SG.hu
Ki kapja a büntetést ha egy vezető nélküli autó szabálytalankodik?
Kalifornia tavaly elfogadott egy törvényt, amely lehetővé teszi a rendőrség számára, hogy önvezető járműveket büntessen, de nem határozta meg a büntetések mértékét, és a törvény csak 2026-ban lép hatályba.
Két rendőr San Bruno-ban, Kalifornia államban, San Francisco külvárosában ittas járművezetőket ellenőriztek, amikor látták, hogy egy autó megfordul az ellenkező irányba közvetlenül előttük. De nem ittas járművezető volt, hanem egy vezető nélküli Waymo taxi. A rendőrök bekapcsolták a rendőrautó villogó fényeit, és a Waymo mögé álltak, amely automatikusan megállt. A rendőrök azonban nem tehettek mást, mint hogy elmondták a Waymo képviselőjének, mi történt. "Mivel nem volt emberi sofőr, nem lehetett bírságot kiszabni” - közölte a San Bruno-i rendőrség egy Facebook-bejegyzésben, amelyhez egy fotót is csatoltak, amelyen egy rendőr a taxi üres vezetőülésébe pillant be. „A büntetési jegyzékünkben nincs 'robot' rovat.”
A furcsa közlekedési ellenőrzés rámutat arra a kihívásra, amellyel a rendfenntartó szervek szembesülnek, amikor megpróbálnak büntetést kiszabni az önvezető járművekre olyan közlekedési szabálysértésekért, amelyek rutinjellegűek lennének, ha emberi sofőr ülne a volán mögött. Tavaly Gavin Newsom kaliforniai kormányzó aláírta azt a törvényt, amely felhatalmazza a rendőrséget, hogy „önvezető járművek szabályszegéséről szóló értesítést” állítson ki, ha vezető nélküli autók megsértik a helyi közlekedési szabályokat. A törvény azonban nem határozta meg az értesítésekkel kapcsolatos büntetéseket, és csak 2026. július 1-jén lép hatályba. Addig Kaliforniában nincsenek egyértelmű szabályok az autonóm járművekre vonatkozó helyi közlekedési szabályok betartatására - mondta Scott Smithmatungol őrmester, a San Bruno-i Rendőrség Közlekedési Osztályának tagja. A szabályok betartatásának érvényesítése „még mindig béta-tesztelési szakaszban van” - mondta.
A Waymo egy nyilatkozatában kijelentette, hogy Waymo Driver néven ismert autonóm vezetési rendszere „a közlekedési szabályok betartására lett tervezve”. A San Bruno-i közlekedési ellenőrzés áttekintése után a vállalat közölte, hogy „azonnali lépéseket tett a probléma megoldására”, és „elkötelezett a közlekedésbiztonság javítása iránt a folyamatos tanulás és tapasztalatszerzés révén”.
Smithmatungol őrmester elmondta, hogy szombat kora reggel, éjfél után nem sokkal ő és egy másik rendőr látták, hogy a Waymo illegális U-kanyart hajt végre egy balra kanyarodásra kijelölt sávból, közvetlenül egy U-kanyar tilos tábla mellett. Smithmatungol őrmester és társa villogó lámpákkal a Waymo mögé hajtottak, és a taxi megállt. A Waymo szerint a járművek úgy vannak kialakítva, hogy biztonságos helyen álljanak meg, ha rendőrségi lámpákat és szirénákat észlelnek. Smithmatungol őrmester társa odament a járműhöz, és benézett. "Ó, senki sincs benne” - mondta.
A rendőrök a Waymo által nyújtott képzésre támaszkodva a taxi kétirányú kommunikációs rendszerét használva felvették a kapcsolatot a Waymo képviselőjével, aki megköszönte nekik, hogy jelentették a szabálytalan manővert - mondta Smithmatungol őrmester. Ezután a rendőrök elhajtottak, hátrahagyva a Waymo-t. "Remélhetőleg az új programozás megakadályozza, hogy további illegális manővereket hajtson végre” - áll a San Bruno-i rendőrség nyilatkozatában.
Kaliforniával ellentétben Arizonában van egy állami törvény, amely lehetővé teszi a rendőrség számára, hogy a vezető nélküli járműveknek is közlekedési bírságot szabjanak ki, ugyanúgy, mint a hagyományos járművek vezetőinek. Brian Bower őrmester, a phoenixi rendőrség szóvivője - ahol a Waymo 2020 óta kínál teljesen vezető nélküli taxiszolgáltatást - azt mondta, hogy nem hallott arról, hogy bármelyik rendőr is kiállított volna ilyen bírságot. Elmondta, hogy a városban nagyon kevés probléma volt a Waymo taxikkal, bár néhányuknak nehézségei voltak a sárga figyelmeztető szalag észlelésével. Amikor a járművek balesetekbe keveredtek, az emberi sofőrök voltak a hibásak. Bower őrmester mégis úgy véli, hogy az arizonai törvény jó dolog. "Ezzel az autonóm járművek ugyanolyan szabályok alá kerülnek, mint a polgárok, és ez mindenki számára előnyös” - mondta.
A kaliforniai törvény bonyolultabb. Amikor tavaly beterjesztették, az állami bírók kritizálták azt a rendelkezést, amely lehetővé tette volna a rendőrség számára, hogy önvezető járműveknek bírságot szabjon ki, azzal érvelve, hogy a közlekedési törvényeket emberi járművezetők számára írták, nem pedig hatalmas önvezető járműflottával rendelkező vállalatok számára. Így Phil Ting, a törvényjavaslatot támogató demokrata, aki akkoriban az állami közgyűlés tagja volt, eltávolította ezt a rendelkezést. "Az Önhöz és hozzám hasonló emberi járművezetőktől eltérően nagyon nehéz az autonóm járműveket beépíteni ebbe a rendszerbe” - mondta. "Van egy pontrendszerünk. A jogosítványunkat bevonhatják. A biztosításunk drágulni fog. Az emberi járművezetőkre vonatkozó felelősségre vonás egyik eleme sem működik igazán az autonóm járműgyártó vállalatok esetében.” Ting átírta a törvényt, hogy a kaliforniai gépjármű-nyilvántartási hatóságot kérje fel szabályok kidolgozására a „meg nem felelésről szóló értesítések” és az azokhoz kapcsolódó szankciók tekintetében.
Két rendőr San Bruno-ban, Kalifornia államban, San Francisco külvárosában ittas járművezetőket ellenőriztek, amikor látták, hogy egy autó megfordul az ellenkező irányba közvetlenül előttük. De nem ittas járművezető volt, hanem egy vezető nélküli Waymo taxi. A rendőrök bekapcsolták a rendőrautó villogó fényeit, és a Waymo mögé álltak, amely automatikusan megállt. A rendőrök azonban nem tehettek mást, mint hogy elmondták a Waymo képviselőjének, mi történt. "Mivel nem volt emberi sofőr, nem lehetett bírságot kiszabni” - közölte a San Bruno-i rendőrség egy Facebook-bejegyzésben, amelyhez egy fotót is csatoltak, amelyen egy rendőr a taxi üres vezetőülésébe pillant be. „A büntetési jegyzékünkben nincs 'robot' rovat.”
A furcsa közlekedési ellenőrzés rámutat arra a kihívásra, amellyel a rendfenntartó szervek szembesülnek, amikor megpróbálnak büntetést kiszabni az önvezető járművekre olyan közlekedési szabálysértésekért, amelyek rutinjellegűek lennének, ha emberi sofőr ülne a volán mögött. Tavaly Gavin Newsom kaliforniai kormányzó aláírta azt a törvényt, amely felhatalmazza a rendőrséget, hogy „önvezető járművek szabályszegéséről szóló értesítést” állítson ki, ha vezető nélküli autók megsértik a helyi közlekedési szabályokat. A törvény azonban nem határozta meg az értesítésekkel kapcsolatos büntetéseket, és csak 2026. július 1-jén lép hatályba. Addig Kaliforniában nincsenek egyértelmű szabályok az autonóm járművekre vonatkozó helyi közlekedési szabályok betartatására - mondta Scott Smithmatungol őrmester, a San Bruno-i Rendőrség Közlekedési Osztályának tagja. A szabályok betartatásának érvényesítése „még mindig béta-tesztelési szakaszban van” - mondta.
A Waymo egy nyilatkozatában kijelentette, hogy Waymo Driver néven ismert autonóm vezetési rendszere „a közlekedési szabályok betartására lett tervezve”. A San Bruno-i közlekedési ellenőrzés áttekintése után a vállalat közölte, hogy „azonnali lépéseket tett a probléma megoldására”, és „elkötelezett a közlekedésbiztonság javítása iránt a folyamatos tanulás és tapasztalatszerzés révén”.
Smithmatungol őrmester elmondta, hogy szombat kora reggel, éjfél után nem sokkal ő és egy másik rendőr látták, hogy a Waymo illegális U-kanyart hajt végre egy balra kanyarodásra kijelölt sávból, közvetlenül egy U-kanyar tilos tábla mellett. Smithmatungol őrmester és társa villogó lámpákkal a Waymo mögé hajtottak, és a taxi megállt. A Waymo szerint a járművek úgy vannak kialakítva, hogy biztonságos helyen álljanak meg, ha rendőrségi lámpákat és szirénákat észlelnek. Smithmatungol őrmester társa odament a járműhöz, és benézett. "Ó, senki sincs benne” - mondta.
A rendőrök a Waymo által nyújtott képzésre támaszkodva a taxi kétirányú kommunikációs rendszerét használva felvették a kapcsolatot a Waymo képviselőjével, aki megköszönte nekik, hogy jelentették a szabálytalan manővert - mondta Smithmatungol őrmester. Ezután a rendőrök elhajtottak, hátrahagyva a Waymo-t. "Remélhetőleg az új programozás megakadályozza, hogy további illegális manővereket hajtson végre” - áll a San Bruno-i rendőrség nyilatkozatában.
Kaliforniával ellentétben Arizonában van egy állami törvény, amely lehetővé teszi a rendőrség számára, hogy a vezető nélküli járműveknek is közlekedési bírságot szabjanak ki, ugyanúgy, mint a hagyományos járművek vezetőinek. Brian Bower őrmester, a phoenixi rendőrség szóvivője - ahol a Waymo 2020 óta kínál teljesen vezető nélküli taxiszolgáltatást - azt mondta, hogy nem hallott arról, hogy bármelyik rendőr is kiállított volna ilyen bírságot. Elmondta, hogy a városban nagyon kevés probléma volt a Waymo taxikkal, bár néhányuknak nehézségei voltak a sárga figyelmeztető szalag észlelésével. Amikor a járművek balesetekbe keveredtek, az emberi sofőrök voltak a hibásak. Bower őrmester mégis úgy véli, hogy az arizonai törvény jó dolog. "Ezzel az autonóm járművek ugyanolyan szabályok alá kerülnek, mint a polgárok, és ez mindenki számára előnyös” - mondta.
A kaliforniai törvény bonyolultabb. Amikor tavaly beterjesztették, az állami bírók kritizálták azt a rendelkezést, amely lehetővé tette volna a rendőrség számára, hogy önvezető járműveknek bírságot szabjon ki, azzal érvelve, hogy a közlekedési törvényeket emberi járművezetők számára írták, nem pedig hatalmas önvezető járműflottával rendelkező vállalatok számára. Így Phil Ting, a törvényjavaslatot támogató demokrata, aki akkoriban az állami közgyűlés tagja volt, eltávolította ezt a rendelkezést. "Az Önhöz és hozzám hasonló emberi járművezetőktől eltérően nagyon nehéz az autonóm járműveket beépíteni ebbe a rendszerbe” - mondta. "Van egy pontrendszerünk. A jogosítványunkat bevonhatják. A biztosításunk drágulni fog. Az emberi járművezetőkre vonatkozó felelősségre vonás egyik eleme sem működik igazán az autonóm járműgyártó vállalatok esetében.” Ting átírta a törvényt, hogy a kaliforniai gépjármű-nyilvántartási hatóságot kérje fel szabályok kidolgozására a „meg nem felelésről szóló értesítések” és az azokhoz kapcsolódó szankciók tekintetében.