtetézendő még archív felvételekkel is dúsítottak. Így az ismert arcokon kívül ember legyen a talpán, aki meg tudja mondani, hogy egy-egy felvétel valóban archív-e, vagy csak zseniális színészi teljesítmény. (Amerikára jellemző, hogy a tesztvetítések után a nézők a McCarthy-t játszó színészről közölték, hogy kissé túljátsza a szerepét - holott McCarthy-t csak eredeti felvételek segítségével keltették életre.) A forgatókönyvírók munkáját megkönnyítendő természetesen egyéb, az archívumban hozzáférhető szövegek is eredetiek a filmben (ld. Murrow felkonfjai).
Mert a színészek valóban elsőrangúak: az Oscar-díjra is jelölt David Strathairn játéka mindent visz. Olyan hihetetlenül száraz és visszafogott, hogy azt tanítani kéne, pedig tudjuk, hogy az ilyen karaktereket a legnehezebb eljátszani, a minimáljátéknak van a legtöbb buktatója. Strathairn mégis példamutató, egy két lábon járó cigaretta reklám. A többiek is méltó partnerei (Clooney, Robert Downey Jr., Jeff Daniels, Frank Langella) - nagyon pontosan és visszafogottam festik le előttünk az 50-es évek korszakának tévés személyiségeit.
A rendezés ugyancsak kibírta azt, hogy magamutogatás helyett a tényekre koncentráljon, és így egy igazán száraz, már-már unalmas, ám mégis feszültséggel teli film kerekedett a Good Night and Good Luck-ból - amiből a legtöbb hazai mozinézőnek biztosan csak az unalom fog megmaradni, mert el kell ismerni, hogy egy 50-es évek Amerikájáról szóló híradó-összeállításnak sem lenne sok rajongója itthon. Bár a téma erősen amerikai, az USA múltjában vájkál, annak viszonyait tárja fel (és sajnos kissé egyoldalú, vagyis inkább részrehajló), de azt hiszem itthon sem idegen az a McCarthy-féle hozzáállás, miszerint ha valaki rosszat merészelt szólni a törtető szenátorra, akkor az élből lekommunistázza partnerét. A McCarthy által indított kommunisták elleni hajtóvadászat erőteljesen meg is határozta a hidegháborús légkörben evickélő USA politikai légkörét.
A Good Night and Good Luck hihetetlenül monoton, erősen amerikai tematikájú, de tényleg nagyon tisztességes politikai kvázi-dokumentumfilm, amit biztosan csak kevesen fognak élvezni, de azok annál jobban. A kommersz rajongóinak ezúttal egyetlen olyan aspektusát sem tudom kiemelni a filmnek, ami a megnézésére sarkallná őket, pedig ha nem is tökéletes és nem is Oscar-jelölésre méltó, de azért átlagon felüli munkát tett le Clooney az asztalra. A játékidő szerencsére nem a szokásos 2,5 óra, hanem a nagyon is nézőbarát alig 90 perc, úgyhogy a film hosszára vonatkozó kifogásokat a forgalmazó nem fogad el.
Magyar nyelvű filmelőzetes letöltése
George Clooney elért oda, hogy ezerrel önmegvalósítson. Ki emlékszik már a '88-as Gyilkos paradicsomokban (Return of the Killer Tomatoes) nyújtott cizellált játékára - ma már ő Hollywood egyik legkeresettebb színésze, aki összekuporgatott gázsiját inkább saját filmjei készítésére fordítja. Elsőként az Egy veszedelmes elme vallomásait (Confessions of a Dangerous Mind) készítette el, melyben komótos tempóban vájkál egy CIA-ügynök múltjában. Második filmjével is a múltat célozta meg, hiszen a Good Night and Good Luck. ("Jó éjszakát és sok szerencsét") Edward R. Murrow, a CBS híres/hírhedt tévésének életét veszi nagyító alá.
Murrow (David Strathairn) a CBS See It Now című hírháttér műsorának volt az 50-es években műsorvezető-szerkesztője. A kedd esténként másfél órában jelentkező adás szívesen boncolgatott kényes témákat a védjegyeként mindig cigarettázó Murrow vezetésével. Egyszer, hogy hogy nem Murrow és csapata (köztük a másik szerkesztő Fred Friendly, akit maga Clooney alakít) bizony belecsapott a lecsóba és a véreskezű, kommunista-érzékeny Joseph McCarthy szenátor felé intéztek kritikát, ami természetesen politikai színezetű események láncolatát indította el - és ez a közreműködők karrierjére is erős kihatással volt.
A film - mivel fenemód hiteles akar lenni - bár színesen lett felvéve (nyilván, de azért poén lenne fekete fehér díszletek közt fekete-fehér színészekkel készíteni egy filmet), utána számítógépen kreáltak belőle színtelen verziót. Érdekes módon nagyon is jól áll a Good Night and Good Luck-nak (Murrow híres elköszönése) ez a monokrómság. Tényleg amolyan hiteles, már-már dokumentarista álcát kölcsönöz a filmnek, melyet ezt megtetézendő még archív felvételekkel is dúsítottak. Így az ismert arcokon kívül ember legyen a talpán, aki meg tudja mondani, hogy egy-egy felvétel valóban archív-e, vagy csak zseniális színészi teljesítmény. (Amerikára jellemző, hogy a tesztvetítések után a nézők a McCarthy-t játszó színészről közölték, hogy kissé túljátsza a szerepét - holott McCarthy-t csak eredeti felvételek segítségével keltették életre.) A forgatókönyvírók munkáját megkönnyítendő természetesen egyéb, az archívumban hozzáférhető szövegek is eredetiek a filmben (ld. Murrow felkonfjai).
Mert a színészek valóban elsőrangúak: az Oscar-díjra is jelölt David Strathairn játéka mindent visz. Olyan hihetetlenül száraz és visszafogott, hogy azt tanítani kéne, pedig tudjuk, hogy az ilyen karaktereket a legnehezebb eljátszani, a minimáljátéknak van a legtöbb buktatója. Strathairn mégis példamutató, egy két lábon járó cigaretta reklám. A többiek is méltó partnerei (Clooney, Robert Downey Jr., Jeff Daniels, Frank Langella) - nagyon pontosan és visszafogottam festik le előttünk az 50-es évek korszakának tévés személyiségeit.
A rendezés ugyancsak kibírta azt, hogy magamutogatás helyett a tényekre koncentráljon, és így egy igazán száraz, már-már unalmas, ám mégis feszültséggel teli film kerekedett a Good Night and Good Luck-ból - amiből a legtöbb hazai mozinézőnek biztosan csak az unalom fog megmaradni, mert el kell ismerni, hogy egy 50-es évek Amerikájáról szóló híradó-összeállításnak sem lenne sok rajongója itthon. Bár a téma erősen amerikai, az USA múltjában vájkál, annak viszonyait tárja fel (és sajnos kissé egyoldalú, vagyis inkább részrehajló), de azt hiszem itthon sem idegen az a McCarthy-féle hozzáállás, miszerint ha valaki rosszat merészelt szólni a törtető szenátorra, akkor az élből lekommunistázza partnerét. A McCarthy által indított kommunisták elleni hajtóvadászat erőteljesen meg is határozta a hidegháborús légkörben evickélő USA politikai légkörét.
A Good Night and Good Luck hihetetlenül monoton, erősen amerikai tematikájú, de tényleg nagyon tisztességes politikai kvázi-dokumentumfilm, amit biztosan csak kevesen fognak élvezni, de azok annál jobban. A kommersz rajongóinak ezúttal egyetlen olyan aspektusát sem tudom kiemelni a filmnek, ami a megnézésére sarkallná őket, pedig ha nem is tökéletes és nem is Oscar-jelölésre méltó, de azért átlagon felüli munkát tett le Clooney az asztalra. A játékidő szerencsére nem a szokásos 2,5 óra, hanem a nagyon is nézőbarát alig 90 perc, úgyhogy a film hosszára vonatkozó kifogásokat a forgalmazó nem fogad el.
Magyar nyelvű filmelőzetes letöltése