SG.hu

Részben hatályba lépett az európai MI-szabályozás

Hatályba léptek az európai mesterséges intelligenciát szabályozó jogszabályok kulcsfontosságú részei. Washington és az amerikai tech-óriások nem adták fel összehangolt támadásukat e szöveg, és általában az európai digitális szabályozás ellen.

Az európai technológiai jogszabályok hatályban maradnak annak ellenére, hogy mind a Trump-adminisztráció, mind az Atlanti-óceán mindkét oldalán számos nagyvállalat tiltakozik ellene. Így van ez a mesterséges intelligenciáról (MI) szóló rendelet esetében is, , amely a világ egyik legambiciózusabbja ezen a területen, és amelynek egyes központi rendelkezései augusztus 2-án, szombaton léptek hatályba, alig több mint egy évvel a szöveg végleges elfogadását követően.

Ez vonatkozik a kormányzásra vonatkozó részre is. A 27 tagállamnak jeleznie kell az Európai Bizottságnak, hogy mely nemzeti hatóságok lesznek illetékesek a szabályok megfelelő alkalmazásának felügyeletére. A szolgáltatók így szigorúbb felügyelet alá kerülnek - bár ez egyelőre csak elméleti síkon létezik azokban a tagállamokban, amelyek eddig még nem jelölték ki az ezzel a feladattal megbízott szerveket. Ugyanezen okból kifolyólag a szankciórendszer - amely szintén augusztus 2-től lépett hatályba - nem feltétlenül lesz azonnali hatással. Miután teljes mértékben működőképessé válik, a szolgáltatók akár globális forgalmuk 7%-át kitevő büntetésekkel is szembesülhetnek, ha nem tartják be a rendeletben felsorolt és már most jogilag alkalmazandó tilalmakat.

Ezek a tilalmak a bűnözői magatartást előrejelző szoftverek forgalmazásától az életkorral vagy fogyatékossággal kapcsolatos „sebezhetőségek” kihasználásán át az arcfelismerési adatbázisok létrehozásáig terjednek. A legjellemzőbb intézkedések az általános célú mesterséges intelligencia rendszerekre vonatkoznak, ideértve az OpenAI ChatGPT, a Google Gemini és az Elon Musk tulajdonában lévő xAI Grok kép- és szöveggeneráló modelljeit. A fejlesztőknek a hatóságok rendelkezésére kell bocsátaniuk a programjaik architektúrájáról szóló műszaki dokumentációt, és átláthatóvá kell tenniük a programok betanításához használt adatokat. "Ezek a szabályok azt jelentik, hogy az MI-modellek képzésének módjáról szóló információk egyértelműbbek lesznek, a szerzői jogok védelme jobban biztosított lesz, és az MI fejlesztése felelősségteljesebb módon fog történni” - véli a Bizottság.

Az MI-törvény útja még nem ért véget, végrehajtásának ütemezése 2027 augusztusáig tart. 2026-ban új kötelezettségek vonatkoznak majd a "magas kockázatú” MI-rendszerekre, amelyeket azért sorolnak ebbe a kategóriába, mert érzékeny területeken, például az oktatásban, az energetikai infrastruktúra kezelésében vagy a határellenőrzésben használják őket. Ráadásul még a szöveg körüli viták sem értek véget, mert a magánszektor egy része - köztük nagyon nagy európai vállalatok is - fel szeretnék függeszteni, míg a szerzői jogokat védő szervezetek éppen ellenkezőleg, túl óvatosnak tartják.

Több nemzetközi szerzői, előadóművész, kiadó és producer szervezet fejezte ki csalódottságát, mert a jogszabály szerintük nem védi a szellemi tulajdonjogokat. Ez az elégedetlenség egyaránt vonatkozik „a bevált gyakorlatokról szóló kódexre, valamint az Európai Bizottság által az MI-ről szóló európai rendelet 53. cikke alapján közzétett iránymutatásokra és a képzési adatok kellően részletes összefoglalásának modelljére. A tárgyalási folyamat során tett jelentős erőfeszítéseik ellenére a végső eredmények egyáltalán nem felelnek meg az ágazataink által folyamatosan felvetett alapvető aggályoknak” - állítja egy közös nyilatkozatban 38 vezető világszintű jogtulajdonos szervezet. "Az eredmény nem jelent kiegyensúlyozott kompromisszumot. Ez „egy elszalasztott lehetőség a szellemi tulajdonjogok jelentős védelmének biztosítására a generatív mesterséges intelligencia fejlesztésének kontextusában”. Sőt, az MI-törvény „nem tartja be az európai mesterséges intelligencia-rendeletben megfogalmazott ígéretet”.

Az aláírók szerint az eredmény „kizárólag azon generatív MI-modellek szolgáltatóinak kedvez, akik folyamatosan megsértik a szerzői jogokat, hogy modelleiket betanítsák”. Hozzáteszik: "Ez a rendelet végrehajtási intézkedéscsomag megfosztja a kulturális és kreatív iparágainkat, amelyek az Európai Unió bruttó hazai termékének közel 7%-át adják és közel 17 millió szakembert foglalkoztatnak, a generatív MI-szolgáltatók javára.” Emlékeztetnek arra, hogy a generatív mesterséges intelligencia modellek fejlesztésével kapcsolatos károk, amelyeket „a kulturális és kreatív ágazatoknak okoznak, valamint a velük szembeni tisztességtelen verseny már mindennap látható”. A magatartási kódex nem más, mint „a rendelet céljainak elárulása”, mivel nem garantálja sem „a méltányos és megvalósítható egyensúlyt”, sem „a szerzői joggal védett művek megfelelő átláthatóságát”. A koalíció ezért felkéri az Európai Bizottságot, hogy vizsgálja felül a tervezetet, és felszólítja az Európai Parlamentet és a tagállamokat, mint társjogalkotókat, hogy vonják vissza ezt a folyamatot.


Az általános célú modellek szolgáltatói számára készült gyakorlati kódex egy olyan specifikáció, amelynek célja, hogy segítse a vállalatokat a megbízhatóságuk bizonyításában. Nem váltott ki túl nagy lelkesedést a technológiai óriások körében, habár a legtöbbjük aláírta, de néhányan nem voltak túl lelkesek. A Google július 30-án jelentette be, hogy aláírja a kódexet, de az egyik legfőbb vezető, Kent Walker kijelentette, hogy „aggodalmát fejezi ki amiatt, hogy az MI törvény és a kódex gátolhatja az MI bevezetését Európában”. A Facebook és az Instagram anyavállalata, a Meta nem is írta azt alá. Joel Kaplan, a vállalat „globális ügyekért” felelős vezetője sajnálatosnak nevezte a szövegben szereplő „bizonytalanságokat”. Azzal, hogy figyelmen kívül hagyta ezt a jegyzéket, a Mark Zuckerberg által alapított, a trumpizmushoz újonnan csatlakozott csoport nem sértette meg a törvényt: függetlenül attól, hogy aláírják-e vagy sem, a tech-óriásoknak minden esetben be kell tartaniuk az európai követelményeket. Ez a döntés azonban megerősíti a közösségi média óriásvállalat irányváltását, amely az európai jogszabályokkal szemben agresszívebb lobbizási taktikát és nyilvános kommunikációt alkalmaz. A hangnemváltozást a megfigyelők nagyjából Donald Trump Fehér Házba való visszatérésével időzítik.

"Az Európai Unió következetlen, korlátozó és kontraproduktív megközelítése a mesterséges intelligencia terén éles ellentétben áll Trump elnök innovációt támogató vezetői stílusával” - kritizálta a törvényt Joel Kaplan. Ez utalás az amerikai elnök július 23-i bejelentésére, amelyben egy átfogó, az MI fejlesztését célzó tervet mutatott be, amelynek célja a szabályozási akadályok eltávolítása az Egyesült Államok globális vezető szerepének megerősítése érdekében. Július 25-én, pénteken a Meta egy másik európai rendeletet is bírált, amely az internetes politikai hirdetéseket szabályozza, és nem is kíván megfelelni neki, ezért a cég nem fog politikai hirdetéseket közzétenni az EU-ban.

Washington és Brüsszel között nem egyszerű stílusbeli ellentétről van szó, hanem két világ ütközéséről. Donald Trump és társai folyamatosan támadják az európai szabályozást, amelynek az MI-törvény csak egy része. A legfontosabb célpontok között szerepelnek a digitális szolgáltatásokról szóló irányelvek (amelyek a tartalmakat szabályozzák) és a digitális piacokról szóló irányelvek (amelyek a platformok gazdaságát szabályozzák). Mindezeket a szövegeket a legutóbbi brüsszeli politikai ciklusban fogadták el, amely a 2024. júniusi európai választásokkal ért véget.

"Az Egyesült Államok nagyon erős nyomást gyakorol” - jegyzi meg Brando Benifei olasz európai parlamenti képviselő (Szocialisták és Demokraták Progresszív Szövetsége), aki az Európai Parlament mesterséges intelligencia tárgyalásainak egyik vezetője, és emellett az Egyesült Államokkal fenntartott kapcsolatokért felelős delegáció elnöke is. Az Európai Bizottság többször is kijelentette, hogy az európai szabályozás nem képezi tárgyalási alapot a Brüsszel és Washington közötti kereskedelmi tárgyalások során, mert a kontinens szuverenitása forog kockán. Az amerikai és az európai delegációk közötti tárgyalások azonban még nem zárultak le. A Donald Trump és az Európai Bizottság elnöke, Ursula von der Leyen által július 27-én kötött megállapodás több kérdést nyitva hagyott, különösen az acél- és alumíniumipar területén.

Az erejében biztos Trump-adminisztráció nem adta fel azt az elképzelést, hogy rábírja az európaiakat a meghátrálásra. A digitális szolgáltatások és „az amerikai technológiai vállalatok elleni támadás továbbra is napirenden lesznek" - közölte Howard Lutnick amerikai kereskedelmi miniszter és üzletember július 29-én, kedden a CNBC csatornának adott interjúban. "Túl messzire mennek” - panaszkodott a német konzervatív Axel Voss, aki részt vett az MI-törvényről szóló tárgyalásokon az Európai Parlamentben. Nem adhatjuk fel értékeinket, a demokráciát és a jogállamiságot.” Az Európai Bizottságnak év végéig be kell mutatnia a digitális jogszabályok egyszerűsítését célzó intézkedéseket.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • kvp #9
    "a tömeges arcfelismerést tiltja az EU MI-törvénye."

    Igen, de csak netes es biztonsagi kameras felvetelek alapjan. Ha egy rendezvenyen a rendorok sajat kezuleg veszik fel a szerintuk rendbontokat, az ellen nem ved a torveny, mert nem hetkoznapi adatokbol epitenek adatbazist, hanem egy elvileg illegalis tevekenyseget vegzo csoportrol keszult "tetteneresi" felvetel alapjan nezik meg a meglevo hivatalos nepessegnyilvantartasi adatbazist. Tehat nem keletkeznek uj adatok vagy adatbazisok, csak megnezik a meglevoben az illetok szemelyazonossagat. Ehhez hasznalhatnak MI-t, de valojaban csak hagyomanyos kepillesztesi algoritmusok kellenek. Szoval se valodi MI nincs az ugyben, se mas, de amugy se nagyon neztek meg semmit, mert az onkormanyzati rendezveny torvenyes volt, tehat nem sertettek torvenyt a resztvevok (kiveve akik rendet bontottak vagy kozerkolcsot sertettek, de nem nagyon volt ra pelda). Szoval igazbol se a rendorok, se a resztvevok nem sertettek torvenyt. (a szervezok esetleg, de elvileg a magyar torvenyek szerint ok sem)

    "Angliában, Németországban, Svédországban csomó mindent nem mondhatsz online, amit nálunk szabad."

    Anglia es ugy alapbol Nagy-Britannia egy monarchia. Mindenki csak alattvalo, elvileg egyedul az uralkodo rendelkezik teljes merteku szabadsagjogokkal. Gyakorlatilag meg amit az orszagot iranyito nagytokes reteg megenged, azt szabad. Az EU mas megkozelitest kovet, itt elvileg mindent szabad, amit nem tilos, csak orszagonkent valtozo a tiltasok listaja. A foderalis EU ezt szeretne egysegesiteni es centralizalni, a politikai vezetessel egyutt es ennek all ellen a jelenlegi magyar kormany.

    A valasztas is errol fog szolni jovore. Beolvadjon az orszag egy foderalis EU-ba (az ugynevezett europai egyesult allamokba) vagy nem. A foderalis EU varhatoan ugyanolyan modon mukodni mint a Nemet Szovetsegi Koztarsasag jelenleg, ahol pl. a Bajor szabadallam teljes erteku tagallamkent van jelen, csak dontesi jogkore nem maradt a kozponti foderalis nemet allammal szemben, de minden kulsoseget megtarthatott, meg a sajat parlamentjet is. Magyarorszag ennek a rendszernek a resze lesz az EU foderalizaciojaval, egyetlen kozponti hatalom iranyitasa alatt. Ahogy a regi europai jelmondat mondja: egy orszag, egy nep, egy vezeto. A kerdes pedig az lesz jovore, hogy a reszben fuggetlen es lathatoan korrupt magyar allamot szeretne az emberek tobbsege megtartani vagy inkabb az abszolutista foderalis europaban latja a jovot, bizva abban, hogy az EU vezetese altal tamogatott uj tartadalmi modell (a stakeholder, tehat toke alapu demokracia) jobb lesz.

    ps: Stakeholder demokracia: Toketulajdon alapu demokracia, ahol minden ember szavazata az altala birtokolt toke aranyaban szamit. Masneven reszvenytarsasag modell vagy fejlettebb valtozataban neo-feudalis modell. Az EU lakossaganak tobb mint 2/3-a tamogatja ennek bevezeteset azaltal, hogy az egyik globalista partra szavaznak a sok kozzul.
  • CommieSlayer #8
    "borzasztóan nagy szüksége van az EU-nak, hogy megfigyeljen mindenkit"
    Dehát pont ezt akarják. A titkosított online kommunikációt is fel akarják számolni. Ezt ők mondják, nem én. Angliában, Németországban, Svédországban csomó mindent nem mondhatsz online, amit nálunk szabad. Ezt akarják most a keleti régióra is kiterjeszteni. Te eddig barlangban laktál?
  • Narxis #7
    Jajaja, borzasztóan nagy szüksége van az EU-nak, hogy megfigyeljen mindenkit mert akkor nem tudnád jövőre megválasztani az EU-t. Véletlen sem arról van szó, hogy itt még nem minden esetben a nagy cégek kénye-kedve szerint történik a szabályozás mint az USA-ban.
  • CommieSlayer #6
    Az EU jogi törekvései elsősorban a politikai hatalom megszilárdításáról szólnak. A lényeg, hogy a betarthatatlan szabályok miatt mindenki potenciálisan büntethető és félreállítható legyen és hogy rá lehessen tolni a megfigyelő állam költségeit a helyi magánszolgáltatókra. Ez persze drága és kockázatos mindenkinek és csak az a vége, hogy nerm lesz AI iparunk se.
  • CommieSlayer #5
    "Ha nincs leírva, hogy nem lehet lopni, akkor hogyan akarsz fellépni a lopás ellen? Mert eddig ez volt a helyzet."
    Te komolyan azthiszed, hogy ez előtt az MI szabályozás előtt szabad volt lopni? X'DDD
    Utoljára szerkesztette: CommieSlayer, 2025.08.06. 16:57:51
  • Cat #4
    Félreértesz, nem írtam, hogy lopott volna a magyar rendőrség. A második tagmondat külön van: a tömeges arcfelismerést tiltja az EU MI-törvénye.

    https://eur-lex.europa.eu/legal-content/HU/TXT/HTML/?uri=OJ:L_202401689
    "Az arcképek internetről vagy zártláncú televízió-felvételekből való, nem célzott lekérdezésével arcfelismerő adatbázisokat létrehozó vagy ilyeneket bővítő MI-rendszerek forgalomba hozatalát, e konkrét célra történő üzembe helyezését vagy használatát tiltani kell, mivel e gyakorlat növeli a tömeges megfigyelés érzését, és az alapvető jogok, többek között a magánélet tiszteletben tartásához való jog súlyos megsértéséhez vezethet."


  • kvp #3
    "És pl. ha ez már a múlt havi budapesti pride tüntetésen is hatályban lett volna, akkor a magyar rendőrség nem alkalmazhatott volna tömeges arcfelismerést a résztvevők beazonosítására."

    Az nem MI es nem loptak el semmit. Videokepek alapjan allami adatbazisbol lekerni szemelyek neveit legalis, bar jogilag meg kell indokolni, hogy a kepen lathato szemely vegzett-e valamilyen illegalis tevekenyseget. De elvileg ha nem taroljak az adatokat, akkor arra is lehetoseg van, hogy korozott bunozoket keressenek a videokepek alapjan. Szoval a rendorseg ellen nem ved az MI szabalyozas.

    Meg egybkent sokminden ellen sem, mert az adatlopast nem fogja megallitani, ugyanis az EU nem rendelkezik semmilyen hatalommal a vilag tobbi resze felett. A max. amit megtehetnek, hogy korlatozzak a felhasznalast az EU-n belul, de mivel a fejlesztes nem itt zajlik, ezert a nyers adatok kivitelet mar nehezebb lesz limitalni ha egyaltalan lehetseges.

    En ugy latom, hogy az uj szabalyok minimalis tovenyi szabalyozast, reszleges penzugyi buntethetoseget jelent (azaz plusz bevetelt az EU-nak), komolyabb hatas nelkul. Viszont elmondhatjak, hogy csinaltak valamit es ennek hatasara legalabb az EU-ban nem fognak MI-t fejleszteni.
  • Cat #2
    Ha nincs leírva, hogy nem lehet lopni, akkor hogyan akarsz fellépni a lopás ellen? Mert eddig ez volt a helyzet.
    És pl. ha ez már a múlt havi budapesti pride tüntetésen is hatályban lett volna, akkor a magyar rendőrség nem alkalmazhatott volna tömeges arcfelismerést a résztvevők beazonosítására.
  • CommieSlayer #1
    Na végre beszabályoztuk a nemlétező AI iparunkat. Meg vagyunk mentve. Dőlni fog a sok pénz. Végre illegális csalni, meg lopni is, mert ugye eddig ezeket szabadon lehetett csinálni.