Berta Sándor

Két szervezet verseng az autók adatszab­ványáért

Bármelyik fejlesztés győzedelmeskedik is, a biztonság és az adatvédelem garantálása egyaránt kiemelt szempont lesz.

A korszerű járművekben egyre szorosabban vannak összekötve egymással az elektronikai rendszerek és növekvő adatmennyiséget kell továbbítaniuk rövid időn belül. Ez különösen igaz a szenzorok és a nagy felbontású képernyők esetében, ezért egyre nagyobbak a követelmények a meglévő CAN/FD-n, illetve Etherneten alapuló adatinfrastruktúrákkal szemben. A fejlesztések fő irányvonalát az egyes chipek közötti közvetlen adatkábelek és kapcsolók (SerDes) jelentik. Ezen a területen verseng egymással az MIPI Alliance és az Automotive SerDes Alliance (ASA), amely egyaránt a saját szabványát akarja uralkodóvá tenni. Az új szabványok lehetővé tehetik a fejlesztési idő lerövidítését.

Az MIPI Alliance szerint az MIPI Automotive SerDes Standard (MASS) nevű kommunikációs környezet lehet az alapja egy szabványosított ökorendszernek a (képi) szenzorok és a kijelzők integrációjának területén. Ezzel szemben az ASA az MIPI-ből vált ki és a szabványjavaslata az ASA Motion Link 1.0, amely adatbiztonsági javaslatokat tartalmaz és lehetővé teszi a különböző adatesemények rendkívül precíz időbélyegzővel való ellátását.

Néhány cég mind a két szervezetben tag, köztük vannak a félvezetőgyártók és a BMW is. A MIPI Alliance tagjai között megtalálható a Bosch, a Denso, az Intel, a Microsoft, a Qualcomm, a Panasonic, a Toyota és a ZF, míg az ASA tagjai közül kiemelhető a Continental, a Ford, a Fraunhofer Társaság, a Hyundai és a Volvo. A MIPI Alliance van lépéselőnyben és átfogóbb ökorendszert kínálhat, amely a kamerákat, a kijelzőket és a beágyazott rendszereket egyaránt támogatja. De az ASA sem alszik és egyre nagyobb az érdeklődés a szabvány iránt, különösen a Ford próbálja erősíteni az együttműködést.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • kvp #3
    "Az ethernet szabvány jelenleg csillag pontos, így nehéz lenne egy hurkolt hálózatot összerakni belőle"

    Az a jo, hogy az uj szabvanyok is pont-pont alapuak, szoval ugyanolyanok mint az ethernet. Raadasul az ethernetnek van kozos busz (multidrop) alapu valtozata is. Az eredeti vezetekes ethernet szabvany is ilyen volt es a wifi is ezt vette at kesobb. A CAN busz is kepes osztott vezetekes topologiat hasznalni, az uj szabvanyok nem. Ez igy csak tovabb fogja novelni a kabelmennyiseget.
  • Agyturbinikusz #2
    Lehet költség optimalizáció, de azt tudom ki lesz a vesztese ennek, mert a 2 versengő szabvány meg fog maradni párhuzamosan. Eddig a CAN volt a domináns, most majd lesz még 2. A szervizek eddig is csillio pénzt fizettek az adott márka szoftver támogatásáért, most legalább még 2 extra hardvert is be kell szerezni. Ahogy lenni szokott, az újabb verziók nem lesznek kompatibilisek a régebbi verziokkal....
    Az ethernet szabvány jelenleg csillag pontos, így nehéz lenne egy hurkolt hálózatot összerakni belőle SZVSZ
  • kvp #1
    Ahogy nezem ezek 17 bites soros protokollok differencialis jelatvitellel. Igazabol a korabbi RS485 pont - pont uzemmodjahoz hasonlo mukodesuek. A CAN buszhoz kepest nagysagrendekkel kisebb overhead-del mukodnek es nagyobb csomagmereteket tesznek lehetove, valamint az RS485-tel szemben a magasszintu protokollok is benne vannak a stack-ekben.

    Ami nekem hianyzik, az a multidrop tamogatasa. Sokkal olcsobb es egyszerubb lenne az alacsony savszelesseg igenyu keszulekeket egy multidrop strukturaba kotni, ugyanakkor a CAN-nal modernebb implementacioval. Mondjuk ha szukseges lesz, akkor a szabvany bovitheto. (jelenleg multi hop-os routing van, ami alapvetoen jo, csak vagy nagyon magas a latency-je vagy csillag kabelezest igenyel, ami meg draga es bonyolult)

    ps: Azt, hogy miert kell egy uj szabvany az eleg altalanos es hatekony ethernet helyett azt nem igazan ertem, de valoszinuleg a koltsegeket szeretnek optimalizalni egyszerubb illeszto hardverek hasznalataval.