Hunter

Megkezdődött az első kereskedelmi űrkikötő építése

A projekt támogatói szerint az Új-Mexikóban épülő Spaceport America új fejezetet nyit az űrkutatás történetében. Az űrrepülőtér 18 hónap alatt készül el.

A hely a Virgin Galactic űrturista vállalkozása mellett több más, a kereskedelmi űriparágban érdekelt cégnek is otthont ad majd. A projekt támogatói szerint az Új-Mexikóban épülő Spaceport America új fejezetet nyit az űrkutatás történetében. "Elérkezett a jövő és már nem vagyunk messze egy új űrkorszaktól" - nyilatkozott Steve Landeene, a készülő létesítmény vezérigazgatója. "Nem csupán a magánűrhajósok feljuttatásáról szól ez az egész, hanem a költségek csökkentéséről, új gyógyszerek és a napenergia kutatásáról az űrben, valamint tudományos előrelépések egész soráról"

A földmunkák megkezdésének alkalmából az építkezés helyszínén tartott sajtótájékoztatón megszólalt Új-Mexikó állam kormányzója, Bill Richardson is, aki szerint "felemelő látni, ahogy a Spaceport America végre valósággá válik" - idézte szavait a BBC beszámolója.


Az építkezés eredményeként egy ultramodern terminál- és hangárépület fog kinőni a sivatagból, amit a Foster and Partners tervezett, beillesztve a létesítményt a kietlen sivatagi környezetbe, melyek falai megfelelő helyet biztosítanak a rakéta alapú repülőgépek, és az összes velük járó biztonsági kockázat számára. A létesítményhez egy 3000 méteres kifutópálya is társul, ami a világ legnagyobb repülőgépei fogadására is alkalmas lesz. Ha elkészült, a folyamatos űrrepüléseket célul kitűző Virgin Galactic rendezi be itt elsőként főhadiszállását, és alakítja ki az űrturista-járataihoz szükséges infrastruktúrát. Egyértelműen Richard Branson cége teszi ki majd az űrkikötő forgalmának nagy részét, bár a Spaceport America hangsúlyozza, hogy nem egyetlen cégre fognak támaszkodni.

A mostani eseményre összegyűltek számára egyfajta attrakcióként a Virgin Galactic WhiteKnightTwo repülőgépe tartott volna egy kis bemutatót, azonban a perzselő hőségben összeverődött több száz fős tömeg csalódottságára a hordozógépnek az utolsó pillanatokban műszaki probléma miatt vissza kellett fordulnia. Will Whitehorn, a Virgin Galactic elnöke azzal magyarázta az intézkedést, hogy mivel a repülőgép még mindig a tesztelési fázisban jár, ezért a biztonság mindennél előbbre sorolandó, még ha csak egy egészen kis probléma adódik is. Whitehorn hozzáfűzte, hogy a kereskedelmi repülések beindítására nincs fix határidejük, a fejlesztések azonban megfelelő ütemben haladnak. Korábban a repüléseket nem sokkal az űrkikötő birtokba vétele utánra prognosztizálták.


A WhiteKnight Two hivatalos bemutatója a júliusban Wisconsin államban tartandó Oshkosh légiparádén lesz, míg a SpaceShipTwo vitorlázási tesztje decemberben kezdődik. Ha minden terv szerint zajlik az első repülésre két éven belül sor kerül, ezen az úton a Virgin Galactic tulajdonosa, Sir Richard Branson és családja, valamit a gépet tervező Burt Rutan vesznek részt. Őket a jelenlegi várólista alapján közel háromszázan követik majd, akik hajlandók fejenként 200 000 dollárt fizetni a két órás repülésért, amiből körülbelül 6 percet töltenek a súlytalanság állapotában.

Az űrkikötő távol esik a nagyobb lakott településektől, ami a biztonság szempontjából mindenképpen előny. Az is Új-Mexikó mellett szólt, hogy itt évente átlagosan 350 napon várja kristálytiszta égbolt az űrutazókat, nem úgy, mint a NASA nagy űrkikötője, Cape Canaveral esetében, ahol az időjárás miatt gyakran el kell halasztani a kilövéseket. A Spaceport America szomszédságában fekszik a White Sands rakétakísérleti terület, így a légtér forgalmának korlátozása is megoldott. Új-Mexikó is örül a befektetésnek, ezzel ugyanis a repülés és űrrepülés terén amúgy sem tapasztalatlan állam egyértelműen a kereskedelmi űrszektor élvonalába kerülhet, ami számos más terület befektetéseit is magával húzna, hangsúlyozta Richardson.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Randal #41
    Mondtam én hogy gyűlöllek? Csak nem kedvellek, az más. Nálam nem rombolsz le semmit:D Nem tudsz:)

    De ez már nem tartozik a témához.

    kvp-nek igaza van, csak azért mert mi nem látjuk valaminek a hasznát az még nem jelenti azt, hogy haszontalan. Gondolom Új-Mexikó se a semmiért ölt bele ennyi pénzt. Elég hosszútávú a terv az tuti...
  • Sir Ny #40
    "És, mint köztudott, az emberek azokat gyűlölik leginkább, akik a magukról vagy a világról alkotott illúzióikat rombolják le."
    akkor a saját biztonságom érdekében jobb lesz messzire elkerülnöm téged.
  • Epikurosz #39
    Hát, őszintén szólva fittyet hányok arra, hogy kedvelsz vagy sem. Engem sokan nem kedvelnek itt, azok, akiknek az orruk alá dörgölöm a hazugságait, a manipulációit, vagy csak simán az illúzióikat. És, mint köztudott, az emberek azokat gyűlölik leginkább, akik a magukról vagy a világról alkotott illúzióikat rombolják le.
    Nekem ez benne van a pakliban.
  • kvp #38
    Annak idejen pont ez tortent, feltalatak a biciklit, de a kerek meg fabol volt, szeker kullokkel es nem volt rajta gumi, csak egy vasabroncs. A biciklit meg pedalok es lanc helyett hajtorudak lokdosesevel kellett hajtani. Ennek ellenere a mukodesi elv ugyanaz maradt a kesobbi valtoztatasok ellenere.

    Ez az 'urkikoto' is ilyen. Azert epitik, mert valahova tenni kell az 'urturistakat' addig amig varnak arra, hogy felszallhassanak a gepukre. Ez olyan, mintha valaki azt kifogasolna, hogy addig ne epitsunk vidamparkot, amig a legmodernebb jatekok nincsennek keszen. Addig amig kitalaljak milyen legyen, addig jo lesz a korhinta es a cellovolde, hiszen abbol is van bevetel es majd abbol a penzbol fizetik az oriaskerek es a hullamvasut epiteset, ha sikerul kifejleszteni oket. A lenyeg, hogy valami epul, talan meg hasznalhato is lesz es az igy befolyo penzbol elobb utobb lesz valami hasznos is.
  • brueni #37
    számomra olyan az egész, mintha feltalálnák a biciklit, amikor még a kerék sincs kész...
  • emile zola #36
    űrkikötőkkel
  • emile zola #35
    hát először új, sokkal jobb űrhajók építésével kellene valóban foglalkozni, csak utána "űrkikötőkel"
  • Randal #34
    Nincs kifejezett rossz véleményem rólad, bár tény, hogy számodra én ismeretlen vagyok, mégis, én nem igazán kedvellek. Ettől függetlenül írtam ezt, nem tudom, hogy miért ezt a példát kellett felhozni erre a cikkre.

    Meg gondoltam, hogy más forrásokat is elolvas az ember, mielőtt ír valamit és azt állítja, hogy lop, csal, hazudik...
  • kvp #33
    "na de tényleg... mit keres az űrkikötő a földön?
    a és a másik: kivel fognak kereskedni?"

    Igazabol ezt urrepuloternek hivjak, csak az nem olyan vicces. Kereskedni meg senkivel, mivel ez utasforgalmi terminal lesz, tehat csak utasok jarnak majd arra. Aztan egy ido utan akar europaba is at lehet majd urugrani. (urugrassal ki lehet kerulni a nagyvarosok folotti hangrobbanas problemajat, mert a partmenti nagyvarosok folott a jarmu az ur hataran van es csak a sivatag kozepen hallatszik hangrobbanas, az is csak indulasnal)
  • KillerBee #32
    Na de Branson és társai nem bennfentes kereskedelemmel, mutyizással, az állami vagyon ellopásával és az ország kirablásával keresték a vagyonukat.

    Egyszer van az a tőkés, aki innovatív módon vagy legalábbis a gazdaság hasznára fekteti be a vagyonát. Aztán vannak az állam kirablásán meggazgadogodott magyar tőkések, akik csak összelopkodják a vagyonukat: ők erre nem képesek, mert a lopáson kívül máshoz nem értenek.