Szekeres Viktor
Repülő tőrök klánja
A heti gazdag filmkínálatra nem panaszkodhatunk. A francia krimit egy kínai történelmi-romantikus kalandfilm váltja, ami már az egész világot elbűvölte.
Úgy tűnik a távol-keleti filmesek igen gazdag táptalajra leltek a korai középkor vérzivataros történelmében. Az utóbbi időkben ugyanis egymást követik az idedatálható, erős harcművész jelleggel bíró, nagyköltségvetésű kosztümös filmek, mint a tavaly nálunk is bemutatott Hős, a Tigris és Sárkány vagy a Harcos, hogy csak a legismertebbeket említsük. A Repülő Tőrök Klánja külsőségekben nyilvánvalóan ugyanezt a hullámot lovagolja meg, de hamar kiderül, hogy most tartalmilag másról van szó.
A film története nem a vérengzésre, hanem a cselszövésre és az érzelmekre koncentrál és három ember sorsán keresztül mutatja be Kína IX. évszázadának világát. A főalakok egyike Mei, aki az egyik helyi bordély legújabb felfedezettje, és akinek különös ismertetőjele, hogy vak (valamint, hogy remekül bánik a karddal és a tánc is a vérében van). A másik pólust, Leo kapitányt csak egy cél vezérli: felszámolni a császárellenes Repülő Tőrök szervezetét és ezért mindent megtesz Mei, a feltételezett összeesküvő kézre kerítéséért. A harmadik pólus Lin, aki Mei segítségére siet, de persze őt sem kell félteni hátsó szándékok tekintetében. A Repülő Tőrök Klánja ezen három szereplőt követi úton.
Klikk a képekre a nagyobb változathoz
A filmes szakmunkások frontján - illetőleg ez esetben talán a "művészi fronton" kifejezés talán jobban megállja a helyét - nagyon erős a film. A direktor Yimou Zhang neve nem ismeretlen a hazai mozinézők számára sem, hisz ő rendezte a nálunk is nemrég bemutatott "Hős" c. történelmi kalandfilmet. Ugyancsak ismerős lehet a színészek közül az angyalarcú Zhang Ziyi, akit már régi ismerősként üdvözölhetünk a magyar filmvásznakon, hiszen a Repülő Tőrök Klánja már a hetedik mozifilmje, ami eljut hozzánk. Zhang Ziyi a vak Mei szerepében olyannyira szuggesztív, hogy az ember el sem hiszi, hogy milyen halálos fegyver a lány - a kérdés pedig megfogalmazódik a néző fejében, hogy vajon mennyi időre van még szüksége Hollywood-nak arra, hogy filmgyártóinak hordája ismét gyarapodjon két távol-keleti arccal. Bár egyelőre úgy tűnik a rendező kitart hazájának filmművészete mellett, de Zhang Ziyi korábbi hollywood-i szárnypróbálgatása (ugye ő volt a főgonosz a Jackie Chan-féle Csúcsformában 2-ben) halványan Jet Li amerikai filmes karrierjét vetíti elő.
Ordas közhely lenne leírni a filmről, hogy kötelező vétel, hogy meg kell nézni, hisz a kritikák nagy többsége mind ezt szajkózza, de hát az igazság mellett nem lehet elmenni, na. Egyszerűen vétek lenne kihagyni ezt a gyönyörűen fényképezett filmet - talán nem véletlen, hogy ebben a kategóriában jelölték Oscar-ra a Repülő tőrök klánját. Xiaoding Zhao (vagy magyarosan Csao Hsziao-ding) volt a film operatőre, akinek csodálatos képei és színkompozíciói (gondoljunk csak a zöldben úszó bambuszerdőkre, a sárga búzamezőre vagy a vércseppektől csillogó havas tájra) különös fényt kapnak annak tudatában, hogy ez volt az operatőr első fényképezése.
Klikk a képekre a nagyobb változathoz
Természetesen még lehetne sorolni, hogy a képi világ mellett mi az, ami magasan kiemeli a filmet az éves termésből, de felesleges. A műfajtól szokatlan csavaros történet csak az egyik komponens - gondolom sokan meglepődnek majd, hogy a hangsúly nem a szokás szerint fantasztikusan megkoreografált harcjeleneteken van, hanem egy szerelmi háromszögön, amely afféle távol-keleti Rómeó és Júlia sztoriban csúcsosodik ki.
Legszívesebben mindenkinek ajánlanám a filmet, azonban nyilvánvaló, hogy az ázsiai wuxia-mozi (repkedős-karatéjozós) még a Tigris és Sárkány hatalmas sikere ellenére is erősen rétegműfajnak számít - és sajnos sem a hazai, sem a külföldi marketing nem tett meg mindent a film sikerének kiaknázásért. (Érdekes összehasonlítás: Amerikában a Tigris és Sárkány 128 millió dollárt hozott, míg a Repülő Tőrök Klánja mindössze 11 milliót.) Bár a film a műfaj újonc nézőinek és a bélapátfalvi Jean Claude Van Damme rekreációs szakkörnek lehet, hogy nem tűnik majd olyan mozgalmasnak (jellemző párbeszéd a mozifolyosóról: - Milyen film ez? - Olyan, mint egy Van Damme-múvi, csak kevesebbet verekednek.), de ha nem a percenként váltakozó végkimenetellel kecsegtető akciódömpinget várunk el tőle, hanem igazi filmes élményt, akkor nem fogunk csalódni. Még az enyhe giccsbe hajló romantikus szilánkokat is megbocsátjuk a rendezőnek és létük megkérdőjelezését jóhiszeműen csakis saját kulturális tájékozatlanságunknak tudjuk be.
Klikk a képekre a nagyobb változathoz
Mindezek ellenére nyilvánvaló, hogy szép lassan kialakul majd Yimou Zhang filmjének/filmjeinek a rajongótábora - és az ő feladatuk marad az "ige hirdetése", valamint az, hogy vigyenek magukkal még egy (ázsiai film-szkeptikus) embert, ha megnézik a filmet.
Úgy tűnik a távol-keleti filmesek igen gazdag táptalajra leltek a korai középkor vérzivataros történelmében. Az utóbbi időkben ugyanis egymást követik az idedatálható, erős harcművész jelleggel bíró, nagyköltségvetésű kosztümös filmek, mint a tavaly nálunk is bemutatott Hős, a Tigris és Sárkány vagy a Harcos, hogy csak a legismertebbeket említsük. A Repülő Tőrök Klánja külsőségekben nyilvánvalóan ugyanezt a hullámot lovagolja meg, de hamar kiderül, hogy most tartalmilag másról van szó.
A film története nem a vérengzésre, hanem a cselszövésre és az érzelmekre koncentrál és három ember sorsán keresztül mutatja be Kína IX. évszázadának világát. A főalakok egyike Mei, aki az egyik helyi bordély legújabb felfedezettje, és akinek különös ismertetőjele, hogy vak (valamint, hogy remekül bánik a karddal és a tánc is a vérében van). A másik pólust, Leo kapitányt csak egy cél vezérli: felszámolni a császárellenes Repülő Tőrök szervezetét és ezért mindent megtesz Mei, a feltételezett összeesküvő kézre kerítéséért. A harmadik pólus Lin, aki Mei segítségére siet, de persze őt sem kell félteni hátsó szándékok tekintetében. A Repülő Tőrök Klánja ezen három szereplőt követi úton.
Klikk a képekre a nagyobb változathoz
A filmes szakmunkások frontján - illetőleg ez esetben talán a "művészi fronton" kifejezés talán jobban megállja a helyét - nagyon erős a film. A direktor Yimou Zhang neve nem ismeretlen a hazai mozinézők számára sem, hisz ő rendezte a nálunk is nemrég bemutatott "Hős" c. történelmi kalandfilmet. Ugyancsak ismerős lehet a színészek közül az angyalarcú Zhang Ziyi, akit már régi ismerősként üdvözölhetünk a magyar filmvásznakon, hiszen a Repülő Tőrök Klánja már a hetedik mozifilmje, ami eljut hozzánk. Zhang Ziyi a vak Mei szerepében olyannyira szuggesztív, hogy az ember el sem hiszi, hogy milyen halálos fegyver a lány - a kérdés pedig megfogalmazódik a néző fejében, hogy vajon mennyi időre van még szüksége Hollywood-nak arra, hogy filmgyártóinak hordája ismét gyarapodjon két távol-keleti arccal. Bár egyelőre úgy tűnik a rendező kitart hazájának filmművészete mellett, de Zhang Ziyi korábbi hollywood-i szárnypróbálgatása (ugye ő volt a főgonosz a Jackie Chan-féle Csúcsformában 2-ben) halványan Jet Li amerikai filmes karrierjét vetíti elő.
Ordas közhely lenne leírni a filmről, hogy kötelező vétel, hogy meg kell nézni, hisz a kritikák nagy többsége mind ezt szajkózza, de hát az igazság mellett nem lehet elmenni, na. Egyszerűen vétek lenne kihagyni ezt a gyönyörűen fényképezett filmet - talán nem véletlen, hogy ebben a kategóriában jelölték Oscar-ra a Repülő tőrök klánját. Xiaoding Zhao (vagy magyarosan Csao Hsziao-ding) volt a film operatőre, akinek csodálatos képei és színkompozíciói (gondoljunk csak a zöldben úszó bambuszerdőkre, a sárga búzamezőre vagy a vércseppektől csillogó havas tájra) különös fényt kapnak annak tudatában, hogy ez volt az operatőr első fényképezése.
Klikk a képekre a nagyobb változathoz
Természetesen még lehetne sorolni, hogy a képi világ mellett mi az, ami magasan kiemeli a filmet az éves termésből, de felesleges. A műfajtól szokatlan csavaros történet csak az egyik komponens - gondolom sokan meglepődnek majd, hogy a hangsúly nem a szokás szerint fantasztikusan megkoreografált harcjeleneteken van, hanem egy szerelmi háromszögön, amely afféle távol-keleti Rómeó és Júlia sztoriban csúcsosodik ki.
Legszívesebben mindenkinek ajánlanám a filmet, azonban nyilvánvaló, hogy az ázsiai wuxia-mozi (repkedős-karatéjozós) még a Tigris és Sárkány hatalmas sikere ellenére is erősen rétegműfajnak számít - és sajnos sem a hazai, sem a külföldi marketing nem tett meg mindent a film sikerének kiaknázásért. (Érdekes összehasonlítás: Amerikában a Tigris és Sárkány 128 millió dollárt hozott, míg a Repülő Tőrök Klánja mindössze 11 milliót.) Bár a film a műfaj újonc nézőinek és a bélapátfalvi Jean Claude Van Damme rekreációs szakkörnek lehet, hogy nem tűnik majd olyan mozgalmasnak (jellemző párbeszéd a mozifolyosóról: - Milyen film ez? - Olyan, mint egy Van Damme-múvi, csak kevesebbet verekednek.), de ha nem a percenként váltakozó végkimenetellel kecsegtető akciódömpinget várunk el tőle, hanem igazi filmes élményt, akkor nem fogunk csalódni. Még az enyhe giccsbe hajló romantikus szilánkokat is megbocsátjuk a rendezőnek és létük megkérdőjelezését jóhiszeműen csakis saját kulturális tájékozatlanságunknak tudjuk be.
Klikk a képekre a nagyobb változathoz
Mindezek ellenére nyilvánvaló, hogy szép lassan kialakul majd Yimou Zhang filmjének/filmjeinek a rajongótábora - és az ő feladatuk marad az "ige hirdetése", valamint az, hogy vigyenek magukkal még egy (ázsiai film-szkeptikus) embert, ha megnézik a filmet.
Repülő tőrök klánja (House of Flying Daggers / Shi mian mai fu) kínai-hongkongi akciófilm, 111 perc, 2004 Rendező: Yimou Zhang Forgatókönyvíró: Yimou Zhang, Feng Li, Bin Wang Operatőr: Xiaoding Zhao Zene: Shigeru Umebayashi Producer: William Kong, Yimou Zhang Vágó: Long Cheng Szereplők: Takeshi Kaneshiro (Jin) Ziyi Zhang (Mei) Andy Lau (Leo) Dandan Song (Yee) |