Alex

Europa 1400 - The Guild



Kiadó: JoWood
Fejlesztő: 4head Studios

Rendszerkövetelmények:
Minimum: Pentium II, 400 MHz, 16 MB-os videokártya, 64 MB RAM
Ajánlott: 1GHz-es processzor, 128 MB RAM, 32 MB-os videókártya
Hasonló játékok: The Sims
Kategória: stratégia

A kezdeti karakterválasztás egyesíti a stratégiai játékok kliséit a szerepjátékok szakértelemfejlődésével; szüleink foglalkozását adhatjuk meg, mely befolyásolja a mi képességeinket is. Ezután tucatnyi foglalkozás közül kell egyet választanunk; de ez korántsem jelentős dolgok egy hosszabb játéknál, mivel a későbbiekben számtalan más szakmát is tanulhatunk. A nehézségi fokozatot a város jelképezi: öt európai városban (London, Párizs, Milánó, Bécs és Madrid) járkálhatunk. Az előre kiválasztott céltól függően a játék sokféleképpen véget érhet. Ez lehet pl. meghatározott vagyon elérése, a püspöki rang, vagy a korlátlan hatalom.

Klikk ide! Klikk ide!

A játék keveri a valósidejű és köralapú rendszert: minden nap egy kör, mely egy játékbeli évet tesz ki. Az idő csak gyorsítható, de nem ugorhatunk egy kattintással a nap végére. A játék bonyolultsági foka elég magas, de a sok automatizálási lehetőség miatt mégis könnyen kezelhető. A gazdasági rendszer igen kiterjedt, árukat számtalan helyen adhatunk és vehetünk, nagyon sokféle gyártási módozat, nyersanyagtermelési lehetőség, pénzkölcsönzés és több piac is van.

A játék végcélja a nemesség soraiba való betörés, melyet a meggazdagodáson keresztül érhetünk el. A rendszer piramisszisztémán alapul, legfelül a királyi méltóságok, alattuk a világi és az egyházi szervezetek képviselői, mig a legalsó csoportban a templomszolgák, katonák és kémek. Előrejutásunk előmozdítására sokféle módszer van a pozicióban felettünk álló megfenyegetésétől kezdve a megvendégelésén át egészen a velünk egy rangban lévők lefizetésig, a feljebbvaló leváltása érdekében.

Klikk ide! Klikk ide!

Ez eddig igen tekervényesen hangozhat, de ténylegesen korántsem az; legjobban megvilágítani a játék rendszerét talán egy példasztorin keresztül tudom. Kezdetben például egy kovácsműhelyt választunk, ahol első dolgunk a megfelelő munkás(ok) alkalmazása, meg kell adnunk mit termeljenek, vásárolnunk kell egy szekeret, amivel a bányába vagy a piacra menve és nyersanyagot véve biztosíthatjuk nekik az alapanyagokat. A piacon az árakat megfigyelve, műhelyünkben ajánlatos beállítanunk a legnagyobb haszonnal kecsegtető termék előállítását, majd azt szintén szekérrel a piacra szállítva pénzt kereshetünk. Közben fejleszthetjük épületünket, hogy kisebb esély legyen kirablásunkra vagy munkásaink megsérülésére, növelhetjük a termelékenységet és idővel az alkalmazottak tudását is fejleszthetjük. Ezeket a mikromenedzsmenti lépéseket idővel érdemes kiadnunk automatikus vezérlésre is, mely igen életszerűen, egy mester felvételével történik. Természetesen a pénzkereseti módszer szakmáról szakmára változik, papként kódexeket másolhatunk, és az adományokból extra pénz jön; kocsmárosként a sörgyártás jelent bevételt, egy kereskedőházat megvéve pedig a térképünkön a többi város is megjelenik, és kihasználhatjuk a két hely közötti árkülönbségeket.

Klikk ide! Klikk ide!

Miután szert tettünk némi pénzre, ajánlatos jelentkezni valamilyen állásra a városházán, ahol felvételünk 4-5 konkurens játékos szavazatán múlik. Az esélyeket befolyásolhatjuk különféle tárgyak vásárlásával a piacon, amivel gazdagabbnak, befolyásosabbnak látszunk, illetve kifigyelve a többi jelentkezőt, azokat besározhatjuk, megitélésüket leronthatjuk a szavazók szemében. A létrán való felkapaszkodással szintén rendszeres jövedelemhez jutunk, illetve magasabb rangoknál már a város életét befolyásoló döntéseket is hozhatunk, mint az árak manipulálása a kovácscéh vezetőjeként, vagy bizonyos illegális dolgok engedélyezése, illetve tiltása. Minden nap végén összegzést kapunk pénzügyi helyzetünkről, a megüresedett poziciókat betöltik a városházán és új un. "akciópontokat" is kapunk. Ezekből lehet bizonyos cselekvéseket végrehajtani, pl. a tulajdonságaink fejlesztése, tűz esetén házunk eloltása, vagy a minket besározó röpiratok letépése. Ezek számát lakásunk növelésével, tudásunk mesteri szintre növelésével (6-ik fokozat), vagy egyes tárgyakkal emelhetjük.

Klikk ide! Klikk ide!

A pénz növekedésével egyre nagyobb házat építhetünk magunknak, és az egyre több hely miatt képességeinket is fejleszthetjük, ami szintén gyorsabb gazdagodást és előrejutást biztosíthat. Lakásunkból intézhetjük piszkos ügyeinket is, mint mások házának/műhelyének felgyújtása, vagy álneves levelek irása. Amennyiben egy bizonyos személyt többször inzultálunk, ideges lesz és amennyiben van bátorsága (illetve megfelelő harci tudása), kihívhat párbajra. Itt háromfordulós cselekvésben kell eldöntenünk hogy megzavarjuk ellenfelünket, megpróbálunk kitérni vagy lövünk - megölni sajnos senkit nem sikerült sokszori megveretés és több találat ellenére sem. A helyzet dinasztiák közötti háborúig is elfajulhat, hamar bűzbombákat találhatunk műhelyeinkben, és értékeinket is eltulajdoníthatják. Ezek idővel lecsendesednek, és békeajánlat tesz pontot a viták végére.

Klikk ide! Klikk ide!

Fontos része a játéknak hitvesünk kiválasztása; 3-10 évig udvarolhatunk neki, döntése vagyoni helyzetünktől, ajándékainktól, rangunktól és természetesen az ő vagyoni helyzetétől és korától is függ. Siker esetén a gyermekáldás sem marad el; kölykeinket kezdetben játékokkal fejleszthetjük, majd szakmát adva a kezébe, egyetemen taníttatva indíthatjuk útjára. Halálunkkor a dinasztiánk tagjai közül választhatjuk ki melyik bőrébe bújjunk, de természetesen örökösödési adót itt is kell fizetni.

Időnként vannak véletlenszerű események is: pestisjárvány, tűzvész vagy egyes műhelyek/lakóházak megvételének lehetősége. Árufuvarozáskor megtámadhatják szekerünket, amit ha nem biztosítunk megfelelő védelemmel, árunknak búcsut is mondhatunk. Katonák felfogadása esetén viszont némi akcióbeütés jelenik meg: katonáinknak a rablókat célpontul megadva elkezdenek feléjük araszolni vagy nyilazni, és nehézségi fokozattól meg az ellenfelek tudásától függően nagy valószinűséggel meg is futamítják az útonállókat.

Klikk ide! Klikk ide!

A nyersanyagforrások, mint a faüzem vagy a kőbánya stratégiai szerepe kisebb az elvárhatónál; az árukat visszatartva sem tudjuk kellemetlen helyzetbe hozni versenytársainkat. A fejlesztéseknél/bővítéseknél a szükséges hely igen fontos tényező; a legnagyobb épületeket csak elegendően nagy szabad terület megléte esetén lehet felépíteni, ami magasabb nehézségi fokozatokon, kis város esetén nagy korlátot jelent. Grafika: A játék témájából adodóan következhet, hogy ez főként szövegre és menükre épülő játék, ezért grafikája gyenge, igénytelen. Nos, ez egyáltalán nem így van! A teljes játék 3D grafikával rendelkezik, a városkép forgatható, nagyítható és támogatja a hardveres T&L-t is. Minden helyszín, legyen az ház vagy műhely teljesen különbözik, ezáltal egészen előrehaladott fázisokban, többtiz órányi játék után is tárulhatnak elénk eddig soha nem látott részletek. Az egyes szobákban, helyszíneken főként a kamera forgatásával tették mozgalmasabbnak tűnővé a programozók az eseményt. A város "él", emberek járkálnak az utcákon, lovas szekerek zörögnek, és az időjárás változaásai (téli hóesés, esők) is jól meg lettek oldva. Egyetlen zavaró tényezőnek a számítógépes játékosok fejeit tartom; mivel relatíve kevés típus van, könnyen összekeverhetőek.

Kezelőfelület: Első látásra semmi nem tűnt egyértelműnek, semmihez nem hasonlítható, így évtizedes játéktapasztalatom ellenére sokszor nem tudtam mit hol keressek. De mivel nagyon kevés menüpont van, és a játékban előrehaladva természetes módon, bővítgetés, fejlesztgetés útján jönnek elő az új funkciók és lehetőségek, így gyorsan bele lehet szokni. A rengeteg helyszín és szoba ellenére jól oldották meg a navigációt; jobbegérgomb azonnal kilép a városképre akárhol is vagyunk, nagyobb épületeknél is a jobb felső alaprajzon egyetlen kattintással az általunk kívánt helyre juthatunk. A térkép számtalan szűrési lehetőséggel rendelkezik, gyorsan átláthatjuk helyzetünket.

Játékmenet: A játék során lehetőségeink folyamatosan bővülnek, így hosszabb távon sem unalmas a középkori élet. Kezdeti kis senkiből fokozatosan válunk egyre nagyobb befolyással rendelkező tényezővé, ahonnan halálunkkor nagyot bukva folytathatjuk fiúnk szerepében, de már jelentős vagyonnal felvértezve. A 200 éves játékidő ezért egyáltalán nem rövid, mivel számtalanszor végigpróbálhatjuk a lehetőségeket, mindig más életutat, vagy akár teljesen más életstílust választva. A kereskedő nagyapának könnyen lehet rabló fia vagy pap unokája. A hangulat teljesen egyedi, megismerhetjük egy középkori város életét, és könnyen beleélhetjük magunkat szerepünkbe.

Hangeffektek: A hanghatások eléggé ismétlödőek, de tökéletesen betöltik feladatukat: nem szükséges minden érkező üzenetet elolvasni, mivel angolul felolvassa a játék. A város élete, szekerek csikorgása, a munkások mormogása véleményem szerint jól eltalált, megfelelő hangulatot teremtenek a játék köré.

Zene: A zene átlagosnak mondható, ismétlödő, főként korabeli hangszereken előadott művekből áll. Nagy szerepe van a középkori hangulat megteremtésében. Párbajnál, csatajelenetnél gyorsul, de igazán nem kiemelkedő.

Multiplayer: A játékot interneten is lehet játszani, de gyanítom, sosem lesz sikeres, egyszerűen a játékmenet dinamikájának hiánya, lassusága miatt. Ez persze teljesen szokványos ebben a kategóriában, úgyhogy ilyen szempontból nem érdemel semmilyen levonást, de nem is ez a játék fő erőssége.

Intelligencia és nehézség: A nehézségi fokozat a játék elején, a város kiválasztásával eldől, azon később nem lehet változtatni. Reálisnak, de hibásnak tartom hogy sehogyan nem lehet nyomon követni a gépi karakterek közötti kapcsolatok alakulását, nincs egy nyilvántartóképernyő, ahová feljegyeznék ki kivel kötött házasságot, és az esetlegesen általunk megtudott dolgok (ki kinek gyújtotta fel a házát) is összegzésre kerülnének. Ezért igen nehéz az erőviszonyok felfedezése, és a nagyszámú szereplőhöz képesti kevés karakterábra miatt könnyen összekeverhetőek a gépi játékosok.

Összegzés: A mai játékdömping közepette (főleg így karácsony előtt) ritkaság, hogy egy teljesen egyedi stílusú, témájában mindentől eltérő játékkal találkozunk. Mivel "dinasztiaszimulátor" még nem létezett eddig, nincs is mihez mérni, de egyedüliként is igen magasra teszi a mércét. Ez a játék a műfaj minden rajongója számára kötelező darab, ilyen mélységű kidolgozást ilyen technikai szinvonalon még nem láttam. Masszív stratégia, az üzleti menedzsmenttől kezdve a szerepjátékszerű elemekig minden megtalálható benne.
Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • koj #27
    Valaki tudna segíteni? Elindítottam a játékot, választottam várost,vallást,szakmát! Na és elindul és nemtudom hogy most mit kell csinálni! Amúgy én hol vagyok? Vagy csak így fenntről tudok irányítani?
    De most hova kell menni? elmentem a kocsmába mert ugye kocsmárost válaztottam szakmának de ott se semmi! Most itt a game elején hogyan kezdjek el játtszani?
  • gabezz #26
    máshova is írtam:üdvözleet! huhúú 2 éve játszottam utoljára, annak idején eredetibe megvettem mind2 dolgot(sima+kiegészítő) amihez egyeseknek elmesélem hogy szép vastag magyar kézikönyvet adtak+manualt a cd-n ami ugyanugy magyar. csak gondoltam irok ide mert ujra akarnék játszani de nem találom cd-ket és próbálom letölteni szal keresőből ez az oldal jött ki és ahogy nézem sokan írnak ide:) szóval én kb 1-2 évig folyamatosan játszottam vele kisebb nagyobb megszakításokkal és kb 8-szor játszottam ki sztem a legjobb játék és szinte unhatatlan. ahogy hallom hamarosan kijön a GUILD 2!!:D:D alig várom pont ez az amire annak idején vágytam na de mind1. csak tapasztalatot szeretnék osztani szóval: a játék tele van gyönyörű bugokkal és az auto-trade-t én soha nem használtam amikor enyém volt a 3/4 város(épületekben) akkor sem. A mesterek általában jól dolgoztak de kicsit "hülyén" is mert én kb 2-szer nagyobb hasznot tudtam volna hozni de mind1. szal ők jófejek és nyugodtan fel lehet fogadni őket. sok szakmát próbáltam és 8-ból 6-szor very hardon játszottam játékot. sztem a legjobb szakma a tolvaj, habár baromi nehezen lehet kezdeni és kezdőknek inkább a kocsmárost ajánlom mert az is bazinagy szakma. tolvajnál csak törvény akadály és az nagy akadály de kiegészítőben ki lehet ezt játszani(vásárolható koponya, 2 évig rád se bagóznak a törvény őrei). örökösödési adó szemét, de csak az első karakternél okozhat gondot. mellesleg szívfájdalmam hogy halálbüntetést ritkán szabnak ki, és bíroságon mindössze2-szer kínozhattam pedig elválltam tisztségeket, átírtam törvényeket stb. hogy lehetővé tegyem, de nem. egyébként ha rablóbáró karakter a bíró nagy esély van rá hogy te győzől és drasztikus büntetéssel:D nos aki játszott a golddal az tudja hogy uj hivatali tisztségek vannak. erről annyit tok mondani hogy 3. karival haladók el tudják érni a sovereign-tisztséget érdemes olyan szakmában lenni ami növeli a szimpátiát, szobrokat építeni, lefizetni, vagy különleges szereket venni és a gyűrű nagyon hasznos(no meg a fésű is de az drágább), én 1szer voltam a kiegészítőben a legnagyobb tisztségben és mindannyiszor az alatta lévő 2(szürke eminenciás, mittoménki) valamelyikében ahányszor játszottam. egyszer 15 évig voltam sovereign...és a végén csak halál miatt vesztettem el szóval tárgyak és ha gazdagabb vagy pénz bevonásával lehet megtartani magad és szépen lehet kirugatni a rosszakaróidat, akár hogy hogy ellenük uszitod a híveidet(1000 eszköz van erre), mellesleg érdemes bankárnak lenni mert ott is el lehet adómentesen rejteni 250000-et. egyszer volt 3 millióm adómentesen, mellette 1 millióm készpénzben és valutában ki tudja mennyi(ekkor volt enyém majndem az egész város ugy, hogy a dinasztiások 250-ezerért se adták az ingatlanjaikat). soksok foglalkozást érdemes választani, gyereket nagyon kell tanítattni ritkán érhető el a 6szor 6 csillag de elérhető ezért nagyon oda kell figyelni. másik szívfájdalmam hogy párbajban sose öltem csak elájult az illető a jó taktika: 6-os combat, 6-os stealth, erősítő italok, és csalni. majdnem biztos módszer ha ezután gyerek nélküli és beteg az illető és esetleg öreg is kis rásegítéssel még dinasztia is ölhető(habár nekem ez 1-szer sikerült csak). aki sokat játszott tudja milyen nehéz a hard szint pláne a very hard, csak azt bírtam hogy a botok 1 nap alatt 2. rangra értek én meg csak 2-3 de egyszer kocsmárossal sikerült behoznom őket:D kockázás jó dolog 130-ezreket nyertem egy szép hamiskártyás utóddal egyszer esténként dőőlt a lé. kiegészítőben érdemes a személyes lakosztályodban alkémistát szerezni és a munkásokat serkentő, szimpátiát növelő kotyvalékokat venni vele. mondanom se kell kovácsok hivatali szempontból előnyben vannak, mivel az ő cuccaik növelik főleg a hivatali szimpátiát, és baromi olcsó nyersanyagaik vannak. igenis kell nyakláncokat, gyűrűket venni különben 1000-ekkel többet költhetsz hivatali tiszt megszerzéséhez. asszem most ennyi jut eszembe majd írok még, kérdésekre ha tudok szívesen válaszolok!;)
  • Botond #25
    kb ide jutottam én is,egy darabig(max 2 hétig) jól el lehet vele lenni,de utána elég monotom és uncsi(bár ez a játékok 99%áról elmondható)
  • Sephi #23
    Alig varom jojjon mar le! Nekem egyik kedvenc jugam volt!
  • robotnyk #22
    - All New Exclusive Expansion Pack Included: 3 new occupations, an all-new city, seances and more!

    én még nem játszottam vele, de most szedem
  • GaVino #21
    Milyen ujdonság van a kiegben, az alaphoz képest?
  • Sephi #1
    Remek jatek. Az elejen meg nehez lehet de asztan bele jon az ember. En nem tudtam felalni a geptol vagy 4 orat amiutan elkezdtem:)

    Vegulis azert hagytam abba mert meghaltam mert tul oreg voltam es felidegeskedtem:)