Spencer
Star Trek: Bridge Commander
Kiadó: Activision
Fejlesztő: Totally Games
Rendszer Követelmények: Még nincs adat
Hasonló játékok: Star Trek: Klingon Academy
Kategória: Űrszimulátor
Megjelenés: 2001 október
Azt hiszem minden Star Trek rajongó itthon és külföldön egyaránt várt már egy olyan programra, melyben végre virtuálisan elnyúlhatunk egy nagy Galaxis, vagy Sovereign osztályú mélyűr kutató (mint a U.S.S Enterprise NCC-1701-D) vagy "hadihajó" (mint a U.S.S Enterprise NCC-1701-E) kapitányi székében, és magunkhoz ragadhatjuk az irányítást. Sajnos még egy kis türelemre azért szükség lesz, mert a Star Trek Bridge Commander megjelenését elhalasztották, így be kell érnünk azokkal a képekkel és videókkal, melyek az Interneten fel-felbukkannak a programról. Hogy tovább fokozzuk a rajongók érdeklődését, íme egy előzetes az egyik leginkább várt Star Trek játékról.

A kerettörténet:
A kerettörténet szerint első tisztként szolgálunk a Csillagflotta U.S.S Icarus nevű Galaxis osztályú hajóján. Egyik kutatómissziónk során egy titkos fegyver elpusztítja a közelünkben található napot. A robbanás sajnálatos módon megsemmisíti kapitányunk űrkompját is, aki éppen külső méréseket végzett. Rangidős tisztként mi vesszük át a hajó irányítását, nekünk kell a végére járnunk a különös esemény mögött megbúvó rejtélynek. A feladat egyértelmű: derítsük ki, hogy ki készítette az új fegyvert, és akadályozzuk meg következő bevetését. Ahogy a cselekmény szálai bonyolódnak, egyre több titokra derül majd fény. Kalandjaink során a Star Trek sorozatokból jól ismert fajokkal is össze fogunk futni, akik nem feltétlen lesznek túl barátságosak velünk. Klingonok, cardassiaiak, romulánok, ferengik és egy új létforma képviselői akadályoznak, vagy éppen segítenek majd nekünk megoldani a rejtélyt. Később irányítanak át bennünket a U.S.S Sovreign, Sovereign osztályú hajó kapitányi székébe. A Sovereign az Enterprise-E prototípusa, amit a Csillagflotta időközben továbbfejlesztett és megerősített. A Tanács szerint egy erősebb hajó, és egy, az előzményeket jól ismerő kapitány jelenléte szükséges a térségben, ezért továbbra is bennünket bíznak meg az eset kivizsgálásával...
A több mint 30 küldetés során a Star Trek filmek szellemiségének megfelelően a diplomácia, a segítségnyújtás, a kutató és felfedező missziók kerülnek előtérbe, melyek, ha nincs más kiút, nem mentesek a fegyveres összecsapásoktól sem. A küldetések nincsenek egymástól határozottan különválasztva, így nem szakad meg a játékmenet. Kalandjaink során a TNG sorozatból ismert Pickard kapitány és Data segítenek nekünk, adnak tanácsokat, illetve a program elején ők tanítanak be bennünket.

Az új fajt meglehetősen nagy titok lengi körül. Mivel a játék egyik fő célja, hogy kiderítsük kik ezek a lények, és mit akarnak, a készítők nem szívesen árulnak el részleteket róluk. Annyit tudni lehet, hogy az űr egy titokzatos részének, az Örvénynek a lakói. Az Örvény a Klingon, a Cardassiai, és a Romulán Birodalmak között található. Jellegzetessége, hogy a nagyfokú radioaktivitás miatt a terület rendszerei és bolygói más fajok számára lakhatatlanok. Az új faj technológiailag fejlett, űrhajóik különleges hajtóműveik segítségével teleportálni is képesek.
A programot készítő Totally Games azt szeretné elérni, hogy a programmal játszva pont olyan érzésünk legyen, mintha egy interaktív STTNG epizódot látnánk. Ennek érdekében a munkálatokban aktívan részt vesz a Paramount Filmstúdió és D.C. Fontana is, a TOS egyik veterán történetírója. A filmszerűséget a gyönyörű kezdő, és átvezető animációk is biztosítják, melyek egy része előre renderelt, míg másokat valósidőben számol a program.

Az élet a hídon pont olyan lesz, mint azt a sorozatban láthattuk. A rendkívül jól képzett legénység kapitánya a játékos. Nekünk kell kommunikálnunk velük, parancsokat adnunk, és ezáltal előremozdítani az eseményeket. A legénység minden egyes tagja saját személyiséggel rendelkezik. A híd él: emberek jönnek-mennek, jelentéseket adnak át egymásnak, szakmai viták támadnak. A Galaxis és a Sovereign osztályú hajók hídjai rendkívül részletesen kidolgozottak. A riadó fokától függően a híd megvilágítása megváltozik, illetve ha sérülések érik a burkolatot lélegzetelállító speciális effektusok szem-, és fültanúi lehetünk a hídon. A falakban húzódó vezetékekből füst csap ki, a konzolok vibrálnak, szikráznak, kisebb robbanások történnek a hídon, a tisztek elesnek. A segítségre szorulókhoz odarohannak társaik, felsegítik őket. Az ígéretek szerint drámai pillanatok elé néz a játékos. Űrhajónkat két módon irányíthatjuk: a hídról, és a taktikai módból. A taktikai mód sokkal akcióorientáltabb lesz, míg a hídon, a kapitány székében ülve parancsokat adhatunk a legénységnek. A híd elrendezése a következő (a kapitány székében ülve):
Kilátóernyő: szemben, egyenesen előttünk található a kilátóernyő. A hajón elhelyezett kameráknak köszönhetően pontosan nyomon követhetjük az űrben történő eseményeket. Ezen keresztül vehetjük fel a kapcsolatot más hajókkal, itt zajlik a kommunikáció.
Taktikai konzol: a taktikai konzol rendhagyó módon jobbra, előttünk található. A Star Trek filmekben a taktikai tiszt a kapitány háta mögött elhelyezett pultnál állt, azonban a készítők szerint ez az elrendezés nem lett volna megfelelő a játék szempontjából. A Paramount Filmstúdióval sikerült megállapodni, mert a sorozat egyik epizódjában szó volt arról, hogy a tisztek kedvük szerint átkonfigurálhatják a konzolokat. Űrhajónkon emellett az elrendezés mellett döntöttek. Az összecsapások során a taktikai tisztnek megparancsolhatjuk, hogy milyen manővereket végezzen a hajóval. Itt válthatunk át a 3 dimenziós stratégiai nézőpontba is.

Kormányos: balra, előttünk. Ha a galaxis egy bizonyos részébe szeretnénk eljutni, csak utasítanunk kell a kormányost. Megadhatjuk az irányt, a sebességet, és olyankor manőverezhetünk itt a hajóval, ha nincs harci helyzet.
Első tiszt: jobbra mellettünk. Riadófokozatok elrendelése a feladata, de a beérkezett kárjelentésekről is tőle kapunk összefoglalót. Itt kezdeményezhetünk hajó-hajó kommunikációt.
Másodtiszt helye: balra mellettünk. Kiemelkedő képességekkel rendelkező legénységi tagok számára fenntartott hely.
Hajómérnök: balra mögöttünk. A főmérnököt arra utasíthatjuk, hogy javításokat végezzen a hajó egyes részein, vagy több energiát irányítson át a defenzív vagy offenzív rendszereknek, stb.
Tudományos tiszt: jobbra mögöttünk. A küldetések során nem árt, ha rendszeresen beszélünk a tudományos tisztünkkel, aki informál bennünket a szenzorok által beolvasott értékekről, vagy a szektorban felfedezhető hajókról.

A taktikai mód:
Taktikai módba váltva 3 dimenziós stratégiai nézőpontba kapcsol a program. Ez hasonlít a Starfleet Command megjelenítéséhez. Mivel a Totally Games szerette volna, ha a játékkal a lehető legtöbben könnyen játszani tudnak majd, ebben a módban az egérrel és a billentyűzettel (Quake bill.) vezérelhetjük az űrhajót. Az irányítást nagyon könnyű elsajátítani, de az FPS rajongóknak nincs is szükségük gyakorlatozásra. Újdonságként bekerült a programba a hangvezérlés. Ez az első Star Trek program, amit hanggal is irányíthatunk. A megfelelő technológiai háttérről a Game Commander, vagy a Microsoft SideWinder Game Voice gondoskodhat, ezeket támogatja majd a játék.
A hajó összes rendszerét elérhetjük taktikai módból is, ezért nem kell állandóan kapcsolgatni a híd és e között, ha mondjuk, javításokat szeretnénk elrendelni. Ebben a módban lehetőségünk nyílik közelebbről is szemügyre venni a saját, illetve a szektorban található hajókat, űrállomásokat.

Kétség kívül jelenleg ez a legszebb Star Trek játék. Minden hajót részletekbe menően modelleztek a készítők, így a legutolsó ablak is jól látszik rajtuk. Minden egyes jármű méretezése megfelel a valóságnak (illetve a sorozatnak), így például egy romulán Warbird sokkal nagyobb a hajónknál, míg egy klingon romboló kisebb. A leglenyűgözőbb létesítmények talán a Föderációs űrállomások. A hatalmas építményeket több percig tart körülrepülni, és nagyon izgalmas lehetősége a programnak, hogy néha dokkolnunk is kell, mert torpedókat kell magunkhoz venni, vagy nagyjavításokat kell végezni a "teknőn". Ami a sérüléseket illeti, attól függően, hogy hol találnak el bennünket, és milyen fegyverrel, más pusztítást végeznek a töltetek. A modelleket úgy készítették el, hogy azok szabadon deformálhatóak, nincsenek előre elkészített sérülést ábrázoló textúrák, amik mindig ugyanott jelennének meg. Ennél fogva minden csatában másfajta károkat szenved a hajó. Fájó, de ugyanakkor lenyűgöző lehet, amint hajónk egy szintjén beroskad a burkolat, vagy átszakad a tányérrész.
A legkülönbfélébb energiákat elnyelni képes pajzsokat fokozatosan bontják le a foton- és kvantumtöltetek. A találat esetén kékesen felvillanó pajzsok megakadályozzák a torpedóknak, lézereknek, és disztruptor sugaraknak, hogy elérjék a védelem hiányában sérülékeny hajótestet. Az űrben fézerek cikáznak, de a készítők megígérték azt is, hogy a programba bekerül a Galaxis osztály jellegzetes "körlézer" effektusa. A felbontás 640x480 és 1600x1200 között szabadon változtatható. Már csak arra leszek kíváncsi, hogy a Sovereign osztályon lesz-e kézi kormányvezérlés?? A Birdge Commander nem csak ügyességet, hanem taktikai, stratégiai rátermettséget is megkíván a csatákban. A hajót érintő kérdések egyik legfontosabbika talán a megfelelő energiaelosztás dilemmája, mivel az energia mennyisége határozza meg, hogy az egyes rendszerek milyen jól működnek az összecsapások során. Ha túl sok energiát veszünk el a pajzsoktól a fegyverek javára, akkor offenzív előnyben vagyunk, viszont a hajónk maradandó károsodást szenvedhet. És még nem beszéltünk a navigációs rendszerről, ami szintén energiát igényel a jó manőverezési képesség fenntartása végett.

Kapitányi képességeinket leginkább akkor teszi próbára a program, amikor hirtelen szembe kerülünk egy romulán hajóhaddal. Milyen stratégiát választunk? Az ellenfelek rendszerei külön-külön is becélozhatók, így eldönthetjük, hogy mit lövünk szét először rajtuk. A hajtóműveiket, vagy a fegyvereiket válasszuk? Csak rajtunk múlik! Ha úgy tapasztalnánk, hogy túl sok találatot kapunk, úgy kell manőverezni a hajóval, hogy azok a részek kapjanak a lövésekből, melyek a legjobb állapotban vannak, vagy még védi őket pajzs. Ez egy olyan stratégia, amit a Bridge Commander-ben kötelező használni, különben az ellenséges ragadozó madarak gyorsan széttépnek bennünket.
A játékban található hajók egyike sem sokkal jobb, mint a másik. A romulán Warbird-ek erősek, de lassúak, a klingon hajók gyorsak, de gyengék, a Föderáció hadereje átlagos jellemzőkkel rendelkezik.

Többjátékos mód:
A Bridge Commander rajongótábora valószínűleg arra fog emlékezni a leginkább az ide E3-ról, hogy a készítők bejelentették, nem lesz többjátékos üzemmód a programban. Az E3 nagyon jól indult: új képeket, filmeket, bemutatókat láthattunk a szoftverből, amíg egyszer csak egyetlen egy előzetesben meg nem említették, hogy a többjátékos mód ki fog maradni a programból. A Bridge Commander rajongótábora érthető módon hevesen reagált az eseményre, de az e-mailek megválaszolatlanok maradtak, az újabb interjúkban pedig a készítők mélyen hallgattak a történtekről.
Az azóta közétett hivatalos nyilatkozat szerint:
"A Totally Games és az Activision közös döntése értelmében a programba nem kerül többjátékos mód. Minden erőnkkel az egyjátékos rész továbbfejlesztésére koncentrálunk..."

Az E3 kiállításon készült egy rövidfilm is, ami megdobogtathatja az elkeseredett játékosok szívét. Az új fotók is elég impozánsak, reméljük, hogy a többjátékos mód törlésével nem vágták át a programot éltető legfőbb ütőeret.
A kiéhezett rajongóknak úgy kell ez a játék, mint egy falat kenyér. Sajnos az eddigi Star Trek programok, nem adták vissza a sorozat szellemiségét. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy a játék ötlete az Activision-tól származik, ők keresték meg a Totally Games csapatát, hogy lenne-e kedvük egy ST szoftvert készíteni. A választ már tudjuk...
A program alfaváltozata júniusban készül el. A bétát júliusra, az arany változatot pedig szeptemberre tervezik. A megjelenés szeptember közepén, október elején várható. Kíváncsian várjuk!