Zsellér Máté
Nanny McPhee - csúnya dada nem rossz dada
A korrektül kivitelezett film a kicsiknek sok-sok szeretettel. Bututaság faktor kiiktatva, bizony így is lehet.
A gyerekmozi a mai filmpiacon is megkerülhetetlen műfaj. Közönségbázisával stabilan lehet számolni, s hiánya az aktuális plázakínálatból valódi piaci rést eredményez. Egy indokolt vagy kevésbé indokolt elkülönítés szerint talán az ifjúsági mozihoz áll legközelebb - már ha feltesszük, hogy a viháncoló lurkósztorikat gyermekdednek gondoló tizenéves a Zorró kalandjait vagy a Twist Olivért részesíti előnyben ahelyett, hogy megpróbálna beosonni a Fűrész 2-re.
Más kérdés, hogy nem árt ha a legkisebbeknek szóló élőszereplős mozifilm képes híveket toborozni az idősebbek táborából is, hisz egy filmnek nem muszáj csak azért vérgügyének lennie, mert a csöppségeket célozza meg. (Ki ne szeretné felnőttként is előrántani gyermeki lelkét, hogy egy okos, szépen elmondott mesén szórakozzon a moziban?) Amellett, hogy a műfaj elsődleges ítészeinek továbbra is a célközönséget, nem pedig a pipaszagú, feketegarbós filmkritikust kell tekintenünk, érezhető hogy a kicsik is érezték a cukormázas, de érdektelen Lemony Snicket történetében a balszerencse áradását, s Macska láttán ők is legszívesebben vették volna kalapjukat, mint ahogy az átlag idősebb néző tette nagyjából a film tizedik perce után. Vajon minősíti-e a kicsiknek szóló filmet, ha a nagyok pozitívan vélekednek róla?
A Nanny McPhee kora ellen-Mary Poppinsaként tőzsgyökeres gyereksztori, Christianna Brand elbeszéléséből született. A könyv viszonylagos nemzetközi sikernek mondható, minden adott volt tehát hogy 2005-ben egy kínkeserves, ripacskodó borzalom szülessen belőle a vászonra. Vagy várjunk csak... Lehet, hogy a Nanny McPhee története rácáfol az eddigi hollywoodi gyakorlatra?
Adott az angol Brown család benne egy megözvegyült apával és egy, két, há', négy, öt, hat - jól van, megvan mind - gyermekkel. Az elhunyt feleség hiányát a ház uráé mellett az üresen álló asszonyi fotel jelzi, az anyátlan gyermekek pedig - sajnos apunak mindig dolgoznia kell, már mesélni sem ér rá nekik esténként - a velük rútul kibabráló sors ellen passzív ellenállásként kezelhetetlenségükkel tiltakoznak, a kiközvetített nevelőnők elűzését valóságos olimpiai sportággá fejlesztik. Mikor a legutóbbi is a fejvesztett menekülésben látja a kiutat az idegbajt elkerülendő, a városi dadaközvetítőnél betelik a pohár: nincs több dada, Mr. Brown, oldd meg a kiskrampuszaid nevelését, ahogy tudod.
"Nanny McPhee majd segít" így a rejtélyes újsághirdetés egy nem is regisztrált dadáról. S ami még különösebb, a nevelőnő egy borongós éjszakán maga kopog be a Brown házhoz, mintha tudná, hogy szükség van rá. Kinézetre minden gyermek rémálma, mintha a Grimm-mesék gonosz boszorkányainak minden negatív ismertetőjegyeivel megverte volna a sors: könyörtelen tekintet, girbe-gurba bot, s bibircsókból még kettő is akad, hogy félreértés ne essék.
A rosszcsontokat azonban semmi sem riasztja vissza - még a szobába sem lép, jönnek a tétek, hogy meddig bírja a jövevény. Azonban hamar rá kell jönniük, hogy Nanny McPheeben emberükre akadtak, a feltételeket ezúttal nem ők diktálják. "Míg szükség van rám, de nem szerettek, maradok. De ha megszerettek, s már nincs rám szükség, elmegyek" - ez lenne a kölcsönös megállapodási szerződés alaptétele, amelynek keretében megindulhat az együttélés és a nevelés, hogy a végére mindannyian jó leckét kapjunk szeretetből, emberi jóságból és a családi szeretet összetartó erejéből.
Bár a célközönség nevében nem beszélhetek, a Nanny McPhee méltatásaként mindenképpen el kell mondani, hogy a film alatt nyoma sem volt a fejfájásnak, amely a hasonszőrű alkotások esetében a mozi első tizenöt perce után hajlamos megkörnyékezni a célközönségnél idősebb korosztályt. E fejfájás pedig méltán alakul ki az emberben, amikor elborzadva konstatálja, hogy a filmkészítők a tíz év alattiak szórakoztatását kilencven percnyi ütemre gügyögésben látják, a mesevarázslat hiányát pedig elmaszkírozott komikusok arcmimikájával igyekeznek pótolni. A Nanny McPhee előadásmódjában az első perctől a gyermekmese hangját üti meg, s kiválóan találja meg az arányt az ezt igénylő szórakoztató kellékek és egy mégsem bugyuta, eltúlzott színészi játékkal operáló, cukormázba fulladt történetmesélés között.
Ehhez hozzátartozik, hogy a színészek sem játsszák fájón s százszorosan túl a rájuk osztott szerepet, csak pont annyit tesznek hozzá, mint ami karakterek komikus, a mese igényelte hangsúlyozáshoz kell. A gombnyomásra zsibongó gyermekcsapatot okító Nanny McPhee szerepében Emma Thompson rutinjátékát láthatjuk. Örömmel vehetjük észre, hogy a forgatókönyvi teendőket (egyébként sokadszorra) ellátó színésznő most sem arra használta a kezében a tollat, hogy kidomborítsa az általa megformált karaktert, hanem hogy a színészekből valódi csapatot építsen.
Colin Firth pontosan annyit csetlik-botlik, amennyi elvárt és ildomos, és készítők azt is fontosnak tartották, hogy Mr. Brownból a gyermekeiért mindenre képes apa alakja legalább ennyire átjöjjön a nézők számára. Kelly McDonald természetessége miatt szintén szerencsés választás Evangeline szerepére, azt meg hogy Angela Lansburynél jobb szipirtyó nem létezik széles e világon, sokadszorra vehetjük tudomásul. Amíg az emberé a főszerep, a történet simán siklik is előre, bicsaklást talán egyedül a CGI-szamár felesleges vendégszereplésénél érezhetünk. Ám afelett szemet hunyva meglepően jól összedobott kis mesét láthatunk a történet majdnem száz percében.
A Nanny McPhee vérbeli és korrektül kivitelezett gyerekfilm, ennek megfelelően vállalását remekül teljesíti. Ezzel együtt a műfaj jó átlagos darabja születik meg, olyan film, ami minden csöppségeknek szánt mozinak jó irányzékul szolgálhat.
Magyar nyelvű filmelőzetes letöltése
A gyerekmozi a mai filmpiacon is megkerülhetetlen műfaj. Közönségbázisával stabilan lehet számolni, s hiánya az aktuális plázakínálatból valódi piaci rést eredményez. Egy indokolt vagy kevésbé indokolt elkülönítés szerint talán az ifjúsági mozihoz áll legközelebb - már ha feltesszük, hogy a viháncoló lurkósztorikat gyermekdednek gondoló tizenéves a Zorró kalandjait vagy a Twist Olivért részesíti előnyben ahelyett, hogy megpróbálna beosonni a Fűrész 2-re.
Más kérdés, hogy nem árt ha a legkisebbeknek szóló élőszereplős mozifilm képes híveket toborozni az idősebbek táborából is, hisz egy filmnek nem muszáj csak azért vérgügyének lennie, mert a csöppségeket célozza meg. (Ki ne szeretné felnőttként is előrántani gyermeki lelkét, hogy egy okos, szépen elmondott mesén szórakozzon a moziban?) Amellett, hogy a műfaj elsődleges ítészeinek továbbra is a célközönséget, nem pedig a pipaszagú, feketegarbós filmkritikust kell tekintenünk, érezhető hogy a kicsik is érezték a cukormázas, de érdektelen Lemony Snicket történetében a balszerencse áradását, s Macska láttán ők is legszívesebben vették volna kalapjukat, mint ahogy az átlag idősebb néző tette nagyjából a film tizedik perce után. Vajon minősíti-e a kicsiknek szóló filmet, ha a nagyok pozitívan vélekednek róla?
A Nanny McPhee kora ellen-Mary Poppinsaként tőzsgyökeres gyereksztori, Christianna Brand elbeszéléséből született. A könyv viszonylagos nemzetközi sikernek mondható, minden adott volt tehát hogy 2005-ben egy kínkeserves, ripacskodó borzalom szülessen belőle a vászonra. Vagy várjunk csak... Lehet, hogy a Nanny McPhee története rácáfol az eddigi hollywoodi gyakorlatra?
Adott az angol Brown család benne egy megözvegyült apával és egy, két, há', négy, öt, hat - jól van, megvan mind - gyermekkel. Az elhunyt feleség hiányát a ház uráé mellett az üresen álló asszonyi fotel jelzi, az anyátlan gyermekek pedig - sajnos apunak mindig dolgoznia kell, már mesélni sem ér rá nekik esténként - a velük rútul kibabráló sors ellen passzív ellenállásként kezelhetetlenségükkel tiltakoznak, a kiközvetített nevelőnők elűzését valóságos olimpiai sportággá fejlesztik. Mikor a legutóbbi is a fejvesztett menekülésben látja a kiutat az idegbajt elkerülendő, a városi dadaközvetítőnél betelik a pohár: nincs több dada, Mr. Brown, oldd meg a kiskrampuszaid nevelését, ahogy tudod.
"Nanny McPhee majd segít" így a rejtélyes újsághirdetés egy nem is regisztrált dadáról. S ami még különösebb, a nevelőnő egy borongós éjszakán maga kopog be a Brown házhoz, mintha tudná, hogy szükség van rá. Kinézetre minden gyermek rémálma, mintha a Grimm-mesék gonosz boszorkányainak minden negatív ismertetőjegyeivel megverte volna a sors: könyörtelen tekintet, girbe-gurba bot, s bibircsókból még kettő is akad, hogy félreértés ne essék.
A rosszcsontokat azonban semmi sem riasztja vissza - még a szobába sem lép, jönnek a tétek, hogy meddig bírja a jövevény. Azonban hamar rá kell jönniük, hogy Nanny McPheeben emberükre akadtak, a feltételeket ezúttal nem ők diktálják. "Míg szükség van rám, de nem szerettek, maradok. De ha megszerettek, s már nincs rám szükség, elmegyek" - ez lenne a kölcsönös megállapodási szerződés alaptétele, amelynek keretében megindulhat az együttélés és a nevelés, hogy a végére mindannyian jó leckét kapjunk szeretetből, emberi jóságból és a családi szeretet összetartó erejéből.
Bár a célközönség nevében nem beszélhetek, a Nanny McPhee méltatásaként mindenképpen el kell mondani, hogy a film alatt nyoma sem volt a fejfájásnak, amely a hasonszőrű alkotások esetében a mozi első tizenöt perce után hajlamos megkörnyékezni a célközönségnél idősebb korosztályt. E fejfájás pedig méltán alakul ki az emberben, amikor elborzadva konstatálja, hogy a filmkészítők a tíz év alattiak szórakoztatását kilencven percnyi ütemre gügyögésben látják, a mesevarázslat hiányát pedig elmaszkírozott komikusok arcmimikájával igyekeznek pótolni. A Nanny McPhee előadásmódjában az első perctől a gyermekmese hangját üti meg, s kiválóan találja meg az arányt az ezt igénylő szórakoztató kellékek és egy mégsem bugyuta, eltúlzott színészi játékkal operáló, cukormázba fulladt történetmesélés között.
Ehhez hozzátartozik, hogy a színészek sem játsszák fájón s százszorosan túl a rájuk osztott szerepet, csak pont annyit tesznek hozzá, mint ami karakterek komikus, a mese igényelte hangsúlyozáshoz kell. A gombnyomásra zsibongó gyermekcsapatot okító Nanny McPhee szerepében Emma Thompson rutinjátékát láthatjuk. Örömmel vehetjük észre, hogy a forgatókönyvi teendőket (egyébként sokadszorra) ellátó színésznő most sem arra használta a kezében a tollat, hogy kidomborítsa az általa megformált karaktert, hanem hogy a színészekből valódi csapatot építsen.
Colin Firth pontosan annyit csetlik-botlik, amennyi elvárt és ildomos, és készítők azt is fontosnak tartották, hogy Mr. Brownból a gyermekeiért mindenre képes apa alakja legalább ennyire átjöjjön a nézők számára. Kelly McDonald természetessége miatt szintén szerencsés választás Evangeline szerepére, azt meg hogy Angela Lansburynél jobb szipirtyó nem létezik széles e világon, sokadszorra vehetjük tudomásul. Amíg az emberé a főszerep, a történet simán siklik is előre, bicsaklást talán egyedül a CGI-szamár felesleges vendégszereplésénél érezhetünk. Ám afelett szemet hunyva meglepően jól összedobott kis mesét láthatunk a történet majdnem száz percében.
A Nanny McPhee vérbeli és korrektül kivitelezett gyerekfilm, ennek megfelelően vállalását remekül teljesíti. Ezzel együtt a műfaj jó átlagos darabja születik meg, olyan film, ami minden csöppségeknek szánt mozinak jó irányzékul szolgálhat.
Magyar nyelvű filmelőzetes letöltése