Neuro
Max Payne

Kiadó: GodGames
Fejlesztő: Remedy Entertainment
Rendszer Követelmények:
Minimum: PII 450, 96MB RAM, 16MB-os 3D gyorsító, Win9x/2000/ME
Hasonló játékok: Sin, Soldier of Fortune
Kategória: Akció
Hosszúhosszúhosszúhosszú hónapokat vártunk a Remedy/3DRealms legújabb üdvöskéjére. A különböző internetes és nyomtatott újságokban havonta érkeztek az új screenshotok, amik folyamatos nyálcsorgatásra késztették a játékos társadalmat, közülük is leginkább a lövöldözésrajongókat. Nos, a várakozásnak vége, pár héttel ezelőtt a boltok polcaira került a Max Payne, most pedig megvizsgáljuk, megérte-e a várakozás.

New York. Tél. Éjszaka van, a hó már napok óta szakadatlanul esik, a meteorológusok szerint az eddig leghidegebb tél szállt a városra. A fagyos hidegben csak a rendőrök, a legkeményebb bűnözők és a két csoport között őrlődő renegát zsaru, Max Payne van talpon. Feladata szerint egy olasz maffiózó bandába kellett beépülnie, hogy lebuktassa a Valkyre drog legnagyobb elosztóit a városban. Sajnos azonban a tervbe hiba csúszott. A banda háborúba keveredett a helyi orosz bűnözőkkel, és Max egyik kollégája is a tűzvonalba került. Alex halálát sajnos hősünkre kenik, és megkezdődik folyamatos menekülése a banditák és a rendőrök elől. Feladata, hogy a rendelkezésére álló éjszaka alatt kiderítse mi is folyik körülötte valójában, tisztára mossa a nevét és megbosszulja három évvel ezelőtt megölt feleségét és gyerekét, akit Valkyre függők mészároltak le.

A játék ezzel a három évvel ezelőtti eseménnyel kezdődik. Ha kihagyjuk a tréning pályát (igazából nem veszítünk semmit, csak ugribugri és némi lövöldözés) akkor egy rövid képregényes bevezető után, ami éppen azt tárgyalja, hogy főhősünk, mint újdonsült apa és boldog férj még a dohányzásról is leszokik a bébi miatt (példás cselekedet!), Max lakásában találjuk magunkat. A nézőpont a Tomb Raiderből ismert 3rd person. Ekkor bevallom kicsit megijedtem, ugyanis nem kifejezetten szeretem azt a stílust, de mint kiderült félelmem alaptalan volt: a Max Payne-ben a hangsúly a lövöldözésen és nem az ugrabugrán van (tudom, tudom a TR-ben is lehet lőni, de az azért nem ugyan az!). Kézben a Beretta, futás a gyerekszobába, majd a hálószobába. A junkie-k elintézése nem okozhat gondot, de sajnos elkéstünk, a családunkat kiirtották.

A képregényes bevezetők, felváltva a 3D-s motorral készült rövid intrókkal félelmetes hangulatot adnak a játéknak. Gondolom, lesznek olyanok, akiknek nem tetszik majd ez a megoldás, de szerintem telitalálat. A sötét hátterek és a digitalizált képekből készült panelek tökéletesen illeszkednek a játékhoz. Ehhez jön még a Max Payne legnagyobb és legmeglepőbb újítása a „Bullet Time”. Ez nem más, mint egy lassított felvétel mód. Ebben az esetben valamivel több időnk van célozni a rosszfiúk fejére, és ha ügyesek vagyunk a dupla Ingrammal még a limitált idő vége előtt lekaszabolhatjuk a fél bandát. Úgy a legegyszerűbb elképzelni ezt, mint amikor a filmekben a főhős lassítva vetődik valamilyen fedezék mögé, miközben folyamatosan tüzel a rosszfiúkra. A Bullet Time bekapcsolása sem valami ördöngösség, alapértelmezésben a jobb egérgombhoz van rendelve. Ha futás illetve mozgás közben használjuk, akkor egy hatalmas vetődés közben lassul le az idő, állásból pedig csak simán megy a slow motion. Egyetlen probléma, hogy a Bullet Time limitált, amit a sebesülésünket jelző kis alak melletti homokóra szimbolizál.

A sebesüléseket a kis figura elpirosodása jelzi. Ha már a fején jön ki gáz van, és ideje fájdalomcsillapítók (Painkiller) után néznünk valamelyik mellékhelyiségben vagy metro lejáratnál. Kereshetünk még tárgyakat a szekrényekben és a fiókokban is. Sajnos azonban ne várjunk túl nagy változatosságot, néhány doboz lőszeren, a már említett fájdalomcsillapítókon kívül maximum kulcsokat találhatunk. Akad még néhány speciális tárgy, mint például a detonátor, de főleg írásos dokumentumokat fogunk találni, amik a sztorit viszik előre, és bizonyítékként szolgálnak.

A fegyverek kategóriákra vannak osztva. Közelharci fegyverek (baseball ütő, vascső), pisztolyok (Beretta, Desert Eagle), puskák (félautomata és duplacsövű sörétes), géppisztolyok (Ingram Mac10) és robbanós cuccok (gránát, Molotov koktél). A lista koránt sem teljes, ugyanis még nem értem a játék végére, és még biztos lesz egy-két meglepetés stukker elszórva a rosszfiúknál (MP5, mesterlövész puska stb.). Mindenesetre a fegyverek elég változatosak. Nekem leginkább a sörétes puskák jöttek be, főleg mert egy lövéssel akár két fickó is eltehető láb alól. Ahogy észrevettem a sebzés függ a fegyvertől, a célpont távolságától és a fedezéktől.

A fedezékek nagy része szerencsére szétlőhető, sőt nem csak azok, hanem a legtöbb tárgy is. A TV-k és a dobozok valamint az ajtókat lezáró lakatok is. Sok tárgy használható is, bár igazán nincs túl sok értelme a WC-t lehúzni, vagy a mosdót megnyitni, de azért szép, hogy benne van. Grafika:
A játék egyértelműen legnagyobb erőssége a grafika. Az objektumok és azok textúrázása az eddigi legrészletesebb, amit játékban láttam. Habár Max ábrázata olyan, mintha folyamatosan hasmenése lenne, a bőrdzseki, az Elvis frizura és a pajesz pedig már ’69-óta nem divat ez semmit sem von le a játék szépségéből (úgyis csak hátulról látjuk főhősünket). Az effektek is mind egy szálig szemet gyönyörködtetően tárulnak elénk. A robbanások, a fegyverek torkolattüze és a tüzek a lehető legjobbak, amit a mai hardverekből kilehet hozni. Apropó hardver. Meglepő módon a játék nem igényli a P4+GeForce3 kombót. Ha kevesebb vizuális élménnyel is megelégszünk, akkor egész szépen elfut egy mai átlagos gépen probléma mentesen.Kezelőfelület:
Játékmenet:
Multiplayer: Mivel a játékban nincsen multiplayer mód, így ez a kritérium nem értékelhető.
Hangeffektek:
Zene:
Intelligenca és nehézség:
Összegzés: