SG.hu

A játékkiadók elleni sztrájkra készül az amerikai filmes szakszervezet

A SAG-AFTRA, azaz a Screen Actors Guild és az American Federation of Television and Radio Artists egy amerikai szakszervezet, amely körülbelül 160 000 filmipari szakembert képvisel világszerte. Ennek a szervezetnek az igazgatótanácsa elfogadta a vezetés döntését, és most a videojáték-ipar elleni sztrájkra készülnek.

Bár a játékokban ritkán jelennek meg maguk a színészek, rendszeresen kölcsönzik a hangjukat a figuráknak. Sokuk arc- és testmozgását is rögzítik, hogy animálják az általuk alakított szerepeket. Lapunk olvasói számára nem újdonság, hogy a SAG-AFTRA tagjai július 14. óta sztrájkolnak, és nem vesznek részt a filmek gyártásában és a tévés produkciók létrehozásában. MA szervezet most egy újabb területre terjeszti ki a munkabeszüntetést, ezúttal a videojáték-ipar a célpont. A céh legutóbbi sztrájkja 2016-17-ben volt a játékgyártó cégek ellen, az 183 napig tartott. Ma a céh országos vezetősége egyhangúlag megszavazta, hogy sztrájkengedélyezési szavazást tartson a tagok között a 10 videojáték-gyártó céggel folytatott közelgő tárgyalási időpontok előkészítéseként. A sztrájkengedélyről szóló szavazás szeptember 5-én kezdődik és szeptember 25-én ér véget.

"Már megint ugyanott tartunk" - mondta Fran Drescher, a SAG-AFTRA elnöke. "Most az interaktív videojátékokról szóló megállapodásunk is patthelyzetben van. Ismét szembe kell néznünk a munkaadói kapzsisággal és tiszteletlenséggel. A mesterséges intelligencia veszélyezteti tagjaink munkalehetőségeit, és a SAG-AFTRA ismét szembeszáll a zsarnoksággal a tagjai nevében. A kapzsiság betegsége futótűzként terjed, készen arra, hogy eltűntesse a dolgozókat, de mi a SAG-AFTRA-nál azt mondjuk: Nem!"

A sztrájkfenyegetés a következő 10 vállalatot érinti:
  • Activision Productions Inc,
  • Blindlight LLC,
  • Disney Character Voices Inc,
  • Electronic Arts Productions Inc,
  • Epic Games, Inc,
  • Formosa Interactive LLC,
  • Insomniac Games Inc,
  • Take 2 Productions Inc,
  • VoiceWorks Productions Inc. és
  • WB Games Inc.

  • Míg a szakszervezet akciója befagyasztotta az új tévéműsorok és filmek gyártását, egy hasonló sztrájk hatása a játékiparban kevésbé egyértelmű. Bár a színészek elérhetetlensége felfüggesztheti a gyártás bizonyos aspektusait, attól még a játékmenet tervezése vagy a virtuális világok felépítése nyugodtan folyhat tovább. Az engedélyező szavazás sikere nem feltétlenül jelenti azt, hogy sztrájk lesz, de ennek birtokában a SAG-AFTRA úgy ülhet a tárgyalóasztalhoz, hogy a másik fél tudja mi forog kockán. A játékcégeket képviselő Audrey Cooling bízik a megállapodásban. "Mindannyian egy olyan tisztességes szerződést szeretnénk, amely tükrözi a SAG-AFTRA által képviselt előadóművészek fontos hozzájárulását egy olyan iparágban, amely világszerte játékosok milliárdjainak nyújt világszínvonalú szórakozást. Jóhiszeműen tárgyalunk, és reméljük, hogy a lehető leghamarabb sikerül kölcsönösen előnyös megállapodást kötnünk." - mondta.


    A játékok szereplőinek mozgása igazi emberek digitalizálásán alapul

    A szakszervezetnek külön szerződése van a nagy videojáték-gyártókkal, mely szerződés eredetileg tavaly november 7-én járt volna le, de egy évvel meghosszabbították, hogy további tárgyalásokat folytathassanak. A tárgyalások szeptember 26-án folytatódnak. A SAG-AFTRA közleménye szerint a mesterséges intelligencia térnyerése mellett a béremelések elmaradása a probléma. "Közel egy éve már, hogy a videojátékokra vonatkozó korábbi szerződés lejárt, és a cégekkel tárgyalásokat folytattunk a SAG-AFTRA tagjainak szükséges kritikus feltételekről" - áll a céh közleményében. "Sajnos a tárgyalások során a vállalatok nem foglalkoztak ezekkel az igényekkel. Emiatt a tárgyaló bizottság és az országos elnökség egyhangúlag úgy döntött, hogy a szakszervezetnek a tagok által jóváhagyott sztrájkengedélyt kell a kezében tartania, amikor a tárgyalások szeptember 26-án folytatódnak."

    A SAG-AFTRA 11%-os visszamenőleges emelést kér a videojáték-előadók számára, jövőre és azután pedig 4%-os majd 4%-os emelést. Ez megegyezik a film- és televíziós stúdiókkal szemben támasztott kérésekkel. "Olyan kulcsfontosságú kérdések vitás pontok a tárgyalások során, mint az inflációval lépést tartó bérek és a mesterséges intelligencia korlátlan használatával szembeni védelem. A videojáték-szerződés szerinti munka nagymértékben magában foglalja az 'előadás rögzítését', ahol képzett szakemberek - köztük például kaszkadőrök - digitálisan rögzített előadást nyújtanak, amelyet arra használnak, hogy kifejező mozgást adjanak a videojáték-karaktereknek" - mondta a céh. "A mesterséges intelligencia szabályozatlan használata óriási veszélyt jelent ezeknek a művészeknek a szakmájára."

    A SAG-AFTRA szerint a mesterséges intelligencia védelmén túlmenően a videojáték-előadók számára "ugyanolyan béremeléseket kér, mint a filmes és televíziós szerződések alapján dolgozók számára": Ez szükséges ahhoz, hogy a tagok bérei lépést tartsanak az inflációval". A szakszervezet azt is kéri, hogy az előadóknak öt perc pihenőidő járjon óránként, és hogy a kaszkadőrök munkavégzésénél ugyanúgy jelen legyen egy orvos, akárcsak a film- vagy televíziós forgatásokon. Speciális kérés az un. önkasztingokon a mutatványok tilalma; a pandémia alatt vált normává a személyes szereplőválogatás helyett a távjelentkezés, azaz amikor egy kaszkadőr saját videóját elküldve mutatja be mire képes.

    Duncan Crabtree-Ireland, a céh országos ügyvezető igazgatója és főtárgyalója elmondta: "A videojátékok karaktereit életre keltő hang- és előadásrögzítő művészek olyan szerződést érdemelnek, amely tükrözi azt az értéket, amelyet a több milliárd dolláros játékipar számára nyújtanak. A hang- és teljesítményrögzítő mesterséges intelligencia már most is a mesterséges intelligencia legfejlettebb alkalmazásai közé tartozik: a fenyegetés itt van, és valós. Szerződéses védelem nélkül a munkáltatók arra kérik az előadóművészeket, hogy tudtukon kívül vegyenek részt művészetük és megélhetésük kihalásában."

    A céh megjegyezte, hogy egy sikeres sztrájkengedélyezési szavazás "nem indít sztrájkot. Ehelyett a sztrájkengedély lehetővé teszi az Országos Tanács számára, hogy sztrájkot hirdessen, ha a videojáték-gyártó cégek nem tárgyalnak tisztességesen a SAG-AFTRA-val a tagok érdekében. A szakszervezet olyan szerződésért küzd, amely a digitális másolatok létrehozásához és felhasználásához, valamint a mesterséges intelligencia rendszerek tagjaink alakításával történő betanításához beleegyezést és megfelelő díjazást ír elő".

    Hozzászólások

    A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
    Bejelentkezéshez klikk ide
    (Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
    • Ender Wiggin #2
      A mai játékipart pontosan annyira megfertőzte a politika, mint a filmipart. én azt mondom vesszen az összes ingyenélő, akinek amúgy is visszautasította a produkcióját a potenciális közönség azzal, hogy nem adott rá pénzt.
    • Andrevv #1
      Egy szó: munkaerőpiac.
      Ha egy szakmában túlkínalat van, emiatt kissebb fizetések, akkor inkább azon kellene elgondolkodni, hogy szakmát kellene valtani. Rájuk ez miért nem érvényes?
      Az A.I. ellen is lehet tenni, de ott a kormányokra kell nyomást gyakorolni, hogy megfelelő törvenykezést hozzanak, mert jelenleg semmi nincs. Pl. kötelezővé kellene tenni, hogy minden termek es szolgaltatás esetén meg kell jeleníteni ha A.I.-t használtak, így a fogyasztók eldönthetik, hogy támogatják ezt az irányt vagy nem.