SG.hu

Ki kapja a büntetést ha egy vezető nélküli autó szabálytalankodik?

Kalifornia tavaly elfogadott egy törvényt, amely lehetővé teszi a rendőrség számára, hogy önvezető járműveket büntessen, de nem határozta meg a büntetések mértékét, és a törvény csak 2026-ban lép hatályba.

Két rendőr San Bruno-ban, Kalifornia államban, San Francisco külvárosában ittas járművezetőket ellenőriztek, amikor látták, hogy egy autó megfordul az ellenkező irányba közvetlenül előttük. De nem ittas járművezető volt, hanem egy vezető nélküli Waymo taxi. A rendőrök bekapcsolták a rendőrautó villogó fényeit, és a Waymo mögé álltak, amely automatikusan megállt. A rendőrök azonban nem tehettek mást, mint hogy elmondták a Waymo képviselőjének, mi történt. "Mivel nem volt emberi sofőr, nem lehetett bírságot kiszabni” - közölte a San Bruno-i rendőrség egy Facebook-bejegyzésben, amelyhez egy fotót is csatoltak, amelyen egy rendőr a taxi üres vezetőülésébe pillant be. „A büntetési jegyzékünkben nincs 'robot' rovat.”

A furcsa közlekedési ellenőrzés rámutat arra a kihívásra, amellyel a rendfenntartó szervek szembesülnek, amikor megpróbálnak büntetést kiszabni az önvezető járművekre olyan közlekedési szabálysértésekért, amelyek rutinjellegűek lennének, ha emberi sofőr ülne a volán mögött. Tavaly Gavin Newsom kaliforniai kormányzó aláírta azt a törvényt, amely felhatalmazza a rendőrséget, hogy „önvezető járművek szabályszegéséről szóló értesítést” állítson ki, ha vezető nélküli autók megsértik a helyi közlekedési szabályokat. A törvény azonban nem határozta meg az értesítésekkel kapcsolatos büntetéseket, és csak 2026. július 1-jén lép hatályba. Addig Kaliforniában nincsenek egyértelmű szabályok az autonóm járművekre vonatkozó helyi közlekedési szabályok betartatására - mondta Scott Smithmatungol őrmester, a San Bruno-i Rendőrség Közlekedési Osztályának tagja. A szabályok betartatásának érvényesítése „még mindig béta-tesztelési szakaszban van” - mondta.

A Waymo egy nyilatkozatában kijelentette, hogy Waymo Driver néven ismert autonóm vezetési rendszere „a közlekedési szabályok betartására lett tervezve”. A San Bruno-i közlekedési ellenőrzés áttekintése után a vállalat közölte, hogy „azonnali lépéseket tett a probléma megoldására”, és „elkötelezett a közlekedésbiztonság javítása iránt a folyamatos tanulás és tapasztalatszerzés révén”.


Smithmatungol őrmester elmondta, hogy szombat kora reggel, éjfél után nem sokkal ő és egy másik rendőr látták, hogy a Waymo illegális U-kanyart hajt végre egy balra kanyarodásra kijelölt sávból, közvetlenül egy U-kanyar tilos tábla mellett. Smithmatungol őrmester és társa villogó lámpákkal a Waymo mögé hajtottak, és a taxi megállt. A Waymo szerint a járművek úgy vannak kialakítva, hogy biztonságos helyen álljanak meg, ha rendőrségi lámpákat és szirénákat észlelnek. Smithmatungol őrmester társa odament a járműhöz, és benézett. "Ó, senki sincs benne” - mondta.

A rendőrök a Waymo által nyújtott képzésre támaszkodva a taxi kétirányú kommunikációs rendszerét használva felvették a kapcsolatot a Waymo képviselőjével, aki megköszönte nekik, hogy jelentették a szabálytalan manővert - mondta Smithmatungol őrmester. Ezután a rendőrök elhajtottak, hátrahagyva a Waymo-t. "Remélhetőleg az új programozás megakadályozza, hogy további illegális manővereket hajtson végre” - áll a San Bruno-i rendőrség nyilatkozatában.

Kaliforniával ellentétben Arizonában van egy állami törvény, amely lehetővé teszi a rendőrség számára, hogy a vezető nélküli járműveknek is közlekedési bírságot szabjanak ki, ugyanúgy, mint a hagyományos járművek vezetőinek. Brian Bower őrmester, a phoenixi rendőrség szóvivője - ahol a Waymo 2020 óta kínál teljesen vezető nélküli taxiszolgáltatást - azt mondta, hogy nem hallott arról, hogy bármelyik rendőr is kiállított volna ilyen bírságot. Elmondta, hogy a városban nagyon kevés probléma volt a Waymo taxikkal, bár néhányuknak nehézségei voltak a sárga figyelmeztető szalag észlelésével. Amikor a járművek balesetekbe keveredtek, az emberi sofőrök voltak a hibásak. Bower őrmester mégis úgy véli, hogy az arizonai törvény jó dolog. "Ezzel az autonóm járművek ugyanolyan szabályok alá kerülnek, mint a polgárok, és ez mindenki számára előnyös” - mondta.

A kaliforniai törvény bonyolultabb. Amikor tavaly beterjesztették, az állami bírók kritizálták azt a rendelkezést, amely lehetővé tette volna a rendőrség számára, hogy önvezető járműveknek bírságot szabjon ki, azzal érvelve, hogy a közlekedési törvényeket emberi járművezetők számára írták, nem pedig hatalmas önvezető járműflottával rendelkező vállalatok számára. Így Phil Ting, a törvényjavaslatot támogató demokrata, aki akkoriban az állami közgyűlés tagja volt, eltávolította ezt a rendelkezést. "Az Önhöz és hozzám hasonló emberi járművezetőktől eltérően nagyon nehéz az autonóm járműveket beépíteni ebbe a rendszerbe” - mondta. "Van egy pontrendszerünk. A jogosítványunkat bevonhatják. A biztosításunk drágulni fog. Az emberi járművezetőkre vonatkozó felelősségre vonás egyik eleme sem működik igazán az autonóm járműgyártó vállalatok esetében.” Ting átírta a törvényt, hogy a kaliforniai gépjármű-nyilvántartási hatóságot kérje fel szabályok kidolgozására a „meg nem felelésről szóló értesítések” és az azokhoz kapcsolódó szankciók tekintetében.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • t_robert #6
    És a tulajdonos rögtön áthárítja a felelősséget mondjuk a gyártóra.... amiben teljesen igaza van. ha szabálytalan a jármű elkúrta a gyártó a programot. eladnak nekem valamit, ami nem megfelelően müködik nos egyértelműen gyártói felelőség. szóval igen bonyolult jogi helyzet, amin még sokat fognak agyalni a jogászok....
  • Wolwerine #5
    A hatályos magyar jogszabályok bizonyos esetekben tudnák kezelni az ilyen eseteket, konkrétan az ún. "objektív felelősség" alá tartozó szabályszegések (gyorshajtás, biztonsági öv pl.) esetén most is az üzembentartónak megy ki a közigazgatási bírság, akkor is ha nem természetes személy. Ha nem objektív felelősség alá tartozó szabályszegést követ el a vezető nélküli jármű, akkor a szabálysértés/bűncselekmény elkövetéséért nem lehet felelősségre vonni az üzemben tartót, mert csak természetes személy lehet elkövető. Szerintem egyszerű a megoldás: jogszabályt kell módosítani, mégpedig úgy hogy minden a vezető nélküli jármű által elkövetett szabályszegés az "objektív felelősség" alá tartozzon.
  • Kotomicuki #4
    Az, aki hasznot húzott az eladásából és engedélyezte(tte), hogy a forgalomba részt vehessen...
    Amúgy minden magántulajdon, csak a végére kell járni!
  • duke #3
    Az lehet,hogy az közlekedés engedélyezése viszonylag egyszeru volt, de a többi jogszabály adminisztráció valtoztatas mar tul bonyolult volt, sok mindent kellett volna atirni.
  • RJoco #2
    Ezek de gyengeelmélyűek.
    Hogy a fenében nem lehet előre szabályozni az ilyen dolgokat, mikor eleve engedélyhez kötött ezeknek a működése.
    Melyik agyalágyult ül már megint olyan pozícióban, amibe nem való?
  • _svd_ #1
    Nem kérdés.
    A rendszám alapján tudják a tulajdonost.
    Neki lehet küldeni a büntetést. Ha nem ő volt a felelős akkor megadja a felelős adatait.