Szekeres Viktor

Az apokalipszis angyalai - Bíbor folyók 2

Az ember tudat alatt is megbizsereg, amikor az előzetes és a film első pár perce alapján arra gondol, hogy végre itt egy újabb szerzeteses-gyilkolós film, ami az ugyancsak francia gyökerű, már-már kultikus (és nem mellesleg az itthon még októberben DVD-n is megjelenő) Rózsa neve óta jó ideje hiányzott a filmes palettáról - az űrt talán csak a tavalyi Ördögi színjáték - A pap, a várúr és a boszorkány (The Reckoning) próbálta valamennyire betölteni.

A (kinek keserű, kinek kevésbé) valóság persze akkor tör rá a nézőre, amikor meglátja a film címét, miszerint a 2000-ben hatalmas sikert aratott borongós hangulatú Bíbor folyók c. film folytatása vár a nézőre. Természetesen a valóság keserű mivolta nem az első rész hibája, hiszen a Jean-Christophe Grangé regényéből készített, fantasztikusan fényképezett, gyönyörű havas tájakon játszódó sorozatgyilkosos filmet sokan a Hetedik (Se7en) francia parafrázisaként is emlegették.


Inkább az lepheti meg a nézőket, hogy a főszereplő Pierre Niemans felügyelőt alakító Jean Reno kivételével az egész stáb lecserélődött. Reno az egyetlen kapocs a két történet között, de ez a kapocs annyira halovány (jó, elismerem, hogy mindkettőben szó van Reno kutyafóbiájáról), hogy egyszerűbb a két filmet külön alkotásként kezelni. Különösen amiatt, mert kritikánk tárgyának alapanyaga immáron nem irodalmi mű, hanem a mostanában a mennyiséget olykor a minőség oltárán feláldozó Luc Besson kútfőjének szüleménye. (Tényleg csak mellékesen, Besson az utóbbi két évben gyakorló sztahanovista módjára nem kevesebb, mint 20 filmben vállalt hol produceri, hol írói szerepet - szerencsére az öt évvel ezelőtti Jeanne d'Arc-os bukása óta a rendezői munkakört hanyagolja).


Amint már szó volt róla, a kezdetek kezdetén egy monostor életébe csöppenünk bele, és rögtön elkezdenek záporozni a gyanútlan nézőkre a bibliai utalások, illetve a megmagyarázhatatlan halálesetek. Niemans felügyelőt egy vérző kereszt ürügyén hívják a kolostorba, ahol hamar felderíti a feszület rejtélyét, de (és most a filmes leírások közhelygyűjteményéhez fordulok segítségül) hamarosan olyan játszma kellős közepén találja magát, amit nem képes ép ésszel felfogni. Jó krimihez méltó módon a bodycount növekedésnek indul, bár eleinte nincs igazán összefüggés a halottak személye között.

Emellett (újabb halvány elsőrészes párhuzamként) belesodródik az ügybe Niemans egykori tanítványa Reda (Benoit Magimel) is, aki egy Jézus-alteregó ügyének szálait próbálja a maga módján felgöngyölíteni. Később a surranópályán, meglepően jó német és francia nyelvtudással belavírozik (a Szarumán és Dooku gróf között ujjgyakorlatot tartó) Christopher Lee is, hogy jelenlétével emelje a film színvonalát (megjegyzem sikerül is neki).


A szót felesleges szaporítani, mint már céloztam rá, sajnos a Bíbor folyók 2 nem állja meg szinte semmilyen tekintetben az összehasonlítást az első résszel (a képek ugyan itt is szépek, de olyanokat a Nemzeti Múzeumben is látni hétköznaponként reggel 8 és este 8 óra között). A Besson által (szó szerint) GYÁRTOTT alapanyag minősége is hagy kívánnivalót maga után, bár szó mi szó alaposan feltárta a film történelmi hátterét (aki megnézi ezentúl nem csak a magyar labdarúgók szövetségi kapitányára fog gondolni, ha meghallja a Lothar nevet).

A rendezés olykor bizonytalannak, olykor (főleg az elején), hogy egy szép magyar szóval fejezzem ki magam, elég over the topnak tűnik. Igazából az ember csak a harsogó zene hallattán döbben csak rá, hogy mikor kell izgulni és ez nem feltétlenül jó pont a direktor úrnak. Sajnos a film költségvetésének kurtítása a világosítókat érintette leginkább, gondolom ennek tudható be a sokszor kegyetlenül alulvilágított helyszínek mennyisége. Egyetlen technikai pozitívumként a film egyik adrenalin-növelő részét, egy pazarul bemutatott lövöldözős jelenetet lehet kiemelni.


Aki az előd nyomdokaiban lépdelő folytatást vár az erősen csalódni fog, de aki szereti a krimi (na jó, thriller) műfaját, annak választék híján lehet, hogy jobban be fog jönni a film - én csak azon morfondírozom el, hogy itthon miért nem jut eszébe senkinek életet lehelni a komoly, bűnügyi témájú film műfajába? Ha nincs saját ötlet, akkor elő lehetne kapni egy kortárs krimiíró egyik művét (mondjuk Leslie L. Lawrence-ét), teledugni sztárokkal és szép lassan legyilkolni a nagy részüket. Most mondja valaki, hogy nem lenne közönségsiker egy-két szeretett és kevésbé szeretett magyar színészt ilyen szerepben látni?

Ui.: A forgatókönyv-ötleteket a magyar producermogulok címére várjuk.

Az apokalipszis angyalai - Bíbor folyók 2.
(Les Rivieres pourpres 2 - Les anges de l'apocalypse)


Rendező: Olivier Dahan
Forgatókönyvíró: Luc Besson
Operatőr: Alex Lamarque
Jelmeztervező: Chattoune
Zne: Colin Towns

Szereplők:
Jean Reno (Niemans)
Benoît Magimel (Reda)
Christopher Lee (Heinrich von Garten)
Jo Prestia (Emilio)
Serge Riaboukine (Vincent)
André Penvern (Dominique)

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • kalapos01 #34
    Azért nincs, mert van sorozat. Most kezdődött a 4. évada. Az első kettő nagyon jó volt, a harmadik szódával elment, ezt még nem kezdtem el.
  • Rick Walsh #33
    Miért nincsen Bíbor Folyók 3?

    Azért ez annyira nem rossz film, mint amiképpen az elemzők beállítják. Én háromszor jobban élveztem eme alkotást, mint Ők (azt észre vettem).
    A hasonlítgatásaik szakmai hiszti, azoknak nem sok értelme van (a mondataikat egy idő után át is ugrottam, mert gyerekes elbeszélgetés önmagukkal <Arra pedig én sose vagyok kíváncsi egy elemzést olvasva> De abban nincsen szakmaiság). Ezt a filmet a hetedikkel meg az Indiana Jones filmekkel vetik össze? Ugyanmár!
    Az összes létező elemzésen végigmentem. Azt az egyik jól vette észre, hogy látványos. Minden mást illetően ők nem élvezték az ezen darab által felvonultatottakat. A történelmi háttér kidolgozása sem kötötte le őket, pedig jó! Azt én többször is visszapörgettem annyira elnyerte a tetszésemet. Én hatvan - hetven százalékot adok erre a filmre, azért is nem értettem: miért nem kaptunk Bíbor folyók 3-mat?
    Az pont hogy nagyon lényeges lenne, de azt se veszik észre az elemzések (pedig fontos. Ilyenen azért nem kellene elcsúszni, elröppennie egy elemzésnek: Görbe tükröt tart az egyház elé, ilyen pedig az elsőben nem volt).
    Christopher Lee - t emelik ki, hogy Ő jót tett a történetnek a szerepével. Értem, hogy mivel érvelnek az elemzők. Csak engem az nem érdekel. Az nem fogott meg benne, ami őket igen.
    Még a Farkasok birodalmához is hasonlítják hangulatban. Én láttam azt a filmet, csak nekem érdektelen. Egyszer megnéztem, de egy jelenetre emlékszem. A többi az szürke és sivár (meg nekem semmitmondó). A lezárása például nem tetszett nekem. A Leon, a profi biztos, hogy jó film. Nem tudom, az a film engem nem fog meg. Nem láttam, nem is tervezem megnézni, mert a közege nem fog meg (nem érdekel).
    Abban az egyben igaza van az egyiknek, hogy a hazai forgalmazó jól tette a cím meg az alcím megfordítását) Én azt sem értem, miért nem vettek elő elemeket az elsőből? Pl. épülhetett volna arra a harmadik.
    Nekem a mű befejezésével van gondom, azért is hiányolom a harmadikat. Niemans felügyelő szárazan szórakoztató egysorosait figyelmen kívül hagyják, a női karakter szórakoztató megnyilvánulását úgyszintén. Őket a befalazott szerzetes a vérző fallal nem érdekelte, pedig ezek mind jók! Az alkotás rövid, de Luc Besson ennek a végét elfuserálta. Ezt másképp kellett volna befejezni. A műfaja hivatalosan akciófilm. Nekem inkább egy szórakoztató thriller. Nálam másképpen néz ki egy akciófilm :)
  • pinehead #32
    tudja valaki, kb.15 percnél, amikor a dealert üti a zsaru,melyi kzezekar, és milyen zenéje szólt?
    vmi hasonló refrénnel, "now i'm ready close my eyes, now i'm ready close my mind..."
    thanx.
  • Jim33 #31
    látta valaki a legényanyát az jó film
  • NEXUS6 #30
    Most láttam az elsőt valamelyik csatornán. A film 80%-a marhajó, aztán a vége mint valami combosabb rex felügyelő, sajnos.

    Ha a második ilyen szinten sincs akkor asszem kihagyom.

    Egyébként úgy tűnik a maga kategóriájában európában télleg Besson a legjobb, nekem spec viszont egyetlen filmje az ami igazából teccett, a Leon. A többi szerintem az európai filmeket másoló amerikai filmeket másoló izé... "gyengébb minőségű film".
  • Tetsuo #29
    Sajna már a francia filmek is kaptafára készülnek.. :(
  • DW #28
    Az előbbi Keltának ment.
  • DW #27
    Mi az, hogy nem létezik? Megváltozott a fizika? Nem lehet korlátlan ideig tüzelni egy géppuskával. Lehet, hogy géppuskánál nem 2mp (pontosabban helikoptergépágyúnál 2mp), de korlátlan ideig akkorsem lehet.
  • Pakosz #26
    meg 1 kivetel akko : shrek2 :P
  • GregSB #25
    agreed.

    SZVSZ:

    látványvilága 5/5ös volt, színészek is jók voltak, a történet viszont iszonyatosan kaki volt. Így összességében az első rész után labdába sem rúghat sajnos.