Berta Sándor
Inkább egy algoritmus tanácsaira hallgatnak az emberek
Nem csupán a tanácsok, de akár egy másik személy megítélésének kérdésben is egyre inkább előtérbe kerülnek a gépek.
A Harvard Business School kutatói megállapították, hogyha személyes tanácsokról van szó, akkor sokan inkább az algoritmusokban bíznak meg, mint a barátaikban vagy az ismerőseikben. Sőt, már abban a kérdésben is inkább a gépi vélemény a mérvadó, hogy egy személy mennyire vonzó - ez derült ki az Algorithm Appreciation: People Prefer Algorithmic To Human Judgment című tanulmányból, amelyet Jennifer M. Logg, Julia A. Minson és Don A. Moore készítettek el.
A szakemberek többek között arra kérték a felhasználókat, hogy ítéljék meg, mennyire népszerű egy dal vagy mekkora súlyú egy bizonyos személy. Mindenkinek felajánlottak segítséget, és azt, hogy még egyszer átgondolhassa a döntését. A kapott tanácsok kapcsán néhány résztvevőnek elárulták, hogy a segítség egy embertől vagy egy algoritmustól érkezett. Amennyiben valakinek a súlyáról kellett dönteni, akkor a felhasználók 45 százaléka adott meg olyan választ, amely közelebb volt a számítógép tanácsához. A résztvevőknek csupán a 30 százaléka változtatta meg a válaszát akkor, ha azt hitte, hogy a segítség egy embertől érkezett. Mindez meglepte a kutatókat, akik előzetesen úgy vélték, hogy a felhasználók inkább egy másik személy tanácsának adnak majd nagyobb hitelt.
Másfél-kétszer annyian változtatták meg döntésüket, ha azt egy gép javasolta, mint amikor egy ember
A közeljövőben a szakértők arra lesznek kíváncsiak, hogy mikor választják a felhasználók inkább egy másik személy és mikor egy számítógép segítségét. Az eredmények pedig hatással lehetnek a Big Data és az algoritmusokon alapuló tanácsadás alkalmazására.
A Harvard Business School kutatói megállapították, hogyha személyes tanácsokról van szó, akkor sokan inkább az algoritmusokban bíznak meg, mint a barátaikban vagy az ismerőseikben. Sőt, már abban a kérdésben is inkább a gépi vélemény a mérvadó, hogy egy személy mennyire vonzó - ez derült ki az Algorithm Appreciation: People Prefer Algorithmic To Human Judgment című tanulmányból, amelyet Jennifer M. Logg, Julia A. Minson és Don A. Moore készítettek el.
A szakemberek többek között arra kérték a felhasználókat, hogy ítéljék meg, mennyire népszerű egy dal vagy mekkora súlyú egy bizonyos személy. Mindenkinek felajánlottak segítséget, és azt, hogy még egyszer átgondolhassa a döntését. A kapott tanácsok kapcsán néhány résztvevőnek elárulták, hogy a segítség egy embertől vagy egy algoritmustól érkezett. Amennyiben valakinek a súlyáról kellett dönteni, akkor a felhasználók 45 százaléka adott meg olyan választ, amely közelebb volt a számítógép tanácsához. A résztvevőknek csupán a 30 százaléka változtatta meg a válaszát akkor, ha azt hitte, hogy a segítség egy embertől érkezett. Mindez meglepte a kutatókat, akik előzetesen úgy vélték, hogy a felhasználók inkább egy másik személy tanácsának adnak majd nagyobb hitelt.
Másfél-kétszer annyian változtatták meg döntésüket, ha azt egy gép javasolta, mint amikor egy ember
A közeljövőben a szakértők arra lesznek kíváncsiak, hogy mikor választják a felhasználók inkább egy másik személy és mikor egy számítógép segítségét. Az eredmények pedig hatással lehetnek a Big Data és az algoritmusokon alapuló tanácsadás alkalmazására.