Mortimer
Tömegpánik-szimulátor
Riadt tömegek, pánikba került emberek több ezer társuk halálát okozzák évente. A pánikhangulatkor lejátszódó folyamatokat eddig a pszichológia segítségével vizsgálták, azonban európai kutatók most azt állítják, megelőzhetők és megakadályozhatók a hasonló események egy számítógépes szimuláció segítségével, mely a fizika törvényeit veszi figyelembe.
Az új számítógépes modellező eljárás a távolságokat, a méreteket és a sebességet veszi alapul a különböző érzelmi állapotok vizsgálgatása helyett. A szimuláció segítségével igazi, pánikhangulatkor tapasztalható állapot idézhető elő.
"Úgy gondoljuk, hogy a szimuláció megállja a helyét az olyan pánikszituációk modellezésekor, ahol az emberek nem gondolkoznak azon, hogy mit kell(ene) tenniük." - mondta Dirk Helbing, a Drezdai Egyetem professzora.
A számítógép egy olyan szobának, helységnek a tulajdonságait modellezi, ahonnan az emberek menekülni próbálnak, de nem tudják használni, vagy nem látják a kijáratokat. A virtuális áldozatok egy átlagos ember fizikai tulajdonságaival bírnak. Hasonló a sebességük, a méretük, és meg akarják tartani egymás között az optimális fizikai távolságot.
Normális esetben a tömeg szépen, sorban hagyja el a színházat, vagy a stadiont, betartva egymás között a megfelelő távolságot. Pánik esetén az emberek gyorsabban mozognak, ezért egymásnak ütköznek, így behatolnak egymás szférájába. Ennek eredménye, hogy az emberek akadályozzák egymást a kijutásban, lassabban tudnak mozogni.
A program segítségével olyan biztonsági korlátok, terelők dolgozhatók ki, melyek megakadályozzák egy hasonló szituáció kialakulását.
Az új számítógépes modellező eljárás a távolságokat, a méreteket és a sebességet veszi alapul a különböző érzelmi állapotok vizsgálgatása helyett. A szimuláció segítségével igazi, pánikhangulatkor tapasztalható állapot idézhető elő.
"Úgy gondoljuk, hogy a szimuláció megállja a helyét az olyan pánikszituációk modellezésekor, ahol az emberek nem gondolkoznak azon, hogy mit kell(ene) tenniük." - mondta Dirk Helbing, a Drezdai Egyetem professzora.
A számítógép egy olyan szobának, helységnek a tulajdonságait modellezi, ahonnan az emberek menekülni próbálnak, de nem tudják használni, vagy nem látják a kijáratokat. A virtuális áldozatok egy átlagos ember fizikai tulajdonságaival bírnak. Hasonló a sebességük, a méretük, és meg akarják tartani egymás között az optimális fizikai távolságot.
Normális esetben a tömeg szépen, sorban hagyja el a színházat, vagy a stadiont, betartva egymás között a megfelelő távolságot. Pánik esetén az emberek gyorsabban mozognak, ezért egymásnak ütköznek, így behatolnak egymás szférájába. Ennek eredménye, hogy az emberek akadályozzák egymást a kijutásban, lassabban tudnak mozogni.
A program segítségével olyan biztonsági korlátok, terelők dolgozhatók ki, melyek megakadályozzák egy hasonló szituáció kialakulását.