Szekeres Viktor
ZseniKém - Az ügynök haláli - Johnny English Amerikában
Egy nyáron két hollywoodi film is, melyben Trabantokat és Ladákat látni? Szép teljesítmény, még akkor is, ha a ZseniKém egy remek kémparódia.
Az X-akták-film és a Szex és New York-mozi után a harmadik nyári sorozatadaptáció a Get Smart feldolgozása, mely ZseniKém - Az ügynök haláli címmel került nálunk bemutatásra. (Nem éppen jól sikerült cím, de hát nem cím alapján néz ember filmet a moziban.) Az 1965-ös tévésorozat nálunk annak idején Balfácán címmel futott (ez filmes berkekben már foglalt), majd annak 90-es évekbeli feldolgozása kapta a frappáns Zsenikém címet, igaz mellé egy "Balek és fia" alcím is dukált - a két széria között "mindössze" annyi volt a különbség, hogy míg az eredeti hatalmas sikerrel, éveken át futott, addig a remake pár rész után elhantoltatott.
A ZseniKém-film a sorozat alapszituációjából indul ki, miszerint a 86-os és a 99-es ügynök a CONTROL kötelékében a KAOS nevű szervezet világmeghódítási tervei ellen küzd. Persze nem kell vérkomoly kémsztorira gondolni, hiszen ha azt eláruljuk, hogy az eredeti sorozat egyik készítője Mel Brooks, akkor nem csodálkozhatunk azon, hogy a 86-os ügynök alapvetően James Bond és Clouseau felügyelő szerelemgyereke lehetne, ha nem állna fent a két ikon között azonosneműség minősített esete.
Nem meglepő hát, hogy a Get Smart-filmet is a mostaniak közül leginkább a Johnny English-hez lehet hasonlítani, hiszen a analitikusból lett újonc ügynök, a 86-os minden, csak nem véprofi. Hol csetlik, hol botlik, de amikor kell, akkor szenzációs megoldással vagy egy mindenhol látott kémkütyüvel húzza ki magát a csávából, amibe természetesen önnön hibája miatt került bele.
A könnyed akció-kémparódia műfaja akkor igazán működőképes, ha sikerül egy kellőképpen karizmatikus és ütődöttnek látszó színészt megnyerni a főszerepre, s ennek a sztereotíp képnek Steve Carell tökéletesen megfelel. Carell, komikusi képességeit hétről-hétre bizonyítja a The Office című amerikai sorozatban, amely odaát az egyik legnagyobb elismertségnek örvendő komédia. Ami azonban igazán meglepő, hogy a sok ellenvélemény ellenére a 99-est alakító Anne Hathaway is abszolút felnő a feladathoz, lazán beint a szkeptikusoknak és teljesen jól hozza az elbűvölő ügynöknőt, akinek kifejezetten jól állnak a magassarkúban elkövetett harcművész mozdulatok.
A ZseniKém egy tipikusan nyári csemegének szánt film, nem akar több lenni annál, mint ami: egy szórakoztató, olykor idétlen, mégis szerethető paródiafilm. Ritkán lehet elmondani ilyet, de ezúttal még a pisis-hányós poénok is működnek, bár a fizikai (esős-kelős-nekimenős) komikus elemek vannak inkább túlsúlyban az elmés kikacsintások mellett. Igaz, éppen a fizikai komédia-faktor miatt, akinek nem jön be Steve Carell karaktere és/vagy játéka, annak merő kínszenvedés lehet a majd 100 perces játékidő. Hasonlóképpen nem ajánlható a ZseniKém azoknak, akik a bárgyúságot és a kliséket még akkor sem képesek elviselni, ha azok vaskos idézőjelekbe vannak téve és szándékoltak, mint kritikánk tárgya esetében.
Egyvalamit sajnálhatunk csak, hogy hiába a kellemes néznivaló a ZseniKém, az a parányi plusz nincs meg benne, ami az év legjobbjai közé emelhetné. De gond egy szál sem, hiszen az amerikai kasszasiker nagy valószínűséggel zöld utat nyit a második részre is (idehaza elhasalt). Szóval ezen keseregjen az, akinek semmi sem elég, mi többiek addig élvezzük a filmet. Meg aztán Moszkvában (is) készült amerikai filmet sem minden nap látni.
Magyar nyelvű filmelőzetes letöltése
Az X-akták-film és a Szex és New York-mozi után a harmadik nyári sorozatadaptáció a Get Smart feldolgozása, mely ZseniKém - Az ügynök haláli címmel került nálunk bemutatásra. (Nem éppen jól sikerült cím, de hát nem cím alapján néz ember filmet a moziban.) Az 1965-ös tévésorozat nálunk annak idején Balfácán címmel futott (ez filmes berkekben már foglalt), majd annak 90-es évekbeli feldolgozása kapta a frappáns Zsenikém címet, igaz mellé egy "Balek és fia" alcím is dukált - a két széria között "mindössze" annyi volt a különbség, hogy míg az eredeti hatalmas sikerrel, éveken át futott, addig a remake pár rész után elhantoltatott.
A ZseniKém-film a sorozat alapszituációjából indul ki, miszerint a 86-os és a 99-es ügynök a CONTROL kötelékében a KAOS nevű szervezet világmeghódítási tervei ellen küzd. Persze nem kell vérkomoly kémsztorira gondolni, hiszen ha azt eláruljuk, hogy az eredeti sorozat egyik készítője Mel Brooks, akkor nem csodálkozhatunk azon, hogy a 86-os ügynök alapvetően James Bond és Clouseau felügyelő szerelemgyereke lehetne, ha nem állna fent a két ikon között azonosneműség minősített esete.
Nem meglepő hát, hogy a Get Smart-filmet is a mostaniak közül leginkább a Johnny English-hez lehet hasonlítani, hiszen a analitikusból lett újonc ügynök, a 86-os minden, csak nem véprofi. Hol csetlik, hol botlik, de amikor kell, akkor szenzációs megoldással vagy egy mindenhol látott kémkütyüvel húzza ki magát a csávából, amibe természetesen önnön hibája miatt került bele.
A könnyed akció-kémparódia műfaja akkor igazán működőképes, ha sikerül egy kellőképpen karizmatikus és ütődöttnek látszó színészt megnyerni a főszerepre, s ennek a sztereotíp képnek Steve Carell tökéletesen megfelel. Carell, komikusi képességeit hétről-hétre bizonyítja a The Office című amerikai sorozatban, amely odaát az egyik legnagyobb elismertségnek örvendő komédia. Ami azonban igazán meglepő, hogy a sok ellenvélemény ellenére a 99-est alakító Anne Hathaway is abszolút felnő a feladathoz, lazán beint a szkeptikusoknak és teljesen jól hozza az elbűvölő ügynöknőt, akinek kifejezetten jól állnak a magassarkúban elkövetett harcművész mozdulatok.
A ZseniKém egy tipikusan nyári csemegének szánt film, nem akar több lenni annál, mint ami: egy szórakoztató, olykor idétlen, mégis szerethető paródiafilm. Ritkán lehet elmondani ilyet, de ezúttal még a pisis-hányós poénok is működnek, bár a fizikai (esős-kelős-nekimenős) komikus elemek vannak inkább túlsúlyban az elmés kikacsintások mellett. Igaz, éppen a fizikai komédia-faktor miatt, akinek nem jön be Steve Carell karaktere és/vagy játéka, annak merő kínszenvedés lehet a majd 100 perces játékidő. Hasonlóképpen nem ajánlható a ZseniKém azoknak, akik a bárgyúságot és a kliséket még akkor sem képesek elviselni, ha azok vaskos idézőjelekbe vannak téve és szándékoltak, mint kritikánk tárgya esetében.
Egyvalamit sajnálhatunk csak, hogy hiába a kellemes néznivaló a ZseniKém, az a parányi plusz nincs meg benne, ami az év legjobbjai közé emelhetné. De gond egy szál sem, hiszen az amerikai kasszasiker nagy valószínűséggel zöld utat nyit a második részre is (idehaza elhasalt). Szóval ezen keseregjen az, akinek semmi sem elég, mi többiek addig élvezzük a filmet. Meg aztán Moszkvában (is) készült amerikai filmet sem minden nap látni.
Magyar nyelvű filmelőzetes letöltése