Berta Sándor

Intelligens úttesten fognak menni a járművek

Az elmúlt években jelentős mértékben fejlődtek az aszfaltcsíkok, amelyek most már napelemeket, szenzorokat vagy akár fűtést is tartalmaznak.

Az Amszterdamtól északra található Krommenie a világ első napelemes útjával büszkélkedhet. A kerékpárút ugyan mindössze 100 méter hosszú, de teljes mértékben rávilágít arra, hogy miért praktikusak az intelligens aszfaltcsíkok. A Solaroad konzorcium szerint ugyanis annyi energiát termel, amelynek a segítségével akár három háztartás is ellátható árammal. Mindez annak köszönhető, hogy a felhasznált 2,5 x 3 méteres méretű betonmodulokban fotovoltaikus elemeket helyeztek el, amelyekre egy centiméter vastag biztonsági réteg került.

Normandiában, Tourourve mellett éppen a közelmúltban kezdték el befedni az első utat a Colas nevű gyártó Wattway napelemes moduljaival. A cél az, hogy végül egy 1000 kilométer hosszú útszakaszt borítsanak be a réteggel.


A Solmove nevű német cég olyan napelemeken dolgozik, amelyek söralátét méretűek és egymáshoz illeszthetők, majd hálószerűen az adott úthoz igazíthatók. Az egész napelemes háló ezután gyakorlatilag letehető és végiggörgethető a meglévő út felületén. A rendszer rugalmas, ezért kiegyenlíti az út egyenetlenségeit is. Egy négyzetméternyi felület akár 100 watt áramot is termelhet. Jövőre Kínában szerelnek fel egy tesztszakaszt. A megoldásba ráadásul fénydiódák is integrálhatók, így a segítségével akár világító útfelületek is létrehozhatók.

A Solar Roadways szintén kis méretű napelemeken dolgozik, amely hatszögletűek és 0,4 négyzetmétert fednek le. Ideális körülmények között ezek a modulok 48 watt áramot termelnek és beépített fűtéssel, valamint színes fénydiódákkal is rendelkeznek. Az utóbbiak használhatók világításra és reklámok megjelenítésére. Jelenleg egy Idaho állambeli parkoló és a 66-os út mentén egy rövid járdaszakasz van felszerelve a napelemekkel. A megoldás előnye, hogy moduláris kábelcsatornái is vannak, amelyekben különböző vezetékek helyezhetők el.


A legtöbb fejlesztés élettartama 10 vagy több év lehet és minden gyártó egy törésbiztos, edzett üvegréteg alatt helyezte el a napelemeket. A felületek többnyire öntisztítóak. Az árak egyelőre nem ismertek, egyedüli kivételt a Colas Wattway képez, amelynél tudható, hogy egy elem 6 euróba kerül. Hollandiában már 2014-ben - a Smart Highway projekt keretében - egy 500 méteres szakaszon teszteltek egy a városokon kívüli, lámpák nélküli utakra tervezett napenergiával működő felfestést.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Whysper #14
    Értem . Mikor Bp.-től 4 percre azért nem tudjuk a lakópark utját lebetonoztatni ,mert a szomszéd lakóház lakosainak is bele kellene adnia és Ő 5 meternyi utca utra nem akarnak össze dobni. Mind ezt a Főváros-tól pár percnyire. Lakihegyen. Biztosan gyorsna be lesznek ezek az utak telepítve!!
  • Sir Cryalot #13
    lol piezo nem az ellenállóságáról ismert , és én inkább vigyáznék az ötleteléssel , nem túl nagy ötlet álnaiv, álhumanista díszelgőkkel egy platformra kerülni.
  • Skylake #12
    Elsőként BAZ-ban javaslom pilot-projektként telepíteni, így egyből un. "biztonsági tényezők" egész sorát is lehetne tesztelni.
  • fonak #11
    Miért, mennyiért veszik be a napelem kilóját a színesfémkereskedők?
  • morguldae #10
    Magyarországon pénteken leraknák a napelemeket, szombaton már nyoma se lenne. Valakik tuti ellopnák másnapra....
  • Steel #9
    Milyen formában lenne értelme akkor??

    Az egésznek egyébként már most van értelme. S még jelentősebb lesz, ha ötvözik a piezós szabadalommal.
  • gemihu #8
    Meg arra is jó,hogy pl:az aszfaltba tudnak építeni különféle világító jelzéseket, amivel vagy az út szélére, zebrára stb.. hívják fel a figyelmet.
  • Cat #6
    annyiban van, hogy a napelemek legnagyobb problémája a magas helyigény, és ha mindezt olyan helyen csinálják, ahol egyébként nincs kiépítve egyéb infrastruktúra (lásd a fenti képen, pl. falvak közötti bicikliút) akkor egyszerűbb és olcsóbb ilyen világítást alkalmazni, mint egyéb módon megoldani.
  • molnibalage83 #5
    Az egésznek semmi értelme ebben a formában...
  • GaborT28 #4
    25öt akartál írni nem?