Mortimer
Sziget 2001
Lezajlott a 2001-es Sziget is, ami a szervezők szempontjából nagyon sikeresnek értékelhető. Azonban ez már nem az a fesztivál volt, ami pár éve, sokminden megváltozott körülötte.
Miben is lett más a Sziget? Elsősorban a közönségben, és ez természetesen maga után von számos változást. A külföldiek minden eddiginél nagyobb számban képviseltették magukat: A statisztikai adatok szerint 37.5% volt az arányuk, azaz minden harmadik emberből egy; félelmetesen sok. Ez első hallásra igen jó hir, de számos egyéb következménye is van. Első, és legfontosabb, hogy szerintem megszünt a "Sziget feeling", a Kell egy hét együttlét szlogenje ma már hamisan csengene. Az ember nem ismerkedhet a koncerten mellette állóval, sorbanállásnál, és az ellenkező neműekkel való kapcsolatteremtést is jelentősen megnehezíti. Továbbá véleményem szerint az árak nagymértékű drágulása is nekik, és a New York sátor vonzotta közönségnek köszönhető.
Persze a drágulást sokféleképpen lehet nézni, úgy is, hogy 2500 Ft-os napijegyért manapság egy koncertre se lehet bemenni, itt meg több is van, de úgy is, hogy tavalyelőtt 1500 Ft volt, tavaly 2000, most meg 2500 Ft. Ez a növekedés a minőség emelkedésével egyáltalán nem magyarázható. A fiatal, befolyásolható közönség igencsak megmozgatta a cégeket, még az eddig támogató nélküli rockszinpad is Metal Hammer sátor nevet kapott. A szervezők minden bizonnyal tisztes haszonra tesznek szert... ami még nem is lenne baj, ha nem nőtt volna minden eddiginél nagyobbra a reklámok mennyisége, és a szponzoráló cégek száma, nem lenne többtizmilliós állami támogatás, nem kapnák ingyen a teljes Hajógyári-sziget területét stb.
A változások közül másodsorban a közönség összetételét emelném ki: az eredetileg rockzenét előnyben részesítő szigeten a műfaj mára perifériára szorult. A sziget egyik mindentől távol lévő sarkában kaptak helyet a heavy metal kedvelői. Az esti koncerteknél általában teljesen tele volt, és a közeli italpult kapacitása messze alulméretezettnek bizonyult, nemegyszer 15-20 perc várakozással lehetett csak szomjoltóhoz jutni.
A színpadokat némileg átrendezték; a három technosátrat nagyon okosan egy helyre rakták, és a Nagyszínpadot is elfordították, illetve egy biztonsági átjárót csináltak a hangmérnöki pultig. Ennek sikerességében első látásra kételkedtem, de a rekordtömeget vonzó Faithless koncertnél bizonyított. A fellépők többsége is kihasználta a tömeg "kettéosztottságát", rendszeres program volt a két tábor versenyeztetése. Az utolsó napi Placebo koncerten pedig az In-Kal-osok minden bizonnyal sokkot kaptak (a korlátnál álló kislányok pedig azonnal szerelembe estek) amikor az énekes kétszer végigrohant ezen a folyosón, a tömegtől karnyújtásnyira.
A külföldi sztárvendégek névsora nem volt túl meggyőző, szerintem a 900 milliós költségvetésből ennél sokkal nagyobb együttesekre is telt volna. Ami viszont nagyon zavaró, hogy olyan magyar együttesek is a Nagyszínpadra kerültek, akik korábban a közelébe se mehettek volna. Fel nem tudom fogni, hogy miért kellett odarakni a Bon-Bont, a Pa-Dö-Dö-t vagy a zenéjének stílusa miatt nem odaillő magyar világsztárt, Yonderboi-t.
A szervezők tavalyi döntése szerint a Sziget maximálisan 60000 embert bír befogadni, ezt a határt idén előszőr érte el, a várakozásoknak megfelelően a szombat bizonyult a leglátogatottabb napnak.
Katasztrófálisnak tartom az éjszakai közlekedést, egyszerüen nem értem, hogy éjfél és hajnali négy (az első HÉV indulása) előtt miért csupán néhány, a Vértes Volán müködtette busszal próbálják az embertömeget elszállítani. Véleményem nem lenne ennyire lesújtó, ha nem tájékoztatnának a buszjáratokról lépten nyomon, mivel az ember amúgy sem számít túl jó éjszakai közlekedésre ilyen a központtól kivüleső területen. Igencsak nevetséges ahogy több száz ember próbál felszállni a félóránként közlekedő buszra, és a szervezőknek is muszáj tudatában lenniük ennek, hiszen egy IN-KAL-os is direkt a tömeg "megregulázása" végett utazik a buszvezető mellett. Továbbá bizonyosan pénzügyileg is nyereséges a járat, mivel személyenként 200 forintot kérnek el érte. Jóval többet érne néhány éjszaka is járó HÉV, nagyságrendekkel kultúráltabb megoldás lenne az ordibáló biztonsági őrnél.