MTI

Egyre kevesebben gondolják a plágiumot csalásnak

Igen sok diák nincs is tudatában annak, hogy nem pusztán komoly hiba, hanem a tudományos tevékenység integritásának súlyos megsértése olyan részleteket beemelni saját szövegükbe, amelyeknek nem ők a szerzői.

A Rhode Island-i Egyetem egyik elsőéves diákja a világháló általános ismereteket tartalmazó oldaláról másolt le a hontalanságról szóló szöveget, és mivel a honlap nem jelezte a szerzőt, a hallgatónak eszébe sem jutott, hogy feltüntesse a forrást dolgozatában. A chicagói DePaul Egyetemen egy diák úgy vett át több bekezdést a hálóról, hogy azok betűi megmaradtak az eredeti formátumban, enyhe bíbor színt öltve. Amikor ezt konzulense a szemére vetette, a fiatalember nem is próbált tagadni, csupán az érdekelte, miként tudná megoldani, hogy a betűk feketék legyenek.

A világhálóról ollózott anyagokról szóló írásában a The New York Times harmadik példaként a Marylandi Egyetem hallgatóját említette. Az illetőt felelősségre vonták, mert az 1929-33-as gazdasági válságról szóló dolgozatát egyszerűen a Wikipedia internetes lexikon szócikkéből másolta ki. Kiderült: azt hitte, hogy ami az online lexikonban olvasható, közkincs, így fölösleges a forrást megjelölni.

Az amerikai egyetemi oktatók rendszerint beérik azzal, hogy növendékeiket figyelmeztetik: fel kell tüntetni a forrásokat, és követni kell az idézetekkel kapcsolatos általános szabályokat. Ám ezekből az esetekből kitűnik, igen sok diák nincs is tudatában annak, hogy nem pusztán komoly hiba, hanem a tudományos tevékenység integritásának súlyos megsértése olyan részleteket beemelni saját szövegükbe, amelyeknek nem ők a szerzői. A gyakorlat mégis mind jobban terjed az internetkorban, olyannyira, hogy az online információ szabályozatlan terében aláássa a szellemi tulajdonra, a szerzői jogra és az eredetiségre vonatkozó eddigi nézeteket - hangsúlyozzák a plágium jelenségét tanulmányozó oktatók.

A digitális technológia megkönnyíti a szövegek átemelését, de ennél fontosabb, hogy a Wikipedia, a világhálós linkek és a fájlmegosztás korában az internet átalakítja a diákok felfogását a szerzői alkotó tevékenységről, egy-egy szöveg vagy kép egyediségéről. "Már létezik egy diáknemzedék, amely azzal nőtt fel, hogy az információ egyszerűen ott lebeg valahol a kibertérben, és látszólag nincs is szerzője - vázolta a helyzetet Teresa Fishman, a Clemson Egyetem tudományos etikai központjának igazgatója. "Minden bizonnyal azt hiszik, hogy az információ bárkinek a rendelkezésére áll, aki kinyújtja érte a kezét".

Donald L. McCabe egyetemi tanár, a Rutgers Egyetem etikai központjának társalapítója 2006 és 2010 között végzett felméréseiben kimutatta, hogy a 14 ezer első- és másodéves diáknak mintegy 40 százaléka legalább néhány mondatot más szerző(k)től írt be dolgozataiba. Még ennél is súlyosabb, hogy míg egy évtizede 34 százalék volt azok aránya, akik a világhálóról történő másolást "súlyos csalásnak" minősítették, ma már csak a diákok 29 százaléka gondolja így.

A 31 éves Sarah Brookover, a delaware-i Camden Egyetem végzős hallgatója elmondta, osztálytársainak jelentős része szentül meg van győződve arról, hogy szabadon bemásolhat bármit dolgozatába a szerző feltüntetése nélkül. Brookover az egyetem könyvtárában dolgozik, és nagy különbséget lát a könyvtári és az internetes anyaggyűjtés között. "Aki nem maga megy a könyvtárba, és nem veszi kézbe az adott írást a maga fizikai valóságában, nem fogja érezni, hogy az nem az ő tulajdona. Könnyen meggyőződésévé válhat, hogy a világhálón minden az övé" - fejtette ki a lapnak.


Susan D. Blum, a Notre Dame-i Egyetem (Indiana) antropológusa a plágiumok nagy számát tapasztalva 234 diákot kérdezett ki. Arra a következtetésre jutott, hogy mai hallgatók mintegy válaszúton állnak a szerzőséggel kapcsolatos hagyományos felfogás és az új szemlélet között: másként látják a szöveget létrehozó személy és az azt idéző felhasználó közötti különbséget. Amint elmondta, az a gondolat, hogy a szerző egyéni erőfeszítése és tudása hozza létre az eredeti alkotást, a felvilágosodásnak az egyénről alkotott felfogásában gyökeredzik. Ezt a szemléletet érvényesíti a szellemi tulajdonról alkotott nyugati álláspont, amelyet a szerzői jogi törvény fogalmaz meg.

Ma mindkét koncepciót megkérdőjelezik. "A szerzőséggel és az eredetiséggel kapcsolatos felfogásunk megszületett, majd kivirágzott - ma pedig alighanem hervadóban van" - hangsúlyozta. Véleménye szerint a fiatalok közül sokakat kevésbé érdekel az, hogy az 1960-as diáknemzedékhez hasonlóan egyedi és hiteles identitást teremtsenek maguknak, mint az, hogy különböző "személyiségekkel" kísérletezzenek, amire a közösségi hálózatok révén a net kézenfekvő lehetőséget nyújt.

"Ma rendben van, ha nem akarod magad egyedülálló egyéniségként bemutatni, semmi baj, ha mások szavait adod vissza, és oké, ha olyasmit írsz, amiben nem is hiszel - idézte a diákok véleményét Susan D. Blum "Oké, ha fütyülsz arra, mi van a dolgozatodban, amíg teljesíted a feladatod, és jegyet is kapsz rá. És rendben van, ha olyan szövegekből állítod össze, amelyek forrását nem is tünteted fel, és nem a te érdemed". Amikor egy német tizenéves, Helene Hegemann regényéről kiderült, hogy mások írásaiból tartalmaz részleteket, a lány nem esett zavarba. "Nincs eredetiség, csak hitelesség" - próbálta igazolni eljárását. Néhány kritikus is védelmébe vette, és könyve a legjobbak közé került egy díj mezőnyében, jóllehet végül nem nyerte el azt.

Sarah Wilensky, az Indianai Egyetem hallgatója vitába szállt Hegemannal. Szerinte a plágium nem a kreativitást, hanem az igénytelenséget és a renyheséget növeli. Úgy véli, a probléma abban gyökerezik, hogy a diákokat nem készítik fel megfelelően a középiskolában az egyetemi esszéírás intellektuális követelményeire - arra, hogy ne csak megértsék, hanem saját érvrendszerükbe szintetizálják mindazt, amit olvasnak. "Ha megtanították volna őket a források figyelmes olvasására, összefoglalására, elemzésére és felhasználására, nem lenne szükségük a plágiumra, a források elhallgatására" - magyarázta.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • willcox #56
    Mindenki segghülyének születik, egy emberi csecsemő még arra is képtelen, amire sok állat képes, hogy születése után pár órával a saját lábán járjon. Vagyis: még járni is meg kell tanulni, és ennek semmi köze az értelmi képességhez. Ahhoz, hogy valakinek a fejében is legyen valami, bizony tanulni kell. Minél okosabb valaki, annál többet kellett tanulnia és ehhez bizony sokat kell olvasni is (többek között). Arra nem hiszem, hogy sok ember képes lenne, hogy szó szerint tudjon emlékezetből idézni valamit, tehát valaminek a másféle megfogalmazása is már egyfajta (ha nem is jelentős) tudást jelent. Ha nem is fejből írja, hanem egy előtte lévő szöveget fogalmaz át, abba, ha minimálisan is, de az ő produktuma is benne van. A szó szerinti másoláshoz nem kell minimális ész sem.
  • Balintos #55
    De ha a saját szavaival írja, az csak annyit jelent, hogy párszor elolvasta, meg belefektetett X órát.
  • JMáté #54
    Még egyet hadd kommenteljek. Tudom hogy hülyeségeket beszélek, meg ez már off is, de úgy érzem muszáj, mert amikor leszarozzák a magyar egyetemeket én megsértődöm:
    imc 2008
    Ez egy nemzetközi egyetemi matekverseny végeredménye. Azért épp a 2008-as eredményeket linekelem, mert azt épp az ELTE nyerte. Igen, ez nincs minden évben így, viyzont többnyire a BME meg az SZTE sem szaros 30 valahanyadik helyeket ér el hanem mondjuk jobbat. Arra külön felhívnám mindenki figyelmét hogy a Princeton csak 9. lett. Még a Belarusian State University is megelőzte őket.
  • JMáté #53
    "Minden bizonnyal azt hiszik, hogy az információ bárkinek a rendelkezésére áll, aki kinyújtja érte a kezét" -idézet a cikkből
    Elég nagy szemétség lenne ha másképp lenne.

    "Már nem azért ember, de mi lenne ha én feltalálnék egy új építési technológiát, építőanyagostul mindenestül... és egyszer csak azt veszem észre hogy 10 másik konkurens cég is elkezdi gyártani mert nincs levédve a márka vagy a technológia?" -dozer00 #18-as komment
    Mondjunk valami konkrétumot: például feltalálsz egy technológiát, amivel a földrengésnek teljesen ellenálló lakóházakat lehetne építeni. De a szemét kínaiak is el kezdik használni. Pedig nyugodtan meg is dögölhetnének, hisz te attól nem lennél szegényebb. Tudom hogy szokás algortimusokat, fájlformátumokat, egyebeket eltitkolni/levédetni, na de jól van ez így?

    "nem er semmit a magyar diploma" -Rincewind #3-as komment
    Nos, LOÁL.

    "Itt egyetemi beadandó feladatokról, értekezésekről, diplomamunkákról van szó, nem a szaros középiskolai fogalmazásokról..." -moikboy #2-es komment
    Számomra a cikkből nem ez derült ki. Inkább az hogy ha én, 1. éves mérnökinformatikus viccből felveszem a szeszkultúra nevű, szabadonválasztható tárgyat (aminek teljesítéséhez 1, azaz egy darab esszé megírása szükséges) akkor mélyen elítélendő tett a részemről ha akár csak egy mondatot is másolok valahonnan. Ellenben ha átfogalamazom akkor mindjárt jó lesz.

    Figyelmeztetés!
    Ezen komment részleteinek vagy egészének felhasználálása a szerző(k) írásos engedélye nélkül szigorúan tilos.
  • willcox #52
    Az még hagyján, ha mindenki a saját szavaival írná le. De ha mindenki csak másolna (szöveget), az a fejlődés végét jelentené.
  • Balintos #51
    Oké, az probléma ha nem tüntetnek fel forrást. De nem értem igazán miben más ha az illető egy könyvben lévő ismereteket írja le a saját szavaival.
  • willcox #50
    Nagyon helyes, hogy az oktatásban megkövetelik a saját tárgyi tudást és önálló gondolkodást. Senki sem kíváncsi arra, hogy ki hogyan tud kattintgatni, mert aki csak azt tud, az nem tud semmit.
  • danesz234 #49
    Tudod mit neked kötelező még az első őssejtet is lehivatkozni ami annó nagyon régen csapódott földbe.:D
  • dilofekete #48
    Értem én akkor ne mossak kezet, ha gitározni akarok vagy dogát írni, mert oda kéne írnom hogy szappan meg függöny XD
    Gyerkcsinálásnál, meg már cigánygyerekeim lesznek mert nem mostam kezet XD
  • danesz234 #47
    Ha te találsz ki egy történetet természetesen nem kell hivatkozni senkire. Max a jóistenre ha gondolod:D. De általában egy tudományos munkánál tegyük fel nállam monnyuk ha írok a hunokról egy dolgozatot kikerülhetetlen az hogy hivatkozzak legalább 10 szerzőre és akkor az még nagyon hurka. A középsuliban meg természetesen megy az összeollózás mert a tanár nem megy bele mélyebben egy anyagba. Meg nem is az a lényeg hogy a diák 10-20 könyvből hivatkozzon pontosan arra hogy miből szedte ki az anyagot. Arra megfelelő a wikipedia. Itt az egyetemi szintű plágiumról van szó és a plágium lopásnak minősül.