Berta Sándor
A Netflix lehet a következő online óriáscég
Észak-Amerikában már most is meghatározó szereplőnek számít az internetes piacon a Netflix, de a sikertörténet még csak most kezdődik.
Nagyon valószínűnek tűnik, hogy a DVD-kölcsönzőből kinőtt letölthető tartalmakat kínáló médiaszolgáltató a következő években felnőhet az Amazon, az Apple, a Facebook, a Google és a Microsoft mellé. Természetesen a Netflix térhódítása nem csak pozitív következményekkel fog járni és alaposan megváltoztathatja a gazdasági erőviszonyokat, de a megerősödése rövid és közép távon mindenképpen előnyös lehet a fogyasztóknak.
A Netflix elterjedését számos dolog segítheti elő. Az első és legfontosabb, hogy az elmúlt években óriási mértékben megnőtt az igény a filmekre és más médiatartalmakra. Az okostelefonok, az okostévék, a táblagépek elterjedésével gyakorlatilag bárki bárhol nézhet már kiváló minőségben mozgóképeket. Mindez jelentős hatással van az online forgalomra is. Észak-Amerikában már a letöltések 31,6 százalékáért a Netflix felel. Az Amerikai Egyesült Államokban 2013 utolsó negyedévében 33,42 millió Netflix-számlát tartottak nyilván. Amennyiben ezt úgy kezeljük, hogy minden számla egy-egy háztartást fed le, úgy 67-100 millió emberhez jutnak el rendszeresen a megjelenített tartalmak. Ez az amerikai lakosság jelentős része és ezzel a platform az HBO-t is megelőzi.
Nem szabad elfelejteni azt sem, hogy bőven van még növekedési lehetőség. Az USA-n kívül ez még inkább igaz, hiszen a Netflix tavaly év végén 40 országban 11 millió előfizetővel rendelkezett. Egyes országokban csak 1-2 éve van jelen, és a helyzetét nehezítik az eltérő szerzői jogi és licencszabályok, a kisebb helyi vetélytársak, a hiányzó partneri kapcsolatok és a szélessávú internetelérések részleges hiánya. A külföldi üzletág így még veszteséget termel és a tervezett bővítések is komoly összeget emészthetnek fel, csak Európában 400 millió dollárt tehetnek majd ki. Ennek ellenére a felhasználók körében gyorsan terjed a szolgáltatás, Svédországban például 7 hónappal a megjelenés után már 645 000 előfizetője volt, ami a lakosság 7,6 százaléka.
Előnyös továbbá, hogy a céget nem bénítják a régi üzleti modellek, saját gyártású produkciókkal rukkolhat elő, elég csak a nagy sikerű House of Cards sorozatra gondolni. A vállalat stratégiája alapján az eredeti (saját) tartalmak az idén még inkább előtérbe kerülhetnek. A Netflixtől nem állnak távol a radikális lépések sem, például az üzleti modell átalakításakor. A cég egykor videotéka volt, majd DVD-szolgáltatás, ezután pedig online streamplatform lett, mostanában pedig egyre inkább produkciós stúdióvá válik. A társaság 12 éve van jelen a tőzsdén, képes folyamatosan megújulni és új lépések várhatók. Többek között felmerülhet a sportesemények élő közvetítése, moziláncok bekebelezése, televízióadók felvásárlása vagy akár saját televízió és beltéri egység piacra dobása.
Konkurensekből persze nincs hiány, de az Amazon, az Apple, a Google (YouTube) vagy éppen a Hulu sem tud érdemben reagálni a Netflix lépéseire és még csak meg sem tudják közelíteni a sikereit. A siker egyik fő kulcsa az, hogy a Netflix a filmekre és a sorozatokra összpontosít. Nem akar minden területen megjelenni, éppen ezért nem is osztja meg az erőforrásait és a figyelmét.
Végül, de egyáltalán nem utolsósorban a több millió stream alapján fel lehet térképezni a felhasználók, sőt, az egyes demográfiai csoportok szokásait. Jelenleg 800 mérnök dolgozik a Netflixnél, ők többek között olyan eljárásokat fejlesztenek, amelyek a legjobb személyre szabott filmeket és sorozatokat ajánlják az embereknek. Nyilván mindez felvet adatvédelmi aggályokat és fontos lesz, hogy ezekre milyen választ ad majd a konszern, de alapvetően rendelkezik minden olyan képességgel, aminek köszönhetően a legnagyobbak közé kerülhet.
Nagyon valószínűnek tűnik, hogy a DVD-kölcsönzőből kinőtt letölthető tartalmakat kínáló médiaszolgáltató a következő években felnőhet az Amazon, az Apple, a Facebook, a Google és a Microsoft mellé. Természetesen a Netflix térhódítása nem csak pozitív következményekkel fog járni és alaposan megváltoztathatja a gazdasági erőviszonyokat, de a megerősödése rövid és közép távon mindenképpen előnyös lehet a fogyasztóknak.
A Netflix elterjedését számos dolog segítheti elő. Az első és legfontosabb, hogy az elmúlt években óriási mértékben megnőtt az igény a filmekre és más médiatartalmakra. Az okostelefonok, az okostévék, a táblagépek elterjedésével gyakorlatilag bárki bárhol nézhet már kiváló minőségben mozgóképeket. Mindez jelentős hatással van az online forgalomra is. Észak-Amerikában már a letöltések 31,6 százalékáért a Netflix felel. Az Amerikai Egyesült Államokban 2013 utolsó negyedévében 33,42 millió Netflix-számlát tartottak nyilván. Amennyiben ezt úgy kezeljük, hogy minden számla egy-egy háztartást fed le, úgy 67-100 millió emberhez jutnak el rendszeresen a megjelenített tartalmak. Ez az amerikai lakosság jelentős része és ezzel a platform az HBO-t is megelőzi.
Nem szabad elfelejteni azt sem, hogy bőven van még növekedési lehetőség. Az USA-n kívül ez még inkább igaz, hiszen a Netflix tavaly év végén 40 országban 11 millió előfizetővel rendelkezett. Egyes országokban csak 1-2 éve van jelen, és a helyzetét nehezítik az eltérő szerzői jogi és licencszabályok, a kisebb helyi vetélytársak, a hiányzó partneri kapcsolatok és a szélessávú internetelérések részleges hiánya. A külföldi üzletág így még veszteséget termel és a tervezett bővítések is komoly összeget emészthetnek fel, csak Európában 400 millió dollárt tehetnek majd ki. Ennek ellenére a felhasználók körében gyorsan terjed a szolgáltatás, Svédországban például 7 hónappal a megjelenés után már 645 000 előfizetője volt, ami a lakosság 7,6 százaléka.
Előnyös továbbá, hogy a céget nem bénítják a régi üzleti modellek, saját gyártású produkciókkal rukkolhat elő, elég csak a nagy sikerű House of Cards sorozatra gondolni. A vállalat stratégiája alapján az eredeti (saját) tartalmak az idén még inkább előtérbe kerülhetnek. A Netflixtől nem állnak távol a radikális lépések sem, például az üzleti modell átalakításakor. A cég egykor videotéka volt, majd DVD-szolgáltatás, ezután pedig online streamplatform lett, mostanában pedig egyre inkább produkciós stúdióvá válik. A társaság 12 éve van jelen a tőzsdén, képes folyamatosan megújulni és új lépések várhatók. Többek között felmerülhet a sportesemények élő közvetítése, moziláncok bekebelezése, televízióadók felvásárlása vagy akár saját televízió és beltéri egység piacra dobása.
Konkurensekből persze nincs hiány, de az Amazon, az Apple, a Google (YouTube) vagy éppen a Hulu sem tud érdemben reagálni a Netflix lépéseire és még csak meg sem tudják közelíteni a sikereit. A siker egyik fő kulcsa az, hogy a Netflix a filmekre és a sorozatokra összpontosít. Nem akar minden területen megjelenni, éppen ezért nem is osztja meg az erőforrásait és a figyelmét.
Végül, de egyáltalán nem utolsósorban a több millió stream alapján fel lehet térképezni a felhasználók, sőt, az egyes demográfiai csoportok szokásait. Jelenleg 800 mérnök dolgozik a Netflixnél, ők többek között olyan eljárásokat fejlesztenek, amelyek a legjobb személyre szabott filmeket és sorozatokat ajánlják az embereknek. Nyilván mindez felvet adatvédelmi aggályokat és fontos lesz, hogy ezekre milyen választ ad majd a konszern, de alapvetően rendelkezik minden olyan képességgel, aminek köszönhetően a legnagyobbak közé kerülhet.