Berta Sándor
Intelligens úttesten fognak menni a járművek
Az elmúlt években jelentős mértékben fejlődtek az aszfaltcsíkok, amelyek most már napelemeket, szenzorokat vagy akár fűtést is tartalmaznak.
Az Amszterdamtól északra található Krommenie a világ első napelemes útjával büszkélkedhet. A kerékpárút ugyan mindössze 100 méter hosszú, de teljes mértékben rávilágít arra, hogy miért praktikusak az intelligens aszfaltcsíkok. A Solaroad konzorcium szerint ugyanis annyi energiát termel, amelynek a segítségével akár három háztartás is ellátható árammal. Mindez annak köszönhető, hogy a felhasznált 2,5 x 3 méteres méretű betonmodulokban fotovoltaikus elemeket helyeztek el, amelyekre egy centiméter vastag biztonsági réteg került.
Normandiában, Tourourve mellett éppen a közelmúltban kezdték el befedni az első utat a Colas nevű gyártó Wattway napelemes moduljaival. A cél az, hogy végül egy 1000 kilométer hosszú útszakaszt borítsanak be a réteggel.
A Solmove nevű német cég olyan napelemeken dolgozik, amelyek söralátét méretűek és egymáshoz illeszthetők, majd hálószerűen az adott úthoz igazíthatók. Az egész napelemes háló ezután gyakorlatilag letehető és végiggörgethető a meglévő út felületén. A rendszer rugalmas, ezért kiegyenlíti az út egyenetlenségeit is. Egy négyzetméternyi felület akár 100 watt áramot is termelhet. Jövőre Kínában szerelnek fel egy tesztszakaszt. A megoldásba ráadásul fénydiódák is integrálhatók, így a segítségével akár világító útfelületek is létrehozhatók.
A Solar Roadways szintén kis méretű napelemeken dolgozik, amely hatszögletűek és 0,4 négyzetmétert fednek le. Ideális körülmények között ezek a modulok 48 watt áramot termelnek és beépített fűtéssel, valamint színes fénydiódákkal is rendelkeznek. Az utóbbiak használhatók világításra és reklámok megjelenítésére. Jelenleg egy Idaho állambeli parkoló és a 66-os út mentén egy rövid járdaszakasz van felszerelve a napelemekkel. A megoldás előnye, hogy moduláris kábelcsatornái is vannak, amelyekben különböző vezetékek helyezhetők el.
A legtöbb fejlesztés élettartama 10 vagy több év lehet és minden gyártó egy törésbiztos, edzett üvegréteg alatt helyezte el a napelemeket. A felületek többnyire öntisztítóak. Az árak egyelőre nem ismertek, egyedüli kivételt a Colas Wattway képez, amelynél tudható, hogy egy elem 6 euróba kerül. Hollandiában már 2014-ben - a Smart Highway projekt keretében - egy 500 méteres szakaszon teszteltek egy a városokon kívüli, lámpák nélküli utakra tervezett napenergiával működő felfestést.
Az Amszterdamtól északra található Krommenie a világ első napelemes útjával büszkélkedhet. A kerékpárút ugyan mindössze 100 méter hosszú, de teljes mértékben rávilágít arra, hogy miért praktikusak az intelligens aszfaltcsíkok. A Solaroad konzorcium szerint ugyanis annyi energiát termel, amelynek a segítségével akár három háztartás is ellátható árammal. Mindez annak köszönhető, hogy a felhasznált 2,5 x 3 méteres méretű betonmodulokban fotovoltaikus elemeket helyeztek el, amelyekre egy centiméter vastag biztonsági réteg került.
Normandiában, Tourourve mellett éppen a közelmúltban kezdték el befedni az első utat a Colas nevű gyártó Wattway napelemes moduljaival. A cél az, hogy végül egy 1000 kilométer hosszú útszakaszt borítsanak be a réteggel.
A Solmove nevű német cég olyan napelemeken dolgozik, amelyek söralátét méretűek és egymáshoz illeszthetők, majd hálószerűen az adott úthoz igazíthatók. Az egész napelemes háló ezután gyakorlatilag letehető és végiggörgethető a meglévő út felületén. A rendszer rugalmas, ezért kiegyenlíti az út egyenetlenségeit is. Egy négyzetméternyi felület akár 100 watt áramot is termelhet. Jövőre Kínában szerelnek fel egy tesztszakaszt. A megoldásba ráadásul fénydiódák is integrálhatók, így a segítségével akár világító útfelületek is létrehozhatók.
A Solar Roadways szintén kis méretű napelemeken dolgozik, amely hatszögletűek és 0,4 négyzetmétert fednek le. Ideális körülmények között ezek a modulok 48 watt áramot termelnek és beépített fűtéssel, valamint színes fénydiódákkal is rendelkeznek. Az utóbbiak használhatók világításra és reklámok megjelenítésére. Jelenleg egy Idaho állambeli parkoló és a 66-os út mentén egy rövid járdaszakasz van felszerelve a napelemekkel. A megoldás előnye, hogy moduláris kábelcsatornái is vannak, amelyekben különböző vezetékek helyezhetők el.
A legtöbb fejlesztés élettartama 10 vagy több év lehet és minden gyártó egy törésbiztos, edzett üvegréteg alatt helyezte el a napelemeket. A felületek többnyire öntisztítóak. Az árak egyelőre nem ismertek, egyedüli kivételt a Colas Wattway képez, amelynél tudható, hogy egy elem 6 euróba kerül. Hollandiában már 2014-ben - a Smart Highway projekt keretében - egy 500 méteres szakaszon teszteltek egy a városokon kívüli, lámpák nélküli utakra tervezett napenergiával működő felfestést.