Berta Sándor

A szerzői jognak tekintettel kell lennie a felhasználókra

A fájlcserélő hálózatok költségcsökkentésre késztették a zeneipart, azok eladták studióikat és leépítéseket hajtottak végre. Csak a legnagyobb kiadók fognak fennmaradni.

Egy bécsi tanár azt vizsgálja, hogy a fájlcserélő hálózatok működése milyen hatással van a zeneiparra, az ágazatban alkalmazott üzleti modellekre és a zenészek életére. Peter Tschmuck a Bécsi Zenei és Művészeti Egyetem Kultúrtudományi és Kultúrmenedzsment Intézetének tanáraként dolgozik, emellett a Szövetség 90/Zöldek német párt szerzői jogi tanácsadója. Fő szakterületének a zenegazdasági és a kulturális élettel kapcsolatos, valamint a kultúrpolitikai, a művészeti és a kultúrgazdasági kutatások számítanak.

"A független tudományos közösség is megosztott abban a kérdésben, hogy vajon hasznosak vagy kártékonyak a zenészek szempontjából a P2P-rendszerek. Vannak olyan tanulmányok, amelyek alapján a fájlcserélő szolgáltatások által okozott károk jelentősek. Más tanulmányok készítői viszont ellentétes folyamatokra is felhívják a figyelmet, például ennek hatására lehetőség nyílik az emberek számára, hogy új előadókat is megismerjenek. Ha az embereknek tetszenek ezek az új dalok, akkor azok megvásárlásáért vagy letöltéséért készek fizetni is."

"A tudomány tehát nem foglal egyértelműen állást ebben a kérdésben. Mindenesetre azt meg kell jegyezni, hogy a fájlcserélést negatív színben feltüntető jelentések közül sok másodlagos felméréseken alapul, vagyis a készítők nem is igazán vizsgálják magát a fájlcserélést. Ráadásul ezek az anyagok gyakran nem nevezhetők reprezentatívnak és számos közülük egy olyan korszakkal, például a 2002 és 2004 közötti évekkel foglalkozik, amely ma már nem releváns" - jelentette ki Peter Tschmuck.

A szakember ezután kitért a streaming-ajánlatokra, amelyek egyre népszerűbbek világszerte. Ausztráliában például a streaming-szolgáltatásoknak is köszönhető, hogy a korábbi többszörösére nőtt a digitális piaci szegmens forgalma. A streaming tehát szinte berobbant a zenei életbe, ugyanakkor az a probléma, hogy a zenészek számára nem kifizetődő. A helyzetet csak súlyosbítják a vontatott licenctárgyalások, emiatt csak kevés cég jut megfelelő értékesítési licencekhez.

"Összességében elmondható, hogy a zenei társaságok gazdasági helyzete a korábbihoz képest javult. Ennek elsősorban az az oka, hogy a kiadók csökkentették a fix költségeket, eladták például a hangstúdiókat és a lemezgyártó üzemeket. Ezenkívül részben megváltoztatták a terjesztési rendszerüket is, valamint sok embert elbocsátottak. A zenei cégek összementek. Ez a folyamat a közeljövőben is folytatódik majd, így ez kihathat a költségek csökkenésére. A háttérben azonban nagyon markáns adóssághegyek vannak, nem véletlenül hallhatók egyesülési, összevonási elképzelések. Nem csodálkoznék azon, ha hamarosan már csak három, nagyjából egyforma méretű zenei konszern lenne a piacon. A kiadók a jövőben a nemzetközi terjesztésre fognak összpontosítani és nem foglalkoznak majd a művészek pályájának felépítésével. Ezt majd minden előadónak magának kell megtennie" - tért ki a kutató a várható piaci fejleményekre.

A bécsi tanár kiemelte: a következő hónapok egyik legsürgetőbb kérdése annak a tisztázása lesz, hogy miként kezeli a szerzői jog a felhasználókat. Ezen a területen komoly változások történtek. Korábban a zenei rajongók alapvetően "passzív zenei fogyasztóknak" minősültek, CD-ket vásároltak, rádiót hallgattak és zenei tévéműsorokat néztek. A digitalizálás hatására azonban lehetőségük nyílt arra, hogy részt vegyenek a folyamatban, a dalok elkészítésében. Napjainkban már sok zenész van, aki a világhálón is elérhetővé vagy feldolgozhatóvá teszi a műveit. Az emberek részt vesznek ezekben a projektekben és ezáltal erősebb kapcsolat alakul ki az előadók és rajongóik között.

Tschmuck hozzátette: a legfontosabb annak elérése lenne, hogy a szerzői jog vegye figyelembe ezt a megváltozott helyzetet. Engedélyezni kellene például, hogy a zeneszámok nem kereskedelmi célokra beilleszthetők legyenek egy YouTube-videóba vagy használhatók legyenek a nyaraláson készült fotók aláfestő zenéjeként. Ebből adott esetben maguk a zenészek is profitálhatnak. Éppen így nem szabad elítélni a fájlcserélést sem, amely szintén a digitális korszakban keletkezett. A P2P-technológiát nem szabad ördögtől valónak nevezni. Sokkal hasznosabb, ha a piaci szereplők igyekeznek kihasználni a benne rejlő lehetőségeket.

"A hozzáférés-blokkolások vagy -korlátozások csak rövid ideig hatékony megoldások. Azután újra növekszik a fájlcserélés hatékonysága és az intézkedések bevezetése előttinél sokkal magasabb szintet ér el. Ezek a lépések tehát semmit sem javítanak a helyzeten, az igazán dörzsölt fájlcserélőket pedig nem tudják elkapni. Ráadásul nem tartom túl jó dolognak, hogy az állam a film- és zeneipari vállalatok segítőjévé lép elő, mivel ezek az intézkedések nagyon drasztikusak lehetnek. Továbbá elég komoly problémát jelentene, hogy ha az európai uniós tagországok tömegesen perelnék be polgáraikat. A bíróságok és az ügyészségek már így is el vannak árasztva és túl vannak terhelve szabálysértésnél nem komolyabb ügyekkel. Ezek tárgyalása pedig az adókból befolyó bevételeket viszi. A hozzáférés-korlátozásoknál vagy - blokkolásoknál még a kulturális átalánydíjak bevezetése is sokkal jobb megoldást jelentene. Azt a rendszert előzetesen ki is lehetne próbálni" - szögezte le végül a szakember.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • bakagaijin #4
    Szerintem a kiadók alapvetően a "zenegyártási" tevékenységben jeleskednek. Értem ezalatt a sztárok generálását, marketingelését, és a termék mint olyan menedzselését. Ez egy üzlet, erről szól.

    "A kiadók a jövőben a nemzetközi terjesztésre fognak összpontosítani és nem foglalkoznak majd a művészek pályájának felépítésével."
    Ez a mondat szerintem hülyeség, nem gondlják komolyan, hiszen épp ez a lényeg, embert akkor lehet megvenni amikor óccsó, senki nem hallott még róla és aláír bármilyen papírt. Azt se mondják nekem hogy nem fognak n+1. fiúzenekart összerakni és jól eladni, ezt azért nem hiszem el.

    BTW, a Talentum album nekem bejött :).
  • Balintos #3
    A lemezkiadók eredeti feladata az volt, hogy a lemezfelvételeket, a lemezek gyártását, a terjesztését, a reklámozását fizessék. A technika fejlődésével a lemezfelvétel elérhető, lemezeket nem kell gyártani az internet miatt, a terjesztés az interneten könnyen megoldható, a reklámozásban pedig új lehetőségek vannak azóta.
  • B0nFire #2
    Én zenész vagyok, kábé 22 éve. Én publikáltam két saját albumomat is a Jamendón ingyen és bérmentve.

    Az egyik
    A másik

    Lehet hallgatni, tölteni, mixelni a Creative Commons alatt. Csak kereskedelmi forgalomba nem bocsátható. Azon kívül mindenki azt csinál vele, amit akar. Én ennyivel hozzájárultam a világ zenei terméséhez. Más zenész is megteheti ezt. Nem esik le a karikagyűrű az ujjáról. Ettől még nem lettem szegényebb. Sőt, gazdagabb lettem. Mit csináljak velük? Házaljak kiadóknál, akik ha ki is adják, eladni nem tudják? Akkor kinek csinálom a zenét? Magamnak? Nem. Elsősorban azért csinálom, mert egyszerűen kijön belőlem. Ez az önkifejezés egy formája. Valaki szobrászkodik, valaki fest, és van aki zenél.

    Aki azért fabrikál zenét, hogy megéljen belőle, annak nagyon szerencsés csillagzat alatt kell születnie.

    "A kiadók a jövőben a nemzetközi terjesztésre fognak összpontosítani és nem foglalkoznak majd a művészek pályájának felépítésével." – Azaz nem menedzselik a szerencsétlen művészt, aki eltéved a közértben. Frankó. De akkor hogy akarják eladni a termékét? Ha ugyanis nem reklámozzák, a nyakukon marad, ha meg a reklám hatására kel el a portéka, a zenész máris neves lesz, akinek csak annyi lesz a dolga, hogy majd keres egy privát menedzsert, aki a szervezési ügyeket bonyolítja, és úgy alkuszik meg vele, ahogy sikerül. Nem a kiadó fogja diktálni, hogy ennyit és ennyit lekanyarítunk menedzselés címszóval. Nagyon helyes.

    De akkor tulajdonképpen mire is kellenek a kiadók? Ingyen fogják a terméket reklámozni? Ennek nagyon buktaszaga van. De hiszen nincs rájuk szükség. A zenét az első bittől az utolsóig elő lehet állítani a számítógépen. A kezdő hangtól a végtermékig. Ők hol akarnak bekapcsolódni a láncba? Nem menedzselnek? Akkor miért szerződjünk velük?

    Nem értem én ezt sehogy se...
  • DeviloftheHell #1
    el lehet küldeni a tehetségtelen zenészeket dolgozni, és nem lesz probléma koncertre kimennek lemezt megveszik azok akik szeretik gyüjteni nem kell milliárdos haszonnal dolgoznia egy cégnek a jogvédö cégeket és az ö általuk beszedett pénzekböl meg lehet fizetni a zenészeket azokat a társoságokat meg elzavarni vmi mélyfejtésü bányába