Mediainfo

Hódít a briteknél a digitális rádió

Az európai országok közül Nagy-Britanniában a legmagasabb a digitális rádiók penetrációja. 2004 végén 1,2 millió készüléket regisztráltak a brit háztartásokban, amely 178%-os növekedést jelent az előző évhez képest.

A World DAB (Digital Audio Broadcasting) Forum tanulmánya szerint négy évvel ezelőtt még csak 35 ezer digitális rádiókészülék volt az országban, azonban az eladások gyors növekedésének köszönhetően a termék elterjedtsége 2003-ra 122%-kal, majd a tavalyi évben még jelentősebben megugrott. Az elmúlt karácsony rekord értékesítéseket eredményezett a brit digitális rádió piacon. Az óriási érdeklődés a szakértőket is meglepte, és a penetráció a Digital Radio Development Bureau adatai szerint immár meghaladja a bűvös egymilliós határt. Számos nemzetközi piacon hasonló trendek tapasztalhatók. A reklámok megjelenése után Dániában 1 év alatt 350%-kal nőtt a termék eladása, míg Belgiumban 2003-ról 2004-re 500%-kal emelkedett a háztartások birtokában lévő rádiókészülékek száma.

Kevin Dale, a digitális rádiókat gyártó PURE Digital elnöke elmondta: "A PURE DAB digitális rádiók iránt Európa-szerte jelentősen megnőtt a kereslet, különösen az olyan kulcsterületeken, mint Dánia, Belgium, Svájc és Norvégia. Európán kívül is egyre népszerűbb a termék, pl. Szingapúrban és Ausztráliában. Amint a jó minőségű termékek elérhetővé váltak ezekben az országokban, hasonló érdeklődést tapasztaltunk, mint Nagy-Britanniában 18 hónappal ezelőtt." Dale szerint 2005-ben további drasztikus növekedésre lehet számítani az európai piacon, különösen Németországban, Hollandiában, Svédországban és Olaszországban.

Dániában jelenleg a lakosság 99%-a élvezheti csaknem 20 szolgáltató adását a DAB rendszeren keresztül - köszönhetően a közvetítő Danmarks Radio komoly marketing kampányának. 2004 végére összesen 35 ezer digitális rádió talált gazdát, pedig év elején még mindössze 7 ezer darab eladását regisztrálták. Thomas Schwartz, a műszaki cikkeket forgalmazó dán Gizmolink igazgatója kifejtette: "Novemberben és decemberben szárnyaltak a DAB termékek. Az újévben az eladások hasonlóak, és várhatóan csak a mi áruházunk 20 ezer digitális rádiót értékesít 2005-ben. Csak januárban eladtunk már 2500 készüléket."

Más európai országokban is egyre nő az érdeklődés. Norvégia decemberben 4000 digitális rádió eladásáról számolt be. Jelenleg a norvég lakosság 70%-át fedik le a digitálisan fogható rádióadók, de hamarosan több népszerű FM-adó átirányítását tervezik. Az idei évben a norvég piac robbanására számítanak. Belgiumban is növekedni látszik a digitális rádió penetrációja. Jelenleg 30 ezer készülék van forgalomban, de 2003 végén még csupán 6000-ről tudtak. Hollandia és Szingapúr szintén feltörekvő DAB-piacnak számítanak.

A World DAB Forum becslései szerint világszerte több mint 300 millió ember él valamilyen DAB digitális rádióadó vevőkörzetében. Az Eureca Research tanácsadó cég előrejelzései alapján 86,1%-os összesített éves növekedés mellett 2010-re várhatóan csaknem 40 millió digitális rádió lesz Európában. A DAB fejlődéséről és magyarországi helyzetéről további információk olvashatók a www.ahrt.hu weboldalon.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • gregor #4
    A Digitális Rádiózásnak van értelme?
  • k0zi #3
    Artisjus (az RTL Klub szerint) 64Ft-ot tesz rá egy CD-re és 300Ft-ot 1 DVD-re. Vajon egy Blueray-re vagy Holo diskre mennyit tenne rá? És akkor csodálkoznak, hogy a vásárlók 90%-a feketén veszi a CD-t.
  • Tetsuo #2
    Nna a hologramos CD félreérthető :))
    Bár jó úgy is, de én a hologramban tárolt adat lemezére gondoltam.
  • Tetsuo #1
    A magyarok is vennének DABot, BlueRayt sőt még hologramos CDt is, csak nincs rá pénzünk..