Szekeres Viktor

A Halál a Ragadozó ellen

Úgy tűnik Hollywood megint felélesztett egy régi, klasszikus hagyományt, miszerint ikonokat ereszt egymásnak. Tavaly a horrorrajongók legnagyobb örömére Freddy és Jason, idén a sci-fi-mezőnyből az Alien és a Predator ugrott egymásnak.

Persze a műfajból (ikonösszeugrasztós film) nem lehet olyat kihozni, ami mindenkinek tetszene, hiszen gondolni kell az átlagnézőre, aki fikarcnyit nem tud sem az Alien-, sem a Predator-mitológiáról, de azokról sem szabad megfeledkezni, akik a Nyolcadik utas: a Halál óta alienes kispárnával alszanak, Bishop-ízű fogkrémmel mosnak fogat, netalántán Ripley alakú nyalókát szopogatnak. És akkor még nem is szóltam Schwarzenegger középkorai időszakának rajongóiról (a nagy kártyanaptár-cserélős korszak hőseiről), akik talán nem is sejtették, hogy Arnold 87-es filmje, a Piszkos alku és a Menekülő ember között forgatott Ragadozója milyen karriert fog befutni. Amúgy a Predator egy folytatást ért meg (plusz egy, csak a magyar keresztségben megért "semmi köze a filmhez, mégis Predator 3 a címe" falsfolytatást), míg az eredeti 1979-es Alien még háromszor csaphatott le a filmvásznon, mielőtt sor került volna a 2004-es (végső?) összecsapásra.


Már régóta érlelődött az Alien vs. Predator duel összehozása, valószínűleg azóta, amióta a Predator 2-ben (talán) gegként megjelent a Ragadozó trófegyűjteményében egy Alien-koponya. Ezután megannyi könyv, képregény, óvodai kifestőkönyv vetítette előre, hogy majd egyszer - ha lesz rá pénz - összefog csapni a két gonosz, és ennek a csatának az emberiség lesz a kárvallottja.

Hiába rendezték kultnál kultabb rendezők az Alien-filmek előző részeit (Ridley Scott, James Cameron, David Fincher, Jean-Pierre Jeunet), az Alien vs. Predator rendezését a főleg számítógépes játékadaptációk rendezéséről ismert Paul W.S. Anderson kapta (Resident Evil, Mortal Kombat), akihez hozzávágtak hollywood-i szinten közepesnek mondható 65 millió dollárt és pár atyai jótanácsot. A csekély költségvetés nagy része nyilván elment a Predatorok és Alienek gázsijára, így igazából az Alien-sorozatból megismert Bishop megszemélyestőjén, Lance Henriksenen kívül nincs nagyon ismert név a filmben. Ez valahol nem is baj, hiszen így legalább a néző csak a két nagy küzdelmére koncentrál (Na jó, kultfilm rajongóknak azért biztos öröm lesz a Trainspotting Spudját, Ewen Bremnert ismét a vásznon látni).


Akárcsak a Freddy vs. Jasonben, itt is félrevezető lehet a cím, hiszen közel sem a két idegen faj csatájáról szól a film, hanem az emberek is beletolakodnak előétel gyanánt, hogy legyen kit lekaszabolni. A 2004-ben játszódó alaptörténet szerint Charles Bishop Weyland egyik műholdja az Antarktisz jege alatt egy ősi piramis nyomait fedezi fel, s a milliárdos gyorsan csapatot toboroz, hogy ő tehesse rá elsőnek a kezét a felfedezésre. A csapat kiszáll a helyszínre, majd a slasher-filmek szabályaihoz hűen rohamosan fogyatkozni kezd.

Ebből a szempontból semmilyen meglepetés nem éri a nézőt, hiszen (sajnos) szokás szerint a szereplők elhullási sorrendje már a film elején nagyjából belőhető, ahogyan az is, hogy ki vagy kik maradnak a végére. (A felfedezők pedig nyilván csak a munkájuknak élnek, hiszen úgy lettek összeválogatva, hogy anno a 80-as években egyiküknek sem volt arra ideje, hogy megnézzen egy Alien- vagy Predator-filmet, és tudja, hogy lehet ellenük hatékonyan fellépni :)


A film nyilvánvalóan totálisan megosztott véleményeket fog kapni. Sok Alien vagy Predator-fan fogja utálni a rengeteg hiba, vagy logikátlanság miatt - másik oldalról azért jópár ügyesen (vagy ügyetlenül) elrejtett utalás is akad az Ailen vs. Predatorban az ősökre, amitől akarva-akaratlanul is mosolyra húzódik a rajongó szája. A semleges néző pedig azt kapja, amit vár, kaszabolást, sok vérrel. Vagy nem. Ugyanis a vérmennyiség, de főleg a látvány intenzitása elég nagy csorbát szenvedett akkor, amikor (a hírek szerint) három héttel a premier előtt a stúdió újravágatta a filmjét az R besorolásról PG-13-ra (azaz olyanra, hogy csak a 13 éven aluliaknak kelljen szülői kíséret a megtekintéshez).

Bár ezzel a Disney-korhatárral a stúdió elérte, amit akart, hiszen a 38 millió dolláros amerikai nyitóhétvége után a film összesen 80 millió dollárt termelt, de talán sokaknak feltűntek a moziban a film nézése közben azok a fémes csattogások, ahogy szépen sorban nyíltak ki a rajongók és a gore-fest fanatikusok bicskái azokban a bizonyos zsebekben, amikor a sokadik "villan a kard - falra fröccsen a vér" típusú halálesetek lezajlottak. Pff.


Igazából nincs olyan aspektusa a filmnek, amit ajnározós felhangokkal ki lehetne emelni. A rendező jó munkásember volt (ezt értse mindenki úgy, ahogy akarja), a főszereplő Sanaa Lathan kemény csaj, de nem egy Ripley. A történet sajnos sablonosabb nem is lehetne (főleg, ha kietlen antarktiszi kutatóállomásra gondolunk), a zene olyan semmilyen, a film vége pedig hihetetlenül banális és sajnos előre sejthető. De mindez nem számít, hiszen a néző magasról tesz arra, hogy milyen cizellált egy színész játéka, vagy hogy mollban vagy dúrban íródik a zene. A lényeg, hogy ismét láthatjuk a vásznon a rasztahajú Predatort és a váladékozó Alient, és a (vélhetőleg) sok negatív kritika pedig nem fogja befolyásolni a film látogatottságát, hiszen úgyis minden sci-fi-re fogékony néző el fog menni a mozikba, s azok, akik durrogni fognak utána, majd azzal vigasztalják magukat, hogy egyszer talán kijön DVD-n a rendezői változat is.

A Halál a Ragadozó ellen (AVP: Alien Vs. Predator)

Rendező: Paul W.S. Anderson
Író: Paul W.S. Anderson, Dan O'Bannon, Ronald Shusett, Jim Thomas, John Thomas
Forgatókönyvíró: Paul W.S. Anderson
Operatőr: David Johnson
Zene: Harald Kloser, Thomas Schobel, Thomas Wanker
Producer: Gordon Carroll, David Giler, Walter Hill, John Davis
Executive producer: Wyck Godfrey, Thomas M. Hammel, Mike Richardson
Vágó: Alexander Berner

Szereplők:
Sanaa Lathan (Alexa Woods)
Lance Henriksen (Charles Bishop Weyland)
Raoul Bova (Sebastian de Rosa)
Ewen Bremner (Graeme Miller)
Colin Salmon (Maxwell Stafford)
Tommy Flanagan (Mark Verheiden)
Agathe De La Boulaye (Adele Rousseau)
Sam Troughton (Thomas Parks)

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Sityi #64
    Már én sem tudok írni... rajtongó = rajongó
  • Sityi #63
    picit /off
    A fun mókát jelent. A fan rajtongót (-> FANatikus).
    picit /on
  • Alien_AM #62
    ossze vissza beszelsz ha nem ertesz hozza minek dumalsz, nazz mar utana a dolgoknak a nagy alien FUN. tan a googlebe keresgeltel?

    // a film szerintem eleg jo, de ezt csak megszalottaknak, az ijen noobok mint aliens meg tajfun nezzetek a cartoon networkot.
  • herr der ringe #61
    "Magyarok voltak a Warner alapítói"
    Nem a Paramount alapito Czukor Gyurira gondolsz?
  • HUmanEmber41st #60
    Hú, én is azt hittem, hogy D. Forrestal ami, és a könyve "hivatalos" AVP könyv, aminek (gondoltam akkor) már készítik is a filmváltozatát. Afféle előre kiadott "forgató-könyv". Ez miatt is óriásit csalódtam.. az idegesítő logikátlanságokról nem is beszélve, elvégre ez tudományos-fantasztikus történet (jó, kicsit hard) és mint ilyennek nem szabadna ekkora mammuthibákat elkövetnie. Látszik, hogy a rendező egy színvonalon van a moziban tapsikoló selejtekkel
  • winnie #59
    Én arra céloztam, hogy a film készítőinek nem arra kellene alapoznia a bevételt, hogy a 13+epszilon éves srácok is beülhessenek egyedül megnézni a filmet.

    persze, hogy nem, de ha szélesebb közönség nézi meg, akkor nagyobb lesz a bevétel. minden a stúdión múlik - itt lehetett tudni, hogy a fanbase úgyis megnézi, nosza akartak szerezni még új nézőket. van, ahol a bevételre mennek, van ahol a film a fontosabb. (de azért azt el lehet ismerni, hogy a folytatások mind, mind erősen bevételorientáltak - az AVP-ről is tudni lehetett, hogy nem rengeti meg bevételileg a világot, a hasonló filmek az első 3 nap bevételének a 2,5-szeresét hozzák, so nekik az volt a cél, hogy minél többen nézzék meg azon az első 3 napon. ilyenkor bizony a pénz az úr. Az AVP össz 80M dolcsit hozott)

    Vagy itt van a Passió, ami kimondottan a brutalitásával hódított. És mégis megnézte minden Bibli-fan

    persze, a passiónál nagyobb bevételt elérő R korhatáros film nem is volt, de az szerintem nagyon beszédes, hogy a 100 legtöbb bevételt hozó film között csak 13 R-korhatáros van. (ezekből 3 folytatás, a többi, akiknél bejött a korhatár azok olyanok, mint a bev. hills-i zsaru, pretty woman, ördögűző, ryan közlegény, gladiátor, keresd a nőt, esőember, mátrix és az elnök különgépe - ezek közül csak 2-3 készült 'nagy' filmnek, ahol vállalták a kockázatot a korhatárral, a többi ekkora sikere meglepetés volt)

    Egyszerűen egy horrorfilmnek merni kell nagy(on brutálisan véresen-bélkiontósan gyomorforgató)nak lenni. Legalábbis szerintem.

    én ezzel egyetértek, de nem errefele halad a mozibiznisz, sajnos.
  • Commandante #58
    izé, Biblia-fan
  • Commandante #57
    winnie:

    Én arra céloztam, hogy a film készítőinek nem arra kellene alapoznia a bevételt, hogy a 13+epszilon éves srácok is beülhessenek egyedül megnézni a filmet. Egy sci-fi horror sztoriból igazi sci-fi horror filmet kell csinálni, és akkor a 17+ vagy 18+ korosztály is hozni fogja a bevételt. Ha a kissrácok erre is beülnek, akkor meg még jobban bejön a forgalmazóknak.

    Asszem az Alien 2 sem azért lett kultuszfilm, mert passzol a nyalókához. És ha anyagi csőd lett volna, nem élt volna meg ennyi folytatást. Vagy itt van a Passió, ami kimondottan a brutalitásával hódított. És mégis megnézte minden Bibli-fun apuci+anyuci+nagymami+nagypapi+összesgyerek kombináció.

    Egyszerűen egy horrorfilmnek merni kell nagy(on brutálisan véresen-bélkiontósan gyomorforgató)nak lenni. Legalábbis szerintem.
  • winnie #56
    Hehe, a mátrix közben is ezt nyomták. Nagyon idétlenek:) Bár azért néha van hangulata annak, amikor valaki beszól valami hülyeséget :)

    aki látott kamerás felvételt moziból az tudja, hogy az amik a filmek 90%-át hangosan nézik. hüledeznek, ha jó a film közben és a végén tapsolnak, sőt olykor az előzeteseket is megéljenzik. más kultúra, érdekes szokások.
  • winnie #55
    Az, hogy az amcsi kölkök (vagy a mai kölkök, ki tudja) ilyen éretlenek, legyen már az ő problémájuk. Adjanak nekik Jar-Jar (vagy mifene) figurát, hadd gügyögjenek, aztán coki a moziból.

    szerintem félreértetted. nem azért lightos, mert a fiatalok amúgy nem néznék meg, hanem azért, mert csak így kaphatták meg azt a hivatalos korhatárbesorolást az mpaa-tól, amivel már a 13 éven felüliek is megnézhetik egyedül. mint itt is, ott is lesz*rja egy 12éves a korhatárt, megveszi a jegyet egy disney-filmre és beül az AVP-re