Menedzsmentfórum

A gyerekek több mint fele reklám- és netfüggő

A legújabb amerikai kutatások szerint van a tévénézőknek egy olyan - bár igencsak fiatal - csoportja, amelyik nem kapcsol át másik csatornára a reklámblokkok alatt. Az internetes vizsgálatok szerint pedig mintegy harminc millió kiskorú rendszeresen szörfözik a világhálón.

A reklámszakemberek és marketingesek nem kímélik a felelős döntéseket még nem hozható, viszont igencsak befolyásolható korban lévő gyermekeket. A potenciális kis fogyasztók hirdetésekkel bombázását úgy tűnik nem lehet elég korán elkezdeni. A zsenge korban lévők kiforratlan értékrendjének esetleges eltorzításáért azonban nem csak a reklámok a ludasak, legnagyobb felelőssége a szülőknek és a nevelőknek van. A Mediamark Research 2005-ös felmérése szerint a 6 és 11 év közötti amerikai gyermekek 58 százaléka - szüleivel ellentétben - végignézi a televízióban adott reklámokat. Az 5400 megkérdezett kiskorú közel fele-fele arányban mondta ezt, bár a fiúk azért némileg fogékonyabbak voltak a hirdetésekre, mint a lányok.

Míg a felnőttek leginkább a tv hirdetések iránt viseltetnek ellenszenvvel, a fiatalok körében épp ez a reklámtípus a legkedveltebb. A gyerekeknek szóló reklámokban - sokszor a kicsik kedvenc sztárjaival - hirdetett élelmiszerek azonban olyan sok kalóriát - zsírt, cukrot és sót - tartalmaznak, ami az egészségre már ártalmas.

Egy másik - az eMarketer által még szeptemberben publikált - idei internetes kutatás szerint az egészen fiatal, 3 és 11 év közötti gyerekek 39 százaléka, a 12-17 éves, azaz serdülőkorban lévőknek pedig 73 százaléka rendszeresen használja az internetet. Ez azt jelenti, hogy az USA-ban 18,8 millió tinédzser és másik 14,1 millió egészen kicsi gyerek szörfözik a világhálón. Ez az összes (felnőtteket is magában foglaló) internetet használók 19 százalékát teszi ki. Érthető hát a hirdetők fokozott érdeklődése a korcsoport iránt.

Mikor egy kutatás alkalmával szakemberek találomra megnyitottak öt-hat, gyermekek által használt weboldalt, és ráklikkeltek néhány linkre, az általuk használt számítógép 359 különböző reklámszoftvert töltött le, és pop-up reklámok özönét zúdította a gépre. Míg más típusú oldalak sem voltak pop-up hirdetések híján, egy utazási portálon való barangolás után csak 64, míg a sport témájú oldalakról mindössze 17 reklámtámadás indult el a PC ellen. A fiatalkorúak által kedvelt oldalak minden kétséget kizáróan vezettek a hirdetések számát illetően.

A Mediamark azt tervezi, hogy rendszeresíteni fogja a reklámok gyermekekre tett hatásának vizsgálatát és a jövőben megkérdezi ezzel kapcsolatban a szülőket és a gyermekek felügyeletével megbízott felnőtteket is. Azt szeretnék ugyanis kideríteni, hogy a felnőttek és szülők viselkedése, illetve kapcsolatuk a gyermekekkel hogyan befolyásolja azok későbbi médiafogyasztását illetve vásárlási szokásait. Az egészen friss felmérés iránt egyébként élénken érdeklődtek a reklámügynökségek, sőt több gyermekcsatorna is, köztük a Cartoon Network.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • szombi #6
    Annak idején(6-10 évesen) én is tátott szemmel néztem a reklámokat.
    Nem azért mert függő lettem volna, hanem mert ez genetikai adottság!
    A gyerekek azért tudják néha moccanás nélkül végignézni a reklámblokkot,
    mert információra éheznek. Az információ lételem, amiből egy kisgyereknek még elég szűken jut.
    A TV-vagy a net-függőség azért alakul ki, mert a szerencsétlen máshonnan
    nem tudja megszerezni a ,,napi információadagját''.
    A szülők felelőssége ott rejtőzik, hogy olyan elfoglaltságot kell szervezni,
    amivel információhoz is jut a gyerek. Például elmennek kirándulni...
  • klastrom #5
    Hadd legyenek netfuggok !! Inkabb mint drogfuggok !!
    Ugyis nagyon kevesen ertenek a nethez kis hazankban ! Sajnos...
  • rigidus #4
    "...a kokkolínó maci mi a picsáér mászik rá a frissen mosott ruhákra.."
    ROTFL!
  • [HUN]PAStheLoD #3
    Végignézni egy reklámot számomra nem egyenlő az agyatlan fogyasztó-zombivá vedléssel.. 6 évesen is kurvára utáltam a reklámokat, és meg is kérdeztem, hogy most akkor a kokkolínó maci mi a picsáér mászik rá a frissen mosott ruhákra.. húzzon vissza az erdőbe ahol jól lelövik ..
  • pemga #2
    Mennyi lehetett az a pár link, amire 360 cucc akart települni. :) Huhúú, adblokkert mindenkinek.
  • vg #1